POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Na... - Interpretacja - PDIII/423-1/7/4/07

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.04.2007, sygn. PDIII/423-1/7/4/07, Urząd Skarbowy w Lubinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia X, przedstawione we wniosku z dnia 01.02.2007 r. (data wpływu 02.02.2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 22.02.2007 r. i z dnia 15.03.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej ustalania przychodów i kosztów uzyskania przychodów oraz dochodów wolnych przy organizacji imprez przez stowarzyszenie posiadające status organizacji pożytku publicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 02.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w L. wpłynął wniosek od Stowarzyszenia X o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Na wezwanie tut. Organu Stowarzyszenie uzupełniło wniosek pismami z dnia 22.02.2007 r. i z dnia 15.03.2007 r.
Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz, (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny sprawy informuje, iż jest Stowarzyszeniem zrzeszającym emerytów i rencistów, byłych pracowników, zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Stowarzyszenie uzyskało status organizacji pożytku publicznego w dniu 04.01.2006 r. Zgodnie z celami statutowymi, Stowarzyszenie organizuje dla emerytów i rencistów spotkania integracyjne, biesiady, zabawy, wczasy itp. Jak wyjaśnia Strona uczestnicy wpłacają na poczet organizacji imprez określone kwoty pieniężne wynikające z preliminarza lub ofert biur podróży. Ostateczne rozliczenie i koszt imprezy znany jest po otrzymaniu faktur VAT. Występują przypadki, że po ostatecznym rozliczeniu koszt imprezy jest niższy niż dokonane wpłaty. Powstałe nadpłaty środków są wykorzystywane przy organizacji kolejnych imprez.
Podatnik wskazuje, iż wszystkie wpłaty dokonane przez uczestników imprez zalicza do przychodów stosownie do zapisów art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast do kosztów uzyskania przychodów zalicza wydatki wg faktur VAT, tj. kwoty faktycznie zapłacone. Powstałą różnicę uznaje jako dochód zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ustawy, uzasadniając realizacją wyłącznie celów statutowych. Środki finansowe powstałe z nadwyżek kwot wpłaconych na poczet imprez nad kosztami ich organizacji są gromadzone na rachunku bankowym i wykorzystywane przy organizowaniu kolejnej imprezy.
Pytanie podatnika brzmi: Czy nadwyżki wpłat członków stowarzyszenia powstałe z rozliczenia imprez mogą pozostać na rachunku bankowym stowarzyszenia z przeznaczeniem na organizację kolejnych imprez?
Naczelnik Urzędu Skarbowego rozpatrując wniosek podatnika, zważył co następuje:
Art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t.: Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) stanowi: Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności:
1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
2) wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,.....
W ustępie 4 wymienionego artykułu ustawodawca specyfikuje wyłączenia z przychodów podatkowych.
W świetle art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 wymienionej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Przepis art. 15 ust. 4 e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi: Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów
Artykuł 17 ust. 1 pkt 6 c ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą. Z cytowanego przepisu wynika, że dla zwolnienia składek z opodatkowania nie mają znaczenia realizowane przez Stowarzyszenie cele statutowe. Ważne jest natomiast, aby składki nie finansowały działalności gospodarczej, gdyby taka była przez Stowarzyszenie prowadzona.
Zatem, dochód Stowarzyszenia rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) w części pozostałej po odliczeniu kwoty wpłaconych składek członkowskich, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 6 c ustawy podatkowej, o ile dochód Stowarzyszenia zostanie przeznaczony na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Celami Stowarzyszenia zgodnie z przedłożonym statutem (§ 4 statutu) jest:
1) Podejmowanie działań na rzecz poprawy warunków socjalno - bytowych emerytów i rencistów oraz członków ich rodzin i uczestniczenia w życiu społeczno-kulturalnym przy współudziale: KGHM Polska Miedź S.A., związków zawodowych i współpracy z organami władzy i administracji publicznej, samorządowej oraz innymi organizacjami społecznymi, gospodarczymi, spółdzielczymi;
2) Organizowanie życia społeczno-kulturalnego dla emerytów i rencistów;
3) Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnej;
4) Krajoznawstwo;
5) Upowszechnienie kultury fizycznej i sportu wśród emerytów i rencistów;
6) Propagowanie zdrowego stylu życia.
Z treści pisma podatnika wynika, iż organizując imprezę dla emerytów i rencistów typu wycieczka, wczasy itp. pobiera od uczestników zgodnie z opracowanym preliminarzem (lub ofertą biur podróży) określone kwoty pieniężne. Kwoty wpłacone jako należność za usługę zarachowuje do przychodów, zgodnie z przepisami art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Koszty uzyskania tych przychodów ustala w oparciu o faktury VAT dotyczące kosztów związanych z organizacją tychże imprez.
Zatem, w przypadku dodatniej różnicy pomiędzy przychodem, a kosztem uzyskania tego przychodu powstaje dochód, który korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6 c ustawy, z zastrzeżeniem przeznaczenia go na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej.
W przypadku, gdy uczestnik imprezy dokona wpłaty wyższej od kwoty należnej za określoną usługę, (tj. imprezę) to różnica podlega rozliczeniu z uczestnikiem na koncie rozrachunkowym. Jak określa podatnik, są to drobne różnice, rzędu 5 -10 zł. Różnice te, jako powstałe z nadpłat na poczet określonych imprez nie wpływają na wysokość przychodów podatkowych. Uczestnik imprezy może zadeklarować pozostawienie tych różnic na poczet przyszłej imprezy.
W związku z powyższym, mając na uwadze stan faktyczny i prawny obowiązujący w dacie sporządzenia wniosku, należy stwierdzić, że stanowisko Stowarzyszenia X w przedmiotowej kwestii jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Urząd Skarbowy w Lubinie