
Temat interpretacji
Czy nieodpłatne użyczenie gruntów, budynków, budowli i innych środków trwałych dla Spółki przez Starostwo Powiatowe jest wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura 17 września 2009r.), uzupełnionym w dniu 09 listopada 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy nieodpłatne użyczenie gruntów, budynków, budowli i innych środków trwałych dla Spółki przez Starostwo Powiatowe jest wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 września 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy nieodpłatne użyczenie gruntów, budynków, budowli i innych środków trwałych dla Spółki przez Starostwo Powiatowe jest wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z uwagi na fakt, iż powstały wątpliwości odnośnie prawidłowej reprezentacji Spółki, pismem z dnia 28 października 2009r. Znak: IBPBI/2/423-1094/09/MS wezwano do złożenia wyjaśnień w tym zakresie, które wpłynęły do tut. Biura w dniu 09 listopada 2009r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka jest spółką prawa handlowego ze 100% udziałem Starostwa Powiatowego. Spółka świadczy usługi medyczne na rzecz pacjentów powiatu w ramach kontraktu z NFZ. Starostwo Powiatowe przekazało Spółce grunty, budynki, i budowle oraz sprzęt ruchomy w nieodpłatne użytkowanie na czas nieokreślony. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustala się przychód z tytułu nieodpłatnego korzystania z cudzych składników majątku. W myśl tego przepisu, przychodów nie stanowią świadczenia związane z używaniem środków trwałych otrzymanych w nieodpłatny Zarząd lub używanie, od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub związków. Spółka została powołana w celu realizacji zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia na podstawie art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 roku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy nieodpłatne użyczenie gruntów, budynków, budowli i innych środków trwałych dla Spółki przez Starostwo Powiatowe jest wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Spółki, przedmiot użyczenia nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ jest Ona spółką ze 100% kapitałem samorządu terytorialnego jakim jest Powiat, a przedmiotem umowy jest nieodpłatne użytkowanie środków trwałych. Spółka realizuje zadania publiczne w zakresie ochrony zdrowia. W związku z tym Spółka mieści się w kategorii spółki użyteczności publicznej i ma do niej zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 2, w części dotyczącej określenia świadczeń, które nie stanowią przychodów podatkowych, co oznacza, że Spółka nie będzie zobowiązana do ustalenia przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie świadczeń związanych z użytkowaniem środków trwałych otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem ustawa o pdop), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Odnosząc powyższe unormowanie do analizowanej sytuacji, należy stwierdzić, że wyłączenie nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z kategorii przychodów jest uwarunkowane kumulatywnym spełnieniem następujących przesłanek:
- świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego,
- jest ono związane z używaniem środków trwałych otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie,
- świadczeniobiorcą jest spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nieodpłatne świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego (powiat) i jest ono związane z nieodpłatnym otrzymaniem i użytkowane na czas nieokreślony składników majątku stanowiących środki trwałe (jak wskazano we własnym stanowisku w sprawie). Zatem zostały spełnione ww. przesłanki nr 1 i 2 uprawniające do wyłączenia przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia z opodatkowania.
Jeżeli jak twierdzi Spółka jest ona spółką użyteczności publicznej (zasadność tego twierdzenia nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji) spełniona jest również trzecia z ww. przesłanek, a zatem mając na uwadze, iż zostały spełnione wszystkie wskazane powyżej okoliczności Spółka nie jest zobowiązana (na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych) do wykazania przychodu z tytułu otrzymanego nieodpłatnego świadczenia.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż jeżeli wnioskująca Spółka prowadzi działalność o charakterze użyteczności publicznej, a jej udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego i otrzymała środki trwałe do nieodpłatnego używania, to spełnione są przesłanki określone w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdop pozwalające na niezaliczenie do przychodów wartości otrzymanych środków trwałych.
Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
