
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- Spółka, dostarczając towary, świadcząc usługi lub budując infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA w Polsce w ramach Spółki amerykańskiej posiada status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f EDCA i tym samym może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 34 EDCA – jest prawidłowe;
- w przypadku, gdy Spółka będzie wykonywała usługi na terytorium Polski na rzecz sił zbrojnych USA w ramach Spółki amerykańskiej, to jej działalność w Polsce będzie stanowiła zakład podatkowy w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT i tym samym będzie zobowiązana do realizowania obowiązków podatkowych w Polsce – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w przypadku, gdy Spółka będzie wykonywała usługi na terytorium Polski na rzecz sił zbrojnych USA w ramach Spółki amerykańskiej, to jej działalność w Polsce będzie stanowiła zakład podatkowy i tym samym będzie zobowiązana do realizowania obowiązków podatkowych w Polsce oraz czy posiada status wykonawcy kontraktowego USA i tym samym może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – na wezwanie organu – pismem z 12 marca 2025 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podmiotem amerykańskim z siedzibą przy (…), Stany Zjednoczone. Podmiot ten jest (...).
Działalność Spółki w Polsce będzie opierała się na umowie EDCA - umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. 2020 r. poz. 2153 i 2154; dalej: „EDCA”). Warto dodać, że EDCA jest komplementarna do umowy NATO SOFA – Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotycząca statusu ich sił zbrojnych sporządzona w Londynie 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. 2000 r. nr 21, poz. 257 ze zm.; dalej: „SOFA”). Określa ona bardziej szczegółowo status i warunki pobytu wojsk USA, w tym członków sił zbrojnych oraz personelu cywilnego i członków rodzin na terytorium Polski.
Spółka jest obecnie w trakcie przygotowywania ofert na wykonanie projektów (dalej: „Projekty”) w Polsce:
·(…);
·(…).
Spółce przyznano możliwość konkurowania i składania ofert w ramach zleceń zadań wydanych przez Korpus (...) na kwotę (…) w ramach programu (…). Zlecenia te będą umowami o stałej cenie na nowe obiekty oraz naprawy i konserwację. Lokalizacja prac i wartość kontraktu będą ustalane indywidualnie dla każdego zlecenia i będą obowiązywać przez 5 lat.
Spółka dowiaduje się o możliwości udziału w przetargach bezpośrednio poprzez wydarzenia (…) i (…). Organizacja ta składa się z ponad (…) członków z wojska, rządu, przemysłu i środowisk akademickich. Dzięki uczestnictwu w wydarzeniach organizowanych przez (…), Wnioskodawca ma możliwość nawiązywania kontaktów biznesowych i omówienia możliwości współpracy.
Spółka będzie świadczyć usługi wyłącznie dla sił zbrojnych USA, Rządu USA oraz potencjalnie Rządu RP. W razie wygranych przetargów (projekty wymienione powyżej), kontrakt zostanie podpisany z (…). Potencjalnymi, przyszłymi kontraktorami Spółki mogą być także Rzeczpospolita Polska (Program ..), (…) oraz (…). Spółka nie bierze i nie będzie brała udziału w przetargach komercyjnych.
Spółka rozważa otwarcie w Polsce biura w pierwszym kwartale 2025 roku. Biuro ma być zlokalizowane w (…) i służyć administracji przeprowadzanych w Polsce projektów. W szczególności będą wykonywane tam prace związane z przygotowywaniem ofert i szacunków, a także współpracą z podwykonawcami i dostawcami w zakresie projektów świadczonych na rzecz sił zbrojnych USA.
Prace, których dotyczą przetargi, odbywać się będą na terenie Polski, a w szczególności na terenie nieruchomości, którymi dysponują w Polsce siły zbrojne USA. Wnioskodawca będzie posiadał na tych nieruchomościach tymczasowy kontener do swojej dyspozycji. Przewidywany czas realizacji projektów to około 3 lat.
Obecnie Wnioskodawca posiada przedstawiciela w Polsce, którym jest Kierownik Regionalny i który reprezentuje Spółkę w Polsce. Kierownik Regionalny jest obecnie pracownikiem amerykańskiego podmiotu A. i przebywa w Polsce na stałe od stycznia 2025 r. Pracownik ten będzie poświęcał 100% swojego czasu w celu wsparcia misji obronnej USA oraz będzie objęty umową (…). W przyszłości, osoba ta będzie upoważniona do negocjowania umów w imieniu Wnioskodawcy. Ramy i wymagania dotyczące umów opracowywane będą jednak w USA, a przedstawiciel Wnioskodawcy w Polsce będzie zobowiązany działać na podstawie wytycznych ustanowionych przez amerykański zespół wykonawczy. To amerykański zespół wykonawczy będzie odpowiedzialny za ustalenie ceny kontraktu i podejmie ostateczną decyzję w zakresie jego zawarcia.
Pracownicy Wnioskodawcy, którzy posiadają paszport USA, będą przebywać na terenie Polski i wykonywać zlecenie dla rządu amerykańskiego w czasie wpierania kontraktu objętego umową (…) na podstawie wiz wojskowych lub tzw. statusu (…).
Do realizacji prac budowlanych i konstrukcyjnych w ramach Projektów, Wnioskodawca planuje zatrudnić także pracowników w Polsce. W zakresie niektórych usług, Spółka przewiduje także zatrudnienie podwykonawców.
Podwykonawcy będą odpowiedzialni głównie za materiały i robociznę związaną z budową. Jednakże część materiałów będzie pozyskiwana przez Wnioskodawcę w USA i wysyłana do Polski.
Pracownicy, którzy przyjadą do Polski z USA, będą otrzymywać od Spółki miesięczny dodatek na pokrycie kosztów mieszkaniowych. Dodatkowo Wnioskodawca planuje udostępnienie pracownikom samochodów osobowych poprzez pokrycie miesięcznej opłaty w określonej wysokości. Alternatywnie, Wnioskodawca udostępni pracownikom w użytkowanie samochody, które będą przedmiotem najmu lub leasingu. Wszyscy pracownicy otrzymają telefon służbowy, a pracownicy biurowi, szczególnie ci wykonujący pracę w biurze Wnioskodawcy w (…), otrzymają służbowy komputer.
Spółka przewiduje, że będzie realizowała Projekty na rzecz sił zbrojnych USA w ramach Spółki prawa amerykańskiego, bez tworzenia odrębnego polskiego podmiotu. Pracownicy będą zatrudnieni przez podmiot amerykański, ten podmiot będzie też zawierał wszystkie umowy związane z projektami realizowanymi na terenie Polski.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W piśmie uzupełniającym z 2 marca 2025 r. (data wpływu tego samego dnia), wskazali Państwo, że w ramach dostawy towarów, świadczenia usług i budowy infrastruktury Spółka będzie zawierała umowy bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA w rozumieniu art. 2 lit. a) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. 2020 r. poz. 2153 i 2154).
Spółka prowadzi działalność w Stanach Zjednoczonych jako Limited Liability Company (odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Spółka posiada siedzibę (biuro) w (…). Dodatkowo spółka działa w innych rejonach USA – (…). W kraju siedziby Spółka prowadzi prace budowlane i konstrukcyjne dla wojsk amerykańskich. Szczegółowy opis działalności Spółki, w tym część wykonanych projektów można znaleźć na stronie internetowej Spółki: (…)
Spółka podkreśla, że realizuje duże projekty w sposób ciągły i posiada niezbędne zasoby do wykonywania tych projektów.
A. jest spółką zarejestrowaną na terytorium Stanów Zjednoczonych i jest rezydentem podatkowym tego kraju. Spółka będzie obecna na terytorium Polski wyłącznie w związku planowanym wykonywaniem usług w ramach Umowy na rzecz Sił Zbrojnych USA oraz będzie uzyskiwać przychody w Polsce wyłącznie z realizacji kontraktów dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Spółka zaznacza, że wszystkie dochody będą dochodami otrzymanymi z USA. Prace będą wykonywane w Polsce, ale w imieniu misji obronnej rządu USA, na instalacjach rządu USA.
Spółka zamierza wspierać amerykańskie służby zbrojne w Polsce poprzez wykonanie niezbędnych projektów budowlanych i inżynieryjnych, zgodnie z zamówieniami otrzymanymi od amerykańskich służb zbrojnych. Nacisk kładziony jest na budownictwo wojskowe, w tym budowę i renowację obiektów, takich jak koszary i obiekty strzeżone. Prace obejmują rozwój infrastruktury krytycznej, zapewniając gotowość operacyjną. Wnioskodawca uczestniczy w kontraktach na wiele zleceń, wspierając różne potrzeby armii amerykańskiej i Departamentu Obrony w krajach europejskich.
Budynki, na których będą świadczone usługi, będą przeznaczone do użytku zarówno sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, jak i wojska polskiego i innych jednostek NATO. W każdym przypadku siły zbrojne USA będą jednak posiadały udział w użytkowaniu budynków.
Należy podkreślić, że każdorazowo siły zbrojne USA będą jedynym klientem Spółki. Użytkowanie przez wojsko polskie/ inne jednostki NATO będzie funkcjonowało na podstawie umów tych podmiotów z siłami zbrojnymi USA.
Większość prac będzie zlecana podwykonawcom. Jednakże w przypadku specjalistycznych konstrukcji lub określonych typu usług, dla których ustalono, że personel amerykański jest bardziej preferowany, Spółka będzie samodzielnie wykonywała te czynności.
Samodzielne działania Spółki będą obejmowały: zatrudnianie lokalnej siły roboczej, organizację tymczasowego przeniesienia amerykańskiej siły roboczej do Polski, kupowanie towarów i usług bezpośrednio (a nie przez podwykonawcę) za pośrednictwem zespołu ds. zamówień z siedzibą w USA przy wsparciu lokalnego kierownika ds. zamówień i/lub kierownika regionalnego.
Zadania personelu amerykańskiego zatrudnionego przez Spółkę będą polegały głównie na zarządzaniu i nadzorze projektów (tj. kierownik projektu, inspektor nadzoru, kierownik ds. bezpieczeństwa, kierownik ds. jakości). Wyjątkiem mogą być usługi budowlane, które mogą wymagać od Spółki sprowadzenia wyspecjalizowanych amerykańskich ekspertów do wykonania niektórych instalacji, takich jak specjalistyczne okucia do drzwi. Pracownicy będą zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę. Ich obowiązki będą obejmować zarządzanie budową, zasobami ludzkimi. Część pracowników będzie dedykowana do czynności administracyjno-biurowych. W zależności od wolumenu i okresu obowiązywania przyznanych kontraktów z rządem USA, Spółka może potrzebować zatrudnienia nawet niewielkiego zespołu wsparcia administracyjnego. W chwili obecnej nie zostało to jeszcze sprecyzowane.
Spółka będzie dysponować biurem na podstawie umowy najmu lokalu. Biuro to będzie służyło wykonywaniu obowiązków zarządczych i administracyjnych na terenie Polski, spotkaniom z potencjalnymi podwykonawcami i dostawcami. Czas otwarcia biura będzie uzależniony od czasu wygrania przetargu w Polsce. Po zawarciu kontraktu Spółka postawi tymczasowe biura w postaci kontenerów na terenie budowlanym sił zbrojnych USA.
Prawie wszyscy pracownicy/sprzęt/narzędzia będą własnością polskich podwykonawców, z którymi Spółka zdecyduje się współpracować w przypadku wygrania przetargu. Podwykonawcy będą realizować każdy etap prac w zależności od zakresu, na który zostali zakontraktowani. Wyjątkiem są prace kierownicze i/lub specjalistyczne, które Spółka może wykonać samodzielnie w zależności od wymagań kontraktu.
W pierwszej kolejności, po wygranym przetargu, Spółka zawrze umowę o realizację projektu bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA. Następnie, Spółka zakontraktuje polskich podwykonawców, którzy przy pomocy swoich narzędzi, sprzętu i personelu (pracowników fizycznych) wykonają prace budowalne. Pracownicy Spółki (oddelegowani z USA, oraz potencjalnie zatrudnieni polscy pracownicy) będą nadzorować przebieg prac podwykonawców. Niektóre prace specjalistyczne będą wykonywane bezpośrednio przez pracowników Spółki. Spółka będzie odpowiedzialna za oddanie ukończonego projektu siłom zbrojnym USA.
Kierownik Regionalny będzie upoważniony do negocjowania umów w imieniu Spółki. Ramy i wymagania dot. umów opracowywane będą jednak w USA, a przedstawiciel będzie zobowiązany działać na podstawie wytycznych ustanowionych przez amerykański zespół wykonawczy.
Wnioskodawca posiada wewnętrzną matrycę uprawnień dotyczącą tego, kto może zatwierdzać kontrakty. Kwoty od 0 do 100 tys. USD mogą być zatwierdzane przez kierownika projektu. Kwoty od 100 do 500 tys. USD mogą być zatwierdzane przez kierownika regionalnego. Kwoty od 500 tys. do 2 mln USD mogą być zatwierdzane przez dyrektora operacyjnego. Wszystko powyżej 2 mln USD będzie zatwierdzane przez CEO. Kierownik Regionalny jest upoważniony do podpisywania umów z podwykonawcami Spółki o wartości od 100 tys. do 500 tys. USD.
Kierownik Regionalny w Polsce jest odpowiedzialny za nadzorowanie wszystkich operacji w Polsce, w tym opracowywanie i wdrażanie strategii regionalnych, zarządzanie zespołem, monitorowanie wyników projektów, zapewnianie zgodności i budowanie relacji z klientami. Kierownik Regionalny działa zgodnie z procedurami operacyjnymi Spółki, wytycznymi i wskaźnikami określonymi przez zespół operacyjny i funkcjonalny z siedzibą w USA. Czynności wykonywane przez Kierownika Regionalnego są przeprowadzane w sposób regularny, stały. Praca wykonywana przez Kierownika Regionalnego w Polsce jest wykonywana zgodnie z wytycznymi i oczekiwaniami określonymi przez Wnioskodawcę. A. będzie monitorować ilość i jakość pracy wykonywanej przez Kierownika Regionalnego. A. sprawuje kontrolę nad Kierownikiem Regionalnym. Kontrola ta odbywa się poprzez ustalanie przez dyrektora operacyjnego jasnych oczekiwań, regularne monitorowanie wyników, przekazywanie konstruktywnych informacji zwrotnych i rozliczanie Kierownika Regionalnego.
Obecnie zasoby (sprzęt/wyposażenie (np. drukarkę, komputer, laptop, materiały) niezbędne do wykonywania obowiązków) są przechowywane w miejscu zamieszkania przedstawiciela, ale w przypadku przyznania projektu zasoby będą przechowywane w tymczasowych przyczepach roboczych projektu lub w wynajętej powierzchni biurowej.
Natomiast, Spółka nie będzie posiadała bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi podwykonawcy. Spółka nie będzie także posiadała bezpośredniej kontroli nad zasobami rzeczowymi/technicznymi podwykonawcy. Podwykonawcy Spółki zostaną zakontraktowani w celu realizacji dokładnego zakresu prac i będą zobowiązani do ich wykonania w dokładnie określonym czasie. „Wpływ” Spółki będzie polegał jedynie na nadzorowaniu warunków umowy i zapewnieniu ich przestrzegania. Umowy podwykonawstwa są oparte na szablonach umów opracowanych i zarządzanych przez Dyrektora Administracji Spółki stacjonującego w USA, a proces pozyskiwania podwykonawców jest zarządzany przez zespół w USA przy wsparciu kierownika regionalnego.
Wnioskodawca nie zatrzyma żadnych zasobów w kraju w przypadku, gdy projekty w Polsce nie będą już prowadzone.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca, dostarczając towary, świadcząc usługi lub budując infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA w Polsce w ramach Spółki amerykańskiej posiada status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f EDCA i tym samym może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 34 EDCA?
2.Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie wykonywał usługi na terytorium Polski na rzecz sił zbrojnych USA w ramach Spółki amerykańskiej, to jego działalność w Polsce będzie stanowiła zakład podatkowy w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT tym samym będzie zobowiązany do realizowania obowiązków podatkowych w Polsce? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
3.Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie wykonywał usługi na terytorium Polski na rzecz sił zbrojnych USA, będzie przysługiwało mu prawo do zwolnienia z VAT na podstawie art. 19 ust. 2 EDCA realizowanego poprzez zastosowanie stawki VAT 0% czy też usługi te jako wykonywane na rzecz podmiotu zagranicznego nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 1 Ustawy VAT?
4.Czy Wnioskodawca, dostarczając towary, świadcząc usługi lub budując infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA w Polsce w ramach Spółki amerykańskiej będzie posiadał na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT?
5.Czy pracownicy Wnioskodawcy, w sytuacji, w której działa on na terenie Polski jako Spółka amerykańska, będą posiadali status pracownika wykonawcy kontraktowego USA i tym samym, będą zwolnieni z podatku dochodowego od osób fizycznych na terenie Polski, a także z opłacania składek społecznych zgodnie z art. 21 pkt 46c i art. 19 ust. 6 EDCA?
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 i 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Odnośnie pytania nr 3-4w zakresie podatku od towarów i usług oraz pytania nr 5 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Stosownie do art. 3 ust. 2 Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.
Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 ustawy o CIT przy ustalaniu dochodu, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.
Stosownie do art. 5 ust. 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. 1976.31.178), dalej: umowa o UPO, postanowienia umowy o UPO w żadnym z przepisów nie stwarzają ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych przez prawo jednego z Umawiających się Państw przy określaniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, dochody osiągane w Polsce przez Wnioskodawcę wyłącznie z tytułu realizacji zleceń na rzecz Sił Zbrojnych USA należy zaliczyć do dochodów osiągniętych ze źródeł wolnych od podatku, jeżeli zwolnienie z opodatkowania dla dochodów pochodzących z takich źródeł jest przewidziane w aktach innych niż ustawa o CIT – w analizowanej sytuacji zwolnienie takie zostało przewidziane w EDCA.
Zgodnie z art. 34 ust. 2 EDCA: "Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz z podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Wykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA".
Dodatkowo w art. 2 lit. f EDCA została wprowadzona definicja "wykonawcy kontraktowego USA" zawężająca kategorię wykonawcy kontraktowego do podmiotów niezarejestrowanych w Polsce, zgodnie z którą przez wykonawcę kontraktowego USA rozumie się "osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz".
Z definicji wykonawcy kontraktowego USA znajdującej się w art. 2 lit. f EDCA wynika, że wszelkie podmioty niezarejestrowane w Polsce, ale obecne na jej terytorium w celu dostarczania towarów lub świadczenia usług na rzecz Sił Zbrojnych USA, posiadają status wykonawcy kontraktowego USA. Wnioskodawca zatem pragnie wskazać, że w jego opinii spełnia on powyższe warunki do uznania go za wykonawcę kontraktowego USA. Wnioskodawca jest Spółką zarejestrowaną na terytorium Stanów Zjednoczonych, jest obecny na terytorium Polski wyłącznie w związku planowanym wykonywaniem usług w ramach Umowy na rzecz Sił Zbrojnych USA. Wnioskodawca będzie uzyskiwał w Polsce dochody wyłącznie z tytułu realizowania zleceń na rzecz Sił Zbrojnych USA.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, dostarczając towary, świadcząc usługi lub budując infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA w Polsce w ramach Spółki amerykańskiej posiada on status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f EDCA i tym samym może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 34 EDCA.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy charakter jego działalności w Polsce będzie skutkował powstaniem zakładu zagranicznego w rozumieniu art. 4a ust. 11 ustawy o CIT.
Uzasadnienie:
Stosownie do art. 4a ust. 11 ustawy o CIT, za zagraniczny zakład uznaje się:
a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
-chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Z uwagi na fakt, że siedziba Wnioskodawcy znajduje się w Stanach Zjednoczonych, analiza dotycząca istnienia zakładu zagranicznego w Polsce powinna być przeprowadzona z uwzględnieniem postanowień umowy o UPO.
Stosownie do art. 8 ust. 1 umowy o UPO zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Odnosząc się natomiast do treści art. 6 ust. 1 umowy o UPO określenie "zakład" oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa. Określenie "zakład" oznacza w szczególności:
a)Filię,
b)Biuro,
c)Fabrykę,
d)Warsztat,
e)Kopalnię, kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych,
f)Plac budowy, budowę, montaż, które trwają dłużej niż 18 miesięcy.
Dodatkowo, jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela, działa w Umawiającym się Państwie dla przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa, to uważa się, iż w tym pierwszym Państwie istnieje zakład wtedy, kiedy osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i pełnomocnictwo w tym Państwie zwykle wykonuje, chyba że jej działalność ogranicza się tylko do zakupu dla przedsiębiorstwa dóbr i towarów.
I tak, z brzmienia art. 4a pkt 11 ustawy o CIT i art. 6 ust. 1 umowy o UPO wynikają co najmniej trzy przesłanki, których spełnienie spowoduje powstanie zakładu zagranicznego w analizowanym przypadku: stały zakład (związany ze stabilnością działalności), plac budowy lub osoba posiadająca pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca rozważa otwarcie w Polsce biura w pierwszym kwartale 2025 roku. Biuro to ma mieścić się w (…) i służyć administracji przeprowadzanych w Polsce projektów. W szczególności będą wykonywane tam prace związane z przygotowywaniem ofert i szacunków, a także współpracą z podwykonawcami i dostawcami w zakresie projektów świadczonych na rzecz sił zbrojnych USA.
Dodatkowo, Wnioskodawca posiada na terenie Polski przedstawiciela, który jest Kierownikiem Regionalnym i który reprezentuje Spółkę w Polsce. Kierownik Regionalny jest obecnie pracownikiem amerykańskiego podmiotu A. i będzie przebywał w Polsce na stałe w celu wsparcia misji obronnej USA od stycznia 2025 r. oraz będzie objęty umową (…). W przyszłości, osoba ta będzie upoważniona do negocjowania umów w imieniu Wnioskodawcy. Ramy i wymagania dot. umów opracowywane będą jednak w USA, a przedstawiciel będzie zobowiązany działać na podstawie wytycznych ustanowionych przez amerykański zespół wykonawczy. To amerykański zespół wykonawczy będzie odpowiedzialny za ustalenie ceny kontraktu i podejmie ostateczną decyzję w zakresie jego zawarcia.
Wskazać także należy, że prace, których dotyczą przetargi, odbywać się będą na terenie Polski i w związku z nieruchomościami, którymi dysponują w Polsce siły zbrojne USA. Wnioskodawca będzie posiadał na tych nieruchomościach tymczasowy kontener do swojej dyspozycji. Przewidywany czas realizacji projektów to około 3 lat.
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy charakter jego działalności w Polsce, w szczególności planowane otwarcie biura, posiadanie na terenie Polski przedstawiciela, który w przyszłości będzie upoważniony do negocjowania umów, a także wykonywanie na terenie Polski prac budowlanych, będzie skutkował powstaniem zakładu zagranicznego w rozumieniu art. 4a ust. 11 ustawy o CIT.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powstaniem na terenie Polski zakładu zagranicznego, będzie on zobowiązany do prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie przychodów i kosztów przypisanych do polskiego zakładu, zgodnie z polskimi przepisami, oraz składania rocznego zeznania podatkowego CIT-8.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad 1
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie zaś z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Spółka, dostarczając towary, świadcząc usługi lub budując infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA w Polsce w ramach Spółki amerykańskiej posiada status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f EDCA i tym samym może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 34 EDCA.
W celu ustalenia, czy Spółka posiada status wykonawcy kontraktowego USA oraz będzie miała możliwość zwolnienia z opodatkowania przychodów Spółki wynikających z realizacji Projektów dotyczących dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA stacjonującej w Polsce, należy odnieść się do regulacji zawartych w umowie zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 dalej: „Umowa EDCA”) wraz z ustawą o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. z dnia 17 września 2020 r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1827; dalej: „umowa EDCA”).
I tak, zgodnie z art. 2 lit. a umowa EDCA:
Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie „siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z kolei, jak wynika z art. 2 lit. f ww. umowy:
Dla celów niniejszej umowy wyrażenie „wykonawca kontraktowy USA” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Zgodnie z art. 33 ust. 1 umowa EDCA:
Siły zbrojne USA mogą zawierać i wykonywać umowy na nabywanie towarów i usług, łącznie z robotami budowlanymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Siły zbrojne USA mogą zaopatrywać się z dowolnie wybranych źródeł. Takie zaopatrywanie będzie odbywać się zgodnie z prawami i przepisami USA.
Stosownie do art. 34 ust. 1 umowa EDCA:
Do wykonawców kontraktowych USA i pracowników wykonawców kontraktowych USA nie stosuję się praw i regulacji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zasad i warunków zaangażowania do wykonywania zadań w ramach umów z siłami zbrojnymi USA oraz dotyczących wymaganych zezwoleń na pracę oraz zasad licencjonowania i rejestracji przedsiębiorstw i spółek wyłącznie w zakresie dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto, w myśl art. 34 ust. 2 umowa EDCA:
Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz z podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Wykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że zwolnienie z art. 34 ust. 2 umowy EDCA dotyczy „wykonawcy kontraktowego USA” czyli podmiotu zagranicznego - zdefiniowanego w art. 2 lit. f ww. umowy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że A. jest spółką zarejestrowaną na terytorium Stanów Zjednoczonych i jest rezydentem podatkowym tego kraju. Spółka będzie obecna na terytorium Polski wyłącznie w związku planowanym wykonywaniem usług w ramach Umowy na rzecz Sił Zbrojnych USA oraz będzie uzyskiwać przychody w Polsce wyłącznie z realizacji kontraktów dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Spółka zaznacza, że wszystkie dochody będą dochodami otrzymanymi z USA. Prace będą wykonywane w Polsce, ale w imieniu misji obronnej rządu USA, na instalacjach rządu USA. Faktycznym odbiorcą świadczeń spółki amerykańskiej są siły zbrojne USA. Spółka podkreśla, że każdorazowo siły zbrojne USA będą jedynym klientem Spółki.
W tym miejscu należy podkreślić, że wykonawcy kontraktowi USA realizujący na terytorium RP umowy dotyczące towarów dostarczanych i usług świadczonych na podstawie umów lub umów o podwykonawstwo zawartych z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz nie mają obowiązku tworzenia oddziału i rejestrowania go w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wyraźnie wskazuje na to wyżej powołany art. 34 ust. 1 umowy EDCA, zgodnie z którym do wykonawców kontraktowych USA i pracowników wykonawców kontraktowych USA nie stosuje się praw i regulacji RP w zakresie zasad i warunków zaangażowania do wykonywania zadań w ramach umów z siłami zbrojnymi USA oraz dotyczących wymaganych zezwoleń na pracę oraz zasad licencjonowania i rejestracji przedsiębiorstw i spółek wyłącznie w zakresie dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na terytorium RP.
Co szczególnie istotne, rozwiązania zawarte w umowie EDCA, będącej umową międzynarodową ratyfikowaną za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, mają pierwszeństwo w stosunku do wszelkich przepisów prawa polskiego, co wynika wprost z art. 91 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997 r. poz. 483, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.
Dotyczy to w szczególności przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 89), ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 979), a także ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277).
Jednak w sytuacji, w której pomimo braku takiego obowiązku, dany przedsiębiorca zagraniczny założył na terytorium RP oddział, ocenie powinno podlegać to, czy podmiot ten - jako główny wykonawca umowy z siłami zbrojnymi USA - spełnia kryteria zawarte w definicji wykonawcy kontraktowego USA określonej w art. 2 lit. f Umowy EDCA. Skutkiem rejestracji oddziału nie jest bowiem dokonanie rejestracji osoby prawnej niezarejestrowanej uprzednio na terytorium RP, w następstwie której doszłoby do utworzenia nowego podmiotu gospodarczego i co wpływałoby negatywnie na możliwość uznania danej osoby prawnej za wykonawcę kontraktowego USA. Analiza opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że kryteria, uwzględniające w szczególności zawarcie przez głównego wykonawcę umowy na dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz sił zbrojnych USA, zostały spełnione.
Jest to tym bardziej istotne, że oddział będący jedynie formą działalności przedsiębiorcy zagranicznego, nie jest bytem odrębnym prawnie od przedsiębiorcy będącego głównym wykonawcą.
Podsumowując, oddział podmiotu zagranicznego będącego wykonawcą kontraktowym USA należy traktować jako wykonawcę kontraktowego USA zgodnie z przepisami umowy USA-Polska o wzmocnionej współpracy obronnej.
Tym samym, na tle powołanych wyżej regulacji oraz w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Spółkę w zakresie planowanej realizacji opisanych we wniosku projektów na rzecz sił zbrojnych USA, należy uznać za wykonawcę kontraktowego USA. Spółka jest osobą prawną zarejestrowaną na terytorium USA (nie jest zarejestrowana w Polsce), będzie obecna na terytorium Polski w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA (lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA).
Powyższe powoduje, że Spółka w zakresie planowanych projektów, jako wykonawca kontraktowy USA będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na terytorium Polski w zakresie przewidzianym w ww. przepisie art. 34 ust. 2 umowy EDCA.
Zatem, Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Ad 2
W myśl wyżej powołanego art. 3 ust. 2 ustawy o CIT:
Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) m. in. z:
1.z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Jak wynika z ww. ustawy, uzyskiwanie dochodów w Polsce za pośrednictwem zakładu zagranicznego przedsiębiorcy prowadzi do powstania źródła przychodów w Polsce, które powinny być opodatkowane w Polsce.
Zgodnie z definicją zagranicznego zakładu zawartą w art. 4a pkt 11 ustawy o CIT pojęcie to oznacza:
a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
-chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej.
Siedziba Spółki znajduje się na terytorium Stanów Zjednoczonych, dlatego też analiza czy posiadają Państwo zakład w Polsce powinna zostać przeprowadzona na gruncie postanowień Umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz.U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178, dalej: „UPO PL-US).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 UPO:
Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Aby placówka mogła stać się zakładem, przedsiębiorstwo musi prowadzić własną działalność całkowicie lub częściowo za jej pośrednictwem. Działalność placówki nie musi mieć charakteru produkcyjnego.
Stosownie do art. 6 ust. 1 UPO PL-US:
Dla celów niniejszej Umowy określenie "zakład" oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa.
Z kolei art. 6 ust. 2 UPO PL-US wskazuje, że:
Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:
a)filię,
b)biuro,
c)fabrykę,
d)warsztat,
e)kopalnię, kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych,
f)plac budowy, budowę lub montaż, które trwają dłużej niż 18 miesięcy.
W myśl art. 6 ust. 3 UPO PL-US:
Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 nie stanowią zakładu następujące stałe miejsca działalności gospodarczej używane wyłącznie w jednym lub więcej z niżej wymienionych celów:
a)placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów przedsiębiorstwa,
b)zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania,
c)zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,
d)stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa albo w celu uzyskiwania informacji,
e)stałe placówki utrzymywane dla celów reklamowych, dla dostarczania informacji, dla badań naukowych lub dla podobnej działalności o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze, prowadzonej dla przedsiębiorstwa.
Dyspozycja art. 6 ust. 3 UPO PL-US stanowi więc enumeratywne wyliczenie różnego rodzaju działalności, które uważa się za wyjątki od ogólnej definicji zakładu zawartej w treści art. 6 ust. 1-2, które nie stanowią zakładu, nawet gdy taka działalność jest wykonywana za pośrednictwem stałej placówki. Wspólną cechą takich rodzajów działalności jest ich przygotowawczy i pomocniczy charakter. Katalog ten jest katalogiem zamkniętym, którego nie należy interpretować rozszerzająco. Dlatego działalność, która nie może zostać zaliczona do żadnego z ww. przypadków będzie uznawana za zakład, w rozumieniu ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Stosownie do art. 6 ust. 4 UPO PL-US:
Jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 5 tego artykułu, działa w Umawiającym się Państwie dla przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa, to uważa się, iż w tym pierwszym Państwie istnieje zakład wtedy, kiedy osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i pełnomocnictwo w tym Państwie zwykle wykonuje, chyba że jej działalność ogranicza się tylko do zakupu dla przedsiębiorstwa dóbr lub towarów.
Jednakże, w myśl art. 6 ust. 5 UPO PL-US:
Nie będzie się traktować przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa za posiadające zakład w drugim Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że wykonuje tam czynności przez maklera, komisanta lub innego niezależnego przedstawiciela, o ile osoba ta działa w ramach swojej zwykłej działalności handlowej, niezależnie od tego, czy taki makler lub agent działa na rzecz jednego czy więcej mocodawców.
Należy wskazać, że powyższe przepisy odnoszą się zasadniczo do 3 sytuacji, w których na terytorium Polski może powstać zagraniczny zakład spółki amerykańskiej:
1)zakład w formie stałej placówki,
2)zakład w formie placu budowy/montażu,
3)zakład poprzez tzw. „agenta zależnego”.
Dokonując interpretacji postanowień UPO PL-US należy zwrócić uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak również brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.
Z unormowań zawartych w art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 3 UPO PL-US wynika, że dla uznania, że przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność w formie zakładu winny wystąpić łącznie trzy następujące przesłanki tj.:
- istnienie miejsca gdzie działalność jest prowadzona (placówka),
- stały charakter takiej placówki,
- wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.
Należy podkreślić, że brak spełnienia któregokolwiek spośród wymienionych warunków oznacza, iż nie powstanie zakład w postaci stałej placówki w rozumieniu właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Aby placówka mogła stać się zakładem, przedsiębiorstwo musi prowadzić własną działalność całkowicie lub częściowo za jej pośrednictwem. Działalność placówki nie musi mieć charakteru produkcyjnego.
Zgodnie z definicją placówka musi być „stała”, musi zatem istnieć więź między placówką, a określonym punktem geograficznym. Ponieważ placówka musi być stała, zakład może istnieć tylko wówczas, gdy placówka ma określony stopień trwałości, tzn. nie ma charakteru tymczasowego. Placówka może stanowić zakład nawet wówczas, gdy w rzeczywistości istnieje przez krótki okres, jeśli ze względu na szczególny rodzaj działalności jest prowadzona tylko przez bardzo krótki okres. Nawet jeżeli praktyka państw członkowskich nie jest jednolita, jeżeli chodzi o kryterium czasu, to jednak doświadczenie wskazuje, że zwykle nie uważa się, że zakład istnieje, jeżeli działalność była wykonywana w państwie za pośrednictwem stałej placówki utrzymywanej krócej niż sześć miesięcy.
Jednym z wyjątków od tej reguły jest sytuacja, gdy działalność ma charakter powtarzalny, w takim przypadku każdy okres, w którym placówka była użytkowana, powinien być brany pod uwagę w połączeniu z ilością wszystkich okresów, w których była użytkowana (okres może się rozciągnąć na wiele lat).
Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej, wystarczy do zaistnienia stałej placówki gospodarczej (placówka może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń). Placówka może być także usytuowana w pomieszczeniach innego przedsiębiorstwa. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób. Nie wymaga się, aby przedsiębiorstwo posiadało formalne prawo do dysponowania taką placówką. Nawet, gdy lokal jest bezprawnie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium jednego państwa przez przedsiębiorcę z innego państwa to należy uznać, że mamy do czynienia z istnieniem placówki.
Aby placówka mogła stać się zakładem, przedsiębiorstwo musi prowadzić własną działalność całkowicie lub częściowo przez stałą placówkę. Słowo „przez którą” należy rozumieć szeroko i odnosić je do działalności gospodarczej wykonywanej w określonej lokalizacji (pomieszczeniu czy przestrzeni), będącej do dyspozycji przedsiębiorstwa. Tytułem przykładu, przedsiębiorca układający nawierzchnię drogi prowadzi działalność „przez” miejsce wykonywania tej czynności (komentarz do art. 5 Konwencji OECD pkt 4.6).
Zgodnie z Komentarzem, prowadzenie działalności poprzez placówkę oznacza, że osoby w określony sposób zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność gospodarczą w państwie, w którym stała placówka jest położona (pkt 2, Komentarz do artykułu 5).
Działalność przedsiębiorstwa może być prowadzona przez samego przedsiębiorcę lub osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwo na podstawie płatnego stosunku pracy. Personel obejmuje pracowników i inne osoby otrzymujące instrukcje z przedsiębiorstwa, tzw. osoby zależne (pkt 10, Komentarz do artykułu 5).
Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym:
- A. jest spółką zarejestrowaną na terytorium Stanów Zjednoczonych i jest rezydentem podatkowym tego kraju. Spółka jest globalną, średniej wielkości firmą budowlaną i inżynieryjną, która specjalizuje się w dostarczaniu rządowi USA usług w zakresie budownictwa wojskowego i infrastruktury krytycznej, bezpiecznego budownictwa, rekultywacji środowiska oraz usług odzyskiwania i reagowania na katastrofy;
- Spółka zamierza wspierać amerykańskie służby zbrojne w Polsce poprzez wykonanie niezbędnych projektów budowlanych i inżynieryjnych, zgodnie z zamówieniami otrzymanymi od amerykańskich służb zbrojnych. Nacisk kładziony jest na budownictwo wojskowe, w tym budowę i renowację obiektów, takich jak koszary i obiekty strzeżone. Prace obejmują rozwój infrastruktury krytycznej, zapewniając gotowość operacyjną. Wnioskodawca uczestniczy w kontraktach na wiele zleceń, wspierając różne potrzeby armii amerykańskiej i Departamentu Obrony w krajach europejskich;
- Spółka rozważa otwarcie w Polsce biura w pierwszym kwartale 2025 roku. Biuro ma być zlokalizowane w (…) i służyć administracji przeprowadzanych w Polsce projektów. W szczególności będą wykonywane tam prace związane z przygotowywaniem ofert i szacunków, a także współpracą z podwykonawcami i dostawcami w zakresie projektów świadczonych na rzecz sił zbrojnych USA;
- Spółka będzie dysponować biurem na podstawie umowy najmu lokalu. Biuro to będzie służyło wykonywaniu obowiązków zarządczych i administracyjnych na terenie Polski, spotkaniom z potencjalnymi podwykonawcami i dostawcami. Czas otwarcia biura będzie uzależniony od czasu wygrania przetargu w Polsce. Po zawarciu kontraktu Spółka postawi tymczasowe biura w postaci kontenerów na terenie budowlanym sił zbrojnych US;
- Prace, których dotyczą przetargi, odbywać się będą na terenie Polski, a w szczególności na terenie nieruchomości, którymi dysponują w Polsce siły zbrojne USA. Przewidywany czas realizacji projektów to około 3 lat.
W rezultacie, przy uwzględnieniu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że Państwa działalność na terytorium Polski spełnia, co do zasady, warunki istnienia placówki pod względem dostępności powierzchni oraz jej stałego charakteru.
Cechą zakładu jest również to, iż przez placówkę prowadzona jest całkowicie lub częściowo działalność gospodarcza, z tym że nie może ona mieć charakteru pomocniczego czy przygotowawczego.
Zatem uznanie, że w przedmiotowej sprawie powstanie stała placówka pociąga za sobą konieczność ustalenia, czy nie znajdzie do niej zastosowania wyłączenie o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 6 ust. 3 lit. e) UPO PL-US.
Z Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji wynika, że często trudno jest odróżnić działalność mającą charakter przygotowawczy lub pomocniczy od działalności, która takiego charakteru nie ma. Wskazuje się w tym zakresie m.in., że działalność placówki nie posiada charakteru przygotowawczego lub pomocniczego, gdy stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości, gdy istnieje znaczący związek między prowadzoną przez tę placówkę działalnością a uzyskiwanymi przez przedsiębiorstwo dochodami. Ponadto, działalność przygotowawcza lub pomocnicza zagranicznego przedsiębiorstwa prowadzona za pośrednictwem stałej placówki, aby nie była uznana za zakład, musi być wykonywana wyłącznie dla przedsiębiorstwa macierzystego, a także nie ma charakteru przygotowawczego lub pomocniczego jakakolwiek działalność zagranicznego przedsiębiorstwa prowadzona w drugim państwie za pośrednictwem stałej placówki, której cel jest identyczny z celem przedsiębiorstwa jako całości.
Zakład powstanie, jeżeli oprócz czynności przygotowawczych lub pomocniczych wykonywana jest działalność zasadnicza, nawet w relatywnie niewielkim zakresie.
Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że zarówno planowana działalność na rzecz sił zbrojnych USA w Polsce, jak i działalność Spółki w kraju siedziby (Stany Zjednoczone) związane będą z działalnością na rzecz sił zbrojnych USA. Zatem, stała placówka jaką będzie Państwa działalność na rzecz sił zbrojnych USA w Polsce nie może korzystać z przywilejów wynikających z treści art. 6 ust. 3 lit. e) UPO PL-US.
Zatem, w analizowanej sprawie nie można mówić o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze Państwa działalności na terytorium Polski w odniesieniu do działalności Państwa Spółki w kraju siedziby (Stany Zjednoczone). Poprzez działalność Spółki w Polsce, będzie realizowana zasadnicza działalność gospodarcza Spółki.
W analizowanej sprawie, rozpatrując przesłanki wynikające z art. 6 ust. 2 UPO PL-US, tj. dokonując oceny wystąpienia zakładu w postaci placu budowy, prac budowlanych albo montażowych, które trwają dłużej niż osiemnaście miesięcy, warto ponownie odnieść się do wytycznych zawartych w Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD.
W Komentarzu do art. 5 ust. 3 Modelowej Konwencji OECD stwierdzono, iż: określenie plac budowy, budowa lub prace instalacyjne i montażowe obejmuje nie tylko budowę budynków, lecz również budowę dróg, mostów lub kanałów, renowację (obejmującą ważne prace budowlane, a nie tylko prace związane z utrzymaniem i dekoracją) takich budynków, dróg, mostów lub kanałów, układanie rurociągów i prowadzenie prac ziemnych. Również określenie prace montażowe nie ogranicza się do prac instalacyjnych związanych z placem budowy: obejmuje ono również instalowanie nowych urządzeń w wybudowanych już budynkach oraz poza nimi. Zgodnie z Komentarzem prace instalacyjne rozumiane jako składanie (montaż) wcześniej przygotowanych elementów produkcyjnych lub rusztowań w jedną całość są objęte zakresem art. 5 ust. 3 MK OECD.
Zasadnym jest przyjęcie, że zakres użytego w Umowie pojęcia „budowa albo montażu” rozciąga się na różnego rodzaju prace budowlano-montażowe, wykonywane w państwie źródła w określonym miejscu i przez określony czas. Pojęcie "budowa albo montaż" jako szczególna forma działalności uznawanej za "zakład" oznacza zatem działalność o charakterze usługowym, polegająca na wykonywaniu czynności budowlano-montażowych, a zatem zyski wyłącznie z takich usług mogą być przypisane przedsiębiorstwu zagranicznemu jako uzyskane przez prowadzony w drugim państwie zakład wykonujący budowę albo montaż przez okres przekraczający określony Umową czas.
Postanowienia umowy polsko – amerykańskiej przewidują, że plac budowy, budowa lub montaż mogą stanowić zakład w rozumieniu art. 6. Powstanie zakładu w przypadku placu budowy jest jednak ograniczone czynnikiem czasowym. Zgodnie bowiem z umową polsko - amerykańską, wskazane powyżej działania budowlane będą stanowić zakład jedynie wówczas, gdy obiekty te istnieją dłużej niż osiemnaście miesięcy. Obiekt budowlany, który nie spełnia powyższego warunku czasowego, nie stanowi sam w sobie zakładu, nawet, jeżeli w jego ramach istnieje stała placówka związana z działalnością budowlaną. Zdaniem W. Morawskiego, pojawienie się pierwszych pracowników na budowie z pewnością oznacza rozpoczęcie liczenia terminu 12 miesięcy (zob. W. Morawski, Komentarz do artykułu 5, [w:] B. Brzeziński (red.), Model Konwencji OECD Komentarz, Warszawa 2010, s. 342) – w analizowanym UPO termin ten to 18 miesięcy.
Wspólnym mianownikiem dla wszystkich wskazówek dotyczących obliczenia ww. terminu jest położenie nacisku na aspekty gospodarcze, a nie stricte formalne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej za pośrednictwem stałego zakładu w formie placu budowy lub montażu. Przyczyną takiego podejścia jest przede wszystkim walka z nadużyciami podatników prowadzącymi do niespełnienia się kryterium terminu, od którego zależy powstanie stałego zakładu w formie placu budowy lub montażu, na przykład poprzez dzielenie kontraktów budowlanych na kilka części, z których każda odnosi się do okresu krótszego niż ten konstytuujący stały zakład budowlany lub montażowy (zob. punkt 18 Komentarza OECD do art. 5 ust. 3.).
Dla powstania stałego zakładu w postaci placu budowy lub montażu istotne jest to, aby był on zlokalizowany w konkretnym punkcie albo przynajmniej obejmował odpowiednio zwarty i niewielki teren, na którym realizowane są czynności budowlane i montażowe pozostające w związku gospodarczym (zob. W. Morawski, Komentarz do artykułu 5, [w:] B. Brzeziński (red. Model Konwencji OECD Komentarz, Warszawa 2010, s. 326).
Plac budowy istnieje od dnia, w którym przedsiębiorca rozpoczyna swoją działalność, co obejmuje wszelkie prace przygotowawcze wykonane w państwie, w którym ma być wzniesiona budowla.
Zatem aby rozpocząć liczenie długości trwania prac budowlanych muszą być rozpoczęte jakikolwiek prace dotyczące danej inwestycji nawet jeśli nie są to czynności budowlane sensu stricto (np. planowanie, ogrodzenie terenu porządkowanie terenu). Czynności te nie muszą być wykonywane faktycznie na placu budowy, wystarczy, że dotyczą danej inwestycji i mają miejsce w kraju jej realizacji. Czas ich prowadzenia będzie wyliczany od czasu istnienia placu budowy.
Zakończenie biegu osiemnastomiesięcznego okresu prowadzenia budowy, prac montażowych lub instalacyjnych następuje wraz z całkowitym ukończeniem prac budowlanych, montażowych lub instalacyjnych. Ukończenie przedmiotowych prac następuje wraz z formalnym przyjęciem prac przez zamawiającego. Jako moment zakończenia można więc przyjąć zasadniczo dzień podpisania protokołu ostatecznego odbioru robót budowlanych, montażowych lub instalacyjnych.
Nie można uważać, że plac budowy przestaje istnieć, jeżeli prace są przerwane czasowo. Sezonowe lub inne czasowe przerwy powinny wchodzić w okres liczony jako trwanie placu budowy (prac budowlano – montażowych). Sezonowe przerwy mogą być spowodowane złą pogodą. Czasowe przerwy mogą być spowodowane np. brakiem materiałów, brakiem siły roboczej lub innymi przyczynami wynikającymi z charakteru prowadzonych prac. Zgodnie z Komentarzem OECD przerwy w realizacji projektu budowlanego nie mają wpływu na przerwanie prac budowlanych. Może jednak dojść do sytuacji, w której dłuższe przerwy w pracach budowlanych mogą doprowadzić do zawieszenia czasu budowy. Czas przerwy w realizacji danego projektu budowlanego będzie jednak wliczony do okresu 18 miesięcy, jeżeli podjęte po przerwie prace budowlane będą funkcjonalnie związane z tym, które zostały przerwane.
Według W. Morawskiego, z treści Komentarza MK OECD wynikałoby, że nie ma znaczenia przyczyna przerwy, każda przerwa wliczana jest do terminu 12 miesięcy (zob. W. Morawski, Komentarz do artykułu 5, [w:] B. Brzeziński (red.), Model Konwencji OECD Komentarz, Warszawa 2010, s. 344).
Wspomniane powyżej kryterium czasowe, którego spełnienie sprawia, że plac budowy oraz prace budowlane mogą konstytuować zakład ma zastosowanie oddzielenie do każdego placu budowy bądź projektu budowlano-montażowego.
Dla celów oceny długości czasu trwania prac budowlanych nie można traktować osobno projektów, które wykonywane są w tym samym miejscu i na podstawie jednego kontraktu (zob. M. Tedy, P. Toński, Pojęcie zakładu w przypadku kontraktów budowlanych, Monitor Podatkowy Nr 3/2005, s. 22).
Pkt 18 Komentarza do art. 5 ust. 3 MK OECD wskazuje, że przy ustalaniu, jak długo istnieje dany plac budowy lub projekt, nie należy brać pod uwagę okresu spędzonego poprzednio przez przedsiębiorcę na innych placach budów lub projektach, które nie mają z obecnym żadnego związku. (…) Komentarz uwzględnia również sytuację kiedy przedsiębiorcy dzielą swe kontrakty na kilka części, przy czym każda dotyczy okresu krótszego niż 12 miesięcy i każda jest przypisana innej spółce, choć spółki te należą do tej samej grupy. W analizowanym UPO termin ten to 18 miesięcy.
Plac budowy należy traktować jako odrębną jednostkę, nawet jeżeli podstawą jest kilka kontraktów, pod warunkiem jednak, że stanowi on całość w sensie ekonomicznym (handlowym) i geograficznym (integralny zarówno ekonomicznie, jak i geograficznie).
Aby budowa, montaż lub instalacja mogły zostać uznane za jednolitą placówkę, czyli jeden zakład, musi zatem pomiędzy nimi istnieć spójność ekonomiczna i geograficzna (miejsce wykonywania prac). Natomiast budowa, montaż lub instalacja nie stanowią jednolitej placówki (jednego zakładu) jeżeli nie występują pomiędzy nimi jakiekolwiek powiązania.
Wynika z tego, że w celu oceny ilości posiadanych placówek konieczna jest ocena placów budowy, montaży, instalacji pod kątem powiązania ekonomicznego (handlowego) oraz geograficznego.
Na gruncie stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przyjęło się uważać, że przy ocenie integralności ekonomicznej lub geograficznej przedsięwzięcia należy kierować się m.in. następującymi kryteriami: liczba zleceniodawców, oddalenie przedsięwzięć, gospodarcze i organizacyjne powiązanie pomiędzy placami budów.
Podkreślenia wymaga jednak fakt, iż liczba zleceniodawców nie jest decydująca dla uznania, że kilka budów, prac montażowych lub instalacyjnych stanowi całość w sensie ekonomicznym i geograficznym. Według Komentarza OECD place budowy, montaż lub instalację należy traktować jako jednolitą placówkę, nawet jeżeli podstawą przedsięwzięcia jest kilka kontraktów zawartych przez szereg osób, pod warunkiem, że stanowi całość w sensie ekonomicznym i geograficznym.
Warto też wyraźnie zauważyć, że zawarcie kilku odrębnych umów o prace budowlane, montażowe lub instalacyjne (w tym również nadzorcze) z tym samym zleceniodawcą nie może powodować uznania, iż mamy do czynienia z odrębnymi placówkami. Pierwszorzędne znaczenie ma związek gospodarczy i organizacyjny pomiędzy wykonywanymi pracami.
Zgodnie z komentarzem, prace, które są podejmowane na terenie budowy po zakończeniu prac budowlanych na podstawie gwarancji, która zobowiązuje przedsiębiorstwo do dokonania napraw, zwykle nie są wliczane do pierwotnego okresu budowy. Jednak w zależności od okoliczności może zaistnieć potrzeba uwzględnienia wszelkich późniejszych prac (w tym prac wykonywanych w ramach gwarancji) wykonywanych na terenie budowy w dłuższym okresie czasu w celu ustalenia, czy prace te są prowadzone w ramach odrębnego stałego zakładu. Na przykład, jeżeli po dostarczeniu zaawansowanego technologicznie projektu budowlanego pracownicy wykonawcy lub podwykonawcy pozostają przez cztery tygodnie na placu budowy, aby przeszkolić pracowników właściciela, te prace szkoleniowe nie są uznawane za prace wykonywane w celu ukończenia projektu budowlanego.
Należy podkreślić, że zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt f) umowy polsko – amerykańskiej plac budowy, budowa lub montaż stanowią zakład tylko wtedy, jeżeli trwają dłużej niż osiemnaście miesięcy. Przekroczenie terminu określonego w umowie oznacza, że zakład istniał od samego początku (tj. od dnia rozpoczęcia prac związanych z budową w Polsce), a nie od momentu przekroczenia 18 miesięcy. Należy zaznaczyć, że powyższe kryterium odnosi się również do podwykonawcy w zakresie wykonywanych przez niego prac (prace montażowe przez podwykonawcę powinny być traktowany jako prace wykonywane przez wykonawcę generalnego).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:
- Spółka jest obecnie w trakcie przygotowywania ofert na wykonanie projektów (dalej: „Projekty”) w Polsce:
(…);
- prace, których dotyczą przetargi, odbywać się będą na terenie Polski, a w szczególności na terenie nieruchomości, którymi dysponują w Polsce siły zbrojne USA. Przewidywany czas realizacji projektów to około 3 lat.
W rezultacie, przy uwzględnieniu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że Państwa działalność na terytorium Polski spełnia, co do zasady, warunki istnienia placu budowy. Przekroczenie przez Spółkę terminu określonego w art. 6 ust. 2 pkt f) umowy polsko – amerykańskiej spowoduje powstanie zakładu Spółki na terenie Polski od dnia rozpoczęcia prac związanych z budową w Polsce.
Należy zauważyć, że obok opisanej powyżej zasadniczej formy zakładu, umowa polsko – amerykańska przewiduje także alternatywny sposób ustalania istnienia zakładu, na podstawie którego można uznać, że zagraniczne przedsiębiorstwo posiada zakład, nawet jeśli nie dysponuje stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w drugim państwie.
Zgodnie z cyt. art. 6 ust. 4 UPO:
Jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 5 tego artykułu, działa w Umawiającym się Państwie dla przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa, to uważa się, iż w tym pierwszym Państwie istnieje zakład wtedy, kiedy osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i pełnomocnictwo w tym Państwie zwykle wykonuje, chyba że jej działalność ogranicza się tylko do zakupu dla przedsiębiorstwa dóbr lub towarów.
Jak wynika z powyższego, zakład może powstać także w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej za pośrednictwem tzw. zależnego przedstawiciela (tj. podmiotu działającego w drugim Państwie w imieniu zagranicznego przedsiębiorstwa).
Użyte w treści ust. 6 pojęcie "osoba" oznacza w myśl art. 3 ust. 1 pkt 4 UPO PL-US osobę fizyczną, zarządcę majątku, spółkę, osobę prawną lub inne stowarzyszenie.
Warunkiem zastosowania art. 6 ust. 4 ww. umowy jest, aby osoba działała "w imieniu przedsiębiorstwa", czyli występowała w roli przedstawiciela, a także posiadała i zwyczajowo wykonywała pełnomocnictwo do zawierania umów w umawiającym się państwie. Z taką sytuacją mamy do czynienia, jeżeli oświadczenie woli tej osoby wywołuje dla reprezentowanego przedsiębiorstwa stan związania. Wystarczające jest, że reprezentowany godzi się na dokonanie czynności cywilnoprawnych przez przedstawiciela. Dla oceny, czy osoba ma pełnomocnictwo do zawierania umów, bardziej miarodajny jest całokształt okoliczności i zachowań osób uczestniczących w dokonywaniu czynności prawnych, niż umocowanie cywilnoprawne.
Jednakże, w myśl art. 6 ust. 5 UPO PL-US:
Nie będzie się traktować przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa za posiadające zakład w drugim Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że wykonuje tam czynności przez maklera, komisanta lub innego niezależnego przedstawiciela, o ile osoba ta działa w ramach swojej zwykłej działalności handlowej, niezależnie od tego, czy taki makler lub agent działa na rzecz jednego czy więcej mocodawców.
Jeżeli natomiast osoba, która działa w imieniu przedsiębiorstwa, pozostaje w stosunku zależności od tego przedsiębiorstwa (organizacyjnej, prawnej lub ekonomicznej) lub czynności (niezależnego) przedstawiciela wykraczają poza przedmiot jego zwykłej działalności, to może powstać zakład. Niezależność osoby w stosunku do przedsiębiorstwa, które ona reprezentuje, zależy od zakresu jej zobowiązań wobec przedsiębiorstwa. Jeżeli prowadzona przez nią działalność handlowa jest poddana szczegółowym instrukcjom to taka osoba nie może być uznana za niezależną od przedsiębiorstwa. Inne ważne kryterium polega na tym, czy ryzyko przedsiębiorcy ponosi ta osoba czy przedsiębiorstwo, które ona reprezentuje (pkt 38 Komentarza do art. 5 Konwencji Modelowej OECD).
Zatem przedstawiciel jest niezależny, jeżeli nie jest związany poleceniami i dyrektywami reprezentowanego przedsiębiorstwa, a także nie pozostaje w osobistym stosunku zależności [zależność osobista występuje w sytuacji, gdy osoba generalnie wykonuje polecenia przedsiębiorstwa (tak jak w przypadku stosunku pracy), a nie tylko w związku z konkretną transakcją]. Nie ulega wątpliwości zatem, że zależnym przedstawicielem jest osoba zatrudniona w przedsiębiorstwie na podstawie stosunku pracy. Osoby, które są w stosunku pracy z reprezentowanym przedsiębiorcą nie podlegają regulacji ust. 5. Kto podlega szczegółowym instrukcjom nie może ponosić ryzyka gospodarczego za czynności, na które nie ma wpływu.
Za zależnego przedstawiciela powinna być traktowana osoba, której uprawnienia lub charakter jej czynności angażują przedsiębiorstwo w działalność gospodarczą w określonym zakresie na obszarze danego państwa.
Mając na uwadze wyjaśnienia zawarte w Komentarzu do art. 6 ust. 4 UPO PL-US zauważyć zatem należy, że aby miał zastosowanie ust. 6 muszą być spełnione następujące przesłanki:
- osoba działa w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa;
- czyniąc to, osoba ta zazwyczaj zawiera umowy lub zwykle odgrywa główną rolę przy doprowadzeniu do zawarcia kontraktów, które są rutynowo zawierane bez istotnej modyfikacji przez przedsiębiorstwo, oraz
- umowy te są zawierane albo na rzecz przedsiębiorstwa, albo dotyczą przeniesienia własności lub przyznania prawa do użytkowania własności posiadanej przez to przedsiębiorstwo lub co do której ma ono prawo do korzystania lub dotyczą świadczenia usług przez to przedsiębiorstwo.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:
- obecnie Spółka posiada przedstawiciela w Polsce, którym jest Kierownik Regionalny i który reprezentuje Spółkę w Polsce. Kierownik Regionalny jest obecnie pracownikiem amerykańskiego podmiotu A. i przebywa w Polsce na stałe od stycznia 2025 r. Pracownik ten będzie poświęcał 100% swojego czasu w celu wsparcia misji obronnej USA. Kierownik Regionalny będzie upoważniony do negocjowania umów w imieniu Spółki. Ramy i wymagania dot. umów opracowywane będą jednak w USA, a przedstawiciel będzie zobowiązany działać na podstawie wytycznych ustanowionych przez amerykański zespół wykonawczy. Kierownik Regionalny w Polsce jest odpowiedzialny za nadzorowanie wszystkich operacji w Polsce, w tym opracowywanie i wdrażanie strategii regionalnych, zarządzanie zespołem, monitorowanie wyników projektów, zapewnianie zgodności i budowanie relacji z klientami. Kierownik Regionalny jest upoważniony do podpisywania umów z podwykonawcami Spółki o wartości od 100 tys. do 500 tys. USD. Kierownik Regionalny działa zgodnie z procedurami operacyjnymi Spółki, wytycznymi i wskaźnikami określonymi przez zespół operacyjny i funkcjonalny z siedzibą w USA. Czynności wykonywane przez Kierownika Regionalnego są przeprowadzane w sposób regularny, stały. Praca wykonywana przez Kierownika Regionalnego w Polsce jest wykonywana zgodnie z wytycznymi i oczekiwaniami określonymi przez Wnioskodawcę. A. będzie monitorować ilość i jakość pracy wykonywanej przez Kierownika Regionalnego. A. sprawuje kontrolę nad Kierownikiem Regionalnym. Kontrola ta odbywa się poprzez ustalanie przez dyrektora operacyjnego jasnych oczekiwań, regularne monitorowanie wyników, przekazywanie konstruktywnych informacji zwrotnych i rozliczanie Kierownika Regionalnego;
- obecnie zasoby (sprzęt/wyposażenie (np. drukarkę, komputer, laptop, materiały) niezbędne do wykonywania obowiązków) są przechowywane w miejscu zamieszkania przedstawiciela, ale w przypadku przyznania projektu zasoby będą przechowywane w tymczasowych przyczepach roboczych projektu lub w wynajętej powierzchni biurowej.
W rezultacie, przy uwzględnieniu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że art. 6 ust. 4 UPO PL-US znajdzie zastosowanie w rozpatrywanej sprawie bowiem pracownik zatrudniony na stanowisku Kierownika Regionalnego będzie osobą, która będzie działać w imieniu przedsiębiorstwa oraz zwyczajowo wykonywać pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu Spółki w rozumieniu tego artykułu. W tej sytuacji działalność zależnego przedstawiciela powinna być uznana za tworząca „zakład” w świetle ww. umowy.
W tym stanie rzeczy należy uznać, iż charakter Państwa działalności w Polsce, w szczególności planowane otwarcie biura, posiadanie na terenie Polski zależnego przedstawiciela, który w przyszłości będzie upoważniony do negocjowania umów, a także wykonywanie na terenie Polski prac budowlanych przekraczających okres 18-miesięcy, będzie skutkował powstaniem zakładu zagranicznego w rozumieniu art. 4a ust. 11 ustawy o CIT.
Zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami prawa podatkowego, jeżeli podatnicy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, to podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przedsiębiorcy zagraniczni posiadający na terytorium Polski zakład podatkowy należą więc do grupy podatników o ograniczonym obowiązku podatkowym i w konsekwencji zobligowani są do złożenia rocznej deklaracji podatkowej. W deklaracji należy wykazać wyłącznie przychody i koszty związane z działalnością zakładu. Przedsiębiorca nie musi wykazywać w polskiej deklaracji całości swoich przychodów i kosztów działalności.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 UPO PL-US:
Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Stosownie do art. 8 ust. 2 UPO PL-US:
Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.
Jak stanowi art. 8 ust. 3 UPO PL-US:
Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym państwie, w którym leży zakład, czy gdzie indziej.
Zgodnie z art. 8 ust. 4 UPO PL-US:
Nie można przypisać zysków zakładowi tylko z tego powodu, że zakład ten lub przedsiębiorstwo, do którego on należy, dokonują zakupu dóbr- lub towarów dla przedsiębiorstwa.
Przechodząc na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że brzmienie art. 8 UPO PL-US określa zasadę rozgraniczenia zysków pomiędzy poszczególne części przedsiębiorstwa to jest jednostkę macierzystą i zakład oraz formułuje normę, że w państwie źródła (położenia zakładu) opodatkowaniu podlegają zyski powstałe w związku z działalnością wykonywaną przez zakład. Zyski jednostki macierzystej w części przypadającej na działalność zakładu położonego w Polsce, będą opodatkowane w Polsce w części w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Ponadto na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy CIT:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji składników majątku zakładu, przychodów i kosztów oraz warunki, jakim powinna odpowiadać ta ewidencja w celu prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego, dla podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy dla wykonywania działalności nie tworzą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziału lub przedstawicielstwa, mając na uwadze zakres prowadzonej działalności.
Ustawy o podatku dochodowym nie przewidują szczególnych terminów złożenia deklaracji podatkowych za zakład. Zastosowanie znajdują więc zasady ogólne.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
Zakład zagraniczny podmiotu jest również obowiązany do uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych od dochodów uzyskanych na terenie Polski.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje również szczególnych (odrębnych) zasad opłacania zaliczek przez nierezydentów uzyskujących dochody z zakładu usytuowanego na terytorium RP.
Zatem, zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
Stosownie do art. 25 ust. 1a ustawy o CIT:
Zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że Spółka amerykańska jako podmiot o ograniczonym obowiązku podatkowym będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym m.in. od dochodów osiągniętych poprzez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład, które można mu przypisać. W związku z powstaniem obowiązku podatkowego, Spółka amerykańska będzie zobligowana do:
- prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego zakładu;
- złożenia rocznej deklaracji podatkowej, w której wykaże przychody i koszty związane z działalnością zakładu usytuowanego na terytorium RP oraz
- do uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych od dochodów uzyskanych poprzez ten zakład, o ile zaliczki takie wystąpią.
Tym samym, Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
