
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Fundacja Rodzinna (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego (…) r. w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326, dalej jako: „UFR” lub „Ustawa o fundacji rodzinnej”).
Fundatorami Fundacji są dwie osoby fizyczne pozostające ze sobą w związku małżeńskim, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, będące polskimi rezydentami podatkowymi, podlegające w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (dalej jako: „Fundatorzy”).
Beneficjentami Fundacji są poza Fundatorami członkowie ich najbliższej rodziny (dalej jako: „Beneficjenci”).
Wnioskodawca działa na podstawie przepisów UFR.
Celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie mieniem Fundacji w interesie beneficjentów, inwestowanie, rozporządzenie majątkiem Fundacji, spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów, polegających w szczególności na pokrywaniu kosztów wychowania i nauki, spełnianiu potrzeb materialnych, zapewnieniu utrzymania, udzielaniu pomocy materialnej w najszerszym znaczeniu.
Fundator wniósł do Fundacji na pokrycie jej funduszu założycielskiego m.in. nieruchomości gruntowe, w tym grunty zabudowane (…) (dalej jako: „Y”).
Przy czym nieruchomości posiadane przez Fundację stanowią jedynie część Y. Właścicielami pozostałych nieruchomości wchodzących w skład Y, w tym zabudowań, są inne podmioty (dalej łącznie: „Pozostali Właściciele Y”).
Pozostali Właściciele Y są podmiotami niepowiązanymi z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Nieruchomości posiadane przez Fundację zwane będą dalej łącznie: „Fragment Y”.
Obecnie Fundacja prowadzi prace remontowo-budowlane, zmierzające do odbudowy (…) Fragmentu Y, którego jest właścicielem. Celem prowadzonych prac remontowo-budowlanych jest doprowadzenie Fragmentu Y do stanu, który pozwoli Fundacji na oddanie go w odpłatne używanie do innego podmiotu. Fundacja zamierza bowiem w przyszłości czerpać przychody z tytułu oddania (…) Fragmentu Y w odpłatne używanie.
Wnioskodawca finansuje prace remontowo-budowlane z własnego majątku, w który został wyposażony przez swoich Fundatorów.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia prac budowlanych i wykończeniowych. W celu (…) Fragmentu Y Wnioskodawca korzysta z usług profesjonalnych podmiotów, operujących w branży budowlano-wykończeniowej.
Fundacja zamierza prowadzić prace remontowo-budowlane w porozumieniu z Pozostałymi Właścicielami Y tak, aby to cały Y mógł zostać oddany wspólnie przez Fundację i Pozostałych Właścicieli Y do odpłatnego używania.
Nie można jednak wykluczyć, że z uwagi na nieprzewidziane okoliczności biznesowe Fundacja przeprowadzi prace remontowo-budowlane Fragmentu Y bez porozumienia z Pozostałymi Właścicielami Y lub odda Fragment Y w odpłatne używaniu we własnym zakresie, bowiem Fragment Y może funkcjonować w obrocie gospodarczym niezależnie od pozostałych części składowych Y, pozostających własnością Pozostałych Właścicieli Y.
Wnioskodawca zamierza udostępnić Fragment Y do korzystania innemu podmiotowi za wynagrodzeniem, na podstawie umowy najmu, o której mowa w art. 659 i nast. Kodeksu cywilnego, co jest standardem w obrocie gospodarczym.
Podmiot, na rzecz którego Y zostanie odpłatnie oddany w najem, będzie podmiotem niepowiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z Fundatorami, Beneficjentami lub Fundacją, przy założeniu, że wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5% (dalej jako: „Podmiot niepowiązany”).
Wnioskodawca zamierza oddać Fragment Y w najem długoterminowy, na okres przekraczający co najmniej rok. Wnioskodawca nie zamierza oddawać Fragmentu Y w tzw. najem krótkoterminowy.
Pytanie
Czy przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z najmu Fragmentu Y do Podmiotu niepowiązanego, będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z najmu Fragmentu Y do Podmiotu niepowiązanego, będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 UFR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a. spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b. spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c. beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Fundacja rodzinna jest zwolniona z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Przy czym zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako: „CIT”) nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 ustawy o CIT).
Wśród dozwolonej działalności fundacji rodzinnej, która korzysta ze zwolnienia z CIT wskazano m.in. działalność w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Fundacja odda wyremontowany Fragment Y w najem na rzecz Podmiotu niepowiązanego.
Zatem, na gruncie przywołanych powyżej przepisów podatkowych, przychody z tytułu przyszłego najmu Fragmentu Y do Podmiotu niepowiązanego będą korzystały ze zwolnienia z CIT.
Do przychodów Wnioskodawcy z tytułu najmu Fragmentu Y nie znajdzie bowiem zastosowania przepis art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, ponieważ najemcą będzie podmiot niepowiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 z Fundacją, Beneficjentem i Fundatorami.
Do przychodów Wnioskodawcy z tytułu najmu Fragmentu Y do Podmiotu niepowiązanego nie znajdą również zastosowania przepisy art. 6 ust. 6 ani ust. 9 ustawy o CIT.
Podsumowując, działalność w zakresie najmu mienia Fundacji w postaci Fragmentu Y jest wprost wymieniona w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, a zatem w tym zakresie Wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. W sprawie nie znajdą zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT.
Mając na uwadze całość powyższych rozważań, zdaniem Wnioskodawcy, przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z wynajmu Fragmentu Y do Podmiotu niepowiązanego będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 7 i 8 ustawy o CIT:
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Stosownie do art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z najmu Fragmentu Y do Podmiotu niepowiązanego, będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, jednym z dozwolonych zakresów działalności gospodarczej fundacji rodzinnej jest wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr najem, dzierżawa oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie.
Ustawodawca dokonał jednak ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia w tym zakresie. W stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT.
Wyłączenie, o którym mowa w powyższym przepisie, nie ma zastosowania w Państwa sprawie, bowiem z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przychody Fundacji będą uzyskiwane z odpłatnego wynajmu Fragmentu Y na rzecz Podmiotu niepowiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z Fundatorami, Beneficjentami lub Fundacją.
W związku z tym ocena Państwa stanowiska wymaga analizy, czy opisana we wniosku działalność polegająca na wynajmie Fragmentu Y przez Fundację Rodzinną mieści się w wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr działalności w zakresie najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Zgodnie z art. 659 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Z kolei w myśl art. 693 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca, w przypadku umowy dzierżawy są to odpowiednio: wydzierżawiający i dzierżawca. Do zawarcia umowy najmu/dzierżawy dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki (essentialia negotii), do jakich należą przedmiot najmu/dzierżawy i czynsz. Na podstawie umowy najmu/dzierżawy najemca/dzierżawca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy (w przypadku dzierżawy dodatkowo do pobierania z niej pożytków) w zamian za zapłatę czynszu. Najem/dzierżawa mogą być zawarte na czas oznaczony albo na czas nieoznaczony. Zawarcie umowy na czas oznaczony może polegać na wskazaniu daty kalendarzowej zakończenia najmu, określeniu czasu jego trwania w dniach, tygodniach bądź innym oznaczeniu jego momentu końcowego. Jeśli w umowie czas nie został w ten sposób określony, ani też nie wynika w sposób dostateczny z okoliczności, uważa się że została ona zawarta na czas nieoznaczony.
Wymienione w tym przepisie najem czy dzierżawa charakteryzują się stosunkowo dużym sformalizowaniem - zwyczajowo zawierana jest stosowna umowa, w której określane są prawa i obowiązki najemcy/dzierżawcy oraz wynajmującego/wydzierżawiającego. Nierzadko podpisywany jest również protokół zdawczo-odbiorczy, a najemca/dzierżawca zobowiązany zostaje do przestrzegania regulaminu oraz uiszczenia kaucji zabezpieczającej. Dla umów tego rodzaju charakterystyczny jest również okres, na jaki następuje udostępnienie miejsca (nieruchomości, lokalu czy pokoju), z reguły obejmuje on dłuższe okresy czasowe. Rozliczenie usługi ma charakter cykliczny, płatność zwyczajowo przyjmowana jest w okresach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Najem czy dzierżawę wyróżnia także brak zmienności podmiotu, któremu udostępniana zostaje nieruchomość lub jej część.
Jak wynika z wniosku, Fundacja Rodzinna obecnie prowadzi prace remontowo-budowlane, zmierzające do odbudowy i (…) Fragmentu Y, którego jest właścicielem. Celem prowadzonych prac remontowo-budowlanych jest doprowadzenie Fragmentu Y do stanu, który pozwoli Fundacji na odpłatne wynajęcie go na rzecz innego podmiotu. Fundacja zamierza oddać Fragment Y w najem długoterminowy, na okres przekraczający co najmniej rok, nie zamierza oddawać Fragmentu Y w tzw. najem krótkoterminowy.
Analizując przedstawiony opis sprawy, należy zgodzić się z Państwem, że odpłatny wynajem mienia mieści się w określonym w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr zakresie dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej.
W związku z powyższym Państwa stanowisko, zgodnie z którym opisane w zdarzeniu przyszłym przychody Fundacji Rodzinnej z tytułu odpłatnego wynajmu Fragmentu Y Podmiotowi niepowiązanemu będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
