Brak obowiązku podatkowego w Polsce z tytułu otrzymywania renty wdowiej z Niemiec. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.509.2023.1.PSZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.509.2023.1.PSZ

Temat interpretacji

Brak obowiązku podatkowego w Polsce z tytułu otrzymywania renty wdowiej z Niemiec.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Mieszka Pani w Polsce i miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska. Otrzymuje Pani w Polsce emeryturę przyznaną przez ZUS. Z polskiej emerytury odprowadza Pani podatek i składki zdrowotne.

W marcu 2019 r. zmarł Pani mąż, obywatel Niemiec. Przed śmiercią męża mieszkaliście Państwo w Niemczech, gdzie od stycznia 1998 r. mąż pobierał emeryturę niemiecką i tam też płacił podatki. Mąż był urzędnikiem państwowym służby cywilnej (...).

Małżeństwo zawarte zostało w czerwcu 2009 r. Po śmierci męża wystąpiła Pani do niemieckich organów o przyznanie renty wdowiej po zmarłym małżonku. Decyzją z czerwca 2019 r. Generalna Dyrekcja (Generalzolldirektion), w oparciu o § 22 ust. 1 ustawy o emeryturach urzędników służby cywilnej, przyznała Pani rentę wdowią, która jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec. Renta jest opodatkowana w Niemczech. Na Pani konto wpłacana jest przez (...) w kwocie netto.

Emerytura nie jest wypłacana ze świadczonych usług pozostających w związku z działalnością gospodarczą.

Pytanie

Czy ma Pani obowiązek opodatkowania opisanego świadczenia po mężu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że świadczenie po mężu, które jest opodatkowane w Niemczech i tam się Pani z niego rozlicza, nie powinno być po raz drugi opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepis art. 3 ust. 1 określa zasadę nieograniczonego obowiązku podatkowego. Zgodnie z tą zasadą, osoba fizyczna, jeżeli ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski ma obowiązek podatkowy w Polsce od całości swoich dochodów, tj. zarówno dochodów uzyskiwanych w Polsce, jak i dochodów zagranicznych.

Modyfikację tej zasady mogą przewidywać zawarte przez Polskę umowy międzynarodowe dotyczące unikania podwójnego opodatkowania. Stosownie do treści art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Pani ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Uzyskuje Pani dochody z Niemiec. Wobec tego, konieczne jest uwzględnienie regulacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Stosownie do art. 18 ust. 1 umowy:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 tej umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają – co do zasady – opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec. W takim przypadku, stosownie do art. 18 ust. 2 umowy, płatności podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

W Pani przypadku – jak wskazała Pani w opisie okoliczności sprawy – emerytura po mężu pochodzi z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wobec tego, emerytura ta, na podstawie art. 18 ust. 2 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech.

Tym samym, nie ma Pani obowiązku podatkowego w Polsce z tytułu otrzymywania tej emerytury.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).