czy wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań z kontrahentami, w tym wydatki na nabycie drobnego poczęstunku, napojów, zapłata za posiłek w re... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1488/09/JS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.02.2010, sygn. IBPBI/2/423-1488/09/JS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

czy wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań z kontrahentami, w tym wydatki na nabycie drobnego poczęstunku, napojów, zapłata za posiłek w restauracji, wydatki związane z pobytem zagranicznych kontrahentów (przejazd z lotniska i na lotnisko, pobyt w hotelu) stanowią koszty uzyskania przychodów dla Spółki?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zorganizowanie wycieczki dla kontrahentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zorganizowanie wycieczki dla kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach działalności gospodarczej Spółka produkuje i sprzedaje narzędzia budowlane. W dniu 27.02.2009 r. Spółka ogłosiła regulamin sprzedaży premiowej. Przedmiotem promocji było zwiększenie przychodów ze sprzedaży. W zamian za wzrost zakupów w Spółce, została zaoferowana wycieczka połączona ze szkoleniem na temat nowości, jakości, wzorów chronionych wyrobów Spółki, Programu "...", planowane promocje na 2010 r., przeprowadzone przez pracowników handlowych Spółki. Po spełnieniu warunków sprzedaży premiowej i zwiększeniu zakupów towarów Spółki od 10% do 30%, została zakupiona wycieczka. W dniach 29.09.2009 do 06.10.2009 nastąpił wyjazd, co zostało potwierdzone fakturą VAT marża, wystawioną przez firmę organizującą wyjazd.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przytoczonym stanie faktycznym koszt wyjazdu (wycieczki) jest kosztem uzyskania przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w lutym 2009 r. określiła warunki sprzedaży premiowej, dążąc do zwiększenia sprzedaży i umocnienia więzi handlowych z kontrahentami. Możliwość uzyskania atrakcyjnej nagrody skłania nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływa zatem na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie na osiągnięte przez Spółkę przychody.

Podsumowując: wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej - zakup nagrody /wycieczka / stanowi koszt uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki, związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwością osiągnięcia przychodu lub zachowania źródła tego przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.

Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której, obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Przybiera ona zawsze postać rzeczową; nagrodą nie są pieniądze ani towary, które sprzedano nabywcy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zorganizowała sprzedaż premiową dla kontrahentów. Po spełnieniu warunków sprzedaży premiowej i zwiększeniu zakupów towarów Spółki od 10% do 30%, została zakupiona wycieczka dla kontrahenta.

Wycieczka ta jest nagrodą i nierozerwalnie wiąże się z dokonaniem zakupów w Spółce, na wyższym poziomie niż dotychczas.

Należy też zaznaczyć, że możliwość uzyskania nagrody, skłania kontrahentów odbiorców, do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. W związku z tym, wpływa niewątpliwie na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.

Reasumując, do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczone wydatki związane ze sprzedażą premiową zakupem nagrody (wycieczki), pod warunkiem, że ich poniesienie zostało prawidłowo udokumentowane.

Powyższe wydatki winny być udokumentowane, co najmniej:

  • regulaminem konkursu,
  • dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania nagrody w konkursie,
  • potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjentów lub listą nagrodzonych osób i ilością przyznanych nagród,
  • jeśli wymagane, wewnętrznymi fakturami VAT.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach