Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.252.2025.1.MR1

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.252.2025.1.MR1

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochód powstały z tytułu wynagrodzenia za przeniesienie praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej oraz za wykonanie przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z zawartej umowy, dotyczący przedsięwzięcia wykonanego w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wielorodzinnych budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów Spółdzielni.

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

A. prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami w oparciu o przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ustawy - Prawo spółdzielcze oraz uregulowania statutu. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r., poz. 1116 z późn. zm.), celem Spółdzielni jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Spółdzielnia w swoich zasobach posiada budynki wielorodzinne składające się z lokali mieszkalnych, jak i budynki wielorodzinne, gdzie znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe.

Korzystając z możliwości przewidzianych ustawą z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. 2016, poz. 831 z późn. zm.) Spółdzielnia zawarła umowę o pozyskanie świadectw efektywności energetycznej z firmą B. sp. z o.o., zwaną dalej Spółką, której przedmiotem jest określenie zasad współpracy Stron w tym zakresie.

W ramach obowiązków wynikających z niniejszej umowy Spółdzielnia zobowiązana jest do:

  • wytypowania przedsięwzięć poprawiających efektywność energetyczną, na którą Spółdzielnia nie uzyskała finansowania z budżetu państwa, budżetu Unii Europejskiej lub na które nie przyznano premii termomodernizacyjnej,
  • przekazania Spółce niezbędnych danych dotyczących wytypowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, w szczególności w celu wykonania audytu efektywności energetycznej,
  • przekazania Spółce pisemnego upoważnienia do wystąpienia z wnioskiem o wydanie świadectw efektywności energetycznej za przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej,
  • przekazania Spółce niezbędnych danych dotyczących wytypowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej w celu przekazania do Urzędu Regulacji Energetyki informacji o zakończeniu, o którym mowa w Ustawie o efektywności energetycznej,
  • umożliwienia przeprowadzenia Spółce lub podmiotowi przez nią wskazaną audytu efektywności energetycznej oraz weryfikacji audytu efektywności energetycznej lub kontroli przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetycznej.

Natomiast Spółka zobowiązana jest, w szczególności do:

  • przygotowania dokumentacji do udziału w postępowaniu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, na podstawie otrzymanych od Spółdzielni danych,
  • udziału w postępowaniu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, o którym mowa w Ustawie o efektywności energetycznej.

Zgodnie z zawartą umową, wszelkie prawa majątkowe i inne prawa wynikające ze świadectw efektywności energetycznej, przyznane Spółce w drodze złożonego wniosku o wydanie tych świadectw przysługują Spółce.

Spółka zapłaci Spółdzielni wynagrodzenie za przeniesienie praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej oraz za wykonanie przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z niniejszej umowy, zwane dalej „Wynagrodzeniem". Wynagrodzenie to ma charakter ryczałtowy, zawiera wszelkie koszty oraz wydatki Spółdzielni poniesione w celu realizacji niniejszej umowy i wyniesie równowartość 80% wartości świadectw. Podstawą wystawienia faktury będzie pisemna informacja Spółki o zbyciu świadectw na warunkach ustalonych w umowie wraz z potwierdzeniem ilości i wartości zbytych świadectw.

Otrzymane Wynagrodzenie Spółdzielnia przeznaczy na eksploatację i utrzymanie zasobów mieszkaniowych w szczególności na pokrycie kosztów zakupu urządzeń wraz z montażem niezbędnych do poprawienia efektywności energetycznej w budynkach Spółdzielni.

Pytanie

Czy dochód powstały z tytułu wynagrodzenia za przeniesienie praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej oraz za wykonanie przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z zawartej umowy, dotyczący przedsięwzięcia wykonanego w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wielorodzinnych budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż dochód uzyskany z tytułu Wynagrodzenia, dotyczący przedsięwzięcia wykonanego w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wielorodzinnych budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z póżn. zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Tak więc, zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody, m.in. spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody:

  • uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 października 2020 r. sygn. akt II FSK 189/19 (Interpretacja Ogólna Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. DD6/8213/11 /KWW/07/ MB7/82 w sprawie stosowania postanowień art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych), pod pojęciem gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć wszelkie działania mające na celu utrzymanie substancji mieszkaniowej w należytym stanie.

W ocenie Spółdzielni jednym z takich działań jest realizacja przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej budynków Spółdzielni. Urządzenia do usługi zarządzania ciepłem poprawiające efektywność energetyczną zainstalowane zostały w wielorodzinnych budynkach z lokalami mieszkalnymi oraz w wielorodzinnych budynkach, w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, stanowiące zasób mieszkaniowy. W efekcie czego poprawiony został stan techniczny zasobów mieszkaniowych, zmniejszono zapotrzebowanie na energię, a dodatkowo Spółdzielnia uzyska przychód z tytułu Wynagrodzenia. Otrzymane Wynagrodzenie przeznaczone zostanie na eksploatację i utrzymanie nieruchomości i wpłynie na dalszą poprawę stanu zasobów mieszkaniowych.

Zatem, nie ma wątpliwości, że zarówno realizacja zadania, jak też otrzymane Wynagrodzenie mają wyłącznie związek z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Spółdzielnia wskazuje również, iż zgodnie z Interpretacją Ogólną Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi jest premia termomodernizacyjna, o której mowa w ustawie o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych przyznawana spółdzielniom mieszkaniowym na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, którego celem jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię oraz ograniczenie strat energii w zasobach mieszkaniowych, co w konsekwencji wpływa na koszty utrzymania tych zasobów.

Dochód powstały z tytułu premii termomodernizacyjnej, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Na gruncie prawa podatkowego nie ma żadnej różnicy pomiędzy uzyskaniem premii termomodernizacyjnej na podstawie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, a uzyskaniem wynagrodzenia za przeniesienie praw majątkowych i innych praw ze świadectw efektywności energetycznej na podstawie ustawy o efektywności energetycznej. W jednym i drugim przypadku intencją ustawodawcy jest zachęcenie do działań, których efektem będzie oszczędność energii. Przychód z tytułu Wynagrodzenia powinien być uznawany, tak jak premia termomodernizacyjna, jako przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przedsięwzięcia realizowane w ramach przepisów ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych i w ramach przepisów ustawy o efektywności energetycznej zakładają osiągnięcie zbieżnych celów, zmniejszenia strat i zużycia energii (wyrok NSA sygn. akt II FSK 189/19). Dochód z Wynagrodzenia winien być traktowany tożsamo, jak dochód z premii termomodernizacyjnej i podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż w przeciwnym wypadku stanowiłoby to nierówne traktowanie podatników.

Mając powyższe na uwadze, Spółdzielnia uważa, że uzyskane Wynagrodzenie pod warunkiem przeznaczenia go na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem zostały spełnione warunki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1047, dalej: „uee”) reguluje system świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów). Jest to mechanizm stymulujący i wymuszający zachowania prooszczędnościowe. Ustawa ta przewiduje, że można je uzyskać tylko za przedsięwzięcia o najwyższej efektywności energetycznej.

W myśl art. 10 ust. 1 uee:

Podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej „podmiotami zobowiązanymi”, są obowiązane:

1) zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości określonej w art. 14 ust. 1, potwierdzone audytem efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 25, lub

2) uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1, lub

3) zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, o których mowa w art. 15a ust. 1

- z zastrzeżeniem art. 11.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 uee:

Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, realizują:

1) przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdy w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380 i 1723) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;

3) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 722);

4) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprowadzający gaz ziemny w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, w odniesieniu do ilości tego gazu zużytego na własny użytek;

5) towarowy dom maklerski lub dom maklerski w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, na zlecenie odbiorców końcowych przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

6) podmiot paliwowy wprowadzający do obrotu paliwa ciekłe.

Art. 30 ust. 2 uee stanowi, że:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 uee:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 558):

Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;

2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;

3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;

4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;

5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu;

6) wykonywanie działalności jako obywatelska społeczność energetyczna w rozumieniu art. 3 pkt 13f ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 266).

Zgodnie z art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z treścią cytowanego powyżej przepisu, zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody, m.in. spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody:

  • uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Zauważyć należy, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka” oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:

1)znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

  • dźwigi osobowe i towarowe,
  • aparaty do wymiany ciepła,
  • kotłownie i hydrofornie wbudowane,
  • klatki schodowe,
  • strychy, piwnice, komórki,
  • balkony, loggie,
  • garaże,

2)pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

  • budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,
  • kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
  • osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3)urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:

  • zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
  • rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
  • sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
  • budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
  • budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

Z wniosku wynika, że Spółdzielnia zawarła umowę o pozyskanie świadectw efektywności energetycznej z firmą B. sp. z o.o. Zgodnie z zawartą umową, wszelkie prawa majątkowe i inne prawa wynikające ze świadectw efektywności energetycznej, przyznane Spółce w drodze złożenia wniosku o wydanie tych świadectw przysługują spółce. Spółka zapłaci Spółdzielni wynagrodzenie za przeniesienie praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej oraz za wykonanie przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z niniejszej umowy. Wynagrodzenie to ma charakter ryczałtowy, zawiera wszelkie koszty oraz wydatki Spółdzielni poniesione w celu realizacji niniejszej umowy i wyniesie równowartość 80% wartości świadectw. Podstawą wystawienia faktury będzie pisemna informacja Spółki o zbyciu świadectw na warunkach ustalonych w umowie wraz z potwierdzeniem ilości i wartości zbytych świadectw.

Otrzymane Wynagrodzenie Spółdzielnia przeznaczy na eksploatację i utrzymanie zasobów mieszkaniowych w szczególności na pokrycie kosztów zakupu urządzeń wraz z montażem niezbędnych do poprawienie efektywności energetycznej w budynkach Spółdzielni.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy dochód powstały z tytułu wynagrodzenia za przeniesienie praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej oraz za wykonanie przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z zawartej umowy, dotyczący przedsięwzięcia wykonanego w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wielorodzinnych budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, że uzyskane przez Państwa środki finansowe z tytułu przeniesienia praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej oraz za wykonanie przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z zawartej umowy, nie stanowią dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Nie są bowiem dochodem związanym z wymienionymi wyżej lokalami, pomieszczeniami, obiektami, urządzeniami stanowiącymi zasoby mieszkaniowe – przychodami uzyskanymi bezpośrednio z tytułu korzystania z zasobów mieszkaniowych (opłaty, czynsze, wpłaty na fundusz remontowy itd.). Nie pozostają również w związku z podstawowym celem spółdzielni mieszkaniowych, którym jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Także z porównania zakresu podmiotowego uregulowań dotyczących świadectw efektywności energetycznej oraz zakresu podmiotowego zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT można wnioskować o braku możliwości objęcia tym zwolnieniem dochodów będących przedmiotem Państwa zapytania. Skoro podmioty prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, będące adresatem normy, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT (spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, społeczne inicjatywy mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego, samorządowe jednostki organizacyjne, społeczne agencje najmu), są tylko jedną z wielu kategorii podmiotów mogących starać się o pozyskanie świadectw efektywności energetycznej, to dochody związane z działalnością objętą unormowaniem ustawy o efektywności energetycznej w żaden sposób nie mogą być utożsamiane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Należy także mieć na uwadze, że dochód Spółdzielni z tytułu przeniesienia praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej, o których mowa we wniosku, jest dochodem ze sprzedaży praw majątkowych, a nie z zasobów mieszkaniowych.

Po wpisaniu świadectwa na konto podmiotu, który zrealizował przedsięwzięcie proefektywnościowe, świadectwo otrzymuje prawa majątkowe. Prawa te są towarem giełdowym i są zbywalne. Zatem, w przypadku nabycia i zbycia w obrocie giełdowym tzw. białych certyfikatów, spółdzielnia mieszkaniowa (niedopuszczona do zawierania transakcji giełdowych) nie jest uprawniona do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Wskazać zatem należy, że w Państwa sprawie nie ma znaczenia, iż otrzymane wynagrodzenie za przeniesienie praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej oraz za wykonanie przez Spółdzielnię obowiązków wynikającej z zawartej umowy, Spółdzielnia przeznaczy na eksploatację i utrzymanie zasobów mieszkaniowych, ponieważ dochód Spółdzielni pochodzi ze zbycia praw majątkowych, a nie ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Ponadto, dochód Spółdzielni z tytułu sprzedaży świadectw efektywności energetycznej nie może być uznany za uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi także z uwagi na zawarte w wyroku NSA z 18 stycznia 2000 r., sygn. akt III SA 120/99 rozumienie tego pojęcia. W wyroku tym czytamy, że pod pojęciem gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć „działania mające na celu utrzymanie substancji pomieszczeń mieszkalnych”. Dochód ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej w obrocie giełdowym przez spółdzielnię mieszkaniową nie mieści się w zakresie tego pojęcia.

W konsekwencji, dochód powstały z tytułu wynagrodzenia za przeniesienie praw majątkowych i innych praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej oraz za wykonanie przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z zawartej umowy, dotyczący przedsięwzięcia wykonanego w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wielorodzinnych budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – bowiem nie został spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w omawianym zwolnieniu.

W świetle powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji ogólnej, oraz wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.