Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ulgi na ekspansję. - Interpretacja - 0111-KDWB.4010.2.2023.2.HK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.2.2023.2.HK

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ulgi na ekspansję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej:

-    Kosztów Promocji obejmujących koszty uczestnictwa w Kongresie Biogazu oraz wynagrodzenie dedykowanych pracowników za czas pracy poświęcony na uczestnictwo w Kongresie Biogazu,

-    Kosztów Ofertowych w postaci wydatków na wynagrodzenia dedykowanych pracowników Działu Handlowego, Działu Konstrukcyjnego oraz Działu Technologicznego za czas pracy poświęcony na przygotowanie kalkulacji cenowej Produktów

-prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

-    czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Produkty 1 wyprodukowane i sprzedawane przez Wnioskodawcę to produkty wytworzone przez Wnioskodawcę (podatnika) zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o PDOP,

-    czy przedstawione w opisie stanu faktycznego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, a tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP,

-    czy określony w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, warunek dotyczący okresu dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie, czy spełnienia go w dwóch latach z rzędu w tym dwuletnim okresie, czy też spełnienia go łącznie w tym okresie,

-    czy dla możliwości skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, niezbędne jest wykazanie przez Wnioskodawcę związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – poprzez zapłatę 15 maja 2023 r. brakującej opłaty od wniosku oraz pismem z 17 maja 2023 r. (wpływ tego samego dnia za pośrednictwem platformy ePUAP). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką posiadającą siedzibę na terytorium Polski oraz podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.) (dalej jako: „ustawa o PDOP”).

W ramach swojej podstawowej działalności, widniejącej w Krajowym Rejestrze Sądowym, Wnioskodawca zajmuje się produkcją pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych PKD 28.99.Z. Potwierdza to również sprawozdanie finansowe Wnioskodawcy za rok 2021 (również dostępne w Krajowym Rejestrze Sądowym), w którym przychody netto ze sprzedaży produktów wynoszą 30 315 525,63 PLN.

Działalność Wnioskodawcy koncentruje się na produkcji:

-komorowych suszarni i parzelni do drewna,

-wyposażenia ekologicznych kotłowni opalanych biomasą (urządzenia grzewcze, transportujące i magazynujące biomasę, elementy instalacji odprowadzenia spalin),

-suszarni do warzyw i owoców oraz pieczywa

(dalej jako: „Produkt 1”/„Produkty 1”).

Wnioskodawca zajmuje się również:

-  produkcją (na zlecenie podmiotu powiązanego) akcesoriów rozjazdowych wchodzących w skład nawierzchni szynowych (kolejowych i tramwajowych) w szczególności:

urządzeń kierownic,

stabilizatorów położenia iglic,

podrozjazdnic zespolonych,

zwrotnic tramwajowych

(dalej jako: „Produkt 2”/„Produkty 2”);

wykonywaniem (na zlecenie podmiotu powiązanego) innych operacji takich jak:

cięcie płaskowników lub wypalanie blach,

spawanie,

wiercenie i gratowanie otworów w płytach,

gięcie i wykrawanie blach, śrutowanie i malowanie elementów stalowych,

pozostałe operacje technologiczne możliwe do wykonania na istniejącym parku maszynowym.

Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest związany z produkowanymi przez Wnioskodawcę Produktami 1.

Wnioskodawca dysponuje rozbudowanym parkiem maszynowym i halami produkcyjnymi na których są produkowane Produkty 1.

Przykładowy proces produkcji komorowej suszarni do drewna wchodzącej w skład oferty Produktów 1 odbywa się w następujący sposób:

1.Cięcie materiału na krajalni i blacharni, palenie na plazmach – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (krajalnia, obróbka skrawaniem, spawalnia).

2.Wiercenie, frezowanie, toczenie elementów – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (obróbka skrawaniem).

3.Gięcie elementów na prasach krawędziowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (obróbka mechaniczna i blacharnia).

4.Spawanie słupów, kratownic, ścian wentylatorów – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia aluminium).

5.Wykonanie płyt warstwowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (stanowisko pianek, montaż).

6.Spawanie grzejników, kolektorów i rurarzu instalacji grzewczej – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia).

7.Kompletacja instalacji elektrycznej – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn).

8.Kompletacja wyrobu do wysyłki – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn).

Przykładowy proces produkcji kotła na biomasę wchodzącego w skład oferty Produktów 1 odbywa się w następujący sposób:

1.Cięcie materiału na krajalni i blacharni, palenie na plazmach – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (krajalnia, obróbki skrawaniem, spawalnia).

2.Gięcie elementów na prasach krawędziowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (obróbka mechaniczna i blacharnia).

3.Spawanie komory spalania i wymiennika – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia).

4.Przygotowanie półfabrykatów w postaci drzwiczek, wyczystek, rewizji – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

5.Malowanie – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (malarnia).

6.Wykonanie poszycia kotła – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż i blacharnia).

7.Montaż półfabrykatów do urządzenia – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

8.Kompletacja do wysyłki – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn).

Przykładowy proces produkcji suszarni do owoców wchodzącej w skład oferty Produktów 1 odbywa się w następujący sposób:

1.Cięcie materiału na krajalni i blacharni, palenie na plazmach – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (krajalnia, obróbka mechaniczna, spawalnia).

2.Wiercenie, frezowanie, toczenie elementów – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (obróbka skrawaniem).

3.Gięcie elementów na prasach krawędziowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (obróbka mechaniczna i blacharnia).

4.Spawanie słupów, kratownic, ścian wentylatorów – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia aluminium).

5.Wykonanie płyt warstwowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (stanowisko pianek, montaż).

6.Spawanie grzejników lub wymiennika ciepła w zależności od wersji wykonania – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia).

7.Montaż układu sterowania – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (wydział elektryczny).

8.Kompletacja instalacji elektrycznej – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn).

9.Kompletacja wyrobu do wysyłki – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn).

Produkowane przez Spółkę Produkty 1 są sprzedawane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Wysokość przychodów ze sprzedaży Produktów 1 za 2021 r. i 2022 r. do podmiotów niepowiązanych kształtowała się następująco:

sprzedaż krajowa do podmiotów niepowiązanych w 2021 r. – 6 804 966 PLN,

sprzedaż krajowa do podmiotów niepowiązanych w 2022 r. – 12 867 978 PLN,

sprzedaż poza terytorium kraju do podmiotów niepowiązanych w 2021 r. – 2 456 598 PLN,

sprzedaż poza terytorium kraju do podmiotów niepowiązanych w 2022 r. – 2 856 477 PLN.

Wnioskodawca przewiduje, że w 2023 r. osiągnie wzrost sprzedaży Produktów 1 względem 2021 r.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności poniósł w 2022 r. wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży Produktów 1 (dalej również jako: „Produkty”) znajdujących się w ofercie sprzedażowej (dalej jako: „Wydatki Na Wzrost Przychodów”).

Poniżej szczegółowy opis Wydatków Na Wzrost Przychodów.

1. Działania promocyjno-informacyjne.

W ramach prowadzonych działań promocyjno-informacyjnych Wnioskodawca posiada aktywną stronę internetową oraz konto w mediach społecznościowych, tj. na (…). Na (…) prezentowana jest bieżąca aktywność Spółki w zakresie produkowanych Produktów oraz wybrane Produkty. Przygotowaniem informacji w powyższym zakresie, a także zamieszczeniem ich na (…) zajmuje się podmiot powiązany z Wnioskodawcą.

W ramach prowadzonych działań promocyjno-informacyjnych w celu promocji Produktów Spółka wykupuje od podmiotów niepowiązanych przestrzeń reklamową w czasopismach branżowych m.in. (…), gdzie co jakiś czas prezentowane są wybrane Produkty Wnioskodawcy. Przygotowaniem informacji o wybranych Produktach zajmuje się podmiot powiązany z Wnioskodawcą.

Ważnym aspektem działań promocyjno-informacyjnych Wnioskodawcy jest również uczestnictwo wybranych pracowników w branżowych konferencjach i kongresach w trakcie których prowadzone są działania promocyjno-informacyjne dot. Produktów Wnioskodawcy oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi klientami. W dniach 15-16 grudnia 2022 r. pracownicy Wnioskodawcy uczestniczyli w Kongresie Biogazu, promując suszarnie do biomasy wchodzące w skład oferty produktowej Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na:

1)  wynagrodzenie podmiotu powiązanego związane z przygotowaniem informacji o bieżącej aktywności Wnioskodawcy w zakresie produkowanych Produktów oraz wybranych Produktach, a także zamieszczeniem tych informacji na (…) (faktura wystawiona przez podmiot powiązany);

2)  zakup przestrzeni reklamowej w czasopismach branżowych m.in. (…) związany z zamieszczeniem informacji o wybranych Produktach Wnioskodawcy (faktura wystawiona przez podmiot zewnętrzny) oraz wynagrodzenie podmiotu powiązanego za przygotowanie informacji o wybranych Produktach;

3)  uczestnictwo w Kongresie Biogazu (faktura wystawiona przez podmiot niepowiązany) oraz wynagrodzenie dedykowanych pracowników za czas pracy poświęcony w uczestnictwie w Kongresie Biogazu (z ewidencji czasu pracy wynika, ile czasu dany pracownik poświęcił na tego typu czynności);

zwane dalej: „Kosztami Promocji”.

2.Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów.

Sprzedaż kotłów na biomasę wchodzących w skład oferty Produktowej Wnioskodawcy wymaga przed wprowadzeniem ich do sprzedaży pozyskania certyfikatu potwierdzającego zgodność z 5 klasą normy PN-EN ISO od podmiotu niepowiązanego zajmującego się certyfikacją.

W niektórych przypadkach w celu sprzedaży do klienta suszarni do drewna typu SK wchodzącej w skład oferty produktowej Wnioskodawcy, wymagane jest wykonanie dokumentacji wytrzymałościowej. Wymóg opracowania stosownej dokumentacji jest związany z przepisami prawa budowlanego. Wykonaniem dokumentacji wytrzymałościowej zajmuje się podmiot niepowiązany.

W związku z opisanymi działaniami, Spółka ponosi wydatki na:

1)nabycie certyfikatu dot. kotła na biomasę – certyfikat nabywany od podmiotu niepowiązanego;

2)nabycie dokumentacji wytrzymałościowej wykonanej przez podmiot niepowiązany;

zwane dalej „Kosztami Dokumentacji”.

3.Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu a także w celu składania ofert innym podmiotom.

W celu przystąpienia do przetargu lub złożenia oferty do zainteresowanego Klienta, niezbędne jest również przygotowanie przez Spółkę kalkulacji cenowej Produktów. Kalkulacje cenowe Produktów opracowują dedykowani pracownicy Działu Handlowego, Działu Konstrukcyjnego oraz Działu Technologicznego – w zależności od specyfikacji danego Produktu.

Oferta cenowa wraz z niezbędną dokumentacją przedkładana jest do przetargu, lub przesyłana przez danego pracownika Działu Handlowego jako oferta w formie mailowej, a następnie negocjowana z Klientem.

W związku z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu lub złożenia oferty Klientowi, Wnioskodawca ponosi wydatki na wynagrodzenie dedykowanych pracowników Działu Handlowego, Działu Konstrukcyjnego oraz Działu Technologicznego za czas pracy poświęcony na przygotowanie kalkulacji cenowej Produktów (z ewidencji czasu pracy wynika, ile czasu dany pracownik poświęcił na tego typu prace) zwane dalej: „Kosztami Ofertowymi”.

Mając na uwadze powyższe, na Wydatki Na Wzrost Przychodów składają się opisane powyżej:

1.Koszty Promocji,

2.Koszty Dokumentacji,

3.Koszty Ofertowe.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że:

-    wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP;

-    w przypadku uznania stanowiska Spółki za prawidłowe, skorzysta ona z ulgi przewidzianej w treści przepisu art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP. Przedmiotowa ulga zostanie rozliczona w ramach zeznania rocznego za 2022 r.;

-    ulga zostanie wykorzystana do wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym;

-    rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym;

-    Spółka nie korzysta w roku poniesienia wydatków ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o PDOP.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczy wszystkich Produktów 1 będących w ofercie produktowej Wnioskodawcy. Przez sformułowanie Produkt 1/Produkty 1 należy rozumieć wszystkie produkty produkowane przez Wnioskodawcę wchodzące w skład oferty produktowej Wnioskodawcy, tj.:

komorowe suszarnie i parzelnie do drewna,

wyposażenie ekologicznych kotłowni opalanych biomasą (urządzenia grzewcze, transportujące i magazynujące biomasę, elementy instalacji odprowadzenia spalin),

suszarni do warzyw i owoców oraz pieczywa.

Podkreślili Państwo, iż przedstawiony we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji szczegółowy opis procesu produkcji:

komorowej suszarni do drewna – obrazuje proces produkcji grupy produktów wchodzących w skład grupy produktów „Komorowe suszarnie i parzelnie do drewna”;

kotłów na biomasę – obrazuje proces produkcji grupy produktów wchodzących w skład grupy produktów „Wyposażenie ekologicznych kotłowni opalanych biomasą”;

suszarni do owoców – obrazuje proces produkcji grupy produktów wchodzących w skład grupy produktów „Suszarnie do warzyw i owoców oraz pieczywa”.

Podkreślili Państwo, iż nie sposób jest opisać procesu produkcji wszystkich typów/modeli produktów wchodzących w skład Produktów 1, bo jest ich zbyt wiele, natomiast podkreślili Państwo, że Produkty 1 opisane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji są wytwarzane i produkowane w całości w siedzibie Wnioskodawcy w (…), a proces produkcji poszczególnych modeli wygląda podobnie (jest zbliżony bądź zbieżny) jak proces produkcji: (i) komorowej suszarni do drewna, (ii) kotła na biomasę, (iii) suszarni do owoców, opisanych we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji.

Wnioskodawca dodatkowo dla zobrazowania procesu produkcyjnego Produktów 1 przedstawia przykładowy proces produkcji:

a)przenośnika ślimakowego wchodzącego w skład oferty Produktów 1 (wyposażenie ekologicznych kotłowni opalanych biomasą), który odbywa się w następujący sposób:

1.Cięcie materiału na krajalni i blacharni, palenie na wypalarkach plazmowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (krajalnia, spawalnia, blacharnia).

2.Wykrawanie elementów na wykrawarce (…) – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

3.Gięcie elementów na prasach krawędziowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

4.Tłoczenie zwijek wałów śrubowych na prasach hydraulicznych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż i prasy).

5.Wykonanie elementów napędów (wały, tarcze) na frezarkach, tokarkach, dłutownicy – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (obróbka mechaniczna).

6.Spawanie koryt, przesypów, wałów śrubowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia, montaż).

7.Malowanie podzespołów i detali – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (malarnia).

8.Montaż półfabrykatów, części i napędu do urządzenia – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

9.Sprawdzenie pracy przenośników (obroty, praca wału śrubowego) – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

10.Malowanie poprawkowe po próbach – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (malarnia).

11.Kompletacja do wysyłki, uzupełnienie w wyroby handlowe i pakowanie – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn, montaż).

b)przenośnika zgarniakowego (redlera) wchodzącego w skład oferty Produktów 1 (wyposażenie ekologicznych kotłowni opalanych biomasą), który odbywa się w następujący sposób:

1.Cięcie materiału na krajalni i blacharni, palenie na wypalarkach plazmowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (krajalnia, spawalnia, blacharnia).

2.Wykrawanie elementów (szczególnie elementów kanałów z blach ocynkowanych) na wykrawarce (…) – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

3.Gięcie elementów na prasach krawędziowych i walcach – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

4.Spawanie przesypów, elementów podporowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia, montaż).

5.Wykonanie elementów napędów (wały, tarcze) na frezarkach, tokarkach, dłutownicy – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (obróbka mechaniczna).

6.Malowanie podzespołów i detali – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (malarnia).

7.Montaż segmentów napędowego, napinającego oraz segmentów zasypowych i wysypowych oraz pośrednich – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia, montaż).

8.Sprawdzenie pracy zespołu napędowego i napinającego (obroty, praca) – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

9.Montaż podzespołów napędowego, zasypowo-napinającego, zespołu wzniosowego uwzględniając długości transportowe – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

10.Montaż segmentów łańcuchów ze zgarniakami, uwzględniając długości do podzespołów – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

11.Montaż podzespołów napędowego, zasypowo-napinającego, zespołu wzniosowego uwzględniając długości transportowe – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

12.Kompletacja do wysyłki, uzupełnienie w wyroby handlowe i pakowanie – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn, montaż).

c)kontenera paliwa (…) wchodzącego w skład oferty Produktów 1 (wyposażenie ekologicznych kotłowni opalanych biomasą), który odbywa się w następujący sposób:

1.Cięcie materiału na krajalni i blacharni, palenie na wypalarkach plazmowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (krajalnia, spawalnia, blacharnia).

2.Wykrawanie elementów (szczególnie elementów poszyć ścian) na wykrawarce (…) – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

3.Gięcie elementów na prasach krawędziowych i walcach – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

4.Czyszczenie elementów poprzez śrutowanie w śrutownicy turbinowej – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

5.Spawanie ścian, elementów ramy nośnej, wygarniaków i ostróg – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia, montaż).

6.Przygotowanie ścian (uszczelnianiem (…)) do malowania – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

7.Malowanie podzespołów i detali – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (malarnia).

8.Montaż podstawy, ściany przedniej, elementów dachu, masztu wciągarki, elementów mechanicznych hydrauliki i sterowań – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

9.Przygotowanie elementów instalacji hydraulicznej (zasilacz hydrauliczny, siłowniki, przewody i złączki) – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

10.Montaż ramy wsporczej z elementami wybierania paliwa, pakowanie do transportu na zmontowanej ramie ścian, elementów dachu – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

11.Kompletacja do wysyłki, uzupełnienie w wyroby handlowe i pakowanie – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn, montaż).

d)cyklonu spalin wchodzącego w skład oferty Produktów 1 (wyposażenie ekologicznych kotłowni opalanych biomasą), który odbywa się w następujący sposób:

1.Cięcie materiału na krajalni i blacharni, palenie na wypalarkach plazmowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (krajalnia, spawalnia, blacharnia).

2.Wykrawanie elementów (poszyć izolacji) na wykrawarce (…) – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

3.Gięcie elementów na prasach krawędziowych i walcach – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

4.Spawanie góry, dna cyklonu, zbiornika popiołu oraz podstawy wentylatora spalin – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia, montaż).

5.Założenie izolacji góry cyklonu – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

6.Malowanie podzespołów i detali – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (malarnia).

7.Montaż – zestawienie podzespołów cyklonu z dopasowaniem wentylatora dymowego (podzespół z zakupu) – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

8.Demontaż podzespołów z pakowaniem na palety transportowe – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

9.Kompletacja do wysyłki, uzupełnienie w wyroby handlowe i pakowanie – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn, montaż).

e)przedpaleniska (…) wchodzącego w skład oferty Produktów 1 (wyposażenie ekologicznych kotłowni opalanych biomasą), który odbywa się w następujący sposób:

1.Cięcie materiału na krajalni i blacharni, palenie na wypalarkach plazmowych – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (krajalnia, spawalnia, blacharnia).

2.Wykrawanie elementów (płaszcz zewnętrzny i wewnętrzny) na wykrawarce (…)kontener paliwa  – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

3.Gięcie elementów na prasach krawędziowych i walcach – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (blacharnia).

4.Spawanie korpusu głównego przedpalenisk i pokryw – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia).

5.Spawanie elementów rusztu ruchomego (materiały żaroodporne) w przypadku przedpalenisk z ruchomym rusztem – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (spawalnia).

6.Malowanie zabezpieczające (podkład) podzespołów przed wykonaniem wymurówek – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (malarnia).

7.Wykonanie wymurówki korpusu i pokryw (sklepienia) z warstwy termoizolacyjnej oraz ognioodpornej – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

8.Wykonanie elementów napędów (wały, tarcze, elementy mechanizmu rusztu ruchomego) na frezarkach, tokarkach, dłutownicy – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (obróbka mechaniczna).

9.Malowanie podzespołów i detali – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (malarnia).

10.Montaż elementów przedpalenisk (drzwiczek, pokryw, przyłączy wentylatorów) –wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

11.Przygotowanie elementów instalacji hydraulicznej (zasilacz hydrauliczny, siłowniki, przewody i złączki) w wykonaniach z mechanizmem rusztu ruchomego – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

12.Montaż podzespołów wybierania popiołu w wykonaniach z mechanizmem rusztu ruchomego – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

13.Montaż segmentów rusztu ruchomego, sprawdzenie działania rusztu ruchomego – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (montaż).

14.Kompletacja do wysyłki, uzupełnienie w wyroby handlowe i pakowanie – wykonywane we własnym zakresie w halach produkcyjnych Wnioskodawcy (magazyn, montaż).

Opisane we wniosku Produkty 1 stanowią produkty, które w 2021 r. oraz w 2022 r. były przez Wnioskodawcę oferowane i sprzedawane w kraju i za granicą.

Działania promocyjno-informacyjne prowadzone podczas uczestnictwa w branżowych konferencjach i kongresach (np. „Kongres Biogazu” organizowany w dniach 15-16 grudnia 2022 r.) koncentrowały się na indywidualnych rozmowach biznesowych z potencjalnymi Klientami Wnioskodawcy (np. (…)) w ramach których pracownik Wnioskodawcy przekazywał informacje dotyczące oferowanych przez Wnioskodawcę Produktów, foldery informacyjne z Produktami oraz identyfikowane były potrzeby zakupowe Klientów w zakresie oferowanych przez Wnioskodawcę Produktów.

Przez użyte we wniosku określenie „wydatki na uczestnictwo w Kongresie Biogazu (faktura wystawiona przez podmiot niepowiązany)” należy rozumieć fakturę otrzymaną od organizatora „Kongresu Biogazu” organizowanego w dniach 15-16 grudnia 2022 r. Faktura dotyczyła opłaty za uczestnictwo w „Kongresie Biogazu” (możliwość wstępu na „Kongres Biogazu”, branie czynnego udziału w panelach dyskusyjnych, prezentacjach, prowadzenia networkingu).

Opisane we wniosku Wydatki Na Wzrost Przychodów nie zostały Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie zwrócone/nie zostały przez Wnioskodawcę odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Pytania

1.   Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Produkty 1 wyprodukowane i sprzedawane przez Wnioskodawcę to produkty wytworzone przez Wnioskodawcę (podatnika) zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o PDOP?

2.   Czy przedstawione w opisie stanu faktycznego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, a tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP?

3.   Czy określony w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, warunek dotyczący okresu dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie, czy spełnienia go w dwóch latach z rzędu w tym dwuletnim okresie, czy też spełnienia go łącznie w tym okresie?

4.   Czy dla możliwości skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, niezbędne jest wykazanie przez Wnioskodawcę związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, tj. czy dla skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, Wnioskodawca musi udowodnić, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, czyli, czy dany koszt wpłynął na zwiększenie przychodów? Jeśli wymagane jest wykazanie tego związku, w jaki sposób Wnioskodawca powinien go wykazać?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Na podstawie art. 18eb ust. 2 ustawy o PDOP należy stwierdzić, iż „Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika”. Ustawodawca w art. 18eb ustawy o PDOP nie dokonał zdefiniowania pojęcia „rzeczy”. Z tego względu konieczne jest odniesienie się do regulacji ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360), który w art. 45 wskazuje, iż rzeczami pozostają tylko przedmioty materialne. W Wielkim słowniku języka polskiego określenie „wytworzyć” oznacza „wykonać jakiś przedmiot lub produkt”. Z przytoczonego przepisu wynika, iż warunkiem skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję pozostaje wytworzenie przez podatnika rzeczy stanowiących produkty. Z tego też względu Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Produkty 1 wytwarzane przez Wnioskodawcę mieszczą się w dyspozycji art. 18eb ust. 2 ustawy o PDOP. Należy ponadto podkreślić, iż przepis nie zawiera ograniczeń w zakresie sposobu lub metod wytworzenia produktów. Ustawodawca posłużył się ogólnym zwrotem „wytworzone przez podatnika”. Przepisy zawarte w art. 18eb ust. 1-10 ustawy o PDOP nie ograniczają lub wyłączają możliwości skorzystania z ulgi prowzrostowej przez podatników, którzy korzystają z usług podmiotów zewnętrznych w ramach zlecenia wykonania określonych czynności.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Z kolei, art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP stanowi, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego;

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników;

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Poniżej Wnioskodawca odniósł się do każdego rodzaju Wydatku Na Wzrost Przychodów.

a)Koszty Promocji.

Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o PDOP „koszty działań promocyjno-informacyjnych w tym zakupu przestrzeni reklamowych, aktualizacji treści strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów” nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami. Możliwe jest zatem interpretowanie wymienionych rodzajów kosztów szeroko. Niezbędne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczące produktów. Podkreślili Państwo, że wskazana lista jest katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę przykładowych rodzajów działań ma jedynie na celu podkreślenie, że tego typu działania spełniają przedmiotową definicję działań promocyjno-informacyjnych.

Prawo podatkowe nie zawiera definicji legalnej „działań promocyjno-informacyjnych”. Niezbędne jest zatem odniesienie się do językowego znaczenia tej definicji. Przez „działania promocyjno-informacyjne dotyczące produktów” należy rozumieć „działalność w zakresie promocji i informacji o produktach”. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „promocja” oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań”. Z kolei, „informacja” zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”. Mając na uwadze powyższe słownikowe znaczenia pojęć „promocja” i „informacja” należy wskazać, że aby daną działalność można było uznać za działania promocyjnoinformacyjne niezbędne jest, aby była to działalność zmierzająca do zwiększenia popularności jakiegoś produktu i jednocześnie, aby była to działalność związana z komunikowaniem (informowaniem) o produktach. Opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego działania, na które Spółka ponosi Koszty Promocji, są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Podkreślili Państwo, że czynności te zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności Produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o Produktach Spółki.

b)Koszty Dokumentacji.

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o PDOP, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych. W przywołanym przepisie ustawodawca wskazał, jaka „w szczególności” dokumentacja może być zaliczana do tej kategorii. Niemniej jednak, przywołany przepis nie zawiera katalogu zamkniętego. W konsekwencji, każdy rodzaj dokumentacji, który umożliwia sprzedaż produktów, będzie kwalifikował się do objęcia przywołanym przepisem. Mając na uwadze powyższe, ponoszone przez Spółkę Koszty Dokumentacji, będą stanowiły koszty, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o PDOP.

c)Koszty Ofertowe

Zauważyli Państwo, że opisane w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o PDOP „koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom przez podatników”, należy interpretować przez pryzmat znaczenia przywołanych zwrotów w języku powszechnym. Ustawodawca nie wprowadził żadnych dodatkowych warunków bądź ograniczeń w treści art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o PDOP. Oznacza to, że wystarczającą przesłanką do wypełnienia dyspozycji przedmiotowego przepisu jest poniesienie wydatku mającego jakikolwiek związek z przytoczoną kategorią kosztów.

Państwa zdaniem, mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że przedstawione w treści stanu faktycznego Koszty Ofertowe wypełniają dyspozycję przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o PDOP. Nie sposób bowiem nie dostrzec związku pomiędzy przytoczonymi Kosztami Ofertowymi, a przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, bądź w celu składania ofert innym podmiotom. Zaangażowanie wybranych pracowników Spółki mające na celu przygotowanie kalkulacji cenowej danego Produktu jest niezbędne w celu przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu bądź przygotowania dokumentacji w celu składania ofert innym podmiotom. Dlatego wynagrodzenie pracowników, za czas poświęcony na przygotowanie kalkulacji cenowej Produktów, która jest niezbędna do przystąpienia do przetargu, bądź w celu składania ofert innym podmiotom, spełnia definicję kosztów, o których mowa w art 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o PDOP.

Ad. 3.

Zgodnie z treścią art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Wprowadzone regulacje art. 18eb ustawy o PDOP, wskazują sposób określenia wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów (warunki skorzystania z ulgi), a także sposób postępowania po stwierdzeniu przez podatnika nieuprawnionego odliczenia (w związku z niedopełnieniem wymaganych warunków).

Mając na uwadze powyższe, w Państwa ocenie odliczenie przysługuje zatem w przypadku, gdy podatnik wykaże wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch lat od poniesienia wydatków z nimi związanych (tj. począwszy od roku, w którym skorzystał z przedmiotowej ulgi). W okolicznościach, gdy podatnik poniesie koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w 2022 r. i zechce skorzystać z tego tytułu z ulgi, rozliczy ją w zeznaniu CIT-8, co do zasady za tenże rok podatkowy, składanym do końca czerwca 2023 r. Natomiast okresem, w którym powinno dojść do wymaganego ww. przepisami wzrostu przychodów będą lata 2022 lub 2023. Natomiast wzrost przychodów za 2022 r. lub 2023 r. powinien być w tym przypadku porównany z przychodami z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, tj. na dzień 31 grudnia 2021 r.

Potwierdzenie takiego stanowiska znajdujemy w piśmie z 2 stycznia 2023 r., nr DD5.054.8.2022, wydanym przez Ministerstwo Finansów, w którym Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Pan Artur Soboń stwierdził, że „wymóg dwuletniego wzrostu przychodów będzie spełniony, jeśli przyrost przychodów względem dnia odniesienia (tj. ostatniego dnia roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków uprawniających do pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zastosowaniem ulgi) nastąpi choćby w jednym z wyznaczonych treścią interpretowanego przepisu dwóch lat podatkowych”.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zaznaczyli Państwo, że zgodnie z doktryną powszechnie przyjmuje się, że wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa podatkowego, ale także zakreśla jej granice. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że do skorzystania z ulgi, o której mowa w treści art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, istotny jest sam fakt poniesienia kosztów, które zostały zdefiniowane w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP oraz spełnienie warunku określonego w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP (tj. np. zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów).

Jednocześnie, zwrócili Państwo uwagę, że wyżej przytoczone przepisy nie formułują w swojej treści warunku w postaci wykazania przez Wnioskodawcę związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP. Zwrócili Państwo uwagę, że racjonalny ustawodawca, którego celem byłoby wprowadzenie ograniczeń w stosowaniu określonych przepisów dałby temu wyraz w ich treści. Należy również zauważyć, że ze względu na charakter wydatków opisanych w treści art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, wykazanie związku między wydatkiem a przychodem jest czynnością w praktyce niewykonalną. Przykładowo niemożliwe jest udowodnienie związku przyczynowego pomiędzy wydatkami na nową stronę internetową a wzrostem sprzedaży Produktów. Bowiem, strona internetowa ze swojej natury kreuje całościowo markę Wnioskodawcy, a nie jedynie w zakresie Produktów. W związku z powyższym dla możliwości skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, nie jest wymagane wykazanie przez Wnioskodawcę związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, tj. dla skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, Wnioskodawca nie musi udowodnić, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów, czyli, że dany koszt wpłynął na zwiększenie przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

-   zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

-   osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

-   osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o PDOP”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o PDOP:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do treści art. 18eb ust. 5 ustawy o PDOP:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 18eb ust. 6 ustawy o PDOP:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o PDOP:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o PDOP:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o PDOP:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Projektowana ulga skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.

Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży ww. produktów w okresie choćby w jednym z 2 lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532), proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).

Wskazać należy, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Ad. 1

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest ustalenie, czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Produkty 1 wyprodukowane i sprzedawane przez Wnioskodawcę to produkty wytworzone przez Wnioskodawcę (podatnika) zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o PDOP.

Zgodnie z treścią art. 18eb ust. 2 ustawy o PDOP:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Przy czym pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w Kodeksie cywilnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm., dalej jako: „Kodeks cywilny”).

Na podstawie art. 45 Kodeksu cywilnego:

Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych” odwołując się m.in. do treści art. 12 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 1 ustawy o PDOP, które różnicują te pojęcia. Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb ustawy o PDOP było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji pojęcia „wytwarzać”. Należy zatem wyjść od definicji tego pojęcia na gruncie języka potocznego. I tak, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (sjp.pwn.pl), „wytwarzać” oznacza m.in. „zrobić, wyprodukować coś”.

Warunkiem skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję pozostaje wytworzenie przez podatnika (a nie przez podmioty trzecie) czegoś, co jest przedmiotem materialnym.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Państwa działalność koncentruje się na produkcji komorowych suszarni i parzelni do drewna, wyposażenia ekologicznych kotłowni opalanych biomasą (urządzenia grzewcze, transportujące i magazynujące biomasę, elementy instalacji odprowadzenia spalin) oraz suszarni do warzyw i owoców oraz pieczywa (określanych łącznie jako „Produkty 1”). Dysponują Państwo rozbudowanym parkiem maszynowym i halami produkcyjnymi, na których są produkowane Produkty 1. Produkty 1 opisane we wniosku są wytwarzane i produkowane w całości w Państwa siedzibie.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że opisane we wniosku Produkty 1, tj. komorowe suszarnie i parzelnie do drewna, wyposażenie ekologicznych kotłowni opalanych biomasą (urządzenia grzewcze, transportujące i magazynujące biomasę, elementy instalacji odprowadzenia spalin) oraz suszarnie do warzyw i owoców oraz pieczywa, stanowią produkty wytwarzane przez Wnioskodawcę (podatnika), zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o PDOP.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest ustalenie, czy przedstawione w opisie stanu faktycznego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, a tym samym czy Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

W myśl powołanego wyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o PDOP:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, poprzez pojęcie „promocja” należy rozumieć m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” rozumieć należy czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”. Tym samym, zgodnie z powyższymi definicjami, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji.

Stosownie natomiast do art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o PDOP:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w ramach Kosztów Promocji uprawniają do odliczenia ponoszone przez Spółkę następujące koszty:

-    wynagrodzenie podmiotu powiązanego związane z przygotowaniem informacji o bieżącej aktywności Wnioskodawcy w zakresie produkowanych Produktów oraz wybranych Produktach, a także zamieszczeniem tych informacji na (…);

-    zakup przestrzeni reklamowej w czasopismach branżowych, m.in. (…) związany z zamieszczeniem informacji o wybranych Produktach Wnioskodawcy oraz wynagrodzenie podmiotu powiązanego za przygotowanie informacji o wybranych Produktach.

Koszty te mogą Państwo zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, jako koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Natomiast odliczeniu nie będą podlegały koszty ponoszone na uczestnictwo w Kongresie Biogazu oraz wynagrodzenie dedykowanych pracowników za czas pracy poświęcony na uczestnictwo w Kongresie.

Posługując się wykładnią językową, należy zauważyć, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi” to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji. Wobec powyższego opisany we wniosku Kongres Biogazu nie może być utożsamiany ze zdarzeniem, jakim są targi. Dla przykładu, według internetowego słownika języka polskiego „kongres” to m.in. „zjazd krajowy lub międzynarodowy przedstawicieli nauki, polityki itp.”.

Skoro ustawodawca w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje wyłącznie koszty uczestnictwa w targach, nie jest zasadnym, aby stosować w tym zakresie wykładnię rozszerzającą, która by wykraczała poza literalne brzmienie tego przepisu. Zatem nie należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wydatków związanych z innymi wydarzeniami niż targi (np. wydatków związanych z uczestnictwem w kongresach, tutaj: w Kongresie Biogazu).

Odnośnie kosztów wynagrodzenia dedykowanych pracowników za czas pracy poświęcony na uczestnictwo w Kongresie Biogazu wskazać należy, że jedynymi rodzajami kosztów pracowniczych, jakie mogą zostać odliczone w związku z zastosowaniem ulgi na ekspansję są wymienione w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. b) oraz c) wydatki odpowiednio na zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników. Tym samym koszty wynagrodzeń dedykowanych pracowników za czas pracy poświęcony na uczestnictwo w Kongresie Biogazu nie są objęte zakresem ulgi na ekspansję.

Z kolei opisane we wniosku Koszty dokumentacji, tj.:

-nabycie certyfikatu dot. kotła na biomasę – certyfikat nabywany od podmiotu niepowiązanego;

-nabycie dokumentacji wytrzymałościowej wykonanej przez podmiot niepowiązany

należy zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o PDOP, jako koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów.

Odnosząc się do Kosztów Ofertowych, należy zauważyć, że skoro, jak wykazano powyżej, jedynymi rodzajami kosztów pracowniczych, jakie mogą zostać odliczone w związku z zastosowaniem ulgi na ekspansję są wymienione w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. b) oraz c) wydatki na zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników, to również ponoszone przez Państwa Koszty Ofertowe w postaci wydatków na wynagrodzenia dedykowanych pracowników Działu Handlowego, Działu Konstrukcyjnego oraz Działu Technologicznego za czas pracy poświęcony na przygotowanie kalkulacji cenowej Produktów nie uprawniają do dokonania odliczenia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedstawione w opisie stanu faktycznego Wydatki Na Wzrost Przychodów:

1)w części dotyczącej:

a) Kosztów Promocji obejmujące:

-    wynagrodzenie podmiotu powiązanego związane z przygotowaniem informacji o bieżącej aktywności Wnioskodawcy w zakresie produkowanych Produktów oraz wybranych Produktach, a także zamieszczeniem tych informacji na (…);

-    zakup przestrzeni reklamowej w czasopismach branżowych, m.in. (…) związany z zamieszczeniem informacji o wybranych Produktach Wnioskodawcy oraz wynagrodzenie podmiotu powiązanego za przygotowanie informacji o wybranych Produktach,

b)Kosztów Dokumentacji, tj.:

-   nabycie certyfikatu dot. kotła na biomasę – certyfikat nabywany od podmiotu niepowiązanego;

-   nabycie dokumentacji wytrzymałościowej wykonanej przez podmiot niepowiązany

-stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP,

2)natomiast w części dotyczącej:

a)  Kosztów Promocji ponoszonych na uczestnictwo w Kongresie Biogazu oraz wynagrodzenie dedykowanych pracowników za czas pracy poświęcony na uczestnictwo w Kongresie Biogazu,

c)  Kosztów Ofertowych w postaci wydatków na wynagrodzenia dedykowanych pracowników Działu Handlowego, Działu Konstrukcyjnego oraz Działu Technologicznego za czas pracy poświęcony na przygotowanie kalkulacji cenowej Produktów

-nie stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać:

-za nieprawidłowe w części dotyczącej:

-    Kosztów Promocji obejmujących koszty uczestnictwa w Kongresie Biogazu oraz wynagrodzenie dedykowanych pracowników za czas pracy poświęcony na uczestnictwo w Kongresie Biogazu,

-    Kosztów Ofertowych w postaci wydatków na wynagrodzenia dedykowanych pracowników Działu Handlowego, Działu Konstrukcyjnego oraz Działu Technologicznego za czas pracy poświęcony na przygotowanie kalkulacji cenowej Produktów

-prawidłowe w pozostałej części.

Ad. 3

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest ustalenie, czy określony w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, warunek dotyczący okresu dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie, czy spełnienia go w dwóch latach z rzędu w tym dwuletnim okresie, czy też spełnienia go łącznie w tym okresie.

Zgodnie z treścią art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Wprowadzone regulacje art. 18eb ustawy o PDOP, wskazują sposób określenia wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów (warunki skorzystania z ulgi), a także sposób postępowania po stwierdzeniu przez podatnika nieuprawnionego odliczenia (w związku z niedopełnieniem wymaganych warunków).

Mając na uwadze art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, odliczenie przysługuje w przypadku, gdy podatnik wykaże wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 lat od poniesienia wydatków z nimi związanych (tj. począwszy od roku, w którym skorzystał z przedmiotowej ulgi).

Jak już wcześniej wskazano, w myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o PDOP:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Tak więc odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty uzyskania przychodów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

W okolicznościach, gdy podatnik poniesie koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w 2022 r. i zechce skorzystać z tego tytułu z ulgi, rozliczy ją w zeznaniu CIT-8 za tenże rok podatkowy, składanym w 2023 r.

Wymóg dwuletniego wzrostu przychodów należy uznać za spełniony w sytuacji, gdy przyrost przychodów względem dnia odniesienia (ostatniego dnia roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków uprawniających do pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zastosowaniem ulgi) nastąpi choćby w jednym z wyznaczonych treścią przepisu art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP dwóch lat podatkowych.

Zatem u podatnika korzystającego z ulgi na ekspansję w zeznaniu CIT-8 za 2022 r. wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w dwuletnim okresie, określonym w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP powinien nastąpić w 2022 lub 2023 roku.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 4

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest ustalenie, czy dla możliwości skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, niezbędne jest wykazanie przez Wnioskodawcę związku pomiędzy kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, a osiągniętymi przychodami, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, tj. czy dla skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, Wnioskodawca musi udowodnić, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, czyli, czy dany koszt wpłynął na zwiększenie przychodów.

W myśl art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Projektowana ulga skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów. Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).

Wskazać należy, że z treści przepisu art. 18eb ustawy o PDOP, nie wynika by w celu skorzystania z ulgi na ekspansję, niezbędne było dowodzenie przez Wnioskodawcę, że ponoszone dane koszty uzyskania przychodów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów.

Określony w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, katalog wydatków uprawniających do odliczenia, nie w każdym przypadku musi wprost/bezpośrednio przełożyć się na zwiększenie przychodów. Określa on koszty, które ze swej istoty nastawione są na zwiększenie przychodów (uczestnictwo w targach, działania promocyjno-informacyjne, przystąpienie do przetargu itp.), niemniej jednak nie zawsze skutkiem ich poniesienia będzie zwiększenie konkretnych przychodów lub przychodów, które mogłyby być identyfikowane jako wynik podejmowanych działań.

Zatem, wymaganie wobec Państwa dowodzenia istnienia zależności, o której mowa w pytaniu jest nieuzasadnione. Co jednak nie zwalnia z obowiązku spełnienia warunku, o którym mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o PDOP, dotyczącego odpowiedniego zwiększenia wielkości przychodów w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych lub osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Tym samym, aby skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o PDOP, nie jest konieczne udowodnienie, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o PDOP, rzeczywiście przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, czyli, że dany koszt wpłynął na zwiększenie przychodów.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).