Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 lutego 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: ustawa o fundacji rodzinnej lub UFR) utworzoną na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego.

Fundatorem Fundacji Rodzinnej jest osoba fizyczna posiadająca rezydencję podatkową w Polsce (dalej: „Fundator”).

Fundacja Rodzinna została utworzona w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Szczegółowymi celami Fundacji Rodzinnej są:

1)pomnażanie majątku Fundacji Rodzinnej poprzez realizowanie celu inwestycyjnego, jakim jest gromadzenie i wzrost wartości aktywów Fundacji Rodzinnej, w sposób zapewniający osiągnięcie maksymalnej wartości zgromadzonego majątku, przy zachowaniu najwyższego stopnia bezpieczeństwa typowego dla rodzaju majątku, rodzaju aktywów i ich przeznaczenia;

2)zaspokajanie potrzeb beneficjentów zgłoszonych do Fundacji Rodzinnej.

Fundacja Rodzinna, zgodnie z aktem założycielskim, może prowadzić działalność gospodarczą tylko w zakresie dozwolonym na podstawie obowiązujących przepisów ustawy o fundacji rodzinnej, w tym w szczególności w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do Fundacji Rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością Fundacji Rodzinnej.

Fundacja Rodzinna nabyła udziały w spółkach kapitałowych należące wcześniej do Fundatora. Fundacja ma dodatkowo nabyć prawa majątkowe wynikające z umów pożyczek partycypacyjnych. Majątek ten zostanie wniesiony przez Fundatora Fundacji Rodzinnej w celu wyposażenia Fundacji Rodzinnej w środki pieniężne pochodzące ze zwrotu pożyczek oraz odsetek.

Umowa pożyczki partycypacyjnej reguluje sposób wypłaty oprocentowania na rzecz pożyczkodawcy (inwestora). Główne wynagrodzenie przyjmuje formę zmiennego oprocentowania, którego wysokość uzależniona jest od zysków osiąganych przez osobę prawną. Szczegółowy sposób obliczania zysku został określony w umowie i dostosowany do poziomu osiąganych dochodów. Dodatkowo, na poczet oprocentowania zmiennego wliczane są stałe odsetki, wynoszące około 1% rocznie.

Fundacja Rodzinna poza prawem do zwrotu pożyczki oraz odsetek nie będzie posiadać żadnych innych praw, w szczególności umowa pożyczki partycypacyjnej nie będzie przenosić na Fundację Rodzinną żadnych uprawnień do kontroli nad pożyczkobiorcą. Fundacja Rodzinna nie będzie miała wpływu na strukturę organizacyjną, zarządzanie ani decyzje operacyjne pożyczkobiorcy. Nie będzie uczestniczyła w codziennym funkcjonowaniu ani w podejmowaniu decyzji dotyczących działalności pożyczkobiorcy.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, dokonanie przez Fundatora wniesienia do Fundacji Rodzinnej praw majątkowych dot. zwrotu pożyczki wraz z odsetkami wynikających z umów pożyczki partycypacyjnej na rzecz Fundacji Rodzinnej, nie spowodują powstania po stronie Fundacji Rodzinnej przychodu do opodatkowania, z uwagi na zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805, dalej: ustawa o CIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, dokonanie przez Fundatora wniesienia do Fundacji Rodzinnej praw majątkowych uprawniających do zwrotu kwoty głównej pożyczki wraz z odsetkami wynikających z umowy pożyczki partycypacyjnej, nie spowodują powstania po stronie Fundacji Rodzinnej przychodu do opodatkowania, z uwagi na zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, przez pojęcie „fundacja rodzinna” należy rozumieć zarówno fundację rodzinną, jak i fundację rodzinną w organizacji, w rozumieniu przepisów ustawy o fundacji rodzinnej.

Na mocy art. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, ustawa ta określa zasady organizacji i funkcjonowania fundacji rodzinnej, w tym prawa oraz obowiązki fundatora i beneficjenta.

Zgodnie z art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, fundacja rodzinna jest zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT.

W myśl art. 6 ust. 6-8 ustawy o CIT:

1)Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

2)Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

3)Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie dotyczy przychodów osiąganych przez fundację rodzinną z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11 a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, jeżeli fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony wart. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, stawka podatku, o którym mowa w art. 19 ustawy o CIT, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, dalej: ustawa prawo przedsiębiorców lub ustawa PP) wyłącznie w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a.spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b.spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c.beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej.

Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej: przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Stanowisko Wnioskodawcy

Jak wskazano wyżej zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjątki od tej reguły zostały zawarte w przepisach art. 6 ust. 6-8 ustawy CIT. W żadnym z tych wyłączeń ustawodawca nie przewidział zdarzeń polegających na otrzymywaniu mienia przez fundację rodzinną, zatem - co do zasady - otrzymanie mienia jest dla fundacji rodzinnej zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie CIT.

W myśl natomiast ww. art. 6 ust. 7 ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Jak wynika z treści powołanego art. 24r ust. 1 ustawy CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W celu dokonania oceny, czy dana „aktywność” fundacji mieści się w katalogu zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1 -8 ustawy o fundacji rodzinnej, należy na wstępie rozważyć, czy można ją w ogóle uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy PP. Zgodnie z tym przepisem, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Tym samym, wskazane są cztery cechy, które łącznie musi spełnić aktywność podmiotu, do uznania jej za działalność gospodarczą:

1)zorganizowanie;

2)zarobkowość;

3)wykonywanie działalności we własnym imieniu;

4)ciągłość.

W tym miejscu Wnioskodawca zwraca uwagę, że nie należy traktować wszelkich aktywności podejmowanych przez fundacje rodzinne w sposób dychotomiczny, tzn. nie należy klasyfikować działań fundacji rodzinnych do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 UFR (tzw. dozwolona działalność gospodarcza), bądź do działalności gospodarczej niewymienionej w tym przepisie (tzw. niedozwolona działalność gospodarcza). Wynika to przede wszystkim z faktu, iż nie każde działanie podejmowane przez fundację rodzinną ma charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy PP. Istnieje wiele działań właścicielskich, które fundacje mogą podejmować w celu realizacji celów i założeń, dla których zostały powołane i nie są to działania mające charakter działalności gospodarczej.

W opisanej sytuacji w wyniku otrzymania przez Fundację Rodzinną praw do zysku wynikających z umów pożyczek partycypacyjnych, Fundacja Rodzinna nabędzie roszczenie do zwrotu pożyczki i oprocentowania. Tak jak zostało wskazane, umowa pożyczki partycypacyjnej określa zasady wypłaty przychodów do pożyczkodawcy (inwestora), tj. zasadniczą formą zysku jest oprocentowanie zmienne. Na poczet oprocentowania zmiennego zaliczane są stałe odsetki ustalone na poziomie ok. 1% rocznie.

Fundacja Rodzinna poza prawem do wypłaty zysku nie będzie posiadać żadnych innych praw, w szczególności umowa pożyczki partycypacyjnej nie będzie przenosić na Fundację Rodzinną żadnych uprawnień do kontroli nad pożyczkobiorcą. Fundacja Rodzinna nie będzie miała wpływu na strukturę organizacyjną, zarządzanie ani decyzje operacyjne pożyczkobiorcy. Nie będzie uczestniczyła w codziennym funkcjonowaniu ani w podejmowaniu decyzji dotyczących działalności pożyczkobiorcy.

Należy zauważyć, że zdarzenia polegające na:

1)otrzymaniu przez Fundacje Rodzinną praw wynikających z umów pożyczek partycypacyjnych (skutkującym nabyciem roszczenia o wypłatę odpowiednio oprocentowania) oraz

2)późniejszym otrzymywaniu przez Fundację Rodzinną zwrotu pożyczki wraz z oprocentowaniem,

nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez Fundację Rodzinną działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy PP. Brak jest przesłanek, aby na tle przedstawionego opisu sprawy utożsamiać ww. zdarzenia z prowadzeniem przez Fundację Rodzinną działalności gospodarczej, do której odnosi się art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. W konsekwencji nie znajdzie w tym przypadku zastosowania art. 6 ust. 7 ustawy CIT, wyłączający możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Otrzymanie praw majątkowych z umowy pożyczki oraz jej zwrot w przyszłości ma charakter zasilenia fundacji kapitałem.

W związku z powyższym, Wnioskodawca podkreśla, że postanowienia umowy pożyczki partycypacyjnej nie dadzą Fundacji Rodzinnej jakichkolwiek uprawnień do kontroli nad podmiotem będącym pożyczkobiorcą. Umowa ta nie będzie przewidywała możliwości ingerencji Fundacji Rodzinnej w struktury organizacyjne, zarządzanie, ani podejmowanie decyzji operacyjnych podmiotu pożyczkobiorcy. Fundacja Rodzinna nie będzie miała żadnych uprawnień do wskazywania osób odpowiedzialnych za zarządzanie pożyczkobiorcą, ani do wywierania jakiegokolwiek wpływu na wybór kierunków jego działalności operacyjnej. W szczególności, Fundacja Rodzinna nie będzie uczestniczyć w procesach związanych z codziennym funkcjonowaniem pożyczkobiorcy, ani nie będzie podejmowała decyzji dotyczących jego bieżącej działalności. Rola Fundacji Rodzinnej w ramach umów ograniczy się do otrzymania zwrotu pożyczki wraz z odsetkami. Wszelkie decyzje dotyczące sposobu zarządzania finansami pożyczkobiorcy, w tym decyzje inwestycyjne, pozostaną w wyłącznej kompetencji zarządu pożyczkobiorcy.

Ponadto, zgodnie z przywołanym wcześniej art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może posiadać różnego rodzaju aktywa i nimi zarządzać w zgodzie z ustawowym celem jej działalności, w tym między innymi zarządzać zyskiem z umów pożyczek partycypacyjnych. Fundacja rodzinna zobowiązana jest zarządzać mieniem w sposób racjonalny i uzasadniony ekonomicznie, po to, żeby w długiej perspektywie czasu mieć możliwość zapewnienia świadczeń beneficjentom, realizując przy tym ustawowe i statutowe cele swojego istnienia. Rozporządzenie zyskiem przez Fundację Rodzinną będzie więc w tym zakresie stanowiło zwykłe wykonywanie swoich praw wynikających z ustawy o fundacji rodzinnej.

Konstatując, aktywność polegająca na otrzymywaniu przez Fundację Rodzinną praw wynikających z umów pożyczek partycypacyjnych tytułem wkładu od fundatora oraz późniejszym otrzymywaniu przez Fundację Rodzinną zwrotu pożyczki oraz oprocentowania nie może zostać uznana za efekt wykonywania przez Fundację Rodzinną działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy PP. Brak jest przesłanek, aby na tle przedstawionego opisu sprawy utożsamiać ww. zdarzenia z prowadzeniem przez Fundację Rodzinną działalności gospodarczej, do której odnosi się art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. W konsekwencji nie znajdzie w tym przypadku zastosowania art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, wyłączający możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stosuje analogiczną wykładnię powołanych przepisów, która polega na tym, że w celu dokonania oceny, czy dana „aktywność” fundacji mieści się w katalogu zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o fundacji rodzinnej, należy na wstępie rozważyć, czy można ją w ogóle uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy PP. Takie stanowisko, w różnych sprawach dotyczących fundacji rodzinnych (np. w zakresie klasycznych pożyczek, lokat bankowych czy tez wierzytelności do wypłaty zaległego zysku), zostało przedstawione przykładowo w następujących interpretacjach indywidualnych:

-interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.552.2024.2.MW:

„Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy iż skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego mienia w postaci m.in. wierzytelności z tytułu pożyczki, a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną wcelu gromadzenia mienia i zarządzania nim (...), to w rozpatrywanym przypadku spłacane wierzytelności (kwota główna, odsetki i wynagrodzenie) nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez fundację rodzinną działalności gospodarczej. Do wierzytelności (kwota główna, odsetki i wynagrodzenie) nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa wart. 6 ust. 7ustawy CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Spłacane wierzytelności (kwota główna, odsetki i wynagrodzenie) nie powinny podlegać opodatkowaniu.”

-interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.427.2024.1.SH:

„Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w formie darowizny w postaci m.in. wierzytelności z tytułu pożyczki czy wierzytelności pieniężnej w postaci naliczonych odsetek od obligacji, a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim (...), to w rozpatrywanym przypadku otrzymanie przez Wnioskodawcę spłaty Wierzytelności (kwoty nominalnej, odsetek od pożyczki - naliczonych do momentu darowizny, a także odsetek od obligacji) oraz otrzymanie przyszłych odsetek naliczonych od momentu darowizny (od wierzytelności pożyczkowej) nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez fundację rodzinną działalności gospodarczej. Do ww. odsetek oraz kwoty nominalnej nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa wart. 6 ust. 7 ustawy o CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Otrzymanie przez Wnioskodawcę spłaty Wierzytelności (kwoty nominalnej, odsetek od pożyczki - naliczonych do momentu darowizny, a także odsetek od obligacji) oraz otrzymanie przyszłych odsetek naliczonych od momentu darowizny (od wierzytelności pożyczkowej) nie powinny podlegać opodatkowaniu”.

-interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.252.2024.2.EJ:

„Oceniając czy dana „aktywność" fundacji mieści się w katalogu zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o fundacji rodzinnej, należy na wstępie ocenić, czy można ją uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236). Zgodnie z tym przepisem:

Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Zakładanie lokat terminowych zarówno w walucie polskiej, jak i w walutach obcych nie można uznać za wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. W związku z tym bezzasadne pozostaje rozpatrywanie, czy zakładanie lokat terminowych w bankach, a także osiąganie zysków z odsetek z lokat, może być uznane za dozwoloną działalność gospodarczą fundacji rodzinnej, o którym mowa wart. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej.”

interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.265.2024.2.AW:

„Oceniając czy dana „aktywność” Fundacji mieści się w katalogu zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o FR, należy na wstępie ocenić, czy można ją uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236). Zgodnie z tym przepisem: Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Lokowania na bankowym rachunku lokaty terminowej oraz posiadania rachunku bankowego przez Fundację Rodzinną nie można uznać za wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców, zatem aktywność ta pozostaje poza zakresem art. 5 ust. 1 ustawy o FR.

-interpretacja indywidualna z dnia 28 maja 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.170.2024.1.END:

„Oceniając czy dana „aktywność” fundacji mieści się w katalogu zawartym wart. 5 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o fundacji rodzinnej, należy na wstępie ocenić, czy można ją uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236). Zgodnie z tym przepisem: Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Lokowania na bankowym rachunku lokaty terminowej środków pieniężnych w walutach obcych należących do fundacji rodzinnej, a pochodzących z wymienionych we wniosku tytułów, tj.: funduszu założycielskiego wniesionego do fundacji rodzinnej przez fundatorów, otrzymanych darowizn otrzymanych spadków, działalności gospodarczej wykonywanej przez fundację rodzinną w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, nie można uznać za wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. W związku z tym bezzasadne pozostaje rozpatrywanie, czy zakładanie lokat terminowych w bankach oraz osiąganie zysków z odsetek z lokat, może być uznane za dozwoloną działalność gospodarczą fundacji rodzinnej, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej.”

-Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2024, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.65.2024.2.KW:

„Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy iż skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego mienia w postaci m.in. wierzytelności z tytułu pożyczki, a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim (...), to w rozpatrywanym przypadku spłacane odsetki od pożyczki nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez fundację rodzinną działalności gospodarczej. Do odsetek nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 7 ustawy CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Spłacane odsetki nie powinny podlegać opodatkowaniu.”

-Interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.30.2024.1.KW:

„Tym samym, zarówno otrzymanie pod tytułem darmym wierzytelności o wypłatę zaległego zysku, jak również późniejsze otrzymywanie przez fundację wypła t tego zysku ze spółki, nie spowodują powstania po stronie fundacji przychodu do opodatkowania, z uwagi na zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Do powyższych zdarzeń nie znajdzie zastosowania żadne z wyłączeń wskazanych w przepisach art. 6 ust. 6-8 ustawy. W związku z tym, w przedstawionych okolicznościach sprawy bezzasadne pozostaje rozpatrywanie, czy przedstawione wyżej zdarzenia mieszczą się w którymkolwiek z punktów art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Stąd nie jest przedmiotem interpretacji kwestia późniejszego otrzymania zwrotu pożyczki wraz z oprocentowaniem.

Fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych w myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-8 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

W żadnym z tych wyłączeń ustawodawca nie przewidział zdarzeń polegających na otrzymywaniu mienia przez fundację rodzinną, zatem – co do zasady – otrzymanie mienia jest dla fundacji rodzinnej zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie CIT.

Tym samym, w niniejszej sprawie otrzymanie przez fundację rodzinną od fundatora praw majątkowych uprawniających do zwrotu kwoty głównej pożyczki wraz z odsetkami wynikającymi z umów pożyczki partycypacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Fundacja rodzinna korzysta bowiem w tym zakresie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.