
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo pismem z 3 maja 2025 r. (data wpływu tego samego dnia) oraz - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 maja 2025 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca B sp. z o. o. (dalej określana jako: „Wnioskodawca” albo „operator bramki”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce.
Wnioskodawca, w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, będzie działał w charakterze przedsiębiorcy w rozumieniu art. 431 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Ilekroć w opisie zdarzenia przyszłego jest mowa o kryptowalutach, to należy przez to rozumieć waluty wirtualne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Wnioskodawca jest operatorem, który prowadzi bramkę płatności kryptowalutowych (dalej określaną jako: „bramka”). Bramka służy do świadczenia usług obsługi płatności w kryptowalutach. Bramka działa przy wykorzystaniu serwisu internetowego prowadzonego przez Wnioskodawcę, a jej podstawową funkcjonalnością jest dokonywanie płatności przy wykorzystaniu kryptowalut. Niezależnie od Wnioskodawcy będą zawierane umowy sprzedaży towarów. Jedną ze stron takich umów będą osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznanej zdolność prawną kupujące towary (dalej określanie jako: „Kupujący”). Drugą stroną takich umów będą osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznanej zdolność prawną kupujące towary sprzedające towary (dalej określanie jako: „Sprzedający”).
Przekazanie zapłaty przez Kupującego
Zapłata ceny przez Kupującego na rzecz Sprzedawcy będzie dokonywana w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki. Umowa o świadczenie usługi obsług płatności będzie zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a Kupującym. Umowa będzie zawierana drogą elektroniczną poprzez akceptację regulaminu świadczenia usługi obsługi płatności.
Schemat przekazywania ceny pomiędzy Kupującym a Sprzedawcą za pośrednictwem bramki będzie wyglądał następująco:
a) Kupujący jest właścicielem kryptowalut, które znajdują się w portfelu kryptowalut niezależnym od Bramki oraz Sprzedającego
b) Kupujący dokonując zakupu towarów w sklepie internetowym Sprzedawcy wybiera jako formę zapłaty płatność w kryptowalucie przy użyciu bramki,
c) Kupujący jest przekierowywany na stronę internetową bramki, akceptuje regulamin świadczenia usług przez operatora bramki i zawiera umowę o świadczenie usługi obsługi płatności,
d) Kupujący przesyła kryptowaluty z portfela kryptowalut do operatora bramki, który zapisuje równowartość kryptowalut w walucie fiducjarnej na prowadzonym przez siebie saldzie Sprzedawcy,
e) w momencie zapisana (zaksięgowania) na saldzie Sprzedawcy równowartości kryptowalut w walucie fiducjarnej cena zostaje uznana za zapłaconą przez Kupującego,
f) operator bramki rezerwuje wymianę kryptowaluty na walutę fiducjarną po określonym kursie, a następnie dokonuje wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną.
Otrzymanie zapłaty przez Sprzedawcę
Odrębna umowa jest zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a Sprzedawcą. Przedmiotem tej umowy jest określenie zasad współpracy w zakresie umożliwienia klientom Sprzedawcy dokonywania zapłaty ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki oraz zasad przekazywania tej zapłaty od klientów do Sprzedawcy. Operator bramki udostępnia Sprzedawcy specjalną funkcjonalność prowadzonego przez siebie serwisu internetowego, która polega na zapisaniu (zaksięgowaniu) równowartości w walucie fiducjarnej kryptowalut otrzymanych przez Sprzedawcę tytułem zapłaty ceny za sprzedawane towary (dalej określaną jako: „saldo”). Kryptowaluty przekazane przez Kupującego będą w sposób zautomatyzowany wymieniane na walutę fiducjarną. Waluta fiducjarna będzie przekazywana przez operatora bramki na rachunek bankowy Sprzedawcy każdego dnia roboczego.
Schemat przekazywania waluty fiducjarnej na rachunek bankowy Sprzedawcy będzie wyglądał następująco:
a) operator bramki otrzymuje kryptowaluty z portfela kryptowalut Kupującego, a następnie zapisuje równowartość kryptowaluty w walucie fiducjarnej na prowadzonym przez siebie saldzie Sprzedawcy,
b) operator bramki rezerwuje wymianę kryptowaluty na walutę fiducjarną po określonym kursie, a następnie dokonuje wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną,
c) operator bramki gwarantuje Sprzedawcy, że otrzyma on taką kwotę w walucie fiducjarnej jaka odpowiada cenie sprzedawanego towaru wyrażonej w walucie fiducjarnej (po pomniejszeniu o opłaty pobierane przez operatora bramki),
d) operator bramki przekazuje walutę fiducjarną z salda Sprzedawcy na rachunek bankowy Sprzedawcy.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 27 maja 2025 r. wskazali Państwo, iż:
Wnioskodawca, jako operator bramki, będzie dokonywał wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną działając w imieniu i na rzecz Sprzedawcy.
Wnioskodawca będzie dokonywać wymiany kryptowaluty na środek płatniczy działając w imieniu i na rzecz Sprzedawcy.
Wnioskodawcy przysługuje od sprzedającego wynagrodzenie za wykonane usługi obsługi płatności w postaci opłat i prowizji. Wynagrodzenie to jest potrącane ze środków przekazywanych Sprzedającemu od kupującego za pośrednictwem Wnioskodawcy. Potrącenie następuje z waluty fiducjarnej przekazywanej do Sprzedawcy.
Umowa pomiędzy Wnioskodawcą i Sprzedającym zostanie zawarta poprzez złożenie oferty oraz zaakceptowanie ogólnych warunków świadczenia usług (OWU). Umowa ta nie jest określana wprost jako umowa pośrednictwa. Charakter tej umowy oraz zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę został szczegółowo opisany we wniosku o interpretację.
W sytuacjach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie będzie „nabywał” kryptowalut w taki sposób, który następnie umożliwiałby mu swobodne sprzedawanie ich innym podmiotom za walutę tradycyjną albo wymienianie ich na towar lub usługę. Wnioskodawca będzie jedynie otrzymywał kryptowaluty od Kupującego, a następnie działając w imieniu i na rzecz Sprzedawcy będzie wymieniał je na walutę tradycyjną (PLN) w celu przekazania jej Sprzedawcy albo w przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży będzie pobierał walutę tradycyjną (PLN) od Sprzedawcy i wymieniał ją w imieniu Sprzedawcy na kryptowaluty w celu przekazania ich do kupującego.
Pytanie
Czy w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie przekazywania zapłaty za pośrednictwem bramki po stronie Wnioskodawcy, jako operatora bramki, powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określają przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej w skrócie: „u.p.d.o.p.”).
Zgodnie z art. 4a pkt 22a u.p.d.o.p. waluta wirtualna oznacza „walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f u.p.d.o.p. „Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną”.
Natomiast zgodnie z art. 7b ust. 3 u.p.d.o.p. „W przypadku podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przychody wymienione w ust. 1 pkt 6 lit. f zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych”.
Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 27 u.p.d.o.p. „Do przychodów nie zalicza się wartości waluty wirtualnej otrzymanej w zamian za inną walutę wirtualną”.
Na podstawie art. 22d ust. 1 u.p.d.o.p. „Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu”.
Natomiast na podstawie art. 22d ust. 2 u.p.d.o.p. „Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 15 ust. 11-13.”
Na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f u.p.d.o.p. przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej powstaje w związku z wymianą tej waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub inne prawo majątkowe.
Dla powstania przychodu istotne jest zatem, że podatnik posiada walutę wirtualną, a następnie wymienia ją na środek płatniczy, towar, usługę lub inne prawo majątkowe.
Wnioskodawca uważa, że w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie otrzymywania zapłaty za pośrednictwem bramki po jego stronie nie powstanie przychód z odpłatnego zbyci walut wirtualnych. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem pomiędzy Kupującym a Sprzedawcą. Wszelkie konsekwencje podatkowe związane z odpłatnym zbyciem walut wirtualnych należy określać po stronie Kupującego, a nie po stronie Wnioskodawcy lub Sprzedawcy. Skoro Wnioskodawca nie nabywa kryptowaluty oraz skoro nie dokonuje we własnym imieniu i na własną rzecz wymiany tej kryptowaluty na środek płatniczy lub towar, to tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaje przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Reasumując: w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie przekazywania zapłaty za pośrednictwem bramki po stronie Wnioskodawcy, jako operatora bramki, nie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Z dniem 1 stycznia 2019 r. do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) został wprowadzony przepis art. 4a pkt 22a, który definiuje pojęcie waluty wirtualnej.
Zgodnie z tym przepisem, wprowadzonym przez art. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193, dalej: „ustawa nowelizująca”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e) wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o CIT, przychody podatników tego podatku zostały rozdzielone na źródła:
- z zysków kapitałowych, oraz
- z pozostałych źródeł, tzw. „działalności operacyjnej”.
Wydzielając źródło przychodów z zysków kapitałowych na gruncie ustawy o CIT, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT:
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody:
a) z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych oraz praw wytworzonych przez podatnika,
b) z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,
c) z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,
d) z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,
e) ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c,
f) z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.
W myśl art. 7b ust. 3 ustawy o CIT:
W przypadku podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przychody wymienione w ust. 1 pkt 6 lit. f zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Jak wskazuje art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy, przychodem jest - co do zasady - każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ww. ustawy. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika (względnie na jego rachunek) wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.
Regulacja art. 12 ust. 1 ustawy o CIT nie zawiera legalnej definicji przychodu, a jedynie precyzuje - przez przykładowe wyliczenie - rodzaje przychodów. Należy zauważyć, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Poza tym musi mieć charakter definitywny (dokonany) i mierzalny. Ponadto użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności” oznacza, że wykaz przychodów stanowi katalog otwarty, natomiast zawarte w tym przepisie okoliczności określające przychody mają charakter przykładowy. Należy również dodać, że w przepisie art. 12 ust. 4 ustawy o CIT wyliczone zostały enumeratywnie te rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatnika, które nie stanowią podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Innymi słowy art. 12 ust. 4 ustawy o CIT tworzy zamknięty katalog przychodów neutralnych podatkowo, co oznacza, że nie można go rozszerzać ponad te ich rodzaje, które wymienia ustawodawca.
Z opisu sprawy m.in. wynika, że jesteście Państwo operatorem, który prowadzi bramkę płatności kryptowalutowych. Bramka służy do świadczenia usług obsługi płatności w kryptowalutach. Bramka działa przy wykorzystaniu serwisu internetowego prowadzonego przez Państwa, a jej podstawową funkcjonalnością jest dokonywanie płatności przy wykorzystaniu kryptowalut. Zapłata ceny przez Kupującego na rzecz Sprzedawcy będzie dokonywana w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki. Umowa o świadczenie usługi obsług płatności będzie zawierana pomiędzy Państwem a Kupującym, a odrębna umowa jest zawierana pomiędzy Państwem a Sprzedawcą. Państwo jako operator bramki udostępniacie Sprzedawcy specjalną funkcjonalność prowadzonego przez siebie serwisu internetowego, która polega na zapisaniu (zaksięgowaniu) równowartości w walucie fiducjarnej kryptowalut otrzymanych przez Sprzedawcę tytułem zapłaty ceny za sprzedawane towary. Kryptowaluty przekazane przez Kupującego będą w sposób zautomatyzowany wymieniane na walutę fiducjarną. Waluta fiducjarna będzie przekazywana przez Państwa jako operatora bramki na rachunek bankowy Sprzedawcy każdego dnia roboczego.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Ponadto z uzupełnienia wniosku wynika, iż Państwo, jako operator bramki, będziecie dokonywać wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną działając w imieniu i na rzecz Sprzedawcy.
Przysługuje Państwu od Sprzedającego wynagrodzenie za wykonane usługi obsługi płatności w postaci opłat i prowizji. Wynagrodzenie to jest potrącane ze środków przekazywanych Sprzedającemu od Kupującego za Państwa pośrednictwem. Potrącenie następuje z waluty fiducjarnej przekazywanej do Sprzedawcy.
Umowa pomiędzy Państwem i Sprzedającym zostanie zawarta poprzez złożenie oferty oraz zaakceptowanie ogólnych warunków świadczenia usług (OWU). Umowa ta nie jest określana wprost jako umowa pośrednictwa.
W sytuacjach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego nie będziecie Państwo „nabywać” kryptowaluty w taki sposób, który następnie umożliwiałby Państwu swobodne sprzedawanie ich innym podmiotom za walutę tradycyjną albo wymienianie ich na towar lub usługę. Będziecie Państwo jedynie otrzymywać kryptowaluty od Kupującego, a następnie działając w imieniu i na rzecz Sprzedawcy będziecie Państwo wymieniać je na walutę tradycyjną (PLN) w celu przekazania jej Sprzedawcy albo w przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży będziecie pobierać walutę tradycyjną (PLN) od Sprzedawcy i wymieniać ją w imieniu Sprzedawcy na kryptowaluty w celu przekazania ich do Kupującego.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie przekazywania zapłaty za pośrednictwem bramki po Państwa stronie, jako operatora bramki, powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności wskazać należy na treść art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Na podstawie art. 12 ust. 3a ww. ustawy:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1) wystawienia faktury albo
2) uregulowania należności.
Jak wynika natomiast z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:
Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Ewentualny przychód powstanie dopiero w przypadku zbycia waluty wirtualnej, z tym że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 27 ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się wartości waluty wirtualnej otrzymanej w zamian za inną walutę wirtualną.
Mianem pośrednictwa określa się m.in. kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy - Słownik Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/slowniki/po%C5%9Brednictwo.html.
Natomiast jako prowizję określa się: wynagrodzenie za pośrednictwo w transakcji handlowej ustalane w procentach od wartości transakcji - Słownik Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/sjp/prowizja;2572822.
Mając powyższe na względzie, skoro prowadzicie Państwo działalność, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, która polega m.in. na pośrednictwie w wymianie kryptowalut na środek płatniczy i jeżeli w istocie w ramach tej działalności będziecie Państwo jedynie otrzymywać kryptowaluty od Kupującego, a następnie działając w imieniu i na rzecz Sprzedawcy będziecie wymieniać je na walutę tradycyjną (PLN) w celu przekazania jej Sprzedawcy albo w przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży będziecie pobierać walutę tradycyjną (PLN) od Sprzedawcy i wymieniać ją w imieniu Sprzedawcy na kryptowaluty w celu przekazania ich do kupującego, to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość wynagrodzenia (w postaci opłat i prowizji) otrzymanego przez Państwa za świadczenie ww. usługi pośrednictwa.
Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że samo otrzymanie zapłaty za pośrednictwem bramki nie powoduje po Państwa stronie powstania przychodu z odpłatnego zbycia walut wirtualnych. Wynika to z faktu, iż jesteście Państwo jedynie pośrednikiem pomiędzy Kupującym a Sprzedawcą, nie nabywacie Państwo kryptowalut i nie dokonujecie Państwo we własnym imieniu i na własną rzecz wymiany tej kryptowaluty na środek płatniczy lub towar.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie przekazywania zapłaty za pośrednictwem bramki po Państwa stronie, jako operatora bramki, nie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
