Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PB3-423-906/08-2/GJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.08.2008, sygn. IP-PB3-423-906/08-2/GJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.05.2008r. (data wpływu 02.06.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do:

  • przychodów podatkowych wpływów z tytułu refundacji kosztów ponoszonych w związku z realizacją zadań w ramach konsorcjum europejskich nadawców radiowych - jest prawidłowe,
  • kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie programów o tematyce unijnej zarówno kwalifikowanych jak i niekwalifikowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 02.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do przychodów podatkowych wpływów z tytułu refundacji kosztów ponoszonych w związku z realizacją zadań w ramach konsorcjum europejskich nadawców radiowych oraz do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie programów o tematyce unijnej zarówno kwalifikowanych jak i niekwalifikowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jako jeden z członków międzynarodowego Konsorcjum nadawców radiowych uczestniczy w realizacji następującego przedsięwzięcia:

Zgodnie z Kontraktem w sprawie usług podpisanym 14 grudnia 2007r. przez francuskiego nadawcę i Komisję Europejską, działając w roli przedstawiciela powołanego Konsorcjum europejskich nadawców radiowych podejmuje się wdrożenia programu rozwoju zintegrowanej sieci nadawców radiowych z różnych krajów Unii Europejskiej, która to sieć będzie przygotowywać i rozpowszechniać wielojęzyczne radiowe programy informacyjne na tematy unijne. W celu realizacji zapisów Kontraktu, wcześniej ( w dniu 25 lipca 2007r.) powołano Konsorcjum nadawców radiowych z różnych krajów UE, m. in. z Francji i P S.A. z Polski. Realizacja Kontraktu jest finansowana w 100% przez Komisję Europejską, która gwarantuje coroczne wpłaty na rachunek Konsorcjum ( Budżet Gwarantowany). pełni funkcję jedynego przedstawiciela Konsorcjum, uprawnionego do pobierania wypłat z Budżetu Gwarantowanego Komisji Europejskiej. Rozdziela następnie otrzymane środki między poszczególnych członków Konsorcjum.

Zgodnie z zapisami Umowy o Konsorcjum, P S.A. przygotowuje programy radiowe o tematyce unijnej, emituje je na antenie radiowej, a także umieszcza ich treść na stronie internetowej P. Każda strona Umowy ma prawo wykorzystywania programów emitowanych przez inne strony i nadawania ich na swoich własnych częstotliwościach.

  1. będzie refundować P S.A. poniesione koszty początkowe (koszty kwalifikowane w nomenklaturze środków pomocowych UE), związane z realizacją wspomnianych wyżej działań.
    Refundacja kosztów kwalifikowanych nastąpi jedynie pod warunkiem złożenia przez Spółkę na ręce szczegółowej specyfikacji poniesionych kosztów.
  2. P S.A. ponosi wydatki dotyczące przygotowania audycji, emisji i umieszczania treści audycji na stronach internetowych. Wydatki te będą zwracane przez jako koszty kwalifikowane. Jednakże suma zwróconych kosztów kwalifikowanych z pewnością nie pokryje kwoty wszystkich wydatków poniesionych przez P S.A. w ramach realizacji opisywanego przedsięwzięcia. Poszczególne pozycje kosztowe poniesione przez P S.A. w ramach przygotowania i emisji audycji, mogą nie być zatwierdzone przez , przez co nie zostaną zwrócone.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Ad. 1 Czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Konsorcjum tj. przygotowywanie i nadawanie audycji radiowych, umieszczanie ich w sieci internetowej stanowią przedmiot działalności gospodarczej P S.A. jako spółki publicznej radiofonii, zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992r. o radiofonii i telewizji. W opisanej sytuacji czynności są wykonywane odpłatnie. Odpłatność jest realizowana m.in. w formie zwrotu kosztów kwalifikowanych, dokonywanego przez , działającego na zasadach zawartego Konsorcjum. Mimo, że zwrot kosztów ponoszonych przez Spółkę pochodzi ze środków unijnych, zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie istnieją przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego tych środków. Środki pomocowe nie są wypłacane bezpośredniemu beneficjentowi. Ponadto audycje nie są realizowane wyłącznie jako usługa na rzecz . Przygotowywanie i nadawanie audycji stanowi element podstawowej działalności Spółki. Wobec powyższego zastosowanie w przedmiotowej sprawie będzie miał art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych , zgodnie z którym za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przychód podatkowy wystąpi tu jako należność, zgodnie z zasadami rozliczeń zwrotu kosztów kwalifikowanych tzn. w momencie zatwierdzenia przez wskazanych kwot.

Ad. 2 Skoro uznaje się, że opisane wyżej czynności Spółki jako spółki publicznej radiofonii stanowią normalny efekt działalności gospodarczej , należy stwierdzić, ze wydatki ponoszone w związku z przygotowywaniem , emisją i dalszą publikacją audycji radiowych, są podatkowymi kosztami uzyskania przychodów - tak w zakresie kosztów kwalifikowanych jak i kosztów niekwalifikowanych nie pokrytych refundacją. Ogół wydatków przygotowania, emisji i innych czynności podjętych w celu realizacji audycji stanowi kategorię kosztów podatkowych innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami. Nie można ich bowiem ściśle przypisać do określonych przychodów podatkowych. Z tego względu do wydatków mają zastosowanie następujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Art. 15 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Art. 15 ust. 4d ustawy, zgodnie z którym, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jak ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm. ), ustawodawca w pkt 1-9 tego przepisu wymienił przykładowy wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu tej ustawy. Wykaz tych zdarzeń wskazuje, że co do zasady , za przychód podatkowy można uznać każde przysporzenie majątkowe podatnika o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie , a w niektórych przypadkach już sam fakt , że są należne powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego, o ile przysporzenie to nie jest wyłączone z przychodów na mocy art. 12 ust. 4 ustawy. Ponadto stosownie do treści art. 12 ust. 3 ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym , uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane , po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Organ zgadza się z Wnioskodawcą, że w przedmiotowej sprawie przychody Spółki w formie refundacji wydatków poniesionych na realizację zadań podjętych w ramach Kontraktu, ze środków unijnych przekazanych przez przedstawiciela Konsorcjum nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego. Zwolnienie środków unijnych wymaga spełnienia łącznie dwóch przesłanek , wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a mianowicie :

  • otrzymanie dotacji bezpośrednio z zagranicy ( od rządu obcego państwa, organizacji międzynarodowej lub międzynarodowej instytucji finansowej) lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania,
  • bezpośredni udział w realizacji projektu.


W przedmiotowej sprawie przesłanka pierwsza nie jest spełniona. Środki unijne są wypłacane nie bezpośredniemu wykonawcy projektu, lecz jedynemu przedstawicielowi Konsorcjum, a za jego pośrednictwem beneficjentowi. Zatem brak podstaw do zwolnienia przychodu pochodzącego ze środków unijnych.

Ustawowa definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w art. 15 ust. 1 wskazuje, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Ocena , czy w konkretnym przypadku pomiędzy poniesieniem kosztu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwością uzyskania przychodu zachodzi związek przewidziany ww. art. 15 ust. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winna doprowadzić do ustalenia, czy poniesiony wydatek przyczynił się lub mógł się przyczynić do osiągnięcia przez podatnika przychodu z danego źródła. Ustawodawca w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy nie stawia wprost wymogu, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia. Kryteria określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych decydują o zaliczeniu bądź nie wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Takim kryterium nie jest zasada kwalifikowalności kosztów stosowana przy korzystaniu z funduszy unijnych, gdzie w ramach pomocy przedsiębiorcom dokonywana jest refundacja części poniesionych przez nich kosztów kwalifikowanych. Za koszty kwalifikowane uznaje się takie wydatki, które są uzasadnione w związku realizacją projektu, są zawarte w budżecie, spełniają kryteria wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków, zostały poniesione po podpisaniu umowy o dofinansowanie, są udokumentowane. Za koszty niekwalifikowane są uznane koszty nieuzasadnione , niezgodne z wytycznymi, albo koszty kwalifikowane, które nie zostały udokumentowane, zostały poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, albo zostały zgłoszone po terminie. Oznacza to, że niezakwalifikowanie wydatku do refundacji nie dyskwalifikuje wydatku jako kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile istnieje związek wydatku z osiąganymi przychodami.

Uznając, że wydatki ponoszone w związku z przygotowaniem, emisją i dalszą publikacją audycji radiowych stanowią kategorię kosztów podatkowych innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, w zakresie momentu zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów zastosowanie będzie miał art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jak ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych ( zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury( rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury ( rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów ( art. 15 ust. 4e ustawy).

Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie