
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) Spółka z o. o. została wpisana do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (…) r. W momencie powstania jedynym wspólnikiem Spółki było (…) (dalej również: „A”), które następnie (od (…) r.) stało się jej większościowym wspólnikiem. Od (…) r. A ponownie jest jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy, posiadając (…) % udział w kapitale Spółki. (…).
Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT od (…) r.
(…)
W ramach ww. Programu A, reprezentowane przez Instytucję Zarządzającą, (…) r. zawarło umowę z Wnioskodawcą o dofinansowaniu Projektu „(…)” (dalej również: „Projekt”) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (…).
Wnioskodawca w dniu (…) r. zawarł z Instytucją Zarządzającą umowę (dalej również: „Umowa”) dotyczącą przekazywania, wykorzystywania i rozliczenia dofinansowania Projektu w formie bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu, przeznaczonego na pokrycie wnioskowanych wydatków kwalifikowalnych, określonego szczegółowo we wniosku o dofinansowanie Projektu, stanowiącego załącznik nr 1 do Umowy.
Przez dofinansowanie należy rozumieć wsparcie w formie bezpośredniego wkładu finansowego (tj. bezpośredni wkład finansowy zgodnie z (…) udzielanego beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie Umowy.
Na mocy Umowy, Instytucja Zarządzająca przekazuje Spółce bezpośredni wkład finansowy ze środków Programu, który Beneficjent (…) – Beneficjent na potrzeby realizacji Umowy nazywany jest też Pośrednikiem Finansowym) jako profesjonalista, wykorzysta w najbardziej efektywny i oszczędny sposób, kierując się koniecznością maksymalizacji przychodów z prowadzonej działalności poręczeniowej lub pożyczkowej, poprzez:
1)udostępnienie w sposób zwrotny środków na wsparcie MŚP (tj. mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw spełniających warunki określone w Załączniku I do Rozporządzenia (…) r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem (…) mających siedzibę/oddział/filię na terenie (…) i realizującym przedsięwzięcia (…),
2)zwrot środków w okresie wyjścia z X (okres od zakończenia realizacji Projektu do stwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą prawidłowego wypełnienia przez Beneficjenta wszystkich zobowiązań określonych w Umowie), zgodnie z postanowieniami Umowy,
3)bezpieczne, ostrożne oraz z należytą starannością inwestowanie środków nieprzekazanych MŚP.
Bezpośredni wkład finansowy przeznaczony jest na udzielanie pożyczek lub poręczeń oraz na pokrywanie faktycznie poniesionych oraz udokumentowanych kosztów administracji i zarządzania funduszem poręczeniowym lub pożyczkowym. Wielkość środków przeznaczonych na pokrywanie kosztów administracji i zarządzania funduszem poręczeniowym lub pożyczkowym została szczegółowo wskazana w Umowie.
W okresie realizacji Projektu, Spółka zobowiązana była do co najmniej jednokrotnego obrotu powierzonymi środkami najpóźniej do dnia (…) r.
Umowa przewiduje, że Projekt bazuje na strukturze kaskadowej, na którą składają się:
1)Instytucja Zarządzająca, którą jest zarząd (…), opisany powyżej,
2)Beneficjent, który pełni rolę Pośrednika Finansowego, który otrzymał od Instytucji zarządzającej wsparcie w ramach Operacji I stopnia (wsparcie pośredników finansowych z Programu),
3)MŚP, stanowiące ostatecznych odbiorców wsparcia w formie pożyczek i poręczeń w ramach Projektu - MŚP zawierają w tym celu z Pośrednikiem Finansowym umowy w ramach Operacji II stopnia (wsparcie MŚP przez Pośrednika Finansowego).
Beneficjent wykorzystuje ww. bezpośredni wkład finansowy do realizacji swoich podstawowych zadań umownych, do których należą m.in.:
1)zarządzanie środkami funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego zaangażowanymi w Operacje II stopnia oraz zarządzanie wolnymi środkami funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego z uwzględnieniem bezpieczeństwa lokat lub inwestycji kapitałowych, poprzez ich lokowanie w bezpieczne i płynne instrumenty finansowe,
2)udostępnianie w sposób zwrotny środków na wsparcie MŚP realizujących przedsięwzięcia na obszarze (…) (zwrotnego instrumentu finansowego pożyczkowego lub poręczeniowego),
3)kontynuacja zobowiązań umownych po zakończeniu obowiązywania Umowy, w tym odpowiednio w zakresie realizacji obowiązków wynikających z Umowy,
4)zwrot Instytucji Zarządzającej środków dofinansowania wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem,
5)prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu,
6)przekazanie do Instytucji Zarządzającej wszelkich dokumentów i informacji związanych z realizacją Projektu,
7)otwarcie i prowadzenie rachunków bankowych opisanych poniżej,
8)umieszczenie w umowach Operacyjnych II stopnia regulacji obejmujących co najmniej następujące zagadnienia:
a)uprawnienie Pośrednika Finansowego do należytego, zgodnie z przepisami prawa, dochodzenia roszczeń przeciwko MŚP;
b)uprawnienie Instytucji Zarządzającej oraz innych podmiotów uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów do wstępu na teren i dostęp do dokumentów MŚP w celu zapewnienia kontroli legalności i zgodności z prawem finansowania Operacji II stopnia oraz działalności MŚP;
c)pochodzenie finansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej również: „Fundusz”);
d)zobowiązanie MŚP do przedstawiania Pośrednikom Finansowym informacji koniecznych w celu ułatwienia odpowiedniego monitorowania Operacji Il stopnia;
e)zobowiązanie MŚP do zwrotu całej kwoty otrzymanej w ramach Operacji Il stopnia wraz z odsetkami;
f)zobowiązanie MŚP do udostępniania Pośrednikom Finansowym oraz Instytucji Zarządzającej danych niezbędnych do budowania baz danych, wykonywania oraz zamawiania przez Instytucję Zarządzającą analiz w zakresie spójności Programu, realizacji polityk w tym polityk horyzontalnych, oceny skutków Programu.
W ramach Projektu Spółka udzielała wyłącznie pożyczki na rzecz MŚP.
W celu realizacji Umowy Wnioskodawca otworzył i prowadzi następujące rachunki bankowe:
a)rachunek bankowy utworzony do obsługi kosztów administracji i zarządzania (wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony do obsługi kosztów administracji i zarządzania funduszem pożyczkowym lub poręczeniowym, którego posiadaczem jest Beneficjent),
b)rachunek bankowy utworzony do obsługi środków kapitału (wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony wyłącznie do obsługi środków kapitału funduszu pożyczkowego lub poręczeniowego, pochodzących ze środków Programu, którego posiadaczem jest Beneficjent).
Natomiast zadaniem Instytucji Zarządzającej jest wniesienie w transzach bezpośredniego wkładu finansowego na rachunek bankowy Beneficjenta, po spełnieniu warunków w postaci ustanowienia prawidłowego zabezpieczenia przez Beneficjenta oraz zapewnienia dostępności środków na rachunku Instytucji Zarządzającej.
Beneficjent wnosi do Instytucji Zarządzającej zabezpieczenie prawidłowej realizacji Umowy na kwotę nie mniejszą niż wysokość łącznej kwoty dofinansowania.
Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego, w okresie realizacji Projektu oraz w okresie trwałości Projektu, w tym w szczególności odsetki lub zyski kapitałowe, powiększają kapitał funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego.
Udzielając pożyczek, Beneficjent kieruje się koniecznością maksymalizacji przychodów z prowadzonej działalności pożyczkowej, tj. koniecznością udzielania pożyczek na warunkach rynkowych po dokonaniu analizy ryzyka niespłacenia pożyczek i ocenie przedkładanych zabezpieczeń.
W okresie wyjścia z X Wnioskodawca zobowiązuje się zaś do:
1.monitorowania realizacji Umów Operacyjnych II stopnia,
2.systematycznego monitorowania zwrotu udostępnionych w formie pożyczek środków w ramach Projektu,
3.zarządzania środkami zaangażowanymi w Operacje II stopnia oraz zarządzanie wolnymi środkami funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego,
4.prowadzenia wszelkich działań zmierzających do odzyskania należności i pełnego dokumentowania tych działań.
Okres realizacji Umowy strony ustaliły w następujący sposób:
1)rozpoczęcie realizacji Projektu: (…) r.,
2)zakończenie realizacji Projektu (…) r.
Instytucja Zarządzająca może zmienić, w tym przedłużyć termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji Projektu na uzasadniony wniosek Beneficjenta, złożony zgodnie z Umową.
Przez zakończenie realizacji Projektu należy rozumieć zainwestowanie środków przez Pośredników Finansowych w MŚP (…).
Zgodnie z przyjętą przez Instytucję Zarządzającą polityką wyjścia z instrumentów inżynierii finansowej, Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu, na wskazany rachunek bankowy, kwoty Bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu:
- powiększonej o wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego po jednym lub więcej obrocie kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu, w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie od dnia zawarcia Umowy do dnia zwrotu środków na wskazany rachunek bankowy,
- pomniejszonej o wartość faktycznie odprowadzonego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami pochodzącymi z Bezpośredniego wkładu finansowego w ramach realizacji Projektu oraz wartości kwalifikowanych kosztów administracji i zarządzania funduszem poniesionych przez Spółkę w okresie realizacji Projektu i okresie wyjścia z X oraz kosztów związanych z postępowaniami egzekucyjnymi, w tym kosztów sądowych, a także o poniesione przez Beneficjenta koszty postępowań sądowych i obsługi prawnej w związku z dochodzeniem przez niego zwrotu zapłaconego podatku dochodowego od osób prawnych od odsetek wygenerowanych od przekazanego Bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu.
- pomniejszoną o utratę kapitału, jaką przewiduje Umowa.
Beneficjent rozpoczął dokonywanie zwrotu powierzonego kapitału wraz z uzyskanym na nim przychodzie dnia (…) r. i winien dokonać pełnego zwrotu do dnia (…) r., z zastrzeżeniem iż termin ten może zostać wydłużony.
Pytanie
Czy dodatkowe środki wygenerowane na powierzonym Spółce kapitale w tym w szczególności odsetki lub zyski kapitałowe, które w całości powiększają kapitał funduszu pożyczkowego, a w ostateczności zostaną zwrócone stanowią przychody Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, dodatkowe środki wygenerowane na powierzonym Spółce kapitale w tym w szczególności odsetki lub zyski kapitałowe, nie stanowią przychodów Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Jak wskazuje art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Przytoczony przepis nie określa ścisłej definicji legalnej pojęcia „przychód”, można jednak wskazać, iż przychodem na gruncie ustawy o CIT jest wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika. W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą, przychodem są również kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane, pod warunkiem, że kwoty te spełniają warunki wymienione powyżej (trwały, bezzwrotny i definitywny charakter).
Do przychodów podatkowych można więc zaliczyć jedynie środki, które są danemu podatnikowi należne, tj. w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Definitywny charakter przychodu objawia się zaś w ten sposób, że faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.
Przenosząc powyższe na płaszczyznę analizowanej sprawy, Instytucja Zarządzająca wniosła bezpośredni wkład finansowy na rachunek bankowy Beneficjenta, po spełnieniu warunków w postaci ustanowienia prawidłowego zabezpieczenia przez Beneficjenta oraz zapewnienia dostępności środków na rachunku Instytucji Zarządzającej.
Beneficjent wykorzystuje ww. bezpośredni wkład finansowy do realizacji swoich podstawowych zadań umownych, do których należą m.in. zarządzanie środkami funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego zaangażowanymi w Operacje II stopnia czy udostępnianie w sposób zwrotny środków na wsparcie MŚP realizujących przedsięwzięcia na obszarze (…).
Powierzone Spółce środki, generują dodatkowe fundusze w tym w szczególności odsetki lub zyski kapitałowe, które, zdaniem Wnioskodawcy, nie stanowią jego przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż nie stanowią one trwałego, bezzwrotnego i definitywnego przysporzenia majątkowego w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych czy świadczeń w naturze ani kwot należnych spełniających warunki wymienione powyżej (trwałych, bezzwrotnych i definitywny charakter).
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka jest zobowiązana do oddzielenia powierzonych w ramach Projektu środków od pozostałych zasobów Spółki oraz prowadzenia dla nich odrębnej ewidencji księgowej.
Oprócz powyższego, w czasie realizacji Projektu, Wnioskodawca może wykorzystywać ww. środki wyłącznie zasilając nimi kapitał funduszu pożyczkowego, a następnie jako część tego kapitału wykorzystać je wyłącznie na realizowanie zadań w ramach Umowy, tj. m.in. na udzielenie pożyczek.
Natomiast, po zakończeniu realizacji Projektu oraz okresu wyjścia z X, Spółka jest zobowiązania do zwrotu opisach we wniosku środków na wskazany rachunek bankowy. Trudno jest więc mówić, aby wygenerowane środki miały dla Wnioskodawcy trwały, bezzwrotny i definitywny charakter.
Podsumowując powyższe, ze względu na fakt, iż:
1)opisane środki pozostają wyodrębnione od majątku Spółki,
2)Wnioskodawca nie może swobodnie ich rozdysponować,
3)podatnik jest zobowiązany do zwrotu opisanych środków po zakończeniu realizacji Projektu oraz okresu wyjścia z X
środki wygenerowane na powierzonym kapitale nie stanowią przychodów Spółki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Stosownie do treści art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
W piśmiennictwie oraz judykaturze przychód podatkowy identyfikowany jest z trwałym przysporzeniem majątkowym zwiększającym wartość aktywów (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość - Komentarz do art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, LEX 2014). Z kolei w wyroku z 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, zgodnie z którym z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.
Otrzymane świadczenie może być więc uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi. Zasadne jest więc twierdzenie, że w przypadku, gdy w efekcie danego zdarzenia stan majątkowy podatnika nie ulegnie zmianie, nie dojdzie do osiągnięcia przez niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jedynie w przypadku uzyskania przez podatnika przysporzenia majątkowego o charakterze definitywnym, w sposób stały i obiektywny zwiększającego aktywa podatnika (bądź też zmniejszającego jego pasywa), powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dodatkowe środki wygenerowane na powierzonym Spółce kapitale w tym w szczególności odsetki lub zyski kapitałowe, które w całości powiększają kapitał funduszu pożyczkowego, a w ostateczności zostaną zwrócone stanowią Państwa przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Jak wynika z opisu sprawy, jesteście Państwo spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu (…), a nie komercyjną. Jedynym wspólnikiem Spółki jest A. Wypracowany przez Spółkę zysk przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów.
(…) r. zawarliście Państwo jako Pośrednik Finansowy z reprezentującą A Instytucją Zarządzającą Umowę o dofinansowaniu Projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Umowa dotyczy przekazywania, wykorzystywania i rozliczenia dofinansowania Projektu w formie Bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu, przeznaczonego na pokrycie wnioskowanych wydatków kwalifikowalnych określonego szczegółowo we wniosku o dofinansowanie Projektu.
Na mocy Umowy, Instytucja Zarządzająca przekazuje Spółce Bezpośredni wkład finansowy ze środków Programu. Państwo jako Pośrednik Finansowy, wykorzystają go w najbardziej efektywny i oszczędny sposób, kierując się koniecznością maksymalizacji przychodów z prowadzonej działalności poręczeniowej lub pożyczkowej, poprzez:
-udostępnienie w sposób zwrotny środków na wsparcie MŚP mających siedzibę/oddział/filię na terenie (…) i realizującym przedsięwzięcia (…),
-zwrot środków w okresie wyjścia z X, zgodnie z postanowieniami Umowy,
-bezpieczne, ostrożne oraz z należytą starannością inwestowanie środków nieprzekazanych MŚP.
W okresie realizacji Projektu, Spółka zobowiązana była do co najmniej jednokrotnego obrotu powierzonymi środkami najpóźniej do dnia (…) r.
Bezpośredni wkład finansowy przeznaczany jest przez Państwa na udzielanie pożyczek lub poręczeń oraz na pokrywanie faktycznie poniesionych oraz udokumentowanych kosztów administracji i zarządzania funduszem poręczeniowym lub pożyczkowym.
Wielkość środków przeznaczonych na pokrywanie kosztów administracji i zarządzania funduszem poręczeniowym lub pożyczkowym została szczegółowo wskazana w Umowie. Spółka jest zobowiązana do oddzielenia powierzonych jej w ramach Projektu środków od pozostałych zasobów Spółki. W celu realizacji Umowy prowadzą Państwo odrębny rachunek bankowy dla do obsługi kosztów administracji i zarządzania oraz rachunek bankowy utworzony do obsługi środków kapitału przeznaczony wyłącznie do obsługi środków kapitału funduszu pożyczkowego lub poręczeniowego, pochodzących ze środków Programu.
Przekazany Państwu w ramach realizacji postanowień Umowy bezpośredni wkład finansowy ze środków Programu stanowi źródło dodatkowych środków pieniężnych, którymi są w szczególności wygenerowane na powierzonym Spółce kapitale odsetki lub zyski kapitałowe, które w całości powiększają kapitał funduszu pożyczkowego i które zostaną ostatecznie zwrócone.
Przedstawiony przez Państwa opis stanu faktycznego uzasadnia zatem twierdzenie, że uzyskane środki w postaci w odsetek czy zysków kapitałowych, nie stanowią przychodów Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego, w okresie realizacji Projektu oraz w okresie trwałości Projektu, w tym w szczególności odsetki lub zyski kapitałowe, powiększają kapitał funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego. Zgodnie z przyjętą przez Instytucję Zarządzającą polityką jesteście Państwo zobowiązani do zwrotu na wskazany rachunek bankowy, kwoty bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu powiększonej o wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu poręczeniowego lub pożyczkowego po jednym lub więcej obrocie kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu, w tym w szczególności prowizje, odsetki od kapitału i inne przychody kapitałowe jaki ten wkład wypracował w okresie od dnia zawarcia Umowy do dnia zwrotu środków na wskazany rachunek bankowy.
Zatem, dodatkowe środki wygenerowane na powierzonym Spółce kapitale w tym w szczególności odsetki lub zyski kapitałowe, które w całości powiększają kapitał funduszu pożyczkowego, a w ostateczności zostaną zwrócone nie stanowią Państwa definitywnego przysporzenia majątkowego i nie stanowią one przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
