Dotyczy ustalenia, czy przychód z tytułu ceny sprzedaży podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodo... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.542.2023.1.KM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.542.2023.1.KM

Temat interpretacji

Dotyczy ustalenia, czy przychód z tytułu ceny sprzedaży podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 września 2023 roku wpłynął Państwa wniosek opatrzony datą 31 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy przychód z tytułu ceny sprzedaży podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Federacja Związków Zawodowych (…) (zwana dalej: „Podatnikiem”) zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych jest ogólnokrajowym zrzeszeniem związków zawodowych (federacją).

Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatnik prowadzi wyłącznie działalność Statutową. Podatnik jest wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…) w K. pod nr KRS (…). Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest wpisany do Rejestru Przedsiębiorców.

Zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 854), przepisy ustawy dotyczące związków zawodowych stosuje się odpowiednio do organizacji związkowych, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 2, z wyłączeniem przepisu art. 12 ust. 1 w części dotyczącej liczby założycieli związku, a w części dotyczącej liczby członków związku przepisu art. 17 ust. 1 pkt 3.

Oznacza to, że z ustawy o związkach zawodowych wprost wynika nakaz stosowania do federacji jak i konfederacji wszystkich przepisów dotyczących związków zawodowych z wyłączeniem przepisu art. 12 ust. 1, w części dotyczącej liczby założycieli związku, a w części dotyczącej liczby członków związku przepisu art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Do Podatnika stosuje się art. 24 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych zgodnie z którym Związki zawodowe korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń.

Z uwagi na powyższe Podatnik podlega zwolnieniu przewidzianemu art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, ze zm.), tj. wolne od podatku są: dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej;

Zgodnie z art. 8 Statutu Podatnika „Celami Federacji są w szczególności:

1) (…).

Zgodnie z art. 9 Statutu Podatnika „Federacja swoje cele realizuje poprzez:

1) (…)

Podatnik posiada (…)% udziałów, tj. 200 (dwieście) udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą: X sp. z o.o. z siedzibą w D., adres Zarządu: ul. (…), wpisaną do rejestru przedsiębiorców pod nr KRS (…), akta rejestrowe prowadzone przez Sąd Rejonowy dla (…), (…) Wydział Gospodarczy KRS, posiadają NIP: (…).

Spółka ta zajmuje się działalnością (…). Spółka nie prowadziła działalności w zakresie sprzedaży lub wyrobu towarów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych, nie zajmowała się także leasingiem, zatem brak jest podstaw do uznania, że przekazane przez ta Spółkę środki pochodzą z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością X Sp. z o.o., została utworzona przez Podatnika w dniu (…). Podatnik objął (…)% udziałów w kapitale zakładowym ww. spółki wynoszącym wówczas (…) zł (akt założycielski spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia (…)).

Zgodnie z oświadczeniem zawartym w akcie notarialnym z dnia (…) r. (Rep. A nr (…)) udziały zostały objęte w formie pieniężnej, a kapitał wpłacony przed zawarciem umowy spółki. Następnie aktem notarialnym z dnia (…) r. Podatnik:

 a) obniżył kapitał zakładowy X Sp. z o.o. z kwoty 50 000,00 zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych) o kwotę 40 000,00 zł (czterdzieści tysięcy złotych) do kwoty 10 000,00 zł (dziesięć tysięcy złotych) przez umorzenie 800 (ośmiuset) udziałów nabytych od Podatnika, każdy o wartości nominalnej 50,00 zł (pięćdziesiąt złotych);

 b) podwyższył kapitał zakładowy X Sp. z o.o. z kwoty 10 000,00 zł (dziesięć tysięcy złotych) o kwotę 40 000,00 zł (czterdzieści tysięcy złotych) do kwoty 50 000,00 zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych), przez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących, tj. przez podwyższenie ich dotychczasowej wartości nominalnej z kwoty 50,00 zł (pięćdziesiąt złotych) do kwoty 250,00 (dwieście pięćdziesiąt złotych);

 c) podwyższony kapitał zakładowy pokrył wkładem niepieniężnym – aportem – stanowiącym przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego działające pod nazwą A, obejmujące składniki majątku szczegółowo opisane w akcie notarialnym z dnia (…) r. (Rep. A nr (…)).

Wartość nominalna udziałów objętych w ramach aportu wyniosła 40 000,00 zł (czterdzieści tysięcy złotych). Wartość rynkowa aportu została wyceniona na kwotę 9 037 590,00 zł (dziewięć milionów trzydzieści siedem tysięcy pięćset dziewięćdziesiąt złotych).

Podwyższenie wartości udziałów zostało objęte po cenie wyższej od wartości nominalnej, tj. po cenie 9 037 590,00 zł (dziewięć milionów trzydzieści siedem tysięcy pięćset dziewięćdziesiąt złotych) oraz wynikające z tego nadwyżka w kwocie 8 997 590,00 zł (osiem milionów dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem tysięcy pięćset dziewięćdziesiąt złotych) została przelana do kapitału zapasowego X Sp. z o.o.

Podatnik zamierza sprzedać ww. udziały za cenę 55 000,00 (pięćdziesiąt pięć tysięcy) za 1 (jeden) udział, tj. za łączną cenę 11 000 000,00 zł (jedenaście milionów złotych) za 200 (dwieście udziałów). Podatnik zamierza jednak przeznaczyć dochód ze sprzedaży udziałów na działalność statutową.

Podatnik, nie planuje także wydatkować otrzymanych środków na działalność inną niż działalność statutowa. Środki ze sprzedaży udziałów pokryją przyszłe wydatki Podatnika na utrzymanie biura, pracowników, organizację posiedzeń statutowych, w zakresie jakim wpływy ze składek nie pokryją kosztów działalności statutowej Podatnika.

Pytanie

Czy przychód z tytułu ceny sprzedaży podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, odpłatne zbycie udziałów przez osobę prawną co do zasady generuje przychód, w wysokości określonej zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z zawartymi w tym przepisie regulacjami, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.

W tym przypadku łączna cena, za którą Podatnik zamierza sprzedać ww. udziały stanowi kwotę 11 000 000,00 zł (jedenaście milionów złotych) za 200 (dwieście udziałów), tj. kwotę która będzie stanowiła przychód z odpłatnego zbycia ww. udziałów. Tak wyliczony przychód będzie podlegał obniżeniu o koszty uzyskania przychodu, których wysokość ustala się różnie, w zależności od tego, w zamian za co zostały nabyte/objęte udziały oraz o koszty samego odpłatnego zbycia (tj. zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a contrario (wydatki gotówkowe), art. 15 ust. 1k pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zbycie udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny inny niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część), art. 15 ust. 1k pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zbycie udziałów objętych w zamian za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część).

W opisanym stanie faktycznym, Podatnik może obniżyć planowany przychód ze sprzedaży udziałów o:

 1) wartość udziałów, które zostały objęte w formie pieniężnej,

 2) wartość wkładu niepieniężnego – aportu,

 3) o koszty samego odpłatnego zbycia udziałów (podatek od czynności cywilnoprawnych oraz koszty notarialne). Różnica pomiędzy przychodem z planowanego odpłatnego zbycia udziałów, a kosztami związanymi ze zbywanymi udziałami będzie stanowił podstawę opodatkowania, od której podatek zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 wynosi 19%.

Podatnik zamierza jednak przeznaczyć dochód ze sprzedaży udziałów na działalność statutową. Podatnik, nie planuje także wydatkować otrzymanych środków na działalność inną niż działalność statutowa. Środki ze sprzedaży udziałów pokryją przyszłe wydatki Podatnika na utrzymanie biura, pracowników, organizację posiedzeń statutowych, w zakresie jakim wpływy ze składek nie pokrywają kosztów działalności statutowej podatnika.

Wobec powyższego, Podatnik uważa, że wartość środków pieniężnych otrzymanych w zamian za udziały Spółki podlegać będzie zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wolny od podatku jest zatem dochód Wnioskodawcy, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na niegospodarczą działalność statutową.

Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie (z wyłączeniem środków, które zostały przeznaczone na działalność gospodarczą) oraz ich wydatkowania – bez względu na termin – na te cele. Dla skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczające samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe, konieczne jest także jego wydatkowanie na te cele.

Zwolnienie, o jakim mowa w ww. przepisie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest zwolnieniem warunkowym. Dopiero łączne spełnienie warunków określonych w ww. przepisach daje możliwość skorzystania ze zwolnienia. Należy podkreślić, że „przeznaczenie” o jakim mowa w ww. przepisach pełni rolę warunku zawieszającego, odraczającego w czasie opodatkowanie dochodu. Dopiero jego wydatkowanie na cele statutowe (z wyłączeniem dochodu przeznaczonego na działalność gospodarczą) w sposób definitywny upoważnia do skorzystania ze zwolnienia tego dochodu z opodatkowania.

Art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia od opodatkowania wszelkie dochody, określonych w przepisie grup podatników, przeznaczone na cele statutowe z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Uzyskany przez Podatnika dochód z tytułu sprzedaży udziałów Spółki, który zostanie przeznaczony na działalność statutową Podatnika, będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ Podatnik nie planuje wydatkować otrzymanych środków na działalność inną niż działalność statutowa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że stosownie do zadanego pytania oraz stanowiska Wnioskodawcy wyznaczających zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ustalenie czy do federacji związków zawodowych ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji nie są pozostałe wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienia od opodatkowania uzyskiwanych przez federację dochodów.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, iż jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Co do zasady, przychody ze zbycia udziałów, stanowią źródło przychodów określone w art. 7b ustawy o CIT. Jak wynika bowiem, z art. 7b ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT,

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: inne, niż określone w pkt 1 i 2, przychody z udziału (akcji) w osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, w tym: przychody ze zbycia udziału (akcji), w tym ze zbycia dokonanego celem ich umorzenia.

Z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:

Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Wskazać należy, że powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.

Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

  2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej, dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie czy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, który zamierza skorzystać z tego zwolnienia został wymieniony we wskazanym przepisie. Jeżeli odpowiedź będzie twierdząca, następnym etapem jest określenie czy dochody, które mają podlegać zwolnieniu zostały przeznaczone i wydatkowane przez tegoż podatnika na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Oznacza to że samo przeznaczenie i wydatkowanie środków na działalność statutową nie uprawnia do zastosowania zwolnienia, o którym mowa powyżej. Istotne jest bowiem, czy podmiot mający zamiar korzystać ze zwolnienia, został we wskazanym przepisie w ogóle wymieniony.   

Z tego też względu, wolny od podatku dochodowego jest taki dochód podmiotu wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, niezależnie od źródeł jego pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na niegospodarczą działalność statutową tego podmiotu.

Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienie i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie (z wyłączeniem środków, które zostały przeznaczone na działalność gospodarczą) oraz ich wydatkowania – bez względu na termin – na te cele. Dla skorzystania ze zwolnienia nie jest przy tym wystarczające samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe, konieczne jest także jego wydatkowanie na te cele przez wskazany w ww. przepisie podmiot.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika w szczególności, że Wnioskodawca jest ogólnokrajowym zrzeszeniem związków zawodowych (federacją), do której na mocy art. 38 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 854), mają zastosowanie przepisy ustawy dotyczące związków zawodowych. Podatnik prowadzi wyłącznie działalność Statutową; nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatnik posiada (…)% udziałów w spółce z o.o., które objął w (…) r., a które zamierza sprzedać. Spółka z o.o. nie prowadziła działalności w zakresie sprzedaży lub wyrobu towarów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych, nie zajmowała się także leasingiem, zatem brak jest podstaw do uznania, że przekazane przez tą Spółkę środki pochodzą z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.  

Odnosząc powyższe przepisy do wątpliwości Wnioskodawcy, w kontekście przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy wskazać, że Federacja Związków Zawodowych nie jest podmiotem wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT. Podmiotem wymienionym w tym przepisie są bowiem związki zawodowe, a nie federacje takich związków. Uprawnionym do zwolnienia dochodów od opodatkowania na mocy ww. przepisu (przy spełnieniu pozostałych ustawowych warunków), są zatem wyłącznie związki zawodowe pracowników, działające na podstawie odrębnych przepisów – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Co prawda Wnioskodawca wskazał, że ma do niego zastosowanie ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 854), a w szczególności art. 38 tej ustawy, zgodnie z którym przepisy ustawy dotyczące związków zawodowych stosuje się odpowiednio do organizacji związkowych, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 2, z wyłączeniem przepisu art. 12 ust. 1 w części dotyczącej liczby założycieli związku, a w części dotyczącej liczby członków związku przepisu art. 17 ust. 1 pkt 3, jednakże fakt odpowiedniego stosowania do Wnioskodawcy „przepisów ustawy” (tj. ustawy o związkach zawodowych) nie oznacza, że również na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla Wnioskodawcy powstają takie same skutki podatkowe, jakie powstają dla związku zawodowego.

Wskazanie „odpowiedniego stosowania” dotyczy bowiem wyłącznie przepisów tej ustawy, czyli ustawy o związkach zawodowych, a nie przepisów innych ustaw.   

Mając powyższe na względzie dochodów Wnioskodawcy ze zbycia wskazanych we wniosku udziałów nie można uznać za korzystające ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, bowiem federacja związków zawodowych, nie została wymieniona w tym przepisie jako podmiot uprawniony do stosowania tego zwolnienia podatkowego. Jeżeli wolą ustawodawcy byłoby rozszerzenie tego zwolnienia również na federacje związków zawodowych, to zawarłby w ww. przepisie stosowne zapisy (wprost, bądź też poprzez odpowiednie odesłanie). Czego jednakże nie uczynił.

W konsekwencji, bez znaczenia dla możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT zwolnienia pozostaje fakt samego przeznaczenia i wydatkowana uzyskanych dochodów na cele statutowe federacji. 

Mając powyższe na względzie uzyskany przez Wnioskodawcę dochód ze sprzedaży udziałów spółki z o.o., o której mowa we wniosku, będzie stanowił dla Wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu dochód. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie posiada statusu podmiotu uprawnionego, dochód ten nie będzie przy tym korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

 - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

 - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).