Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2025 r., które wpłynęło 26 maja 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stan faktyczny

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada X, będąca kościelną osobą prawną.

Przedmiotem działalności Spółki jest: wydawanie książek (…).

X rozważa wniesienie w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci wydawnictwa oraz drukarni Y do Z Sp. z o.o. (Wnioskodawca). Wydawnictwo oraz drukarnia funkcjonują jako dwie wyodrębnione jednostki organizacyjne kościelnej osoby prawnej stanowiące drukarnię oraz wydawnictwo. Jednostki te posiadają odrębne Numery Identyfikacji Podatkowej oraz Numery REGON. Decyzją z dnia (…) roku Y została uznana za odrębnego od X podatnika.

Po wniesieniu aportu do spółki z o.o., Spółka będzie prowadziła działalność prowadzoną dotychczas przez drukarnię oraz wydawnictwo.

X działa na podstawie aktu – (…). Zgodnie z (…), głównymi zadaniami Stowarzyszenia są:

(…)

Wnioskodawca planuje przeznaczać dochody wygenerowane przez wydawnictwo oraz drukarnię na cele Stowarzyszenia opisane powyżej.

Alternatywnie Wnioskodawca będzie wypłacał dywidendę na rzecz jedynego wspólnika będącego kościelną osobą prawną, która będzie przeznaczała dochody na cele przedstawione w opisie stanu faktycznego na podstawie oświadczenia składanego Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku z 23 maja 2025 r., wskazali Państwo, że w ocenie Wnioskodawcy, X prowadzi działalność oświatowo-wychowawczą, charytatywno-opiekuńczą i kultu religijnego. Na te cele będą przeznaczane dochody wygenerowane przez wydawnictwo oraz drukarnię. X będzie składała Wnioskodawcy oświadczenia o przeznaczeniu dochodu na przedstawione cele.

Pytania

1.Czy dochody osiągane przez Wnioskodawcę (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), przeznaczane na cele przedstawione w opisie stanu faktycznego, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b? (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 23 maja 2025 r.)

2.Czy uzyskane przez Wnioskodawcę w roku podatkowym dochody w części wypłaconej na rzecz jedynego wspólnika (kościelna osoba prawna), które zostaną przeznaczone przez wspólników na cele kultu religijnego, zgodnie z przekazanym Spółce oświadczeniem, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności Spółki przeznaczone na cele kultu religijnego?

3.Czy Spółka, wypłacając dywidendę na rzecz X (kościelnej osoby prawnej), będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem, że udziałowiec złoży, najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności, oświadczenie zgodnie art. 26 ust. 1a, że przeznaczy dochody z dywidend na cele kultu religijnego wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1)

W ocenie Wnioskodawcy, osiągnięte przez niego dochody, przeznaczone na cele przedstawione w opisie stanu faktycznego będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b, ponieważ stanowią one cele mieszczące się w zakresie celów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b, tj. celach:

kultu religijnego,

oświatowo-wychowawczych,

naukowych,

kulturalnych,

charytatywno-opiekuńczych

oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak określony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, bowiem w art. 17 ustawy o CIT, ustawodawca zawarł katalog dochodów korzystających ze zwolnienia. I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a)z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b)z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno- opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Z powyższego wynika, że dochody kościelnych osób prawnych mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b).

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W związku z powyższym, zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma charakter warunkowy i nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności określonej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT. Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli uzyskane przez podatnika dochody - bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele niż określone ww. zwolnieniem.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Tym samym, warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów spółek, których jedynymi udziałowcami są kościelne osoby prawne, jest ich przeznaczenie i bez względu na termin wydatkowanie na cele określone w pkt 4a lit. b powołanej ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych regulacji prawnych wynika zatem, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego musi przede wszystkim osiągnąć dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT.

Następnie, podatnik musi spełnić jeszcze jeden warunek niezbędny dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4b, tj. przeznaczyć (zadeklarować), a następnie wydatkować ten dochód na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że jedynie przeznaczenie dochodu Spółki (i jego późniejsze wydatkowanie) na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT. Wskazać ponadto należy, że możliwość zwolnienia dochodów w tym zakresie została również przewidziana w przepisach innych ustaw, tj. w:

-   art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r., o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, że dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których mowa w art. 41 ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41 ust. 3, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów oraz,

-   art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, zgodnie z którym, dochody z działalności gospodarczej osób prawnych kościołów i innych związków wyznaniowych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne i inwestycje kościelne, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów.

Postanowienia ww. ustaw w tym zakresie są zgodne z przepisami u.p.d.o.p.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku przeznaczenia dochodu z działalności wydawnictwa oraz drukarni na cele przedstawione w opisie stanu faktycznego, dochód ten należy uznać za przeznaczony na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b u.p.d.o.p.

Przyjmuje się, że działalność oświatowo-wychowawcza to ogół wzajemnych oddziaływań między wychowawcą, a wychowankiem, nauczycielem i uczniem. Proces ten opiera się zatem na wzajemnych relacjach pomiędzy uczniem, wychowankiem oraz nauczycielem i wychowawcą.

Niewątpliwie działalność w postaci apostolstwa ludzi świeckich, inicjatywy ekumeniczne, działalność misyjna, troska o niewierzących, apostolstwo społeczne powinna zostać zakwalifikowana jako działalność prowadzona w celach: oświatowo-wychowawczych, charytatywno-opiekuńczych lub działalności kultu religijnego.

Mając to na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, dochód przeznaczony na cele związane z działalnością opisaną w opisie stanu faktycznego, będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b.

Ad. 2) i Ad. 3)

W ocenie Wnioskodawcy, dochody w części wypłaconej na rzecz jedynego wspólnika (kościelnej osoby prawnej), które zostaną przeznaczone przez wspólników na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4b, zgodnie z przekazanym Spółce oświadczeniem, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, jako dochody z pozostałej działalności Spółki przeznaczone na cele kultu religijnego. Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, od dywidendy wypłaconej na rzecz jedynego wspólnika (kościelnej osoby prawnej) pod warunkiem, że złożą one płatnikowi (Wnioskodawcy), najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności, oświadczenie zgodnie art. 26 ust. 1a, że przeznaczą dochody z dywidend na cele kultu religijnego wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Z kolei art. 26 ust. 1a ww. ustawy stanowi, iż zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie wypłacać dywidendę na rzecz swojego jedynego udziałowca, tj. X, która jest kościelną osobą prawną.

Kościelne osoby prawne stosownie do art. 1 ustawy o CIT są podatnikami. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 jako podmioty zwolnione od podatku. Oznacza to, że podlegają one ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno- opiekuńcze.

Reasumując, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku od dywidendy wypłacanej Diecezjom (kościelnym osobom prawnym), pod warunkiem, że złożą one płatnikowi (Wnioskodawcy), najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności, oświadczenie zgodnie z art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p., że przeznaczą dochody z dywidend na cele kultu religijnego wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b u.p.d.o.p.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):

1.Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2.Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak określony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, bowiem w art. 17 ustawy o CIT, ustawodawca zawarł katalog dochodów korzystających ze zwolnienia.

I tak, zgodnie z art. art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a)z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b)z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Z powyższego wynika, że dochody kościelnych osób prawnych mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W związku z powyższym, zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma charakter warunkowy i nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności określonej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT. Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli uzyskane przez podatnika dochody – bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele niż określone ww. zwolnieniem.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Tym samym, warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów spółek, których jedynymi udziałowcami są kościelne osoby prawne, jest ich przeznaczenie i bez względu na termin wydatkowanie na cele określone w pkt 4a lit. b powołanej ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych regulacji prawnych wynika zatem, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego musi przede wszystkim osiągnąć dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT. Następnie, podatnik musi spełnić jeszcze jeden warunek niezbędny dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4b, tj. przeznaczyć (zadeklarować), a następnie wydatkować ten dochód na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że jedynie przeznaczenie dochodu Państwa Spółki (i jego późniejsze wydatkowanie) na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zgodzić należy się z Państwem, że dochody osiągane przez Państwa (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), przeznaczane na cele przedstawione w opisie stanu faktycznego, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT. Jak bowiem sami Państwo wskazali, X prowadzi działalność oświatowo-wychowawczą, charytatywno-opiekuńczą i kultu religijnego. Na te cele będą przeznaczane dochody wygenerowane przez wydawnictwo oraz drukarnię. X będzie składała Państwu oświadczenia o przeznaczeniu dochodu na przedstawione cele.

Należy również zgodzić się z Państwem, że uzyskane przez Państwa w roku podatkowym dochody w części wypłaconej na rzecz jedynego wspólnika (kościelna osoba prawna), które zostaną przeznaczone przez wspólnika na cele kultu religijnego, zgodnie z przekazanym Państwa Spółce oświadczeniem, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, jako dochody z pozostałej działalności Spółki przeznaczone na cele kultu religijnego.

Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i 2 jest więc prawidłowe.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 3 wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT,

podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o CIT,

osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Z kolei z art. 26 ust. 1a ustawy o CIT wynika, że:

zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Prawo do dywidendy i sposób jego realizacji zostały unormowane ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz.U. 2024 r., poz. 18 ze zm., dalej: „Ksh).

Stosownie do art. 191 § 1 Ksh,

wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1.

Na mocy art. 193 Ksh,

§ 1. Uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku.

§ 2. Umowa spółki może upoważniać zgromadzenie wspólników do określenia dnia, według którego ustala się listę wspólników uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy).

§ 3. Dzień dywidendy wyznacza się w ciągu dwóch miesięcy od dnia powzięcia uchwały, o której mowa w art. 191 § 1. Jeżeli uchwała wspólników nie określa dnia dywidendy, dniem dywidendy jest dzień powzięcia uchwały o podziale zysku.

§ 4. Dywidendę wypłaca się w dniu określonym w uchwale wspólników. Jeżeli uchwała wspólników takiego dnia nie określa, dywidenda jest wypłacana niezwłocznie po dniu dywidendy.

Jak wskazują powołane unormowania, dywidenda wynika z prawa wspólnika do udziału w zyskach spółki kapitałowej - jest skonkretyzowanym udziałem wspólnika w zysku wypracowanym przez tę spółkę w danym okresie i przeznaczonym do podziału stosowną uchwałą walnego zgromadzenia wspólników. Pozyskanie przez spółkę kapitałową środków na wypłatę dywidendy ma bezpośredni związek z wypracowaniem przez nią zysku (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka wypłacając dywidendę na rzecz X (kościelnej osoby prawnej), będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem, że udziałowiec złoży, najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności, oświadczenie zgodnie art. 26 ust. 1a, że przeznaczy dochody z dywidend na cele kultu religijnego wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b.

Odnosząc powyższe do ww. przepisów prawa zauważyć należy, że jak stanowi art. 26 ust. 1a ustawy o CIT, nie pobiera się zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczają dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych – na cele wymienione w tym przepisie.

Z powyższego wynika zatem, że warunkiem skorzystania z ww. zwolnienia z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego jest spełnienie warunku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1a ustawy o CIT, o przeznaczeniu dochodów pochodzących z dywidend na cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Tym samym, w sytuacji gdy będą Państwo posiadać stosowne oświadczenia, o których mowa w art. 26 ust. 1a ustawy o CIT nie będą Państwo zobowiązani do poboru zryczałtowanego podatku od należności wypłaconych wspólnikowi będącemu kościelną osobą prawną.

Biorąc po uwagę opis sprawy i powołane przepisy, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.