P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/DP/423/96/BS/2005

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2005, sygn. US40/DP/423/96/BS/2005, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Z 2005r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.07.2005r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionego pismem z 10.10.2005r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał za nieprawidłowe stanowisko Spółkiw sprawie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup usług cmentarnych udokumentowanych dowodami wewnętrznymi

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 29.07.2005r. spółka zwróciła się z wnioskiem, uzupełnionym w dniu 11.10.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, który to wniosek zawierał następujące pytanie:

czy koszt usług cmentarnych określonych jako wydatki poniesione na zakup miejsca grzebalnego i opłat kancelaryjnych-terenowych stanowią koszty uzyskania przychodów?

Z przedmiotowego wniosku wynika:

Stan faktyczny: Spółka, w związku z wygraniem przetargu i wyborem jej oferty przez Ośrodki Pomocy Społecznej zawarła umowy na przeprowadzenie pochówków dla wymienionych Ośrodków Pomocy Społecznej. W umowach określono wynagrodzenie związane z realizacją usług, w określonej kwocie ryczałtowej plus podatek VAT, obejmującej zarówno usługi wykonywane przez spółkę jak również opłaty uiszczone na rzecz Cmentarzy Komunalnych za miejsce grzebalne oraz opłaty kancelaryjno-terenowe.

Spółka wystawia fakturę za usługi cmentarne, wykonywane przez spółkę. Natomiast Zarząd Cmentarzy Komunalnych wystawia fakturę za miejsca grzebalne oraz opłaty kancelaryjno-terenowe, która obejmuje podatek od towarów i usług VAT na Ośrodek Pomocy Społecznej ze wskazaniem, że płatnikiem jest Spółka .

Ośrodki Pomocy Społecznej wypowiedziały spółce umowy, żądając wystawienia jednej faktury obejmującej zarówno opłaty cmentarne oraz usługi wykonywane przez spółkę.

W związku z powyższym, Spółka, na podstawie dowodu wewnętrznego, zalicza do kosztów bilansowych poniesione wydatki za miejsce grzebalne w kwocie brutto, zgodnie z ustawą o rachunkowości natomiast wydatki w kwocie netto (bez podatku VAT) zalicza do kosztów uzyskania przychodu.

Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:

wydatki poniesione na zakup miejsca grzebalnego i opłat kancelaryjno-terenowych w kwocie netto stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ pozostają w bezpośrednim związku przyczynowym z uzyskiwanymi przychodami.

Ocena prawna ww. Stanowiska wnioskodawcy: zgodnie z art. 15 ustawy z 15.02.1882r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz.654 z późn.zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, jednostka ponosi faktycznie wydatki na zakup miejsca grzebalnego i opłat kancelaryjno-terenowych, ale aby wydatki te mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów, muszą być udokumentowane w sposób określony przepisami prawa.

Podatnicy, w myśl przepisów określonych w art.9 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Odrębnymi przepisami do prowadzenia ewidencji rachunkowej powołanymi w ww. Art. 9 jest ustawa z 29.09.2004r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r nr 76. poz. 694 z późn.zm.).

Jednostki mają obowiązek stosowania w zakresie udokumentowania operacji gospodarczych podlegających ewidencji w księgach rachunkowych przepisów art. 20 do 22 ww. ustawy o rachunkowości, stanowiących m.in., iż:

podstawą dokonania zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane "dowodami źródłowymi" (art. 20 ust. 2), które muszą zawierać co najmniej dane określone szczegółowo w art.21.

Jednym z rodzajów dowodów źródłowych są dowody zewnętrzne obce - otrzymane od kontrahentów (art. 20 ust. 2 pkt 1), tj. np. rachunki i faktury za zakupione towary (usługi),w przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dochodów źródłowych, kierownik jednostki może zezwolić na udokumentowanie operacji gospodarczych za pomocą księgowych dowodów zastępczych, sporządzonych przez osoby dokonujące tych operacji. Nie może to jednak dotyczyć operacji gospodarczych, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług (art. 20 ust. 4).

Biorąc pod uwagę fakt, że jednostka nie dokumentuje zakupów miejsc grzebalnych i opłat kancelaryjno-terenowych fakturami VAT, (faktury obejmujące podatek od towarów i usług VAT wystawia Zarząd Cmentarzy Komunalnych bezpośrednio na Ośrodek Pomocy Społecznej) lecz dowodami wewnętrznymi (dowody wewnętrzne nie mogą być wystawione w przypadku operacji gospodarczych, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług), organ podatkowy postanowił jak w sentencji

P O U C Z E N I E

Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w ww. wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku prawa podatkowego. Interpretacja obowiązuje do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14B § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z przepisami art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadach określonych w art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola