Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 19 marca 2025 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polską spółką kapitałową będącą polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka powstała (…) 2022 r., natomiast wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodu spółek kapitałowych od 1 stycznia 2024 r.

Od 1 stycznia 2024 r. Spółka posiada czterech wspólników będących osobami fizycznymi nieposiadającymi praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Wnioskodawca nie jest posiadaczem udziałów, akcji w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w innej spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczeń jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie dokonuje transakcji na giełdzie papierów wartościowych.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (…).

Wnioskodawca od 1 stycznia 2024 r. zatrudnia na podstawie umowy o pracę, w przeliczeniu na pełen etat 46 pracowników. Natomiast od 1 stycznia 2025 r. Wnioskodawca zatrudnia 33 pracowników.

Na dzień 31 grudnia 2023 r. Spółka zamknęła księgi rachunkowe oraz przygotowała sprawozdanie finansowe.

Począwszy od pierwszego dnia następnego roku podatkowego, tj. 1 stycznia 2024 r. Wnioskodawca korzysta z formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek, zachowując przy tym wszelkie obowiązki informacyjne związane z wyborem tzw. CIT-u estońskiego.

Wnioskodawca zawiera z kontrahentami umowy dotyczące usług (…), w których to zostało wskazane, że wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do stworzonych (…) wynosi 10% całkowitego wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy. Tym samym to 10% wynagrodzenia stanowi przychód z tytułu praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw.

Spółka nie osiąga dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.

Wnioskodawca nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ani instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.

Wnioskodawca nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych, zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 19 marca 2025 r. na zadane w wezwaniu pytania udzielono odpowiedzi w następujący sposób:

1.Czy Państwa Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym została opodatkowana ryczałtem?

Odp. Wnioskodawca wskazuje, że złożył zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym została opodatkowana ryczałtem.

2.Czy Państwa Spółka na dzień przystąpienia do estońskiego CIT, która zatrudniała na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, będzie zatrudniała je przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym i czy osoby te nie były udziałowcami, ani wspólnikami Państwa Spółki?

Odp. Tak, Wnioskodawca wskazuje, że na dzień przystąpienia do estońskiego CIT, która zatrudniała na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, będzie zatrudniać je przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie będzie okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że osoby te nie były udziałowcami, ani wspólnikami.

3.Czy Państwa Spółka na dzień przystąpienia do estońskiego CIT była podmiotem postawionym w stan upadłości lub likwidacji?

Odp. Nie, Spółka na dzień przystąpienia do estońskiego CIT nie była podmiotem postawionym w stan upadłości, ani likwidacji.

4.Czy Państwa Spółkę dotyczą wyłączenia podmiotowe wynikające z art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o CIT?

Odp. Nie, Wnioskodawcy nie dotyczą wyłączenia podmiotowe wynikające z art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o CIT.

5.Czy Państwa Spółka spełniła warunek wynikający z art. 28j ust. 1 pkt 2, tj. czy wartość przychodów Spółki pochodzących z:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,

- nie przekroczyła 50% Państwa przychodów z działalności gospodarczej spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (łącznie z podatkiem od towarów i usług), z uwzględnieniem przychodów uzyskanych zarówno z transakcji z podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi?

Odp. Wnioskodawca wskazuje, że spełniła warunek o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, bowiem tak jak wskazała we wniosku:

„wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do stworzonych (…) wynosi 10% całkowitego wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy. Tym samym to 10% wynagrodzenia stanowi przychód z tytułu praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw”.

Wnioskodawca podkreśla, że nie uzyskuje innych przychodów wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Pytanie

Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca spełnił warunki, o których mowa w przepisie z art. 28j oraz art. 28k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.) i tym samym przysługiwało mu prawo do wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek kapitałowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnił on warunki uprawniające go do skorzystania z niniejszej formy opodatkowania i tym samym miał prawo do wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek kapitałowych od 1 stycznia 2024 r.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)  (uchylony),

2)  mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)  podatnik:

a)  zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)  ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)  prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)  nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)  nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)  złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy spełnia on wszystkie ww. warunki, bowiem:

1)  w poprzednim roku podatkowym osiągnął mniej niż 50% przychodów z wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, z części odsetkowej raty leasingowej, z poręczeń i gwarancji, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych oraz z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,

2)  spełnia wymóg zatrudnienia, tj. od 1 stycznia 2024 r. zatrudnia na podstawie umowy o pracę, w przeliczeniu na pełen etat przynajmniej 3 osoby. Spółka zamierza zatrudniać ich przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym,

3)  prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej,

4)  nie posiada udziałów w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym,

5)  nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości,

6)  złożył zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, tj. do 31 stycznia 2024 r.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że nie dotyczą go wyłączenia podmiotowe wynikające z art. 28k ust. 1 pkt 1-4 i 6 oraz ust. 2 ustawy o CIT, co wynika wprost z przytoczonego stanu faktycznego.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz przedstawiony stan faktyczny – Spółka na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem (31 grudnia 2023 r.) zamknęła księgi rachunkowe i sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. Księgę rachunkową otworzyła na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem, tj. 1 stycznia 2024 r.

Podsumowując, Wnioskodawca dopełnił wszystkich obowiązków oraz spełnił warunki, o których mowa w przepisie z art. 28j ustawy o CIT. W związku z tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT) od 1 stycznia 2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Jak stanowi art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

1) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;

2) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

W myśl art. 28j ust. 3-5 ustawy o CIT:

3. W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

4. (uchylony)

5. Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-  uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-   w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Przy czym warunki te podatnik musi spełniać przez cały okres korzystania z tej formy opodatkowania, w przeciwnym razie może liczyć się z możliwością utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, na podstawie art. 28l ust. 1 ustawy o CIT.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca spełnił warunki, o których mowa w przepisie z art. 28j oraz art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym przysługiwało mu prawo do wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek kapitałowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz uzupełnienia wniosku wynika, że Spółka powstała (…) 2022 r.

Wnioskodawca na dzień wyboru opodatkowania estońskim CIT zatrudniał 46 osób. Na dzień przystąpienia do estońskiego CIT, która zatrudniała na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, będzie zatrudniać je przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie będzie okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym. Jednocześnie osoby te nie były udziałowcami, ani wspólnikami.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Wnioskodawca nie posiada udziałów w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Wnioskodawca nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych, zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Wnioskodawca złożył zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym został opodatkowany ryczałtem.

Z wniosku wynika, że Spółka na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem (31 grudnia 2023 r.) zamknęła księgi rachunkowe i sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. Księgę rachunkową otworzyła na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem, tj. 1 stycznia 2024 r.

Ponadto wskazali Państwo we wniosku, że Wnioskodawca zawiera z kontrahentami umowy dotyczące usług (…), w których to zostało wskazane, że wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do stworzonych (…) wynosi 10% całkowitego wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy. Tym samym to 10% wynagrodzenia stanowi przychód z tytułu praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw. Natomiast w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Spółka spełniła warunek o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, bowiem tak jak wskazała we wniosku: „wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do stworzonych (…) wynosi 10% całkowitego wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy. Tym samym to 10% wynagrodzenia stanowi przychód z tytułu praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw”. Wnioskodawca podkreśla, że nie uzyskuje innych przychodów wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że jeżeli w istocie:

-   wynagrodzenie, które uzyskujecie Państwo z zawieranych z kontrahentami umów dotyczących usług (…) stanowi jedyne przychody z Państwa działalności, a w związku z tym:

-   wynagrodzenie z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw wynosi 10% przychodów z działalności Państwa Spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług), a więc nie przekroczyło 50%, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,

-   nie uzyskujecie Państwo innych przychodów wymienionych w tym przepisie,

to zostanie również spełniony warunek z tego artykułu pozwalający na opodatkowanie dochodów Państwa Spółki ryczałtem od dochodów spółek.

Zatem Spółka spełniała warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniające do skorzystania z możliwości opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT.

Wnioskodawcy nie dotyczą również wyłączenia wynikające z art. 28k ust. 1 pkt 1-6 oraz ust. 2 ustawy o CIT, bowiem Wnioskodawca nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 o podatku dochodowym od osób prawnych, ani instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, Spółka nie osiąga dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Na dzień przystąpienia do estońskiego CIT Spółka nie była podmiotem postawionym w stan upadłości, ani likwidacji. Ponadto do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia z art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o CIT.

Tym samym Spółka, nie była podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca spełnił warunki, o których mowa w art. 28j ustawy o CIT i jednocześnie nie mają do niego zastosowania wyłączenia z art. 28k ww. ustawy. Tym samym Państwa Spółka miała prawo do wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek kapitałowych od 1 stycznia 2024 r.

Zatem Państwa stanowisko z ww. zastrzeżeniem jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.