W zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od samochodów rajdowych oraz wydatków związanych z ich ub... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.431.2019.8.BJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.431.2019.8.BJ

Temat interpretacji

W zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od samochodów rajdowych oraz wydatków związanych z ich ubezpieczeniem i użytkowaniem

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 17 września 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (..) z 6 sierpnia 2020 r. sygn. akt I SA/Kr 142/20 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 września 2023 r. sygn. akt II FSK 271/21;  

2)i stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznegow podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2019 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 września 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od samochodów (…) oraz wydatków związanych z ich ubezpieczeniem i użytkowaniem.

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polską fundacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, w rejestrze stowarzyszeń i w rejestrze przedsiębiorców.

Do celów statutowych Fundacji należy promowanie sportu oraz kultury sportu, w szczególności motosportu, propagowanie kultury fizycznej i sportu, działalność charytatywna polegająca na wspomaganiu młodzieży i osób wykluczonych, prowadzenie działalności oświatowej, polegającej w szczególności na kształceniu osób uzdolnionych sportowo, pomoc osobom w trudnej sytuacji życiowej, ochrona zdrowia i pomoc społeczna, działalność edukacyjna, w tym fundowanie stypendiów oraz studiów.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez: organizowanie zajęć sportowych oraz obozów sportowych, organizowanie i prowadzenie kursów, szkoleń i warsztatów sportowych, działalność edukacyjną, udostępnianie zgromadzonych zbiorów i kolekcji pojazdów samochodowych, sponsorowanie i promocję imprez i wydarzeń sportowych, fundowanie stypendiów i studiów dla młodzieży i osób wykluczonych, współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji, finansowanie działań i projektów związanych z działalnością pożytku publicznego.

Fundacja zgodnie ze statutem uprawniona jest do prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. w zakresie związanym ze sprzedażą hurtową i detaliczną samochodów osobowych, wynajmem i dzierżawą samochodów osobowych oraz z pozaszkolnymi formami edukacji z zakresu jazdy i pilotażu.

Fundacja posiada status czynnego podatnika VAT.

Wnioskodawca aktualnie jest właścicielem floty samochodów, które wykorzystuje do celów prowadzenia swojej działalności statutowej oraz do celów prowadzenia działalności gospodarczej. We flocie Wnioskodawcy znajdują się również samochody (…).

Samochody (…) są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w celu udziału w organizowanych zawodach sportowych (…). Zawody te orgaznizowane są przez podmioty inne niż Wnioskodawca, w przyszłości zawody takie mogą być również organizowane/współorganizowane przez Fundację. (…) odbywają się na trasach (drogach) ogólnie dostępnych, lecz zamkniętych na czas zawodów. W trakcie tych (…) samochody (…) poruszają się po drogach ogólnie dostępnych, które wyznaczają trasę zawodów. Samochody są również wykorzystywane do celów przeprowadzenia jazd testowych lub zajęć treningowych przed odbywającymi się (…). Jazdy testowe zawsze odbywają się w wyznaczonych do tego miejscach, po wyznaczonych specjalnie trasach. Miejsca te są odpowiednio zabezpieczone, na miejscu jazdy znajduje się odpowiednia obsługa medyczna. Odbycie jazd testowych jest zawsze uzgadniane z odpowiednimi władzami gmin (powiatów) oraz z policją.

Samochody (...) są wykorzystywane wyłącznie do wskazanych wyżej celów, tj. do celów ich udziału w organizowanych oraz przeprowadzenia jazd testowych/zajęć treningowych przed zawodami sportowymi. Samochody nie są wykorzystywane do innych celów, w szczególności do celów osobistych lub prywatnych lub w celu wykonywania jazd rekreacyjnych.

Ww. samochody (…) stanowią narzędzie promocji (reklamy) Wnioskodawcy (na samochodach znajdują się reklamy Wnioskodawcy z logiem Wnioskodawcy oraz innych podmiotów, z którymi Fundacja jest powiązana). Udział samochodów stanowi znaczne wsparcie marketingowo-promocyjne dla Wnioskodawcy. Natomiast wykorzystanie samochodów (…) do jazd testowych i zajęć treningowych służy ich przygotowaniu do (...). Bez przeprowadzenia jazd testowych nie jest możliwe, aby samochody (...) wzięły udział w organizowanych zawodach sportowych.

Wnioskodawca posiada licencję sponsorską zatwierdzoną przez Polski Związek Motorowy, co podkreśla wykorzystywanie samochodów (...) w celach promocji i reklamy Wnioskodawcy.

Samochody (...) posiadają tablice rejestracyjne oraz numer VIN (tzw. numer nadwozia). Na miejsca (...) oraz jazd testowych samochody te transportowane są na lawecie, zatem zasadniczo pojazdy (...) nie poruszają się po drogach ogólnie dostępnych innych niż tory (...) oraz tory, gdzie odbywają się jazdy testowe. Dopuszczalna masa całkowita samochodu (...)go nie będzie przekraczać 3,5 tony, a konstrukcyjnie przeznaczony będzie on do przewozu mniej niż 9 osób.

Każdy samochód (...) jest wyposażony w klatkę bezpieczeństwa, która stanowi element konstrukcyjny typowy dla samochodów (...) i ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy. Każdy samochód umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h oraz posiada świadectwo homologacji dla klatki bezpieczeństwa oraz dla zbiornika paliwa, które potwierdzają bezpieczeństwo konstrukcyjne tych elementów pozwalające na ich użycie w warunkach (...).

Ponadto samochody posiadają „książkę samochodu sportowego” wydawaną przez Polski Związek Motorowy.

Wnioskodawca planuje ustalić zasady wykluczające użycie samochodu (...)go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą/statutową Wnioskodawcy. W tym celu w ramach Fundacji zostanie wprowadzony regulamin wykorzystywania pojazdów (...) (dalej jako: „Regulamin”). Wnioskodawca zamierza zawrzeć w nim m.in. następujące zapisy:

   - Samochód (...) może być wykorzystywany wyłącznie jako narzędzie promocji i reklamy Wnioskodawcy podczas (...). W celu przygotowania samochodu (...)go do udziału w zawodach sportowych, samochód (...) może być wykorzystywany w celu przeprowadzenia jazd testowych i zajęć treningowych. Pracowników/Współpracowników, korzystających z samochodu (...)go, obejmuje zakaz jego używania poza zawodami sportowymi lub jazdami testowymi/zajęciami treningowymi.

   - Samochód (...) może być wykorzystywany jedynie przez konkretną osobę, której Wnioskodawca powierzył ten samochód (osobę zatrudnioną przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, zlecenia lub o dzieło) i która posiada odpowiednią licencję.

   - Pojazdy (...) nie mogą być wykorzystywane do jazd rekreacyjnych.

   - Podstawą do używania samochodu (...)go przez ww. osobę jest umowa używania samochodu (...)go, zawierana pomiędzy tą osobą a Wnioskodawcą. Zgodnie z tą umową użytkownik samochodu (...)go wykorzystuje go wyłącznie w celu uczestnictwa w (…) oraz jazdach testowych (wyłącznie do celów służbowych) i nie może udostępniać samochodu osobom trzecim.

   - Samochód (...) pozostaje do dyspozycji ww. osoby wyłącznie w czasie (w godzinach) zawodów sportowych lub jazd testowych i zajęć treningowych.

   - Kontrolę nad zasadnością używania samochodu (...)go sprawuje upoważniony pracownik Wnioskodawcy, który został umocowany przez Wnioskodawcę do reprezentowania go w sprawach samochodów służbowych zarówno wewnątrz Fundacji, jak i wobec podmiotów trzecich oraz do podejmowania decyzji w sprawie korzystania z samochodów służbowych.

   - Do obowiązków użytkownika samochodu (...)go należy w szczególności przewiezienie samochodu na lawecie w miejsce wskazane przez Wnioskodawcę po zakończonych zawodach.

   - Pracownika korzystającego z samochodu (...)go obejmuje zakaz jego tankowania poza wyznaczonymi przez organizatorów zawodów lub treningów miejscami tankowania.

   - Wnioskodawca pokrywa koszty eksploatacji powierzonego samochodu (...)go do celów służbowych.

   - Użytkownik samochodu (...)go zobowiązany jest dokonywać wpisów rejestrujących każde wykorzystanie tego pojazdu do ewidencji przebiegu pojazdu. Wpis do ewidencji musi być dokonany bezpośrednio po skorzystaniu z pojazdu z zachowaniem chronologii korzystania z pojazdu.

Opisane powyżej zasady korzystania z samochodów (...) stosowane będą zarówno do użytku tych samochodów w czasie (...) i zawodów sportowych oraz do celów jazd testowych.

Wnioskodawca zamierza przedstawić Regulamin wszystkim Pracownikom i Współpracownikom Wnioskodawcy w celu zapoznania się z nim. Zastrzeżona w nim także zostanie możliwość kontrolowania sposobu wykorzystania przekazanych pojazdów oraz odpowiedzialność pracowników za naruszenie ww. postanowień Regulaminu.

Oprócz Regulaminu, Wnioskodawca zamierza również prowadzić terminarz (...) oraz jazd testowych/zajęć treningowych, który będzie co miesiąc uzupełniany i aktualizowany. W związku z tym, Fundacja będzie uprawniona do kontrolowania wykorzystania samochodów (...) do celów udziału w (…) i jazdach próbnych/zajęciach treningowych oraz będzie miała możliwość już na początku miesiąca ustalić, kiedy pojazdy (...) będą w tych celach wykorzystywane. Dzięki terminarzowi Wnioskodawca będzie w stanie w każdym momencie ustalić, gdzie samochód się znajduje i w jakim celu jest wykorzystywany.

Wnioskodawca rozważa również zainstalowanie w samochodach systemu GPS, umożliwiającego stałe monitorowanie ruchu pojazdu.

W czasie, gdy samochody nie są wykorzystywane podczas (...) lub jazd testowych, znajdują się one każdorazowo w garażach przeznaczonych do ich przechowywania, które są własnością lub są wynajmowane przez zewnętrzna firmę, zajmującą się tylko i wyłącznie naprawami, budowaniem i bieżącą obsługą samochodów (...). W konsekwencji, samochody (...) należące do Wnioskodawcy, w czasie kiedy nie są wykorzystywane do (...) lub jazd testowych, znajdują się w posiadaniu mechaników specjalizujących się w obsłudze samochodów (...).

Ponadto Wnioskodawca będzie prowadzić dla każdego samochodu (...)go ewidencję przebiegu pojazdu, która będzie przygotowana w zgodzie z wymogami wynikającymi z art. 86a ust. 7 Ustawy VAT.

W odniesieniu do niektórych z przedmiotowych samochodów (...) właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w ostatnim czasie została już złożona informacja o tych pojazdach (VAT-26), w odniesieniu do pozostałych zostanie ona złożona w najbliższym czasie. Do tej pory Wnioskodawca odliczał od wydatków związanych z ww. samochodami (przede wszystkim wydatki eksploatacyjne oraz wydatki na nabycie części zamiennych i usług serwisowych) 50% podatku VAT naliczonego.

Każdy samochód (...) stanowi środek trwały Wnioskodawcy i jest ujęty w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Samochody (...) nie będą pojazdami elektrycznymi w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z  dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Pytania

1. Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane przez Wnioskodawcę od samochodów (...) będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów?

2. Czy składki na ubezpieczenie samochodów (...) będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów?

3. Czy wydatki związane z używaniem samochodów (...) będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Państwa zdaniem, kosztami uzyskania przychodów Wnioskodawcy będą odpisy amortyzacyjne dokonywane od samochodów (...), w części ustalonej od wartości początkowej tych samochodów nieprzewyższającej kwoty 150.000 złotych w zakresie, w jakim Wnioskodawca wykorzystuje je do celu ich udziału w zawodach sportowych (…).

Ad. 2

Państwa zdaniem, kosztami uzyskania przychodów będą dla niego składki na ubezpieczenie samochodów (...) do wysokości wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 49 Ustawy CIT, tj. w wysokości nieprzekraczającej ich części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostawać będzie do wartości samochodu (...)go przyjętej dla celów ubezpieczenia w zakresie, w jakim Wnioskodawca wykorzystuje je do celu ich udziału w zawodach sportowych (…).

Ad. 3

Państwa zdaniem, całość wydatków związanych z używaniem samochodów (...) będzie stanowiła dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w zakresie, w jakim Wnioskodawca wykorzystuje je do celu ich udziału w zawodach sportowych (…).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”), kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m Ustawy CIT, z uwzględnieniem art. 16 Ustawy CIT.

W myśl art. 16a ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c Ustawy CIT, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: maszyny, urządzenia i środki transportu o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 Ustawy CIT, zwane środkami trwałymi.

Z ww. przepisu wynika, iż aby Wnioskodawca mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia samochodu (...)go, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  a) samochód (...) musi stanowić własność lub współwłasność podatnika, nabytą lub wytworzoną we własnym zakresie, kompletną i zdatną do użytku w dniu przyjęcia do używania,

  b) przewidywany okres używania samochodu (...)go musi być dłuższy niż rok,

  c) samochód (...) musi być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego wszystkie powyższe warunki są spełnione. Każdy samochód (...) stanowi własność Fundacji, jak również jest kompletny i zdatny do użytku od dnia przyjęcia go do używania, a przewidywany okres jego używania wynosi dłużej niż rok. Ponadto, każdy samochód (...) będzie wykorzystywany wyłącznie do udziału w (…) i jazdach testowych/zajęciach treningowych w celu promocji i reklamy Fundacji - na samochodzie tym znajdować się będzie reklama Wnioskodawcy z logiem Wnioskodawcy. Tym samym będzie on wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną przez Fundację działalnością statutową i gospodarczą, która związana jest z szeroko pojętą motoryzacją. Działalność statutowa Fundacji prowadzona jest m.in. w zakresie związanym z upowszechnianiem kultury fizycznej i sportu, również wśród dzieci i młodzieży, w szczególności promowanie i popularyzowanie motosportu, a także nauka, edukacja, oświata i wychowanie oraz podnoszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Natomiast działalność gospodarcza Fundacji prowadzona jest w zakresie związanym m.in. ze sprzedażą hurtową i detaliczną samochodów osobowych, konserwacją i naprawą pojazdów samochodowych, wynajmem i dzierżawą samochodów osobowych oraz z pozaszkolnymi formami edukacji z zakresu jazdy i pilotażu.

W tych okolicznościach, zdaniem Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne dokonywane od stanowiących własność Fundacji samochodów (...) spełnią również ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, gdyż pozostają one w niewątpliwym związku z przychodami, jakie osiąga Fundacja. Zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.

Aktywności podejmowane przez Wnioskodawcę w odniesieniu do posiadanych samochodów (...), w ocenie Wnioskodawcy, mieszczą się w zakresie pojęciowym reklamy jako działania podejmowanego w celu rozpowszechniania wiedzy o oferowanych przez Wnioskodawcę usługach, jak wskazano bowiem powyżej, działalność Wnioskodawcy polega przede wszystkim na promowaniu motosportu, a realizowana jest ona w szczególności poprzez: uczestnictwo w imprezach sportowych, oraz szkolenie kierowców. Uwzględniając nadto okoliczność, że w trakcie jazd testowych i zawodów osobami uprawnionymi do prowadzenia samochodów (...) będą kierowcy posiadający odpowiednie uprawnienia i umiejętności, uczestnictwo Fundacji w ww. wydarzeniach będzie stanowiło bezpośrednią formę promocji prowadzonej przez nią działalności, w tym w szczególności w zakresie nauki jazdy i szkolenia kierowców.

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodów (...) znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, wydawanych na gruncie CIT i PIT (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 lutego 2016 r., Znak: ILPB1/4511-1-1477/15-4/AK, oraz z 30 września 2015 r., Znak: ILPB3/4510-1-306/15-4/JG). Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w odniesieniu do motocykli, udostępnianych do wykorzystania na torach wyścigowych (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 14 listopada 2014 r., Znak: ILPB4/423-416/14-3/DS).

Jednakże, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 (winno być: art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. b) Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m Ustawy CIT, w części ustalonej od wartości samochodu osobowego przewyższającej kwotę 150.000 zł.

W związku z powyższym, w celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie ww. ograniczenie kwotowe w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, należy przeanalizować, czy samochód (...) jest samochodem osobowym na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 9a Ustawy CIT, samochodem osobowym jest pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (z wyjątkiem pojazdów samochodowych wprost wskazanych w tym przepisie).

Z kolei, w myśl art. 2 pkt 33 Kodeksu drogowego pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Stosownie zaś do art. 2 pkt 31 Kodeksu drogowego, pojazdem jest środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane. Pojazdem silnikowym jest natomiast pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego (art. 2 pkt 32 Kodeksu drogowego). Z kolei, samochodem osobowym zgodnie z art. 2 pkt 40 Kodeksu drogowego jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Drogą w rozumieniu art. 2 ust. 1 Kodeksu drogowego jest wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt. Strefą ruchu w myśl art. 2 pkt 16a Kodeksu drogowego jest natomiast obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem uznania samochodu (...)go za samochód osobowy na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT jest spełnienie przesłanek „pojazdu” w rozumieniu Kodeksu drogowego. W tym celu, zgodnie z ww. definicją pojazdu, samochód (...) musi być przeznaczony do poruszania się po drodze.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, w trakcie (...) samochód ma się poruszać po drogach ogólnie dostępnych, zamkniętych jedynie na czas zawodów lub jazd testowych/treningowych. Ponadto samochód (...) posiada tablice rejestracyjne oraz numer VIN (tzw. numer nadwozia). W związku z tym, należy uznać, że samochód (...) będzie przeznaczony do poruszania się po drodze, a zatem będzie mógł zostać uznany za „pojazd”, a także za „pojazd samochodowy” w rozumieniu Kodeksu drogowego (samochód (...) będzie pojazdem silnikowym, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h).

Biorąc także pod uwagę, że samochód (...) będzie mieć dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony, a konstrukcyjnie przeznaczony będzie do przewozu mniej niż 9 osób, to spełni on przesłanki samochodu osobowego” w rozumieniu Ustawy CIT.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie kosztami uzyskania przychodów Wnioskodawcy będą zatem odpisy amortyzacyjne dokonywane od samochodów (...) w części ustalonej od wartości początkowej tych samochodów nieprzewyższającej kwoty 150 000 złotych (stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT).

Ad. 2

Stosownie do art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Zgodnie z poglądem utrwalonym w interpretacjach organów podatkowych (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 kwietnia 2017 r., Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.16.2017.2.SG) oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych (por. np. wyrok NSA z 12 maja 2016 r., sygn. akt II FSK 837/14), wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz, jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Przy czym, przyjmuje się, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane (bezpośrednio lub pośrednio) z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie (lub zabezpieczenie albo zachowanie) źródła przychodów (m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 stycznia 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.455.2018.1.MM).

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki na ubezpieczenie samochodów (...) spełniają ww. przesłanki, a zatem będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy. Jak bowiem wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, samochody (...) będą wykorzystywane wyłącznie do udziału w (…) w celu promocji i reklamy Fundacji oraz do celów przeprowadzania jazd testowych.

Udział samochodów w (…) będzie stanowił znaczne wsparcie marketingowo-promocyjne dla Wnioskodawcy, ponieważ Wnioskodawca prowadzi jako Fundacja działalność pożytku publicznego, której celem statutowym jest między innymi upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, promowanie motosportu, popularyzowanie turystyki samochodowej i motorowej, nauka, edukacja, oświata i wychowanie, podnoszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury, działalność wspomagająca ochronę i promocję zdrowia, a nadto Fundacja zgodnie ze statutem uprawniona jest do prowadzenia działalności gospodarczej m.in. w zakresie związanym ze sprzedażą hurtową i detaliczną samochodów osobowych, wynajmem i dzierżawą samochodów osobowych oraz z pozaszkolnymi formami edukacji z zakresu jazdy i pilotażu.

W związku z tym, wydatki ponoszone z tytułu ubezpieczenia samochodów (...) będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Fundację działalnością gospodarczą i statutową. Brak wydatków z tytułu ubezpieczenia tych samochodów uniemożliwiłby bowiem Wnioskodawcy udział w zawodach (...), a tym samym Fundacja nie mogłaby prowadzić promocji i reklamy na potrzeby swojej działalności gospodarczej i statutowej. Ponadto wydatki z tytułu ubezpieczenia samochodów będą miały na celu osiągnięcie (lub zabezpieczenie albo zachowanie) źródła przychodów Wnioskodawcy. Promocja i reklama Fundacji podczas zawodów (...) umożliwi bowiem Fundacji pozyskiwanie nowych kontrahentów (klientów), poprawę konkurencyjności oraz wizerunku na rynku (w obszarze prowadzonej działalności gospodarczej).

Wskazać dodatkowo należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.

Aktywności podejmowane przez Wnioskodawcę w odniesieniu do posiadanych samochodów (...), w ocenie Wnioskodawcy, mieszczą się w zakresie pojęciowym reklamy jako działania podejmowanego w celu rozpowszechniania wiedzy o oferowanych przez Wnioskodawcę usługach - jak wskazano bowiem powyżej, działalność Wnioskodawcy polega przede wszystkim na promowaniu motosportu, a realizowana jest ona w szczególności poprzez: uczestnictwo w imprezach sportowych, oraz szkolenie kierowców. Uwzględniając nadto okoliczność, że w trakcie jazd testowych i zawodów osobami uprawnionymi do prowadzenia samochodów (...) będą kierowcy posiadający odpowiednie uprawnienia i umiejętności, uczestnictwo Fundacji w ww. wydarzeniach będzie stanowiło bezpośrednią formę promocji prowadzonej przez nią działalności, w tym w szczególności w zakresie nauki jazdy i szkolenia kierowców.

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na ubezpieczenie samochodów (...) znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, wydawanych na gruncie CIT i PIT (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 lutego 2016 r., Znak: ILPB1/4511-1-1477/15-4/AK, oraz z 30 września 2015 r., Znak: ILPB3/4510-1-306/15-4/JG).

Jednakże, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

W związku z powyższym, w celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie ww. ograniczenie kwotowe w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na ubezpieczenie samochodu (...)go, należy przeanalizować, czy samochód (...) jest samochodem osobowym na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 49 Ustawy CIT. Zgodnie ze szczegółowym uzasadnieniem tego zagadnienia zawartym w uzasadnieniu odpowiedzi na pytanie nr 2 (winno być: nr 1) samochód (...) będzie samochodem osobowym w rozumieniu Ustawy CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy kosztami uzyskania przychodów będą dla niego składki na ubezpieczenie samochodów (...) do wysokości wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 49 Ustawy CIT, tj. w wysokości nieprzekraczającej ich części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostawać będzie do wartości samochodu (...)go przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Ad. 3

W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Zgodnie z poglądem utrwalonym w interpretacjach organów podatkowych (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 kwietnia 2017 r., Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.16.2017.2.SG) oraz orzecznictwie sądów administracyjnych (por. np. wyrok NSA z 12 maja 2016 r., sygn. akt II FSK 837/14), wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz, jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Przy czym, przyjmuje się, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane (bezpośrednio lub pośrednio) z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie (lub zabezpieczenie albo zachowanie) źródła przychodów (m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 stycznia 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.455.2018.1.MM).

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki na eksploatację/używanie samochodów (...) spełniają ww. przesłanki, a zatem będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy. Jak bowiem wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, samochody (...) będą wykorzystywane wyłącznie do udziału w (…) w celu promocji i reklamy Fundacji (na samochodzie tym znajdować się będzie reklama Wnioskodawcy z logiem Wnioskodawcy) oraz w celach wykonywania jazd testowych przed (…).

Udział samochodów w (…) będzie stanowił znaczne wsparcie marketingowo-promocyjne dla Wnioskodawcy, ponieważ Wnioskodawca prowadzi jako Fundacja działalność pożytku publicznego, której celem statutowym jest między innymi upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, promowanie motosportu, popularyzowanie turystyki samochodowej i motorowej, nauka, edukacja, oświata i wychowanie, podnoszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury, działalność wspomagająca ochronę i promocję zdrowia, a nadto Fundacja zgodnie ze statutem uprawniona jest do prowadzenia działalności gospodarczej m.in. w zakresie związanym z sprzedażą hurtową i detaliczną samochodów osobowych, wynajem i dzierżawą samochodów osobowych oraz z pozaszkolnymi formami edukacji z zakresu jazdy i pilotażu.

W związku z tym samochody (...) nie są wykorzystywane w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą i statutową Wnioskodawcy, a wydatki ponoszone na eksploatację/używanie samochodów (...) będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Fundację tą działalnością. Brak wydatków z tytułu eksploatacji/używania tych samochodów uniemożliwiłby bowiem Fundacji udział w zawodach (...), a tym samym Wnioskodawca nie mógłby prowadzić za pomocą tych samochodów (...) promocji i reklamy na potrzeby swojej działalności gospodarczej. Ponadto wydatki na eksploatację/używanie samochodów mają na celu osiągnięcie przychodów przez Fundację. Promocja i reklama Fundacji podczas zawodów (...) umożliwia jej bowiem pozyskiwanie nowych kontrahentów (klientów), poprawę konkurencyjności oraz wizerunku na rynku (w obszarze prowadzonej działalności gospodarczej).

Wskazać dodatkowo należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.

Aktywności podejmowane przez Wnioskodawcę w odniesieniu do posiadanych samochodów (...), w ocenie Wnioskodawcy, mieszczą się w zakresie pojęciowym reklamy jako działania podejmowanego w celu rozpowszechniania wiedzy o oferowanych przez Wnioskodawcę usługach - jak wskazano bowiem powyżej, działalność Wnioskodawcy polega przede wszystkim na promowaniu motosportu, a realizowana jest ona w szczególności poprzez: uczestnictwo w imprezach sportowych, oraz szkolenie kierowców. Uwzględniając nadto okoliczność, że w trakcie jazd testowych i zawodów osobami uprawnionymi do prowadzenia samochodów (...) będą kierowcy posiadający odpowiednie uprawnienia i umiejętności, uczestnictwo Fundacji w ww. wydarzeniach będzie stanowiło bezpośrednią formę promocji prowadzonej przez nią działalności, w tym w szczególności w zakresie nauki jazdy i szkolenia kierowców.

W ocenie Wnioskodawcy do wydatków związanych z używaniem samochodów (...) nie znajdzie zastosowanie ograniczenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 Ustawy CIT, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów nie jest 25% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej - jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Jak bowiem wynika z opisu stanu faktycznego samochody (...) będą wykorzystywane wyłącznie jako narzędzie promocji i reklamy Wnioskodawcy podczas (...), a Wnioskodawca ustalił zasady wykluczające użycie samochodów (...) do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W tym celu w ramach Fundacji został wprowadzony Regulamin, terminarz oraz zawierane są umowy z pracownikami. Zgodnie z ich treścią pojazdy (...) nie mogą być wykorzystywane do celów innych niż (…) lub jazdy testowe przed (…). Dodatkowo Fundacja zapewnia również nadzór nad ustalonym sposobem wykorzystania pojazdów (...) tylko do wskazanych w ww. dokumentach celów.

Stosownie do art. 16 ust. 5f Ustawy CIT, w przypadku nieprowadzenia przez podatnika ewidencji, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, uznaje się, że samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca będzie prowadzić dla każdego samochodu (...)go ewidencję przebiegu pojazdu na potrzeby VAT, a zatem na gruncie art. 16 ust. 5f Ustawy CIT nie można uznać, że samochody (...) będą wykorzystywane również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy wydatki związane z używaniem samochodu (...)go będą stanowiły dla Wnioskodawcy w całości koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 19 listopada 2019 r. wydałem interpretację indywidualną Znak: 0111-KDIB2-1.4010.431.2019.1.EN, w której uznałem Państwa stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od samochodów (...) oraz wydatków związanych z ich ubezpieczeniem i użytkowaniem – za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Państwu 5 grudnia 2019 r.

Skarga na interpretację indywidualną

Pismem z 31 grudnia 2019 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga wpłynęła do mnie 7 stycznia 2020 r.

Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej Interpretacji indywidualnej w całości oraz zasądzenie na rzecz strony skarżącej kosztów postępowania, wraz z kosztami zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił skarżoną interpretację wyrokiem z 6 sierpnia 2020 r. sygn. akt I SA/Kr 142/20.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 29 września 2023 r. sygn. akt II FSK 271/21 oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 29 września 2023 r.

Wyrok ten, opatrzony klauzulą prawomocności wraz z aktami sprawy wpłynął do Organu 2 lutego 2024 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku 

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

-uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;

-ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym obowiązującym w dniu wydania zaskarżonej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.