Ustalenie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przychodu osiągniętego przez Fundację z tytułu umorzenia Pożyczki. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.325.2023.4.MR1

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.325.2023.4.MR1

Temat interpretacji

Ustalenie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przychodu osiągniętego przez Fundację z tytułu umorzenia Pożyczki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

12 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 05 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu umorzenia Pożyczki będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 16 sierpnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja X (dalej: Wnioskodawca lub Fundacja) nad którą nadzór sprawuje (…), jest organizacją pozarządową, której celem działalności jest m.in.:

  • (…)
  • wspieranie, inicjowanie i promowanie wydarzeń o charakterze kulturalnym, artystycznym i historycznym, lokalnych inicjatyw społecznych oraz innych związanych z podejmowanymi przez Fundację działaniami,
  • wspieranie działalności naukowej, edukacyjnej, wydawniczej, wystawienniczej oraz kulturalnej, w tym przedsięwzięć mających na celu propagowanie wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, podtrzymanie i rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej, aktywizowanie, pobudzanie i organizowanie środowiska lokalnego do życia społecznego i współpracy pomiędzy społeczeństwami na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim i światowym.

Na potrzeby realizacji powyższych celów Fundacja otrzyma do nieodpłatnego użytku od Y S. A. (dalej: Spółka) budynek znajdujący się w (…) tj. jeden z budynków, w którym w przeszłości była prowadzona (…) (dalej: Budynek).

Po otrzymaniu Budynku do użytkowania Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt polegający na rewitalizacji Budynku i stworzeniu w nim muzeum (…) (dalej: Projekt). W związku z realizacją Projektu Spółka będzie ponosiła określone wydatki, przy czym będą to przede wszystkim wydatki na nabycie usług budowlanych.

Po zrealizowaniu Projektu Fundacja rozpocznie sprzedaż biletów wstępu do muzeum oraz wynajem części powierzchni znajdujących się w muzeum (np. sale konferencyjne, lokale użytkowe). Oznacza to, że Budynek będzie wykorzystywany przez Fundację do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT). Niewykluczone również, że Budynek będzie wykorzystywany do innych czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że Budynek (efekt realizacji Projektu) nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych z VAT.

Muzeum będzie prowadziło swoją działalność m.in. poprzez udostępnianie zgromadzonych zbiorów w formie wystawy stałej oraz, ewentualnie, w formie wystaw czasowych. Oferta muzeum kierowana będzie do osób zainteresowanych problematyką (…), którzy chcą pogłębić swą wiedzę poprzez zwiedzanie przygotowanych wystaw/ eksponatów. Muzeum wraz ze swoją ofertą będzie dostępne dla wszystkich grup wiekowych.

Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT na moment składania niniejszego wniosku i będzie zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w momencie rozpoczęcia realizacji Projektu oraz w trakcie dalszej działalności muzeum.

Realizacja Projektu oraz późniejsze prowadzenie działalności muzeum (…) będzie głównym przedmiotem działalności Fundacji. Projekt oraz wspomniana działalność Fundacji będzie realizacją celu statutowego jakim jest działalność kulturalna.

Środki na realizację Projektu Fundacja zamierza pozyskać poprzez wystąpienie z wnioskiem o przyznanie wsparcia dłużnego w formie pożyczki (dalej: Pożyczka) ze środków pochodzących z (…).

Zgodnie z założeniami finansowania, Pożyczka może podlegać 100% umorzeniu. Pożyczka nie będzie pokrywała kosztu VAT, który zostanie naliczony na dokonanych przez Fundację zakupach towarów i usług związanych z realizacją Projektu (VAT będzie w tym zakresie tzw. wydatkiem niekwalifikowanym).

Projekt zostanie zrealizowany w ramach (…). Celem inwestycji prowadzonych w ramach tego programu jest wsparcie (…) poprzez zapewnienie środków na finansowanie określonych typów inwestycji wpływających na (…). Planowanym efektem w/w programu jest:

Należy również wskazać, że wydatki poniesione przez Fundację na realizację Projektu będą znacząco wyższe niż spodziewane w przyszłych latach przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu do muzeum oraz najmu pomieszczeń w Budynku (w Fundacji wystąpi okresowa niewspółmierność między VAT naliczonym z tytułu zakupów związanych z inwestycją, a VAT należnym z tytułu późniejszej sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że na moment złożenia niniejszego wniosku nie dysponuje dokładnymi wyliczeniami, które precyzyjnie określałyby czas potrzebny na wygenerowanie przez planowaną sprzedaż VAT w takiej wysokości w jakiej VAT zostanie naliczony na wydatkach poniesionych w celu realizacji Projektu - wynika to z tego, że Projekt jest jeszcze na wczesnym etapie. W tym kontekście należy jednak wskazać, że funkcjonowanie w/w muzeum (…) jest przewidywane na bardzo wiele lat.

Równocześnie ze złożeniem niniejszego wniosku Fundacja wystąpiła z wnioskiem o wydanie WIS, w zakresie potwierdzenia czy w odniesieniu do usług wstępu do muzeum Fundacji będzie przysługiwać możliwość zastosowania obniżonej, 8% stawki VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego

Pismem z dnia 16 sierpnia 2023 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

1.W oparciu o jakie przepisy Państwo powstali, działają i posiadają osobowość prawną?

Fundacja jest zarejestrowana w rejestrze fundacji i stowarzyszeń.

Fundacja została ustanowiona przez (…)

Fundacja jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego (nr …).

Fundacja działa na podstawie Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz statutu.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r o fundacjach fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

2.Czy wskazane we wniosku „cele działalności" to Państwa cele statutowe zapisane w statucie? Czy to dosłowne zapisy ze statutu? Jeśli nie, proszę o wskazanie dokładnych zapisów Państwa celów statutowych.

Poniżej przedstawiamy dosłowne brzmienie § 7 statutu Fundacji.

„Naczelnymi celami Fundacji są:

1)  (…)

2)  wspieranie, inicjowanie i promowanie wydarzeń o charakterze kulturalnym, artystycznym i historycznym, lokalnych inicjatyw społecznych oraz innych związanych z podejmowanymi przez Fundację działaniami,

3)  wspieranie działalności naukowej, edukacyjnej, wydawniczej, wystawienniczej oraz kulturalnej, w tym przedsięwzięć mających na celu propagowanie wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, podtrzymywanie i rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej, aktywizowanie, pobudzanie i organizowanie środowiska lokalnego do życia społecznego i współpracy między społeczeństwami na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim i światowym,

4)  wspieranie rozwoju wspólnot lokalnych i inicjatyw lokalnych,

5)  (…)

6)  (…)

7)  działanie na rzecz ochrony środowiska, rozwoju społecznie i ekologicznie odpowiedzialnego biznesu oraz promowania przyjaznych środowisku technologii i inwestycji, innowacyjności i zielonej transformacji,

8)wspieranie międzynarodowej współpracy gospodarczej i rozwoju przedsiębiorczości,

9)inicjowanie i wspieranie współpracy interdyscyplinarnej między środowiskami naukowymi, artystycznymi i ekologicznymi,

10)inicjowanie i wspieranie projektów skupionych na ochronie dziedzictwa przyrodniczego i ochronie przyrody, będącej istotnym elementem kontekstu kulturowego wspólnoty lokalnej,

11)pozyskiwanie środków na działalność Fundacji i realizację jej celów".

3.Czy stwierdzenie: „ Po realizacji Projektu Fundacja rozpocznie sprzedaż biletów wstępu do muzeum oraz wynajem części powierzchni znajdujących się w muzeum (np. sale konferencyjne, lokale użytkowe)" oznacza, że w ramach Muzeum będą Państwo prowadzili sprzedaż biletów wstępu w ramach działalności gospodarczej zarobkowej czy odpłatnej działalności statutowej.

Wyjaśnić należy, że przez działalność gospodarczą należy rozumieć działalność podatnika, która wiąże się z osiąganiem jakichkolwiek przychodów, nakierowaną na generowanie zysku. Z kolei odpłatna działalność statutowa to rodzaj działalności statutowej, za którą osoby korzystające z dóbr lub usług wytworzonych przez podatnika ponoszą opłaty, które są skalkulowane tak, że nie przynoszą one zysku, a co najwyżej zwrot bezpośrednich kosztów ich wytworzenia.

Osiągane przez Fundację przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu do muzeum oraz wynajmu części powierzchni będą związane z realizacją przez Fundację jej celów statutowych i będą przeznaczane na realizacje tych celów. Wobec tego Fundacja w muzeum będzie prowadzić sprzedaż biletów wstępu w ramach odpłatnej działalności statutowej.

4.Czy najem części powierzchni Muzeum będzie odbywał się odpłatnie czy nieodpłatnie. Jeśli odpłatnie to, czy będzie to Państwa zarobkowa działalność gospodarcza czy odpłatna działalność statutowa?

Wynajem części powierzchni muzeum będzie odbywał się odpłatnie. Osiągane przez Fundację przychody z tytułu wynajmu części powierzchni będą związane z realizacją przez Fundację jej celów statutowych i będą przeznaczane na realizacje tych celów. Wobec tego Fundacja będzie wynajmować część powierzchni muzeum w ramach odpłatnej działalności statutowej.

5.Czy wynajem powierzchni Muzeum wiąże się z realizacją Państwa celów statutowych, jeśli tak to jakich? (Proszę o wskazanie konkretnego zapisu celu statutowego). Czy są one zgodne z celami statutowymi o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 24 listopada 2022 r. o podatku dochodowym od osób prawnych tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587?

Wynajem powierzchni muzeum wiąże się z realizacją przez Fundację jej celów statutowych, tj. prowadzone tam będą szkolenia, seminaria i konferencje tematycznie zgodne z celami statutu wymienionymi w § 7 statutu Fundacji (wymienione odpowiedzi na pytanie II.2). Przychód z wynajmu powierzchni będzie przeznaczony na realizację celów wymienionych w § 7 statutu Fundacji.

Powyżej wymienione cele statutowe Fundacji są zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. działalność kulturalna.

6.Czy zapisy umowy Pożyczki precyzują na jaki cel muszą/mają Państwo wydatkować środki pieniężne? Jeśli tak, proszę wskazać jaki to cel, czy jest zbieżny z Państwa celami statutowymi? (Proszę wskazać jakimi).

Umowa pożyczki na ten moment nie została podpisana, niemniej z założeń programu finansowania wynika, że pożyczka ma mieć związek z inwestycją proekologiczną.

Celem statutowym Fundacji jest m.in.(…)). Jak wskazano powyżej, pożyczka ma mieć związek z inwestycją o charakterze proekologicznym, a zatem jest to zbieżne z ww. celem statutowym Fundacji oraz realizowanym Projektem.

7.Na co dokładnie zostaną przeznaczone i wydatkowane środki pieniężne pochodzące z Pożyczki?

Środki pieniężne pochodzące z pożyczki zostaną przeznaczone na nabycie usług budowlanych oraz dostosowanie budynku do planowanej działalności muzeum, w tym nabycia towarów i usług w ramach kontroli konserwatora zabytków.

Pytania

1.Czy Pożyczka otrzymana przez Fundację, w przypadku jej umorzenia, będzie stanowiła dotację w rozumieniu art. 29a ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; dalej: ustawa o VAT), tj. czy będzie wpływać na wysokość podstawy opodatkowania VAT, z tytułu usług świadczonych przez Fundację?

2.Czy Fundacja będzie miała prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu?

3.Czy Fundacja powinna dokonać odliczenia VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu przy wykorzystaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT?

4.Czy przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu umorzenia Pożyczki będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 4 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań nr od 1 do 3 odnośnie podatku od towarów i usług zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu umorzenia Pożyczki będzie podlegał zwolnieniu z CIT.

Uzasadnienie

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, otrzymana Pożyczka może podlegać 100% umorzeniu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: ustawa o CIT) przychodem jest w szczególności wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy.

Tym samym w przypadku umorzenia Pożyczki po stronie Fundacji powstanie przychód podlegający opodatkowaniu CIT.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1c ustawy o CIT nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Jak wskazano w piśmiennictwie: „Zwolnienie to jest zatem skierowane przede wszystkim do fundacji, stowarzyszeń, jednostek badawczo-rozwojowych i innych osób prawnych wykonujących działalność wymienioną powyżej.” [Małecki Paweł, Mazurkiewicz Małgorzata, CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz. Tom II. Art. 15-42, wyd. XIII; Opublikowano: WKP 2022].

Podsumowując, dochód podlega zwolnieniu z CIT, jeśli:

1)został przeznaczony na cele statutowe podatnika wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

2)nie została spełniona żadna z przesłanek negatywnych wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy należy wskazać, że Fundacja osiągnie przychód podlegający opodatkowaniu z tytułu umorzenia Pożyczki. Jednocześnie Pożyczka ta zostanie przeznaczona przez Wnioskodawcę w całości na realizację Projektu i następnie prowadzenie działalności muzeum, a tym samym na realizację swojego celu statutowego jakim jest działalność kulturalna. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że przychód Fundacji powstały z tytułu umorzenia Pożyczki będzie zwolniony z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Należy również podkreślić, że Fundacja nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, tj. nie jest przedsiębiorstwem państwowym, spółdzielnią, spółką, przedsiębiorstwem komunalnym, samorządowym zakładem budżetowym lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której przedmiotem działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Stanowisko Wnioskodawcy - w zakresie stosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT do przychodów z tytułu umorzonych zobowiązań - znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.934.2022.1.IZ) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „W tym miejscu należy wskazać, że katalog zwolnień zawarty w art. 17 ustawy o CIT, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. Mając na uwadze powołane regulacje oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że przychód z tytułu umorzenia odsetek będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, o ile w istocie zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji. Tym samym, stanowisko Fundacji w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe”.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu umorzenia Pożyczki będzie podlegał zwolnieniu z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2023 r. o fundacjach (Dz.U. z 2023 r. poz. 166, ze zm.):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy :

Działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach :

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że :

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Wnioskodawca podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów.

Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.

Ustawa CIT nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 tej ustawy, przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy CIT:

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;

3) wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych:

a) zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,

b) środków na rachunkach bankowych - w bankach.

Pojęcie „umorzenie zobowiązania” nie zostało jednak zdefiniowane w ustawy CIT, dlatego zasadne jest odwołanie się w tym zakresie do reguł wykładni językowej; „umorzenie” wg Słownika Języka Polskiego PWN oznacza: „zmniejszenie lub zlikwidowanie zobowiązania pieniężnego poprzez uzyskanie zrzeczenia się należności przez wierzyciela lub spłatę stopniową długu. Umorzyć dług. Umorzyć podatek, należność”. Skutkiem umorzenia jest zmniejszenie lub zlikwidowanie w części lub w całości zobowiązania dłużnika w stosunku do wierzyciela, za jego zgodą, co prowadzi do wygaśnięcia w całości lub w części zobowiązania.

Zgodnie z art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm., dalej: „k.c.”):

zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje.

Należy dodać, że zwolnienie dłużnika z długu, wymaga umowy stron stosunku zobowiązaniowego, tj. zgodnych oświadczeń woli. Nie jest tu konieczne zachowanie żadnej szczególnej formy tej czynności prawnej, a wola stron może być uzewnętrzniona również w sposób dorozumiany.

Na skuteczne zwolnienie z długu, w myśl art. 508 k.c., składają się dwa elementy:

1.oświadczenie woli wierzyciela o umorzeniu zobowiązania,

2.akceptacja tego oświadczenia przez dłużnika.

Przenosząc powyższe wyjaśnienia oraz regulacje prawne na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że co do zasady umorzenie zobowiązania skutkuje u dłużnika powstaniem przychodu w wysokości umorzonego zobowiązania, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem, takie definitywne umorzenie zobowiązania Spółki będzie miało analogiczne skutki podatkowe jak zwolnienie z długu uregulowane w art. 508 k.c.

Na tle brzmienia cytowanych wyżej przepisów nie ma wątpliwości, że w analizowanej sytuacji Fundacja powinna rozpoznać przychód podatkowy.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

  • podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
  • przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje ono tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Fundacja jest organizacją pozarządową, której zgodnie z § 7 statutu Fundacji celem działalności jest m.in.:

  • (…)
  • wspieranie, inicjowanie i promowanie wydarzeń o charakterze kulturalnym, artystycznym i historycznym, lokalnych inicjatyw społecznych oraz innych związanych z podejmowanymi przez Fundację działaniami,
  • wspieranie działalności naukowej, edukacyjnej, wydawniczej, wystawienniczej oraz kulturalnej, w tym przedsięwzięć mających na celu propagowanie wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, podtrzymanie i rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej, aktywizowanie, pobudzanie i organizowanie środowiska lokalnego do życia społecznego i współpracy pomiędzy społeczeństwami na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim i światowym.

Na potrzeby realizacji powyższych celów Fundacja otrzyma do nieodpłatnego użytku Budynek tj. jeden z budynków, w którym w przeszłości była prowadzona (…). Po otrzymaniu Budynku do użytkowania Fundacja zamierza zrealizować Projekt polegający na rewitalizacji Budynku i stworzeniu w nim muzeum (…). W związku z realizacją Projektu Fundacja będzie ponosiła określone wydatki (głównie na nabycie usług budowlanych). Po zrealizowaniu Projektu Fundacja rozpocznie sprzedaż biletów wstępu do muzeum oraz wynajem części powierzchni znajdujących się w muzeum ( np. sale konferencyjne, lokale użytkowe). Muzeum będzie prowadziło swoją działalność m. in. poprzez udostępnianie zgromadzonych zbiorów w formie wystawy stałej oraz, ewentualnie, w formie wystaw czasowych. Oferta muzeum kierowana będzie do osób zainteresowanych problematyką (…), którzy chcą pogłębiać swą wiedzę poprzez zwiedzanie przygotowanych wystaw/ eksponatów. Realizacja Projektu oraz późniejsze prowadzenie działalności muzeum (…) będzie głównym przedmiotem działalności Fundacji. Projekt oraz wspomniana działalność Fundacji będzie realizacją celu statutowego jakim jest działalność kulturalna. Środki na realizację projektu Fundacja zamierza pozyskać poprzez wystąpienie z wnioskiem o przyznanie wsparcia dłużnego w formie pożyczki. Zgodnie z założeniami finansowania, Pożyczka może podlegać 100% umorzeniu.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że osiągane przez Fundację przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu do muzeum oraz wynajmu części powierzchni będą związane z realizacją przez Fundację jej celów statutowych i będą przeznaczane na realizacje tych celów. Wobec tego Fundacja w muzeum będzie prowadzić sprzedaż biletów wstępu oraz najem części powierzchni muzeum w ramach odpłatnej działalności statutowej. Umowa pożyczki na ten moment nie została podpisana, niemniej z założeń programu finansowania wynika, że pożyczka ma mieć związek z inwestycją proekologiczną.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu umorzenia Pożyczki będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wyjaśnić należy, że zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami prawa, w przypadku, kiedy dochód przeznaczony jest na działalność gospodarczą podatnika, nawet w przypadku kiedy dochody z tej działalności finalnie przeznaczone będą na realizację działalności statutowej, dochody te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie analizowanego przepisu. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy dany podmiot będzie ponosił wydatki, a tym samym wspierał działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie zbieżnym do prowadzonej działalności statutowej, w ramach której może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tylko te dochody, które przeznaczone i wydatkowane będą na realizację działań służących bezpośrednio realizacji celów statutowych podatnika, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, niestanowiących jednakże działalności gospodarczej, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.

Wyjaśnić należy, że w działalności podatnika prowadzącego działalność statutową można wyróżnić nieodpłatną działalność statutową i odpłatną działalność statutową. Nieodpłatna działalność statutowa wiąże się z ponoszeniem wydatków na cele statutowe bez jakiekolwiek odpłatności za oferowane przez podatnika produkty, usługi, czy prowadzone działania. Z kolei odpłatna działalność statutowa to rodzaj działalności statutowej, za którą osoby korzystające z dóbr lub usług wytworzonych przez podatnika ponoszą opłaty, które są skalkulowane tak, że nie przynoszą one zysku, a co najwyżej zwrot bezpośrednich kosztów ich wytworzenia. Działalność ta nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów.

Działalność podatnika, która wiąże się z osiąganiem jakichkolwiek przychodów, nakierowana na generowanie zysku to działalność gospodarcza. W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji działalności gospodarczej. W związku z tym, należy odwołać się do definicji określonej w art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którą przez działalność gospodarczą należy rozumieć każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24, 974 i 1570), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.

Zgodnie natomiast z art. 3 powołanej ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1).

Obie przytoczone powyżej ustawy, definiując działalność gospodarczą, wskazują na jej zarobkowy charakter, gdyż stanowi on podstawową, konieczną i konstruktywną cechę działalności gospodarczej. Dana działalność jest zarobkowa, jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu rozumianego jako nadwyżka przychodów nad nakładami tej działalności.

Należy podkreślić, że działania mające na celu „generowanie dochodów” należy traktować jako działalność gospodarczą (zarobkową).

Przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania tego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. W takim przypadku, nawet jeśli dochody uzyskane z działalności gospodarczej w późniejszym okresie w całości zostaną przeznaczone na cele statutowe (niezarobkowe) zbieżne z celami statutowymi Wnioskodawcy, to jednak dochody przeznaczone i wydatkowane na działalność zarobkową nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie omawianego przepisu.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że z przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia dochodu z rzeczywistym jego wydatkowaniem na cele statutowe. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w myśl § 7 statutu Fundacja prowadzi działalność obejmującą (…)., wspieranie, inicjowanie i promowanie wydarzeń o charakterze kulturalnym, artystycznym i historycznym, lokalnych inicjatyw społecznych oraz innych związanych z podejmowanymi przez Fundację działaniami oraz wspieranie działalności naukowej, edukacyjnej, wydawniczej, wystawienniczej oraz kulturalnej, w tym przedsięwzięć mających na celu propagowanie wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, podtrzymanie i rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej, aktywizowanie, pobudzanie i organizowanie środowiska lokalnego do życia społecznego i współpracy pomiędzy społeczeństwami na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim i światowym. Na potrzeby realizacji powyższych celów Fundacja zrealizuje projekt w otrzymanym Budynku i rozpocznie sprzedaż biletów wstępu do muzeum oraz wynajem części powierzchni znajdujących się w muzeum (np. sale konferencyjne, lokale użytkowe).

Środki na realizację Projektu Fundacja zamierza pozyskać poprzez wystąpienie z wnioskiem o przyznanie wsparcia dłużnego w formie pożyczki (dalej: Pożyczka) ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Pożyczka może podlegać 100% umorzeniu.

Jak już wskazano wyżej umorzenie zobowiązania skutkuje u dłużnika powstaniem przychodu w wysokości umorzonego zobowiązania, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotowy dochód/przychód będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w sytuacji przeznaczenia go przez Państwa na cele statutowe zgodne z celami wskazanymi w ww. artykule.

Biorąc pod uwagę treść przywołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że dochód/ przychód osiągnięty z tytułu umorzenia Pożyczki przeznaczony na realizację celów statutowych Fundacji zgodnych z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w ww. artykule.

W związku z czym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).