Dotyczy możliwości odliczenia darowizny na rzecz fundacji oraz opodatkowania darowizny (przychodu) z otrzymanych przez fundację biletów lotniczych. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.569.2023.4.AC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.569.2023.4.AC

Temat interpretacji

Dotyczy możliwości odliczenia darowizny na rzecz fundacji oraz opodatkowania darowizny (przychodu) z otrzymanych przez fundację biletów lotniczych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej braku możliwości uzyskania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia darowizny na rzecz fundacji oraz opodatkowania darowizny (przychodu) z otrzymanych przez fundację biletów lotniczych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2023 r. (data wpływu 10 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Z podatku dochodowego rozlicza się Pan na zasadach ogólnych. Pełni Pan funkcję prezesa zarządu fundacji. Nie łączą Pana z fundacją żadne umowy cywilno-prawne, w szczególności umowa o pracę. Co do zasady wykonuje Pan wszelkie działania na rzecz fundacji nieodpłatnie. Działania te polegają między innymi na zbieraniu materiałów fotograficznych i pisaniu tekstów m.in. o tematyce podróżniczej oraz przekazywaniu fundacji praw autorskich do tych fotografii i tekstów nieodpłatnie w darowiźnie. Fundacja wykorzystuje te materiały do publikacji w Internecie na prowadzonym przez fundację portalu oraz do publikacji na elektronicznych nośnikach danych.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie PKD: 74.30.Z, 47.91.Z, 70.21.Z oraz 70.22.Z, w związku z czym czynności wykonywane na rzecz fundacji nie pokrywają się z przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej. Planuje Pan odbyć podróż zagraniczną m.in. w celu wykonania szeregu fotografii oraz napisania reportażu z podróży, a następnie planuje przekazać Fundacji w darowiźnie prawa autorskie do zdjęć i reportażu na cele statutowe fundacji "promocja turystyki i krajoznawstwa" oraz (...). Pana podróż nie będzie przy tym miała wyłącznie charakteru służbowego, gdyż wyjazd zostanie wykorzystany także na cele prywatnego wakacyjnego wypoczynku.

Fundacja zamierza dofinansować Pana podróż poprzez zakup biletów lotniczych. Podstawą zakupu biletów jest uchwała zarządu fundacji, w której upoważniono Pana do zakupu biletu ze środków fundacji oraz zobowiązano Pana do przekazania praw autorskich do wspomnianych fotografii i reportażu (...). Uchwała nie reguluje przy tym kwestii Pana odpowiedzialności wobec osób trzecich, określa jedynie kierunek podróży oraz maksymalną cenę biletu, jaki zakupi fundacja.

Wybór biletu na konkretne połączenie należy jednak do Pana jako prezesa zarządu fundacji.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Cele statutowe fundacji (...)

Fundacja realizuje te cele (...)

Jako Prezes i aktualnie jedyny członek Zarządu fundacji kieruje Pan działalnością fundacji i reprezentuje fundację na zewnątrz, podejmuje Pan też decyzje we wszystkich sprawach dotyczących fundacji. W szczególności składa w imieniu Fundacji sprawozdania merytoryczne z działalności fundacji właściwemu ministrowi sprawującemu nadzór nad fundacją, składa w imieniu Fundacji zeznania podatkowe, prowadzi księgowość Fundacji, opłaca podatki, sporządza i podpisuje korespondencję kierowaną na zewnątrz, w tym wnioski, skargi, pisma procesowe i wszelkiego rodzaju wystąpienia przewidziane przepisami prawa (m.in. wnioski o udzielenie informacji publicznej, informacji o środowisku i jego ochronie, informacji prasowej, żądania ustosunkowania się do krytyki prasowej, zgłoszenia lobbingowe i inne). Składa Pan także zeznania przed organami ścigania w sprawach z zawiadomienia fundacji oraz uczestniczy w imieniu fundacji w procesie stanowienia prawa (działalność lobbingowa), a także występuje w imieniu fundacji przed sądami powszechnymi i administracyjnymi.

Przekazuje Pan też w imieniu fundacji zdjęcia, do których prawa autorskie należą do fundacji, do wolnego repozytorium mediów (...).

Fundacja jest utworzona i zarejestrowana w Polsce i działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, której przepisy nie przewidują pojęcia „członka fundacji“ (fundacja nie jest w istocie organizacją członkowską). Możliwe jest jedynie pełnienie funkcji członka organów fundacji (członka Zarządu) oraz wykonywanie świadczeń na rzecz realizacji celów statutowych fundacji, czy to w postaci darowizn czy też osobistej pracy. W tym zakresie nieodpłatnie pełni Pan funkcję redaktora naczelnego internetowego czasopisma o tematyce lokalnej, którego zarejestrowanym wydawcą jest fundacja. W ramach tej działalności zbiera Pan również większość materiałów prasowych służących do publikacji i pisze większość artykułów ukazujących się w czasopiśmie. Nadto nieodpłatnie prowadzi Pan w imieniu Fundacji internetowy blog podróżniczy, do którego również zbiera zdecydowaną większość materiałów i pisze wszystkie ukazujące się tam teksty.

Sporządza Pan także na rzecz Fundacji analizy działalności organów władzy publicznej (np. w zakresie orzecznictwa sądów lub stanowisk zajmowanych przez organy administracji publicznej), które fundacja następnie wydaje w formie publikacji elektronicznych (e-booki).

Celem podróży jest zebranie materiałów służących realizacji celów statutowych: (...) oraz „promocja turystyki i krajoznawstwa”. Przyjęto uchwałę zarządu upoważniającą Pana do zakupu biletów lotniczych ze środków fundacji. Ta sama uchwała zobowiązuje Pana do napisania sprawozdania z podróży oraz wykonania (...).

W uchwale brak jest jednak postanowienia zobowiązującego stricte do odbycia podróży, a w zakresie zakupu biletów uchwała posługuje się jedynie pojęciem upoważnienia. Podróż ta została jednak zaplanowana, a fundacja zamierza zrealizować odnośny cel statutowy. Zostanie Panu przekazany bilet lotniczy. W praktyce Pan jako Prezes Zarządu dokona zakupu biletu w Internecie za pomocą karty płatniczej przypisanej do rachunku bankowego fundacji, a transakcja zostanie zaksięgowana jako wydatek fundacji bezpośrednio na zakup biletu (bez wypłacania Pana środków pieniężnych).

Poza realizacją celów statutowych Fundacji podróż służyć będzie wyłącznie Panu prywatnemu wypoczynkowi bez wykonywania w tym czasie działalności gospodarczej.

Przeważającym przedmiotem Pana działalności gospodarczej jest wykonywanie tłumaczeń ustnych i pisemnych, przede wszystkim jako tłumacz przysięgły (PKD 74.30.Z). Ponadto sporadycznie zdarzają się transakcje w ramach pozostałych zgłoszonych przedmiotów działalności, tj. internetowa sprzedaż tłumaczeń zagranicznych ustaw w formie e-booka (sklasyfikowana jako PKD 47.91.Z) oraz doradztwo zawodowe dla tłumaczy przysięgłych, dotyczące przede wszystkim sposobu rozliczania się za tłumaczenia wykonane na rzecz organów władzy – odpłatnie przedstawia Pan swoje opinie w tym zakresie związkowi zawodowemu. W ramach PKD 70.21.Z rozliczał Pan w przeszłości odpłatne reprezentowanie fundacji przed organami władzy. Pobierał Pan od Fundacji wynagrodzenie za czynności polegające na składaniu zeznań przed organami ścigania w sprawach z zawiadomienia Fundacji. Ostatni raz przychód taki uzyskano we wrześniu 2021 roku, bowiem od tamtej pory mimo kierowania przez Fundację zawiadomień organy nie wzywały przedstawiciela fundacji do składania zeznań, w związku z czym rozważa Pan wykreślenie wspomnianego PKD.

Wyjazdy na rzecz fundacji, mające na celu przekazanie darowizny, odbywa Pan co najmniej raz w roku i do tej pory, od czasu założenia fundacji w 2020 roku, odbyły się one już kilkukrotnie. Dotychczas były one w całości finansowane z Pana własnych środków bez pobierania jakichkolwiek świadczeń ze strony Fundacji i kończyły się przekazywaniem Fundacji praw autorskich do zdjęć i tekstów. Zamierza Pan w dalszym ciągu przekazywać fundacji majątkowe prawa autorskie do zdjęć i tekstów. Dotychczas przekazywanie praw autorskich odbywało się w drodze pisemnej umowy zatytułowanej "umowa darowizny", która nie upoważniała Pana do uzyskania od Fundacji jakichkolwiek świadczeń w zamian za przekazanie praw autorskich. Tym samym przekazanie praw autorskich odbywało się jako jednostronne świadczenie kosztem Pana majątku i stanowiło darowiznę w rozumieniu art. 888 par. 1 KC. Umowa o takiej samej treści zostanie zawarta również w celu przekazania fundacji praw autorskich do prac wytworzonych w wyniku podróży, na którą Wnioskodawca planuje uzyskać dofinansowanie od fundacji na mocy uchwały zarządu.

Podjęta uchwała upoważniająca do zakupu biletów ze środków Fundacji ma charakter jednorazowy i dotyczy konkretnej podróży, której termin ustalono w uchwale na lipiec lub sierpień 2024 r. Na chwilę złożenia wniosku o interpretację indywidualną oraz niniejszego uzupełnienia tegoż wniosku brak jest jakichkolwiek postanowień umożliwiających Panu pobieranie od Fundacji środków lub innych świadczeń na „późniejsze” podróże zagraniczne. Również w ramach zaplanowanej podróży w 2024 r. jedynym świadczeniem, jakie planuje Pan otrzymać od fundacji jest zakup biletów lotniczych, nie ma innych dóbr lub świadczeń.

Jest Pan zobligowany uchwałą zarządu do przekazania praw autorskich, może jednak zwolnić się Pan z tego obowiązku przez dokonanie zwrotu środków wydatkowanych przez Fundację na bilety lotnicze lub poprzez nieskorzystanie ze swojego prawa do zakupu biletów ze środków fundacji.

Pana intencją jest wycena prac przekazywanych fundacji na zasadach rynkowych. W tym celu posiłkuje się Pan własną wiedzą na temat wynagrodzeń, jakie możliwe są do uzyskania przy sprzedaży praw do zdjęć i tekstów czasopismom w Polsce.

Uchwała o dofinansowaniu ma na celu zniwelowanie wzrostu cen biletów w związku z aktualną specyficzną sytuacją na rynku lotniczym, spowodowaną kryzysem po pandemii COVID-19, a także zamknięciem przestrzeni powietrznej nad Ukrainą i Rosją w wyniku zbrojnej agresji Rosji. Sytuacja ta doprowadziła do nawet kilkukrotnego wzrostu cen biletów lotniczych na niektórych trasach. Istnieje obawa, że bez dofinansowania nie mógłby Pan pozwolić sobie na zrealizowanie podróży i w takiej sytuacji musiałaby zostać zrealizowana inna, tańsza podróż, niekoniecznie o takim samym znaczeniu dla realizacji celów statutowych Fundacji. Z drugiej strony nie można też wykluczyć, że nawet bez dofinansowania znalazłby Pan połączenie lotnicze w cenie na tyle przystępnej, że zaplanowana podróż mogłaby zostać zrealizowana w niezmienionym kształcie (bilety lotnicze na planowany termin podróży w lipcu-sierpniu 2024 r. nie były jeszcze dostępne w sprzedaży w dniu przyjęcia uchwały – w wielu liniach lotniczych ich sprzedaż rozpocznie się dopiero w październiku-listopadzie 2023 r.). Pana zamiarem jest regularne odbywanie podróży, zbieranie materiałów, tworzenie prac w ramach celów statutowych fundacji i przekazywanie fundacji praw autorskich. W związku z tym nawet bez dofinansowania zapewne odbyłby Pan jakąś podróż (choć być może inną niż ta, którą zaplanowano) i wówczas także przekazałby Pan fundacji prawa autorskie do swoich prac w formie darowizny, a więc na takich samych zasadach.

Nie prowadzi Pan bloga podróżniczego (innego niż ten, którego właścicielem jest Fundacja i który służy realizacji jej celów) i nie uzyskuje w związku z tym żadnych przychodów z bloga. W przeszłości prowadził Pan prywatnego bloga podróżniczego i planowane było rozpoczęcie uzyskiwania przychodów, co jednak nie doszło do skutku z powodu wybuchu pandemii COVID-19. W marcu 2021 roku blog wraz z prawami autorskimi do zawartych w nim materiałów został przekazany w darowiźnie fundacji i od tamtej pory blog ten służy realizacji jej celów statutowych.

Jest Pan zobligowany do zwrotu fundacji dofinansowania podróży, jeżeli w terminie do dnia 31 grudnia 2024 r. nie przekaże praw autorskich do reportażu i zdjęć. Zwrot obejmować ma pełny koszt zakupu biletu faktycznie poniesiony przez fundację, a więc ze wszystkimi opłatami wynikający, np.: z płatności kartą, przewalutowania transakcji itp. Ponadto w przypadku odwołania, opóźnienia lub zmiany terminu lotów zakupionych przez fundację jest Pan zobowiązany wystąpić o wszelkie przysługujące mu z tego tytułu świadczenia pieniężne, w szczególności refundacje, rekompensaty i odszkodowania, a otrzymane środki finansowe przekazać fundacji na cele statutowe w zakresie, w jakim przekraczają one wysokość rzeczywiście poniesionych, racjonalnych dodatkowych nakładów Prezesa Zarządu na podróż, wynikających ze zmiany rozkładu lub odwołania lotu. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdyby linia lotnicza wypłaciła odszkodowanie na mocy rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91. Celem takiego rozwiązania jest brak dochodu po Pana stronie, wynikającego z wypłaty tego rodzaju świadczeń w związku z podróżą opłaconą przez fundację.

Majątkowe prawa autorskie zostaną jedynie przekazane fundacji i to fundacja będzie ich wyłącznym właścicielem i dysponentem. Pan nie będzie ich wykorzystywał w inny sposób.

Podróż zagraniczna odbędzie się w roku podatkowym 2024 r. i w tym samym roku też przekazane zostaną prawa autorskie, sam zakup biletów nastąpi jednak jeszcze w roku 2023. Pan, będący jednocześnie fundatorem, pełni funkcję prezesa zarządu na podstawie powołania uchwałą fundatora (statutem fundacji), zgodnie z którą w skład pierwszego zarządu fundacji wchodzi Fundator i jest to zarząd jednoosobowy. Zgodnie ze statutem Pan  pełni tę funkcję co do zasady nieodpłatnie, przy czym możliwe jest wynagradzanie członka zarządu za działania merytoryczne (realizację celów statutowych) na rzecz fundacji. W tym zakresie w przeszłości wypłacane było Panu wynagrodzenie w ramach działalności gospodarczej (...) oraz na zasadach umowy o dzieło (raz w 2020 roku za napisanie i przekazanie fundacji praw autorskich do publikacji dotyczącej praktyki orzeczniczej organów (...) Inspekcji Sanitarnej w zakresie kar administracyjnych stanu epidemii).

Majątek fundacji stanowi aktualnie fundusz założycielski oraz dobra pozyskane w drodze darowizny, to jest środki pieniężne, prawa autorskie do zdjęć i tekstów, prawo własności domen internetowych, prawo do wydawania tytułu prasowego, a także majątek rzeczowy w postaci przewodników turystycznych, książek prawniczych oraz sprzęt elektroniczny. Jest Pan Fundatorem (założycielem fundacji).

Fundacja jest organizacją pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. (...)

Fundacja realizuje m.in. cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i wynikają one ze statutu.

Zarówno w momencie podpisania uchwały o upoważnieniu Pana do zakupu biletów, jak i obecnie zarząd jest jednoosobowy.

Posiada Pan miejsce zamieszkania w Polsce do celów podatkowych.

Pytania

1.Czy zakup przez fundację biletu lotniczego rodzi po Pana stronie obowiązek zapłacenia podatku VAT od wartości otrzymanego biletu?

2.Czy zakup przez fundację biletu lotniczego rodzi po Pana stronie obowiązek zapłacenia podatku dochodowego od wartości otrzymanego biletu oraz czy i w jakiej wysokości może Pan wykazać koszty uzyskania przychodu?

3.Czy w opisanych okolicznościach zdarzenia przyszłego będzie miał Pan prawo do odliczenia wartości przekazanych Fundacji praw autorskich od podstawy opodatkowania w rocznym zeznaniu PIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 2 i nr 3. W zakresie podatku od towarów i usług na pytanie oznaczone we wniosku nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 2

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymany od fundacji bilet lotniczy stanowi dla Pana przychód z innych źródeł.

Wprawdzie zwrot kosztów podróży służbowej zwolniony jest z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak biorąc pod uwagę, że podróż ma charakter częściowo prywatny, nie można jej traktować stricte jako podróży służbowej w rozumieniu przywołanego przepisu. W tej sytuacji powinien Pan oczekiwać od fundacji wystawienia PIT-11 i na tej podstawie rozliczyć w zeznaniu rocznym podatek dochodowy z przychodów uzyskanych z innych źródeł.

Nie przysługuje Panu jednak prawo do wykazania kosztów uzyskania przychodu w oparciu o art. 22 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ przychód nie następuje na podstawie umowy, tylko uchwały Zarządu.

Jednocześnie nie znajdzie zastosowania także art. 22 ust. 9 pkt 3, ponieważ otrzymane świadczenie nie jest zapłatą z tytułu przekazania praw autorskich, gdyż te przekazane będą nieodpłatnie w darowiźnie. Otrzymanie biletu od fundacji oraz przekazanie fundacji praw autorskich są odrębnymi świadczeniami, które należy rozpatrywać oddzielnie.

Ad. 3

Wartość praw autorskich przekazanych fundacji może zostać w opisanym stanie faktycznym odliczona od podstawy opodatkowania dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to świadczenie przekazane nieodpłatnie na cele statutowe pożytku publicznego fundacji, stanowi zatem darowiznę podlegającą odliczeniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2, 7 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

2) działalność wykonywana osobiście;

7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

9) inne źródła.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Jak stanowi art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zatem, przychodem z praw majątkowych będzie każdy przychód, którego bezpośrednim źródłem jest prawo majątkowe, nawet jeśli prawo to nie zostało w sposób wyraźny wskazane w ustawie.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan fundatorem i założycielem Fundacji. W 2020 r. ufundował Pan Fundację, w której pełni Pan jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu. Fundacja w swojej działalności wpisuje się w cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Uchwałą zarządu zostaną Panu przekazane bilety lotnicze na podróż w 2024 r. Zgodnie z powyższą uchwałą został Pan zobowiązany do wykonania zdjęć i reportażu z podróży. Poza realizacją celów statutowych Fundacji podróż służyć będzie wyłącznie prywatnemu wypoczynkowi. Wskazał Pan, że nawet bez dofinansowania od Fundacji odbyłby Pan podróż (może inną niż zaplanowana, wykonałby Pan zdjęcia i przekazał prawa autorskie do nich Fundacji). Pana podróż będzie kolejną podróżą prywatną, w ramach której zamierza Pan przekazać prawa autorskie do zdjęć.

W opisanym zdarzeniu otrzymanie przez Pana biletów lotniczych (dofinansowanie przez Fundację podróży) jest zobowiązaniem zależnym wynikającym z uchwały Zarządu Fundacji w związku z późniejszym przekazaniem zdjęć i reportażu z podróży.

W przypadku umowy, na podstawie której twórca wykonuje określony utwór, a następnie przenosi do niego autorskie prawa majątkowe albo udziela licencji w zamian za wynagrodzenie prowizyjne od dalszej sprzedaży tego utworu, mamy tak naprawdę do czynienia z dwoma rodzajami wynagrodzenia:

  • wynagrodzenie za stworzenie utworu,
  • wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich.

Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich to przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przekazanie praw majątkowych do reportażu i zdjęć z podróży będzie stanowić dla Pana przychód z praw majątkowych zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tej kwestii Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Koszty uzyskania przychodów

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ww. ustawy, wynika, że:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu.

Na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 22 ust. 10a tej ustawy:

Przepis ust. 10 stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a.

O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu), będącej przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509).

O kwalifikacji do danego źródła przychodu, gdy przedmiotem umowy są prawa autorskie, to przychody z tego tytułu zalicza się do praw majątkowych, bez względu na podmiot, z którym zawarta została umowa, jak i na moment jej zawarcia (przed stworzeniem utworu - dzieła, czy też po jego powstaniu).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć takich jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych jak np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jak wynika z art. 1 ust. 1 tej ustawy:

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Natomiast art. 1 ust. 2 ww. ustawy wskazuje, że:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2. plastyczne;

3. fotograficzne

4. lutnicze

5. wzornictwa przemysłowego

6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7. muzyczne i słowno-muzyczne;

8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9. audiowizualne (w tym filmowe).

Z kolei art. 1 ust. 21 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia, nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.

Następnie art. 1 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi::

Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną

Ponadto art. 1 ust. 3 i ust. 4 ww. ustawy wskazuje, że:

Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi:

Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

W rozumieniu prawa autorskiego, jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami, występują gdy spełnione są dwie przesłanki:

1)wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania,

2)osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uzyskanych na podstawie umowy, do której stosuje się przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy zlecenia lub o dzieło – określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika lub opłacone przez podatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Nie przysługuje Panu prawo do wykazania kosztów uzyskania przychodu w oparciu o wskazany powyżej art. 22 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wyjaśniono wcześniej uzyska Pan przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast powyższy przepis dotyczący kosztów uzyskania przychodu ma zastosowanie do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Odnosząc się do wskazanego przez Pana z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b cytowanej ustawy, należy wskazać, że zgodnie z tym przepisem:

Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Biorąc pod uwagę fakt, że przedmiotowa podróż będzie miała charakter prywatny, dlatego nie przysługuje Panu zwolnienie z powyższego przepisu.

Jak wynika z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Natomiast z art. 22 ust. 9b cytowanej ustawy wynika, że:

Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

1) działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;

2) działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;

3) produkcji audialnej i audiowizualnej;

4) działalności publicystycznej;

5) działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;

6) działalności konserwatorskiej;

7) prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 655), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;

8) działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Powyższy artykuł znajdzie zastosowanie, ponieważ otrzymane świadczenie stanie się na mocy uchwały zapłatą z tytułu przekazania praw autorskich. Otrzymanie biletu od fundacji oraz przekazanie fundacji praw autorskich nie stanowią odrębnych świadczeniami.

Tutejszy organ nie jest upoważniony do interpretacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy jest Pan twórcą w rozumieniu ww. ustawy lub czy stworzony przez Pana projekt stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne. Przepisy prawa podatkowego nie określają bowiem kto jest, a kto nie jest artystą (twórcą).

W przypadku podatnika, którego działalność zarobkowa jest związana z korzystaniem z praw autorskich (rozporządzaniem takimi prawami), uzyskane z tego tytułu przychody należy kwalifikować do źródła przychodów z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.  

W związku ze sprzedażą zdjęć i reportażu zamierza Pan przenieść prawa autorskie do ww. wytworzonych utworów, zatem uzyskał Pan przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten podlega opodatkowaniu według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym Pana stanowisko odnośnie źródła przychodów jest nieprawidłowe, natomiast odnośnie braku możliwości zastosowania art. 22 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Prawo do przekazania praw autorskich – darowizna na rzecz Fundacji

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b) kultu religijnego,

c) krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników,

d) kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy,

e) określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz.U. poz. 1551)

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571):

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Według art. 3 ust. 3 przedmiotowej ustawy:

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3) spółdzielnie socjalne;

4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi:

1. Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3) działalności charytatywnej;

4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 633, z późn. zm.2));

7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19) turystyki i krajoznawstwa;

20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23) ratownictwa i ochrony ludności;

24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27) promocji i organizacji wolontariatu;

28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2205);

30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;

34) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. poz. 1812 i 2140).

2. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, zadania w zakresie innym niż wymienione w ust. 1 jako należące do sfery zadań publicznych, kierując się ich szczególną społeczną użytecznością oraz możliwością ich wykonywania przez podmioty, o których mowa w art. 5 ust. 1, w sposób zapewniający wystarczające zaspokajanie potrzeb społecznych.

Z powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,
  • musi być właściwie udokumentowana.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego. W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Bezpłatność świadczenia oznacza, że nie może ono mieć odpowiednika w świadczeniu drugiej strony umowy, albowiem umowa darowizny jest umową jednostronnie zobowiązującą, a podstawę świadczenia stanowi causa donandi, czyli chęć dokonania przysporzenia majątkowego. Nie ma znaczenia dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny konkretny, zindywidualizowany motyw dokonanego nieodpłatnie przysporzenia. Przyczyna prawna jest bowiem stypizowana i identyczna dla wszystkich wchodzących w grę przypadków. Motywy indywidualne dokonywanego przysporzenia bywają natomiast mocno zróżnicowane: czysto altruistyczne, wynikające z powinności natury moralnej, czy wreszcie uzasadnione określonymi racjami gospodarczymi. Tak więc, świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu w zamian za dokonaną darowiznę ani w chwili jej dokonywania ani też w przyszłości.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Przy czym, nieodpłatność świadczenia darczyńcy stwierdzona musi być zarówno subiektywnie jak i obiektywnie, tj. niezależnie od uzyskania jakiejkolwiek korzyści lub ekwiwalentu od obdarowanego. Czyniąc darowiznę darczyńca realizuje zamiar przysporzenia obdarowanemu korzyści kosztem własnego majątku.

Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego – do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że na rzecz Fundacji przekazuje Pan darowizną każdorazowo podczas odbytych prywatnych podróży prawa autorskie (na wyłączność) do wykonanych przez siebie zdjęć i reportaży. Uchwałą Zarządu Fundacji otrzyma Pan dofinansowanie na bilety lotnicze na kolejną podróż w 2024 r. w zamian za te bilety zobowiązuje się Pan do realizacji zdjęć i reportażu z podróży (...). Ponadto wskazał Pan, że jest Pan zobligowany uchwał zarządu do przekazania praw autorskich. Może się Pan zwolnić z tego obowiązku przez dokonanie zwrotu środków wydatkowanych przez Fundację na bilety lotnicze lub poprzez nieskorzystanie ze swojego prawa do zakupu biletów ze środków fundacji.

Wobec powyższego przekazanie praw autorskich do zdjęć i reportażu z podróży, którą odbędzie Pan w 2024 r. nie będzie stanowić darowizny w rozumieniu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a w związku z art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny.

Tym samym nie będzie miał Pan prawa do odliczenia wartości przekazanych Fundacji praw autorskich od podstawy opodatkowania, gdyż świadczenie to nie będzie darowizną. W tym przypadku przekazanie praw autorskich do zdjęć jest powiązane sfinansowaniem biletów. A co za tym idzie nie wystąpi tu świadczenie bezpłatne.

Zatem Pana stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).