CIT - w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. - Interpretacja - IPPB3/423-740/10-4/MC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2011, sygn. IPPB3/423-740/10-4/MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

CIT - w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2010r. (data wpływu 12.10.2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 30.12.2010r. (data wpływu 04.01.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 07.12.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu wynajmu lokalu mieszkalnego osobie trzeciej jest nieprawidłowe
  • sposobu obliczania dochodu do opodatkowania od wynajmu osobie trzeciej lokalu mieszkalnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.10.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa jest właścicielem lokalu mieszkalnego powstałego z części wspólnej i wynajmuje go osobie nie będącej członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej. Jako miesięczną należną opłatę za użytkowanie w/w lokalu Wspólnota Mieszkaniowa ustaliła stawkę czynszową za 1 m² powierzchni użytkowej inną niż obowiązujące stawki dla właścicieli lokali. Całą należną opłatę Wspólnota Mieszkaniowa przeznacza na Fundusz remontowy z którego dokonuje niezbędnych napraw i remontów budynku. Iloczyn powierzchni użytkowej i stawki czynszowej daje wymiar należnego miesięcznego czynszu, który najemca winien wpłacać na konto Wspólnoty i od którego od stycznia 2007r. Wspólnota nalicza i odprowadza do US podatek dochodowy. Najemca miesięcznie uiszcza czynsz w kwotach niższych niż należny co powoduje zadłużenia najemcy. Na dzień 30.06.2010r. zadłużenie to wynosi 33.107,66 zł (słownie: trzydzieści trzy tysiące sto siedem złotych 66/100) Wspólnota Mieszkaniowa w celu odzyskania należnych opłat od których zapłacony został podatek dochodowy skierowała sprawę na drogę sądową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

Czy Wspólnota Mieszkaniowa ma w ogóle płacić podatek dochodowy od wpływów z wynajmu pożytku wspólnego stanowiącego lokal mieszkalny, które to wpływy w całości przeznacza na prace remontowe w budynku...

  • Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest twierdząca to czy podatek dochodowy z tytułu wynajmu pożytku wspólnego stanowiącego lokal mieszkalny można naliczać od kwoty stanowiącej nadwyżkę ponad stawkę obowiązującą dla właścicieli lokali...
  • Jeżeli Wspólnota Mieszkaniowa ma odprowadzić podatek od wynajmu pożytku wspólnego stanowiącego lokal mieszkalny to czy należy odprowadzać go od naliczonej kwoty czy też od kwoty faktycznie otrzymanej...

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Wspólnota Mieszkaniowa prezentuje stanowisko, że dochód z wynajmu lokalu mieszkalnego będącego własnością Wspólnoty Mieszkaniowej stanowi przychód gospodarki zasobami mieszkaniowymi i powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Uwzględniając charakter w/w opłat oraz pokrywanych z nich kosztów przeznaczonych na utrzymanie zasobów mieszkaniowych co zgodne jest z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wspólnota Mieszkaniowa uważa, że pobierane opłaty można zaliczyć do przychodów gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Wspólnota Mieszkaniowa wyraża przekonanie, że podstawą obliczenia podatku dochodowego z tytułu wynajmu pożytku wspólnego stanowiącego lokal mieszkalny jest kwota rzeczywiście otrzymywanego czynszu z tytułu najmu przedmiotowego lokalu pomniejszona o koszty utrzymania wynajmowanego lokalu obliczone według stawki przyjętej dla potrzeb ustalenia czynszu za 1 m² dla właścicieli poszczególnych lokali.

    Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

    Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

    Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

    W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

    Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j .Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm dalej: pdop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

    Z art. 7 ust. 2 pdop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

    Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 pdop wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

    Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnoty mieszkaniowej, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

    Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

    • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
    • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

    Przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć:

    1. znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,
    2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
    3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

    Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 pdop, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

    Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody wspólnoty mieszkaniowej otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

    Wspólnota otrzymuje dochody z wynajmu pożytku wspólnego stanowiącego lokal mieszkalny. W przypadku gdy najemcą jest osoba trzecia tj. taka, która nie wchodzi w skład wspólnoty, nie jest właścicielem lokalu mieszkalnego we wspólnocie, opłaty z tego tytułu nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, ponieważ nie został spełniony jeden z warunków niezbędnych do zwolnienia, tzn. źródło pochodzenia dochodów nie pochodzą one z gospodarki zasobami mieszkaniowymi tylko z pozostałej działalności wspólnoty. Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt przeznaczenia tego dochodu na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. Dochód ten zgodnie z art. 7 ust. 1 pdop podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

    Jak wynika z przedmiotowego wniosku Wspólnota ustaliła stawkę czynszową za wynajem lokalu mieszkalnego. Przychodem jest cała wysokość czynszu należnego od najemcy, bo takiej kwoty żąda wspólnota od najemcy. Przychód ten może być pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, którymi są z godnie z art. 15 ust. 1 pdop wydatki faktycznie poniesione. Za wydatki faktycznie poniesione nie może być uznana natomiast wysokość stawki czynszu obowiązująca dla właścicieli lokali mieszkalnych.

    Należy zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 3 pdop za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Ponieważ najem lokali osobom trzecim należy kwalifikować jako działalność gospodarczą, która podlega opodatkowaniu zatem opodatkowaniu będzie podlegał czynsz należy od najemcy mimo iż nie został faktycznie zapłacony.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie