Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB3/423-89/07-2/ŁM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2007, sygn. ILPB3/423-89/07-2/ŁM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 06.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest:

  • nieprawidłowe w zakresie pytania 1,
  • prawidłowe w zakresie pytania 2.

UZASADNIENIE


W dniu 06 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. poz. 1116, z późn. zm.). Głównych źródłem przychodów Spółdzielni są wpływy z opłat eksploatacyjnych (czynszów) z lokali mieszkalnych. Stanowią one przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które są jednocześnie przychodami podatkowymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy dochody te są wolne od podatku dochodowego, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Od należności (czynszów) opłacanych po terminie, Spółdzielnia nalicza odsetki ustawowe (zgodnie z obowiązującym statutem). Następnie w wyniku prowadzonych działań windykacyjnych Spółdzielnia uzyskuje przychody w postaci wpłaconych odsetek, związanych z opóźnieniem wpłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne.

W związku z dochodzeniem roszczeń z tytułu zaległości czynszowych Spółdzielnia ponosi dodatkowe koszty sądowe, komornicze i koszty zastępstwa procesowego dotyczące lokali mieszkalnych. W wyniku prowadzonej windykacji, Spółdzielnia uzyskuje przychody będące zwrotem wcześniej poniesionych kosztów egzekucji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno uzyskane odsetki od zaległości w opłatach eksploatacyjnych, jak i zwrócone koszty sądowe, komornicze i zastępstwa procesowego Spółdzielnia ma prawo zaliczyć do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W związku z powyższym, na podstawie cytowanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 44 będą one zwolnione z podatku o ile przeznaczone zostaną na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie pytania 1, prawidłowe w zakresie pytania 2.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez spółdzielnie mieszkaniowe składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Czynsze kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).

Zatem przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy należy rozumieć:

  • budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolno stojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki, jak: zbiorniki doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.


Spółdzielnia Mieszkaniowa pobierając od swoich lokatorów opłaty (czynsze) zobowiązana jest do właściwego gospodarowania zasobami mieszkaniowymi, tj. do utrzymania lokali mieszkalnych, jak również przynależnych do nich pomieszczeń, w należytym stanie. Jeżeli jednak wpływy te zostaną przeznaczone na cele inne niż gospodarka mieszkaniowa, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Natomiast błędne jest twierdzenie Wnioskodawcy, że odsetki od zaległości w opłatach eksploatacyjnych (czynszów) od lokali mieszkalnych Spółdzielnia ma prawo zaliczyć do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem ww. zasobów. Jest to działalność gospodarcza inna niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem dochody uzyskiwane z tego tytułu nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, która stanowi podstawową działalność Spółdzielni i w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Spółdzielnia uzyskuje również przychody operacyjne związane z windykacją roszczeń z tytułu zaległości czynszowych dotyczące lokali mieszkaniowych. Są to poniesione wcześniej koszty sądowe, komornicze i koszty zastępstwa procesowego.

Zdaniem tut. organu zwrócone koszty z powyższego tytułu należy zaliczyć do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi pod warunkiem, że kwoty z powyższego tytułu dotyczą w całości świadczenia głównego i zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

W dniu 06 września 2007 r. na konto Izby Skarbowej w P. Spółdzielnia wniosła opłatę za wydanie pisemnej interpretacji w kwocie 150 zł. W związku z tym, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy jednego stanu faktycznego, a nie jak twierdzi Wnioskodawca dwóch, Dyrektor Izby Skarbowej w P. prosi Spółdzielnię o podanie numeru konta bankowego w celu dokonania zwrotu kwoty 75 zł.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu