
Temat interpretacji
Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych? /pytanie oznaczone we wniosku nr 1/
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 06 sierpnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 05 października 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów - jest prawidłowe,
- podstawy prawnej zwolnienia:
-w części dotyczącej środków pochodzących z budżetu państwa - jest prawidłowe,
-w części dotyczącej środków europejskich /pytanie oznaczone we wniosku nr 1/ - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06 sierpnia 2010r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie:
- możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów,
- podstawy prawnej zwolnienia:
-w części dotyczącej środków pochodzących z budżetu
państwa,
-w części dotyczącej środków europejskich.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 września 2010r. znak: IBPBI/2/423-1018/10/CzP zwrócono się o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 05 października 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :
Spółka podpisała w marcu 2010 roku z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 Infrastruktura ochrony środowiska, Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. Przedmiot Projektu: Rekultywacja Kwatery nr I wraz z przedłużeniem czasu eksploatacji Kwatery nr II składowiska odpadów. Dofinansowanie następuje w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, przy czym część tych wydatków została zaewidencjonowana w księgach handlowych prowadzonych przez Spółkę w latach 2007-2010 jako koszty rekultywacji zamkniętej kwatery składowania odpadów (koszty bieżącego okresu), a część wydatków zostanie przez Spółkę poniesiona w roku 2011 jako wydatki na nowe środki trwałe. Zgodnie z umową, Instytucja Zarządzająca MRPO przyznała dofinansowanie w wysokości stanowiącej 85% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu, w tym:
-85% stanowią środki europejskie, czyli pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego,
-15% stanowi dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa przekazywane Beneficjentowi w formie dotacji celowej.
Powyższe środki wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w czerwcu 2010 roku.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych... /pytanie oznaczone we wniosku nr 1/
Zdaniem Spółki, otrzymane przez Spółkę dofinansowanie do kosztów rekultywacji w formie środków europejskich, stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o pdop, który to przepis zwalnia od podatku środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych. Pozostała część otrzymanego dofinansowania pochodząca z budżetu państwa jest wolna od podatku od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 - jako dotacja otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określana dalej updop), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W świetle powyższego przepisu dofinansowanie, które Spółka otrzymała w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, co do zasady, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzymała, należy odnieść się do regulacji zawartej w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Zaznaczyć należy, iż w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010r.
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wskazuje, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawą o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji środków europejskich, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:
-środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
-niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
Do 31 grudnia 2009r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), mocą którego unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.
Od 1 stycznia 2010r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:
- płatności,
- dotacji celowej.
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.
Zgodnie bowiem z art. 111 pkt 16 tej ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W ustępie 2 tego artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:
- dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.
W myśl art. 186 tej ustawy, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
- realizację projektów przez jednostki budżetowe;
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- dotacje celowe dla beneficjentów;
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Natomiast stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ww. ustawy dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:
- realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
- realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
- współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Mając na uwadze przywołany przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 updop wskazać należy, iż w opisanym we wniosku stanie faktycznym dofinansowanie, które otrzymała Spółka w formie dotacji celowej (środki krajowe) oraz w formie płatności (środki europejskie) współfinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 Infrastruktura ochrony środowiska, Działanie 7.3 Gospodarka odpadami, co do zasady, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Zatem w oparciu o powyższy przepis updop dofinansowanie, które Spółka otrzymała w formie dotacji celowej na realizację projektu podlega temu zwolnieniu przedmiotowemu.
Także na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Tym samym dofinansowanie, które Spółka otrzymała w formie płatności (z budżetu środków europejskich) także podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania.
Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody uzyskane przez Spółkę w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (środki europejskie) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 Infrastruktura ochrony środowiska, Działanie 7.3 Gospodarka odpadami korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 i odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 52 updop.
Stanowisko Spółki zatem w zakresie:
- możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów - jest prawidłowe,
- podstawy prawnej zwolnienia:
-w części dotyczącej środków pochodzących z budżetu państwa - jest prawidłowe,
-w części dotyczącej środków europejskich - jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie uprzejmie nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 wydano odrębne interpretacje indywidualne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
