Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządze... - Interpretacja - IPPB3-423-1082/08-2/DG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2008, sygn. IPPB3-423-1082/08-2/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2008r. (data wpływu 21.07.2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie uznania wypłaconych premii pieniężnych za koszt uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wypłaconych premii pieniężnych za koszt uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. handel hurtowy i komisowy oraz pośrednictwo w dziedzinie sprzedaży produktów farmaceutycznych i kosmetyków, handel hurtowy i detaliczny produktami farmaceutycznymi, prowadzenie prac badawczorozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych, reklama i usługi promocyjne na rynku produktów farmaceutycznych i kosmetyków. W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży towarów, a tym samym na osiągnięcie podstawowego celu biznesowego Spółki. Spółka zdecydowała się m.in. na wprowadzenie systemu wynagradzania kontrahentów (np. hurtowni, aptek) poprzez system premii pieniężnych. W ramach umów dystrybucyjnych zawartych z klientami Spółka zobowiązana jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy o ile kontrahent spełni przewidziane umową warunki. Zawierane przez Spółkę umowy przewidują różne rodzaje premii pieniężnych, w tym m.in za spełnienie poniższych warunków:

  • premia za zrealizowanie w danym okresie rozliczeniowym określonego minimalnego poziomu zakupów,
  • premia za dokonywanie każdorazowo przez Odbiorcę terminowych płatności za produkty zakupione od Spółki,
  • premia za zabezpieczenie odpowiednich stanów magazynowych produktów,
  • premia za dokonywanie przez odbiorcę produktów odsprzedaży danych produktów po określonej cenie nie przekraczającej wyznaczonej wartości.

Premie wypłacane są kontrahentom za okresy miesięczne, kwartalne i roczne zgodnie z zawartymi umowami. Wysokość premii uzależniona jest od wartości zakupów poczynionych przez klienta w danym okresie. Spółka podkreśla, iż wskazane premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów, a wypłacane premie kalkulowane są jedynie w oparciu o obroty osiągnięte przez klienta w danym okresie rozliczeniowym. Premie są płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Spółki. Premie pieniężne wypłacane kontrahentom dokumentowane są za pomocą faktur wystawionych przez tych kontrahentów z wykazanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące o podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 2 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 UPDOP warunkiem zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest możliwość ich powiązania z uzyskanym przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu. Spółka stoi na stanowisku, że na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych zwanej dalej updop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Interpretacja pojęcia koszty uzyskania przychodów zawartego w/w art. 15 ust. 1 updop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

  • są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,
  • są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 updop.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Umowy zawierane przez Spółkę z hurtowniami dają możliwość przyznania premii pieniężnej, która uzależniona jest od wartości zakupów poczynionych przez klienta w danym okresie. Premie przyznawane są za spełnienie wcześniej określonych warunków, tj. za zrealizowanie w danym okresie rozliczeniowym określonego poziomu zakupów, za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży produktów Spółki przez kontrahenta, oraz za terminową zapłatę zobowiązań wobec Spółki. Wypłacanie premii pieniężnych przez Podatnika hurtowniom ma na celu zwiększenie sprzedaży towarów Spółki.

Spółka uważa, iż premie pieniężne wypłacane kontrahentom podlegają w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Spółki w pełnej wysokości. Pomiędzy wydatkiem poniesionym przez Spółkę z tytułu wypłaty premii pieniężnej dystrybutorom oraz sieciom handlowym a wielkością osiągniętego przychodu zachodzi związek przyczynowoskutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Spółkę wydatkami, a możliwością osiągnięcia przez nią przychodu. Wydatek ten jest ponoszony przez Spółkę w celu utrzymania na co najmniej dotychczasowym poziomie lub zwiększenia wielkości sprzedaży.

Wobec powyższego należy uznać, że po spełnieniu warunków określonych w umowie w zakresie przyznania premii pieniężnej oraz po jej udzieleniu, wypłacający premię ma prawo na podstawie faktury VAT zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Udokumentowaniem premii pieniężnej powinna być w szczególności zawarta pomiędzy stronami umowa określająca jednoznacznie zasady przyznawania premii pieniężnych, sposób ich liczenia i dokumentowania.

Reasumując, zdaniem Spółki, wartość wydatków na premie pieniężne wypłacane kontrahentom powinna być w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 UPDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie