Ulga na powrót - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.433.2023.2.TR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.433.2023.2.TR

Temat interpretacji

Ulga na powrót

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 23 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lipca 2023 r. (wpływ 13 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 28 lutego 2019 r. do 29 stycznia 2023 r. nieprzerwanie mieszkała Pani i pracowała w Wielkiej Brytanii. Tam też była Pani zameldowana pod adresem tymczasowym. Jednocześnie na stałe jest Pani, i była przez ostatnie 10 lat, zameldowana pod Pani aktualnym adresem zamieszkania w Polsce.

W odpowiedzi na wezwanie, doprecyzowała Pani opis zdarzenia, jak następuje.

Pani data powrotu do Polski to 29 stycznia 2023 r.

Wniosek dotyczy rozliczeń za lata podatkowe: 2023, 2024, 2025, 2026.

Pytanie dotyczy sumy Pani przychodów zwolnionych od podatku w ramach ulgi na powrót do kwoty 85 528 zł w każdym z lat podatkowych wymienionych wyżej. Od przychodów powyżej 85 528 zł w roku podatkowym zapłaci Pani podatek (po zastosowaniu kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie).

Przedmiotowy wniosek dotyczy przychodów osiągniętych z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Posiada Pani certyfikat pre-rezydenta, historię opłaconych w Wielkiej Brytanii podatków dochodowych oraz podatków lokalnych z racji zamieszkania w Wielkiej Brytanii w okresie (28 lutego 2019 r. – 29 stycznia 2023 r.).

Od momentu wyjazdu do Wielkiej Brytanii (28 lutego 2019 r.) do powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.) Pani relacje rodzinne i towarzyskie ograniczały się niemal wyłącznie do tych w Wielkiej Brytanii. W powyżej opisanym przedziale czasowym mieszkała Pani w Wielkiej Brytanii ze swoim narzeczonym, a później mężem (ślub wzięła Pani w Wielkiej Brytanii), a Polskę odwiedzała Pani sporadycznie (1-2 razy w roku).

Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) wraz z mężem, Pani relacje rodzinne ograniczają się do tych w Polsce.

Wszystkie sfery Pani życia (rodzinne, gospodarcze, hobby, społeczne itp.) od momentu wyjazdu do Wielkiej Brytanii (28 lutego 2019 r.) do powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.) realizowała Pani niemal wyłącznie w Wielkiej Brytanii, stąd Pani życie było w tym okresie związane z tym krajem. Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) przeniosła Pani wszystkie te sfery (łącznie z mężem) do Polski i od tego czasu jest Pani związana niemal wyłącznie z tym krajem.

W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii w powyżej wspomnianym przedziale czasowym przez pierwsze 4 miesiące mieszkała Pani w mieszkaniu wynajmowanym przez Pani partnera, przez kolejne 3 lata wynajmowała Pani mieszkania (3 różne) na podstawie umowy najmu (posiada Pani historię opłacanych podatków lokalnych dla wymienionych adresów na których widnieją Pani dane), przez ostatnie 8 miesięcy zamieszkiwała Pani w kwaterze prywatnej udostępnionej Pani i Pani mężowi bezpłatnie (posiada Pani pisemne potwierdzenie tego faktu przez właściciela kwatery).

Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) wraz z mężem mieszkają Państwo w Pani domu rodzinnym (w Polsce) na podstawie ustnej zgody Pani rodziców (właścicieli), oraz tymczasowo w okresie wakacyjnym w mieszkaniu po Pani babci, należącym teraz do Pani mamy oraz jej brata, na podstawie ich ustnej zgody (w Polsce). Jednocześnie starają się Państwo o zakup mieszkania, w zależności od wydanej decyzji kredytowej.

Do powrotu do Polski Pani działalność społeczna, kulturalna i gospodarcza miała miejsce wyłącznie w Wielkiej Brytanii. W tym kraju Pani pracowała, zdobyła certyfikaty zawodowe, brała udział w wolontariacie (praca na farmie organicznej), oraz uczestniczyła w lokalnych wydarzeniach kulturalnych, koncerty, wydarzenia teatralne, musicale itp.).

Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) przeniosła Pani całą swoją aktywność w wyżej wymienionych sferach życia do Polski. Otworzyła Pani własną działalność gospodarczą w Polsce, udziela się Pani w lokalnych grupach skupionych wokół wychowania psów i działa Pani w lokalnych schroniskach w ramach wolontariatu, wraz z mężem uczestniczą Państwo w lokalnych wydarzeniach kulturalnych oraz aktywnie pomagają Państwo przy ich realizacji (wystawy fotografii).

Od momentu wyjazdu do Wielkiej Brytanii (28 lutego 2019 r.) do powrotu do Polski swoje zainteresowania, hobby i wypoczynek realizowała Pani głównie w Wielkiej Brytanii. Regularnie chodziła Pani na lekcje tańca oraz siłownię w tym kraju.

Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) przeniosła Pani całą swoją aktywność w wyżej wymienionych sferach życia do Polski. W czasie wolnym od pracy wypoczywa Pani głównie uprawiając turystykę górską na terenie Polski.

W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii w powyżej wspomnianym przedziale czasowym opłacała Pani regularnie ubezpieczenie za samochód i psa na terenie tego kraju, podobnie jak miesięczne opłaty za media (posiada Pani rachunki i umowy potwierdzające uiszczanie tych opłat).

Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) ze względu na przejściowe trudności finansowe związane ze zmianą pracy i początkowym etapem własnej działalności gospodarczej, jak wspomniała Pani powyżej, Pani rodzina udostępnia Pani miejsce zamieszkania nieodpłatnie, przez co nie ponosi Pani wyżej wymienionych kosztów. Jednocześnie po wyjeździe z Wielkiej Brytanii (29 stycznia 2023 r.) zrezygnowała Pani z ubezpieczenia samochodu i psa płaconych w tym kraju.

Od momentu wyjazdu do Wielkiej Brytanii (28 lutego 2019 r.) do powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.) pracowała Pani w Wielkiej Brytanii na etacie jako Kierowniczka Projektu oraz Kierowniczka Produkcji dla firm (posiada Pani wyciąg ze strony rządowej z historią Pani zatrudnienia oraz opłacanych w Wielkiej Brytanii podatków). W tym przedziale czasowym nie wykonywała Pani żadnej pracy poza granicami Wielkiej Brytanii.

Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.), założyła Pani jednoosobową działalność gospodarczą (od 24 kwietnia 2023 r.) w Polsce, i jest to Pani jedyna działalność zarobkowa.

Od momentu wyjazdu do Wielkiej Brytanii (28 lutego 20196 r.) do powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.) korzystała Pani wyłącznie z brytyjskiej służby zdrowia na podstawie ubezpieczenia zdrowotnego opłacanego z tytułu pracy w tym kraju. W tym czasie była Pani zarejestrowana w lokalnych przychodniach (przypisanych do Pani miejsca zamieszkania) i korzystała Pani z pomocy lekarza pierwszego kontaktu.

Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) korzysta Pani z pomocy NFZ oraz prywatnej opieki zdrowotnej w tym kraju, początkowo z racji rejestracji jako bezrobotna, a od założenia JDG z racji opłacania ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce.

Od momentu wyjazdu do Wielkiej Brytanii (28 lutego 2019 r.) do powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.) miała Pani zarejestrowany telefon w Wielkiej Brytanii. Po powrocie do Polski rozwiązała Pani umowę z brytyjskim operatorem.

Od czasu powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.), korzysta Pani z telefonu zarejestrowanego na Pani rodziców, ze względu na korzystną ofertę.

W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii w powyżej wspomnianym przedziale czasowym miała Pani zarejestrowany samochód w tym kraju i tam też opłacała Pani ubezpieczenie (posiada Pani rachunki i umowę potwierdzające uiszczanie tych opłat).

Od czasu powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.) nie posiada Pani samochodu.

Pytanie

Czy w związku z powyższym spełnia Pani warunki do korzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. „ulga na powrót”)?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, spełnia Pani warunki do skorzystania z ulgi podatkowej (tzw. „ulgi na powrót”) ze względu że:

·przeniosła Pani miejsca zamieszkania na terytorium Polski po 31 grudnia 2021 r.;

·nie posiadała Pani miejsca zamieszkania w Polsce w okresie 3 trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok powrotu do Polski;

·posiada Pani obywatelstwo polskie;

·posiada Pani dowody dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii w wyżej wymienionym okresie;

·nie korzystała Pani poprzednio z tego zwolnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł..

Powyższe przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W opisie zdarzenia wskazała Pani, że powróciła do Polski 29 stycznia 2023 r. Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) wraz z mężem mieszkają Państwo w Pani domu rodzinnym (w Polsce) na podstawie ustnej zgody Pani rodziców (właścicieli), oraz tymczasowo w okresie wakacyjnym w mieszkaniu po Pani babci, należącym teraz do Pani mamy oraz jej brata, na podstawie ich ustnej zgody (w Polsce). Jednocześnie starają się Państwo o zakup mieszkania, w zależności od wydanej decyzji kredytowej. Po powrocie do Polski wraz z mężem, Pani relacje rodzinne ograniczają się do tych w Polsce. Wszystkie sfery Pani życia (rodzinne, gospodarcze, hobby, społeczne itp.) od momentu wyjazdu do Wielkiej Brytanii (28 lutego 2019 r.) do powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.) realizowała Pani niemal wyłącznie w Wielkiej Brytanii, stąd Pani życie było w tym okresie związane z tym krajem. Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) przeniosła Pani wszystkie te sfery (łącznie z mężem) do Polski i od tego czasu jest Pani związana niemal wyłącznie z tym krajem. Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) przeniosła Pani całą swoją aktywność w wyżej wymienionych sferach życia do Polski. Otworzyła Pani własną działalność gospodarczą w Polsce, udziela się Pani w lokalnych grupach skupionych wokół wychowania psów i działa Pani w lokalnych schroniskach w ramach wolontariatu, wraz z mężem uczestniczą Państwo w lokalnych wydarzeniach kulturalnych oraz aktywnie pomagają Państwo przy ich realizacji (wystawy fotografii). Od momentu wyjazdu do Wielkiej Brytanii (28 lutego 2019 r.) do powrotu do Polski swoje zainteresowania, hobby i wypoczynek realizowała Pani głównie w Wielkiej Brytanii. Regularnie chodziła Pani na lekcje tańca oraz siłownię w tym kraju. Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) przeniosła Pani całą swoją aktywność w wyżej wymienionych sferach życia do Polski. W czasie wolnym od pracy wypoczywa Pani głównie uprawiając turystykę górską na terenie Polski. Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.), założyła Pani jednoosobową działalność gospodarczą (od 24 kwietnia 2023 r.) w Polsce, i jest to Pani jedyna działalność zarobkowa. Po powrocie do Polski (29 stycznia 2023 r.) korzysta Pani z pomocy NFZ oraz prywatnej opieki zdrowotnej w tym kraju, początkowo z racji rejestracji jako bezrobotna, a od założenia JDG z racji opłacania ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce. Od czasu powrotu do Polski (29 stycznia 2023 r.), korzysta Pani z telefonu zarejestrowanego na Pani rodziców, ze względu na korzystną ofertę.

Wynika z tego, że od momentu zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a zatem warunek o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Ponadto z opisu zdarzenia wynika, że zarówno w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w okresie od początku roku, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miała Pan miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii.

Zatem uznać należy, że spełnia Pan wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podała Pani również, że spełnia Pani warunek wynikający z art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. regulacji dotyczący posiadania obywatelstwa polskiego, Karty Polaka lub obywatelstwa innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej, jako że posiada Pani obywatelstwo polskie

Kolejnym istotnym kryterium warunkującym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 cytowanej ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że podatnik powinien posiadać certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie; niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.

W opisie zdarzenia wskazała Pani, że posiada Pani certyfikat pre-rezydenta, historię opłaconych w Wielkiej Brytanii podatków dochodowych oraz podatków lokalnych z racji zamieszkania w Wielkiej Brytanii w okresie (28 lutego 2019 r. – 29 stycznia 2023 r.). Z opisu zdarzenia wynika również, że posiada Pani też inne dowody dokumentujący miejsce Pani zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia na terytorium Wielkiej Brytanii.

Spełnia Pani zatem również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując: stwierdzam, że przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowe zwolnienie od opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w przepisie (w tym także z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44, tj. dla Pani w latach 2023-2026 albo od początku roku następnego, tj. w latach 2024-2027.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).