
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wypłacając na rzecz Podatników CIT, Dalsze odsetki od Obligacji tej samej emisji, Bank jako płatnik nie będzie obowiązany do poboru podatku u źródła zgodnie z art. 26 ust. 1aa pkt 2 Ustawy o CIT, pod warunkiem, że przed tą wypłatą zostanie spełniony warunek, o których mowa w art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT - również w sytuacji, gdy warunek ten nie był spełniony przed poprzednią wypłatą odsetek od tych Obligacji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną, bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2488 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”), polskim rezydentem podatkowym (dalej: „Bank” lub „Wnioskodawca”). Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego.
Bank w ramach działalności powierniczej prowadzi rachunki papierów wartościowych, o których mowa w art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2023 r., poz. 2805, dalej: „ustawa o CIT”), na których rejestrowane są papiery wartościowe (dalej: „Rachunki” lub pojedynczo: „Rachunek”). Za pośrednictwem Rachunków prowadzonych przez może być realizowana wypłata należności z tytułu odsetek od obligacji, o których mowa w art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy o CIT tj. obligacji, których emitentem jest Bank:
a)terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych (dalej: „Obligacje”).
Wypłata odsetek z tytułu Obligacji jest realizowana na rzecz podmiotów uprawnionych do tych należności tj. podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT (dalej łącznie: „Podatnicy CIT”).
Obligacje, których dotyczy niniejszy wniosek zostały wyemitowane przez Bank po 1 stycznia 2024 r. Zatem, Bank pełni równocześnie rolę płatnika podatku u źródła, o którym mowa w art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, jak i emitenta Obligacji.
Bank wypłacił po raz pierwszy odsetki od Obligacji na rzecz Podatników CIT w 2024 r. Kolejna wypłata odsetek od Obligacji pochodzących z tej samej emisji nastąpi w 2025 r. oraz późniejszych latach („Dalsze odsetki”).
Bank (tu: emitent Obligacji) nie złożył w 2024 r. do organu podatkowego oświadczenia o poinformowaniu podmiotów powiązanych o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT. Bank planuje złożenie przedmiotowego oświadczenia w 2025 r., przed realizacją pierwszej wypłaty Dalszych odsetek od tych Obligacji w 2025 r.
Pytanie
Czy wypłacając na rzecz Podatników CIT, Dalsze odsetki od Obligacji tej samej emisji, Bank jako płatnik nie będzie obowiązany do poboru podatku u źródła zgodnie z art. 26 ust. 1aa pkt 2 Ustawy o CIT, pod warunkiem, że przed tą wypłatą zostanie spełniony warunek, o których mowa w art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT - również w sytuacji, gdy warunek ten nie był spełniony przed poprzednią wypłatą odsetek od tych Obligacji?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione powyższy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, wypłacając na rzecz Podatników CIT, Dalsze Odsetki od Obligacji tej samej emisji, Bank jako płatnik nie będzie obowiązany do poboru podatku u źródła na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 Ustawy o CIT, pod warunkiem, że przed tą wypłatą zostanie spełniony warunek, o których mowa w art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT - również w sytuacji, gdy warunek ten nie był spełniony przed poprzednią wypłatą odsetek od tych Obligacji.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT: Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek ustala się w wysokości 20% przychodów. Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT).
Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że odsetki uzyskiwane na terytorium Polski przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych - nierezydenta podlegają opodatkowaniu u źródła według stawki 20%.
Stosownie do art. 26 ust. 1 zd. 1 ustawy o CIT: Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.
Natomiast, zgodnie z art. 26 ust. 2c zd. 1 ustawy o CIT: W przypadku wypłat należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 (...) obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.
W myśl przytoczonych powyżej przepisów, Bank jako podmiot prowadzący Rachunki, jest zobowiązany jako płatnik podatku u źródła do poboru podatku od odsetek lub dyskonta wypłacanych nierezydentom od Obligacji. Zgodnie z art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy o CIT, płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 2e, od obligacji:
a)terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.
Jednocześnie, stosownie do art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT, niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 1aa pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 28b ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 50c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 50c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody osiągnięte przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, z odsetek lub dyskonta od obligacji:
a)terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych – chyba że na moment osiągnięcia dochodu podatnik jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z emitentem tych obligacji oraz posiada, bezpośrednio lub pośrednio, łącznie z innymi podmiotami powiązanymi w rozumieniu tych przepisów więcej niż 10% wartości nominalnej tych obligacji.
Kolejno, zgodnie z art. 26 ust. 1af ustawy o CIT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 1ae, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji. Na żądanie płatnika, o którym mowa w art. 26 ust. 2c, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1ae (art. 26 ust. 1ag ustawy o CIT).
Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że płatnik podatku u źródła nie jest obowiązany do poboru podatku zgodnie z art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy o CIT, pod warunkiem, że przed wypłatą odsetek od obligacji dysponuje potwierdzeniem, że emitent złożył do organu podatkowego oświadczenie o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów powiązanych z emitentem o warunkach zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 50c ustawy o CIT.
Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 26 ust. 1af ustawy o CIT, nie uzależnia możliwości niepobrania podatku od wypłacanych odsetek lub dyskonta zgodnie z art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy o CIT, od złożenia przez emitenta oświadczenia do organu podatkowego obligatoryjnie przed pierwszą wypłatą odsetek od obligacji danej emisji. W art. 26 ust. 1af ustawy o CIT, ustawodawca nie użył bowiem sformułowania: „(…) nie później niż do dnia pierwszej wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji” lecz przepis brzmi następująco„(…) nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji”.
Zatem, gdyby intencją ustawodawcy było wyłączenie możliwości stosowania ww. przepisu do wszystkich, kolejnych wypłat odsetek lub dyskonta od obligacji pochodzących z tej samej emisji, w przypadku gdyby emitent nie dopełnił terminu złożenia ww. oświadczenia przed pierwszą wypłatą odsetek - to przedmiotowy przepis zawierałby takie zastrzeżenie. Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na pierwszoplanowe znaczenie, przy interpretacji przepisów prawa podatkowego, wykładni językowej. Pogląd ten znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2021 r. II FSK 979/21: „Wykładnia gramatyczna ma za zadanie ustalić znaczenie wyrażeń i zwrotów użytych w tekście przepisów prawa (analiza semantyczna). Zgodnie z przyjętą w orzecznictwie i doktrynie zasadą pierwszeństwa wykładni językowej w procesie wykładni prawa, należy w pierwszej kolejności zastosować dyrektywy wykładni językowej, a dopiero w przypadku dalszych wątpliwości lub w celu wzmocnienia wyniku wykładni językowej, sięgać kolejno po wykładnię systemową lub funkcjonalną. W prawie podatkowym pogląd ten znajduje swoje oparcie w art. 217 Konstytucji RP, w myśl którego nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.” Z literalnego brzmienia przepisu art. 26 ust. 1af ustawy o CIT, nie wynika obowiązek złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 1ae, przed pierwszą wypłatą odsetek lub dyskonta od obligacji. Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, jeżeli Bank poweźmie wiadomość, że emitent złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT, przed wypłatą Dalszych odsetek wówczas Bank jako płatnik na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy o CIT, nie jest obowiązany do poboru podatku od Dalszych Odsetek od Obligacji tej samej emisji, również, gdy emitent nie złożył tego oświadczenia przed wypłatą odsetek, która miała miejsce wcześniej. Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):
podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop:
podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
- ustala się w wysokości 20% przychodów;
Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że odsetki uzyskiwane na terytorium Polski przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych – nierezydenta podlegają opodatkowaniu u źródła według stawki 20%.
Jednocześnie zgodnie z art. 26 ust. 1 updop:
osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Stosownie do art. 26 ust. 2e updop:
jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:
1) z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;
2) bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 2c updop:
W przypadku wypłat należności z tytułu:
1) odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,
2) przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych
- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.
Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.
W świetle art. 26 ust. 2c w zw. z art. 26 ust. 1 updop, w przypadku wypłaty odsetek lub dyskonta od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych, bank jako podmiot prowadzący takie rachunki jest, co do zasady, zobowiązany do poboru podatku jako płatnik.
Od 1 stycznia 2024 roku, w wyniku nowelizacji, wprowadzonej ustawą z 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023, poz. 1059), zmienionej następnie ustawą z 16 sierpnia 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. 2023.1723) wprowadzone zostały istotne zmiany w ustawie o CIT w zakresie obowiązków płatników podatku u źródła pobieranego od odsetek lub dyskonta od listów zastawnych i obligacji spełniających określone przesłanki.
Zgodnie z art. 26 ust. 1aa updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.:
płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 2e, od:
1) listów zastawnych;
2) obligacji:
a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.
Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1ae updop:
niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 1aa pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 28b ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 50c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji.
Zgodnie z art. 26 ust. 1af updop, obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1ae, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji.
W myśl art. 26 ust. 1ag updop obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.:
Na żądanie płatnika, o którym mowa w ust. 2c, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1ae.
Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 3 nowelizacji (Dz. U.2023.1059):
przepisy (…) art. 26 ust. 1aa ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2023 r.
Mając na uwadze ww. nowelizację podatku CIT od 1 stycznia 2024 roku, płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od papierów wartościowych wskazanych w art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy CIT, w zakresie dochodów (przychodów) uzyskanych przez nierezydenta. Zastosowanie powyższego zwolnienia zostało uzależnione od spełnienia określonych w ustawie CIT warunków (art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT). Jednocześnie w przepisach nie uzależniono zastosowania zwolnienia od daty emisji obligacji. W ramach nowelizacji ustawodawca nie ograniczył zastosowania zwolnienia do obligacji wyemitowanych w określonym terminie. Wskazał jedynie, że znowelizowane przepisy dotyczą wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2023 roku.
Jednocześnie, w art. 29 ust. 4 nowelizacji (Dz.U. 2023.1059, z uwzględnieniem zmiany Dz. U. 2023.1723), ustawodawca wprowadził zastrzeżenie, że w przypadku emisji obligacji dokonanych przed dniem 1 stycznia 2024 r., w odniesieniu do których przed tym dniem doszło do wypłaty odsetek lub dyskonta, oświadczenie, o którym mowa (…) w art. 26 ust. 1ae ustawy zmienianej w art. 5, emitent jest obowiązany złożyć nie później niż do pierwszej wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji następującej po dniu 31 grudnia 2023 r.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Bank w ramach działalności powierniczej prowadzi rachunki papierów wartościowych, o których mowa w art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, na których rejestrowane są papiery wartościowe. Za pośrednictwem Rachunków prowadzonych przez [Bank] może być realizowana wypłata należności z tytułu odsetek od obligacji, o których mowa w art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy o CIT tj. obligacji, których emitentem jest Bank:
a)o terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych (dalej: „Obligacje”).
Wypłata odsetek z tytułu Obligacji jest realizowana na rzecz podmiotów uprawnionych do tych należności tj. podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT. Obligacje, których dotyczy niniejszy wniosek zostały wyemitowane przez Bank po 1 stycznia 2024 r. Zatem, Bank pełni równocześnie rolę płatnika podatku u źródła, o którym mowa w art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, jak i emitenta Obligacji. Bank wypłacił po raz pierwszy odsetki od Obligacji na rzecz Podatników CIT w 2024 r. Kolejna wypłata odsetek od Obligacji pochodzących z tej samej emisji nastąpi w 2025 r. oraz późniejszych latach („Dalsze odsetki”). Bank (tu: emitent Obligacji) nie złożył w 2024 r. do organu podatkowego oświadczenia o poinformowaniu podmiotów powiązanych o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT. Bank planuje złożenie przedmiotowego oświadczenia w 2025 r., przed realizacją pierwszej wypłaty Dalszych odsetek od tych Obligacji w 2025 r.
Należy zauważyć, że zastrzeżenie wskazane w art. 29 ust. 4 nowelizacji dotyczy wyłącznie obligacji wyemitowanych przed dniem 1 stycznia 2024 r., a zatem nie może mieć zastosowania w aktualnie opiniowanej sprawie. Obligacje, których dotyczy niniejszy wniosek zostały bowiem wyemitowane przez bank po 1 stycznia 2024 r. Z wniosku wynika także, że bank wypłacił po raz pierwszy odsetki od obligacji w 2024 r, jednak przed tą (pierwszą) wypłatą nie złożył do organu podatkowego oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1ae. Planuje złożyć go przed wypłatą dalszych odsetek od tych obligacji w 2025 r.
Mając na uwadze literalne brzmienie powołanych wyżej przepisów, należy wskazać, że bank jako płatnik, wypłacając na rzecz podatników dalsze odsetki od obligacji tej samej emisji nie będzie obowiązany do poboru podatku u źródła na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy o CIT, pod warunkiem, że nie później niż do dnia wypłaty tych odsetek złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 1ae updop. Z obowiązujących aktualnie przepisów nie wynika, że ww. oświadczenie musi być złożone przed pierwszą wypłatą odsetek z danej emisji obligacji (tak jak miało to miejsce w przypadku obligacji wyemitowanych przez 1 stycznia 2024 r.).
Zdaniem organu, na tle literalnego brzmienia ww. przepisów ustawodawca świadomie rozróżnia, kiedy stosowne oświadczenie emitenta powinno zostać złożone, tj. w jednym przypadku nie później niż do pierwszej wypłaty odsetek, w innym jedynie do dnia wypłaty odsetek od obligacji. Zatem w świetle art. 26 ust. 1af updop, możliwe powinno być złożenie oświadczenia także po pierwszej wypłacie odsetek od obligacji wyemitowanych w 2024 roku i objęcie preferencją przewidzianą w art. 26 ust. 1aa pkt 2 updop jedynie kolejnych wypłacanych odsetek od obligacji danej emisji tj. wypłacanych od dnia złożenia oświadczenia.
W związku z tym Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wypłacając na rzecz Podatników CIT, Dalsze odsetki od Obligacji tej samej emisji, Bank jako płatnik nie będzie obowiązany do poboru podatku u źródła zgodnie z art. 26 ust. 1aa pkt 2 Ustawy o CIT, pod warunkiem, że przed tą wypłatą zostanie spełniony warunek, o których mowa w art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT - również w sytuacji, gdy warunek ten nie był spełniony przed poprzednią wypłatą odsetek od tych Obligacji – należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.