
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochody (przychody), które będą osiągane z tytułu przedstawionej we wniosku planowanej sprzedaży towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podlegania opodatkowaniu w Polsce dochodów ze sprzedaży towarów z Niemiec za pośrednictwem zewnętrznych platform internetowych.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 9 czerwca 2025 r. (data wpływu 9 czerwca 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca :
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z siedzibą na terytorium Niemiec. A. jest zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik VAT oraz jako podatnik VAT-UE (dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych). A. prowadzi działalność w branży (…).
Spółka posiada w Polsce oddział o nazwie A. (Spółka Akcyjna) oddział w Polsce, (dalej: „Oddział”) z siedzibą (…), który jest zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…), NIP (…) oraz REGON (…). Oddział został zarejestrowany (…) r. W ramach Oddziału realizowana jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna za pośrednictwem własnych sklepów stacjonarnych oraz sklepów franczyzowych.
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka oprócz sprzedaży prowadzonej na terytorium Niemiec, planuje prowadzić również bezpośrednio sprzedaż (dostawę) towarów do innych państw członkowskich Unii Europejskiej, w szczególności do Polski.
Zgodnie z obecnymi założeniami, sprzedaż towarów do innych państw członkowskich Unii Europejskiej (w tym Polski) będzie odbywać się za pośrednictwem zewnętrznych platform internetowych (…) które nie są własnością Spółki ani nie należą do Grupy (…). Sprzedaż za pośrednictwem platform internetowych będzie niezależna od działalności Oddziału i będzie koordynowana centralnie przez Spółkę, tj. wszelkie czynności dotyczące sprzedaży za pośrednictwem platform będą wykonywane przez pracowników Spółki, zlokalizowanych w Niemczech. Pracownicy, którzy pracują dla Oddziału i są zlokalizowani w Polsce nie będą uczestniczyć w żadnym z etapów procesu sprzedaży produktów przez platformy internetowe.
Nabywcami towarów będą w szczególności podmioty niebędące podatnikami (dalej: “konsumenci”). Towary będące przedmiotem sprzedaży będą transportowane z Niemiec (z magazynu Spółki znajdującego się w tym kraju) na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, właściwego dla danego nabywcy.
Powyższe oznacza, że w przypadku sprzedaży towarów do:
a)konsumentów z Polski (“polscy konsumenci”) – transport (wysyłka) rozpocznie się w Niemczech a zakończy się w Polsce,
b)konsumentów z innych niż Polska państw członkowskich UE (“pozostali konsumenci”) – transport (wysyłka) towaru rozpocznie się w Niemczech a zakończy się w docelowym (właściwym dla nabywcy) państwie członkowskim UE.
Transport towarów będzie zlecany przez Spółkę innym podmiotom (przewoźnikom, w szczególności firmom kurierskim). W ramach Spółki jest wyodrębniony zespół logistyczny, zlokalizowany w Niemczech, który będzie zajmować się całościowo procesem wysyłki towarów z Niemiec do konsumentów.
Jak wspomniano powyżej, Oddział nie będzie uczestniczyć w procesie sprzedaży wyżej opisanych produktów do polskich konsumentów, nie będzie stanowić żadnego elementu łańcucha dostaw oraz nie będzie uczestniczyć w procesie fakturowania, wysyłki towarów a także nie będzie zaangażowany w działalność posprzedażową (w szczególności nie będzie zajmować się przyjmowaniem i rozpatrywaniem reklamacji od konsumentów oraz nie będzie kontaktować się w żaden inny sposób z konsumentami). W przypadku zwrotu towarów proces całościowo będzie odbywał się pomiędzy A. a konsumentem bezpośrednio lub za pośrednictwem operatora platformy internetowej (np. (…)). Oddział tym samym nie będzie uczestniczył w tym procesie oraz nie będzie odbiorcą żadnych towarów zwróconych przez konsumentów (takie towary będą przesyłane bezpośrednio z Polski do magazynu w Niemczech).
Wśród sprzedawanych przez Spółkę towarów nie będą znajdowały się:
- nowe środki transportu,
- towary, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj. towary, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
- towary, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy o VAT (tj. dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane).
Wnioskodawca przewiduje, że całkowita wartość dostawy towarów z Niemiec do polskich konsumentów (tj. z Niemiec do Polski) oraz pozostałych konsumentów (tj. z Niemiec do innych niż Polska państw członkowskich UE) będzie przekraczała rocznie kwotę (…) euro.
Spółka planuje zarejestrować się do procedury One Stop Shop (dalej również: "VAT-OSS”) w Niemczech, które będzie dla Wnioskodawcy tzw. państwem członkowskim identyfikacji.
Spółka nie jest i nie będzie operatorem interfejsu elektronicznego ułatwiającego dostawy towarów w rozumieniu art. 7a ustawy o VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pismem z 9 czerwca 2025 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:
Na pytania organu:
1.gdzie będzie znajdował się serwer, na którym będą umieszczone strony internetowe, za pośrednictwem których zawierane będą przez Państwa Spółkę umowy z klientami z Polski?
2.czy Spółka będzie mogła dysponować serwerem, przy użyciu którego zamierza prowadzić sprzedaż internetową, o której mowa we wniosku tj. czy będzie mogła zawierać za pomocą serwera umowy sprzedaży?
Spółka wskazała, iż w zakresie powyższych punktów, Spółka podkreśla, że jak wskazano we wniosku o interpretację, sprzedaż towarów będzie odbywać się za pośrednictwem zewnętrznych platform internetowych (…). Z uwagi na fakt, że A. jedynie korzysta z tych stron internetowych i nie jest ich właścicielem, nie ma ona możliwości do dysponowania serwerami, na których znajdują się te platformy internetowe.
Dodatkowo, jako że spółki zewnętrzne obsługujące te platformy i będące ich właścicielami nie są podmiotami powiązanymi ze Spółką, A. nie posiada informacji, gdzie znajdują się serwery, na których są umieszczane strony internetowe. Niemniej, zdaniem Spółki powyższe nie powinno mieć znaczenia dla wniosku o interpretację, z uwagi na fakt, że jak wskazano powyżej, Spółka nie jest właścicielem serwerów ani strony internetowej za pośrednictwem której dokonywana jest sprzedaż ani w żaden inny sposób nie dysponuje tymi serwerami (np. w postaci umowy najmu).
Pytania
1.Czy przedstawioną we wniosku planowaną sprzedaż (dostawę) towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów należy uznać za WSTO w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy o VAT?
2.Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze, Wnioskodawca (zarejestrowany na terytorium Polski dla celów podatku VAT i posiadający w Polsce Oddział) będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego w Polsce z tytułu WSTO dokonywanej na rzecz polskich konsumentów w sytuacji, gdy transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce, ale podatek zostanie rozliczony przez Wnioskodawcę w ramach procedury VATOSS w Niemczech?
3.Czy dochody (przychody), które będą osiągane z tytułu przedstawionej we wniosku planowanej sprzedaży towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań nr 1 i 2 dotyczących podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
3.Dochody (przychody) osiągane z tytułu przedstawionej we wniosku planowanej sprzedaży towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.
Uzasadnienie w zakresie pytania nr 3
Na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 z późn. dalej „ustawa o CIT”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z powyższego przepisu wynika zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, zgodnie z którą Polska ma prawo opodatkować podmiot niebędący jego rezydentem, jeżeli na jej terytorium znajduje się źródło uzyskiwania przychodów przez ww. podmiot zagraniczny.
Należy wskazać, iż polski ustawodawca określił otwarty katalog dochodów (przychodów), których uzyskanie przez podmioty zagraniczne powoduje powstanie obowiązku podatkowego w Polsce. W szczególności, zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1) ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka posiada Oddział w Polsce. W zakresie działalności prowadzonej za pośrednictwem Oddziału, który stanowi zagraniczny zakład, Spółka podlega opodatkowaniu w Polsce, w zakresie dochodów (przychodów) jakie są przypisane do działalności Oddziału na gruncie przepisów prawa podatkowego.
W szczególności, w zakresie przypisania i opodatkowania dochodów (przychodów) Spółki alokowanych do Oddziału w Polsce, istotne jest odniesienie się do postanowień UPO PL-DE.
Na podstawie art. 7 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 12 poz. 90); zwana dalej: UPO PL-DE, zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Następnie, zgodnie z art. 7 ust. 2 UPO PL-DE, jeżeli przedsiębiorstwo umawiającego się państwa wykonuje działalność w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład, to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 artykułu 7, w każdym umawiającym się państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.
W konsekwencji, przenosząc powyższe na sytuację Wnioskodawcy, zyski jakie osiąga Spółka z tytułu działalności realizowanej w Polsce w świetle art. 7 ust. 1 UPO PL-DE, podlegają co do zasady opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech i są zwolnione z opodatkowania w Polsce, jednak mogą one potencjalnie podlegać opodatkowaniu również w Polsce, jeśli są związane z działalności prowadzoną przez Oddział i tylko w takim zakresie. Oznacza to, że przepisy podatkowe (ustawy o CIT oraz UPO PLDE) pozwalają na prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej w Polsce przez przedsiębiorstwo zagraniczne, które posiada zakład w Polsce. Natomiast dochody (przychody) z takiej działalności mogą być opodatkowane odrębnie od działalności prowadzonej przez zakład, i nie zawsze będą podlegać opodatkowaniu w Polsce, przy założeniu, że są niezależne i niezwiązane z działalnością polskiego zakładu.
Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, sprzedaż towarów do innych państw członkowskich Unii Europejskiej (w tym Polski) będzie odbywać się za pośrednictwem zewnętrznych platform internetowych (…), które nie są własnością Spółki ani nie należą do Grupy (…). Sprzedaż za pośrednictwem platform internetowych będzie niezależna od działalności Oddziału i będzie koordynowana centralnie przez Spółkę, tj. wszelkie czynności dotyczące sprzedaży za pośrednictwem ww. platform będą wykonywane przez pracowników Spółki, zlokalizowanych w Niemczech. Pracownicy, którzy pracują dla Oddziału i są zlokalizowani w Polsce nie będą uczestniczyć w żadnym z etapów procesu sprzedaży produktów przez platformy internetowe. W szczególności transport towarów będzie zlecany przez Spółkę innym podmiotom (przewoźnikom, w szczególności firmom kurierskim). W ramach Spółki jest wyodrębniony zespół logistyczny, zlokalizowany w Niemczech, który będzie zajmować się całościowo procesem wysyłki towarów z Niemiec do konsumentów.
Oddział nie będzie uczestniczył w procesie sprzedaży produktów do polskich konsumentów, nie będzie stanowił żadnego elementu łańcucha dostaw oraz nie będzie uczestniczył w procesie fakturowania, wysyłki towarów a także nie będzie zaangażowany w działalność posprzedażową (m.in. nie będzie zajmował się przyjmowaniem i rozpatrywaniem reklamacji od konsumentów oraz nie będzie kontaktował się w żaden inny sposób z konsumentami, nie będzie odbiorcą żadnych towarów zwróconych przez konsumentów).
W związku z powyższym nie można powiedzieć, że działalność Wnioskodawcy względem sprzedaży produktów za pośrednictwem niezależnych platform internetowych będzie związana z działalnością Oddziału. W konsekwencji, nie będzie możliwe zalokowanie przychodu ze sprzedaży produktów do polskich konsumentów bezpośrednio przez Spółkę do Oddziału. Co oznacza, że dochód (przychód) uzyskiwany z tego tytułu przez Spółkę będzie opodatkowany w całości w Niemczech na podstawie art. 7 ust. 1 UPO PL-DE.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochody (przychodu), które będą osiągane z tytułu przedstawionej we wniosku planowanej sprzedaży towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
