
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwalifikacji ponoszonych przez Stowarzyszenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 25 kwietnia 2025 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 29 kwietnia 2025 r., uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło 29 kwietnia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie zajmuje się ratowaniem zwierząt (…) i większość środków pochodzi z darowizn, choć Stowarzyszenie może skorzystać ze zwolnienia podatkowego z tytułu swoich działań to niestety ma problem z prowadzeniem ewidencji kosztów i przychodów. Chodzi głównie o koszty uzyskania przychodów.
Gdyby Stowarzyszenie nie kupowało jedzenia, suplementów, sprzętu, nie leczyło zwierząt to nikt nie wpłacał by im pieniędzy. Zgodnie z takim myśleniem wszystkie wydatki Stowarzyszenie wrzucało w koszty uzyskania przychodu w tym roku. Przy powodzi pojawiła się ze strony Stowarzyszeni chęć pomocy poszkodowanym zwierzętom i ludzie zrobili licytację z której środki trafiły do Stowarzyszenia, które miało zakupić przedmioty dla potrzebujących zwierząt i rozdać je do potrzebujących instytucjach.
Informacje dostępne w internecie mówią, że kosztem uzyskania przychodu jest to, co prowadzi do uzyskania przychodu więc takim myśleniem Stowarzyszenie uznało, że jego wydatki są kosztem uzyskania przychodu.
Cele stowarzyszenia:
a) Pomaganie zwierzętom głównie domowym oraz egzotycznym,
b) Edukacja na temat zwierząt (posty, szkolenia, wydarzenia, artykuły, ulotki, materiały prasowe),
c) Dążenie do zmian praw zwierząt na lepsze,
d) Utworzenie ośrodka dla zwierząt egzotycznych,
e) Ochrona przyrody oraz doraźna pomoc dla zwierząt rodzimych,
f) Prowadzenie zajęć w placówkach szkolnych,
g) Otaczanie opieką zwierząt potrzebujących,
h) Współpraca z organami samorządowymi w zakresie zapobiegania bezdomności zwierząt,
i) Inne działania prowadzące do rozwoju stowarzyszenia,
j) Prowadzenie działalności integrującej członków,
k) Wspomaganie i współpraca z osobami ratującymi zwierzęta,
l) Wydawanie i przygotowanie uratowanych zwierząt do adopcji,
m) Doprowadzanie do ukarania sprawców znęcania i zaniedbywania zwierząt.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
a) Umieszczanie postów, artykułów edukacyjnych za pomocą środków masowego przekazu, przygotowywanie materiałów edukacyjnych i ich rozpowszechnianie,
b) Łapanie, leczenie oraz opieka nad potrzebującymi zwierzętami,
c) Organizowanie zbiórek pieniężnych na działania stowarzyszenia,
d) Prowadzenie zajęć w placówkach edukacyjnych na temat zwierząt,
e) Dążenie do rozbudowy stowarzyszenia, staranie się o dotacje na stworzenie ośrodka dla zwierząt,
f) Interwencje w sprawach zagrożenia życia lub zdrowia zwierząt, odbiór zwierząt,
g) Prowadzenie szkoleń oraz wydarzeń promujących ochronę zwierząt,
h) Szkolenie oraz integrację członków stowarzyszenia,
i) Wysyłanie pism, opinii, analiz, projektów do ministerstwa w celu dyskusji na temat praw zwierząt,
j) Inne działania opierające się na ochronie środowiska oraz zwierząt i dobroczynności,
k) Współpraca z jednostkami rządowymi w celu zabezpieczenia odebranych zwierząt,
l) Wspomaganie innych organizacji o podobnych celach i założeniach,
m) Udział w postępowaniach sądowych, jako zawiadamiający, świadek, oskarżyciel posiłkowy,
n) Przekazywanie materiałów dowodowych do organów ścigania i składanie zawiadomień w sprawach zwierząt oraz przyrody.
Stowarzyszenie kupuje karmy, terraria, haki, szafki, lampy, żarówki, wyposażenie do zbiorników, sprzęt rehabilitacyjny, paliwo w celu dojazdu do lekarzy weterynarii oraz na interwencję, sprzęt do odłowu zwierząt i są to elementy niezbędne do działalności ze zwierzętami. Szkolenia kupowane są, ponieważ gady są mało poznaną grupą zwierząt domowych i praktycznie co roku odkrywane są nowe fakty związane z opieką nad nimi, testami sprzętu (np. żarówek uvb), które są im niezbędne do życia. Szkolenia są również niezbędne z uwagi na grupę zwierząt, które głównie przebywają pod naszą opieką. Co roku otrzymujemy darowizny, które w tym samym roku wydatkujemy niemal do zera. Na koncie stowarzyszenia na koniec roku pozostaje zaledwie kilka złotych.
Instytucje, którym przekazano przedmioty to ośrodki rehabilitacji, schroniska, azyle oraz inne organizacje o założeniach i działalności podobnej do naszej. Zarejestrowane odpowiednio w KRS lub GDOŚ. Licytacja miała miejsce w 2024 roku i o nim mowa, zaraz po akcji i otrzymaniu środków przez stowarzyszenie (organizatorami licytacji byli ludzie z grupy facebookowej), stowarzyszenie zakupiło i przekazało przedmioty udowadniając ten fakt dowodami zakupu oraz zdjęciami z przekazywania przedmiotów.
W piśmie z 29 kwietnia 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo, że:
1. Są stowarzyszeniem zwykłym jednostką nieposiadającą osobowości prawnej.
2. Nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego.
3. W odpowiedzi na pytanie, czy i na jakiej podstawie prawnej uzyskane przez Państwa dochody korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wskazali Państwo art. 17 ust. 1 pkt 4.
4. Jako cele preferowane prze ustawodawcę określone w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 4, które Stowarzyszenie realizuje wskazali Państwo: pomoc zwierzętom, odławianie zwierząt, które nie są rodzime, zapewnianie opieki zwierzętom bezdomnym, edukacje w zakresie opieki nad zwierzętami oraz przepisów cites - ochrona środowiska.
5. W odpowiedzi na pytanie o doprecyzowanie stwierdzenia co maja Państwo na myśli, że mają problem z prowadzeniem ewidencji kosztów i przychodów wskazali Państwo, że nie wiedzą co jest kosztem uzyskania przychodu a co nie według prawa w zakresie działalności Stowarzyszenia.
6. W odpowiedzi na pytanie, czy wydatki o których mowa we wniosku (leczenie zwierząt, zakup karmy, zakup akcesorii i sprzętu, szkolenia, zakup paliwa) spełniają przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wskazali Państwo, że: Nie wyleczymy i nie utrzymamy zwierząt to nie otrzymamy żadnych darowizn. Brak działań = brak finansów. Koszty nie są nam zwracane, ponosimy je, powstają w związku z prowadzoną działalnością, dopłacamy z prywatnych pieniędzy nawet na to.
7. W odpowiedzi na pytanie z jakich dokładnie środków (zwolnionych, czy tez opodatkowanych) oraz kiedy uzyskanych zostały pokryte wydatki będące przedmiotem pytania wskazali Państwo, że: Mamy pieniądze to wydajemy na koniec roku zostaje zaledwie kilka złotych więc nie ma mowy o wykorzystywaniu dochodu zeszłorocznego. Otrzymamy pieniądze w lipcu to wydatkujemy je w lipcu. Na koniec roku 2024 zostało nam ok 3 zł.
8. Wspierają Państwo inne organizacje o podobnym działaniu. Przedmioty zostały zakupione, ponieważ środki przekazane Państwu zostały przekazane z zaznaczeniem, że należy zakupić przedmioty higieniczne dla innych organizacji poszkodowanych powodzią. Zaraz po otrzymaniu finansów od końca sierpnia 2024 do końca października 2024 były kupowane przedmioty i udostępniane organizatorowi akcji do wglądu. Stowarzyszenie nie miało więc możliwości spożytkowania tych pieniędzy na inny cel. Służyliście Państwo wyłącznie wiedzą w ich dobraniu oraz samochodem by je dostarczyć.
Pytania
1. Czy leczenie zwierząt, karmy, akcesoria, nasze szkolenia, sprzęt kupowany ze środków stowarzyszenia zgodnie z naszym myśleniem jest kosztem uzyskania przychodu?
2. Czy jeśli kupione przedmioty z takiej akcji przekazaliśmy innemu przybytkowi to stanowi to koszt uzyskania przychodu?
Państwa stanowisko w sprawie
Uważamy, że nasze wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu, ponieważ bez rozwoju, interwencji i zwierząt by nikt nam nie wpłacał pieniędzy więc by nie było przychodu. Zatem w deklaracji CIT-8 koszty wpisujemy, jako koszty uzyskania przychodu. Darowizny przeznaczamy dokładnie na to, co zawiera opis zrzutki, czyli działania regulaminu stowarzyszenia. W przypadku przekazania środków na konkretny cel stowarzyszenie dokonało zakupów zgodnie z przeznaczeniem środków i przedmioty te przekazało w docelowe miejsca o zbliżonych zasadach działania. Zatem działania stowarzyszenia doprowadzają bezpośrednio do dochodu a koszty z nimi związane według stowarzyszenia są kosztami uzyskania przychodu. Niestety ciężko nam znaleźć odpowiedź a wiele biur rachunkowych, które zapytaliśmy o ofertę nie chciało się podjąć obsługi fundacji i stowarzyszeń.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 ze zm.).
Jak stanowi art. 2 ust. 1 tej ustawy,
stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 ww. ustawy,
stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Zatem, stowarzyszenia - tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną - podlegają ogólnym regułom podatkowym określonym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Systematyka wskazanego powyżej przepisu w praktycznym aspekcie pozwala zatem podatnikowi na ustalenie zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym poprzez odniesienie się do legalnych definicji dochodu/straty w myśl przepisów ustawy podatkowej i sposobu ich obliczania dla potrzeb określenia w sposób właściwy podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Z powołanej regulacji art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika więc, że dochód podatkowy stanowi różnicę pomiędzy osiągniętym przychodem a kosztami jego uzyskania. Co istotne, dochód podatkowy ustalany jest wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Wpływ na wysokość dochodu podatkowego mają bowiem tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty uzyskania przychodów, zasady przypisywania ich do danego roku podatkowego oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.
Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy). Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania (straty).
W tym miejscu wskazać także należy, że taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze - przychód, a po drugie - koszty jego uzyskania.
Wskazać zatem należy, że przychodami podatkowymi, o których mowa w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Natomiast z treści art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).
Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.
Mając na uwadze fakt, że jak Państwo wskazali w uzupełnieniu wniosku są Państwo podatnikiem, którego dochody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwestię kosztów należy rozpatrywać w sposób szczególny.
Zatem, w przypadku kiedy podmiot uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.
Jak wynika bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Z przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że głównym celem statutowym Stowarzyszenie jest m.in. pomaganie zwierzętom domowym oraz egzotycznym. Dochody stowarzyszenia w większości pochodzą z darowizn.
Państwa wątpliwości budzi natomiast kwestia dotycząca kwalifikacji ponoszonych przez Stowarzyszenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Wątpliwości dotyczą ustalenia czy wydatki na leczenie zwierząt, zakup karmy i akcesoriów, szkolenia, zakup niezbędnych przedmiotów wykorzystywanych na cele statutowe, także w sytuacji przekazania ich innym organizacjom o podobnym działaniu mogą Państwo uznać za koszt uzyskania przychodów.
Mając na uwadze powyższe, wskazać więc należy, że w przypadku, gdy podatnik korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponoszone przez niego wydatki należy rozpatrywać najpierw pod kątem ich związku z przychodem (art. 15 ust. 1 ustawy) i w kontekście przepisu art. 16 ust. 1 ww. ustawy, a następnie, jeżeli takich kosztów nie stanowią (co skutkuje zwiększeniem dochodu do opodatkowania), należy określić, czy ich równowartość może być wolna od podatku dochodowego z racji tej, że wiążą się one z celami statutowymi podatnika. Jeżeli bowiem wydatki dotyczą realizacji celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do skorzystania ze zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie zwolniona z opodatkowania.
Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy stwierdzić należy, że koszty związane z realizacją Państwa zadań statutowych (wydatki na leczenie zwierząt, zakup karmy i akcesoriów, szkolenia, zakup niezbędnych przedmiotów, także w sytuacji przekazania ich innym organizacjom o podobnym działaniu) mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA)..
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
