
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za przychody z najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze uważa się przychody należne określone na dzień, w którym należności wynikające z tych umów stają się wymagalne. Wymienione umowy są umowami nazwanymi, uregulowanymi przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia1964 r Kodeks cywilny(Dz. U. z 1964 r. Nr 6 poz. 93 ze zm.).
Wspólną cechą ww. umów jest oddanie - określonej stronie umowy - rzeczy, bądź prawa do używania oraz ich charakter: ciągły, dwustronnie zobowiązujący i odpłatny.
Pamiętać należy, że umowy o podobnym charakterze powinny zawierać w swej treści podobne cechy oraz o tym, że umowy o jakich mowa są umowami nazwanymi i samoistnymi, co oznacza, że nie mogą stanowić elementu innego stosunku zobowiązaniowego.
Stosunki zobowiązaniowe w zakresie transportu kolejowego, w tym udostępnienie linii kolejowych, charakteryzują się różnorodnością świadczeń przy czym, niektóre kwestie ich dotyczące zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 1997 r. Nr 96 poz. 591 ze zm.) a w obecnie obowiązującym stanie prawnym - w ustawie z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2003r. Nr 86 poz 789).
Stąd też moment powstania przychodu na przykład z umów o udostępnienie linii kolejowych, jako złożonych pod względem wynikających z nich świadczeń, nie będzie ustalany w myśl przepisów art. 12 ust. 3c powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedmiotem umów objętych zapytaniem są:
1/ udostępnienie szlaku kolejowego (przebiegi po torach)
2/ usługi manewrowe
3/ prace związane z podstawianiem wagonów do punktów załadunkowych lub rozładunkowych, bądź na stanowiska manewrowe, obsługa posterunków ruchu.
Usługi przedstawione przez Spółkę w zapytaniu oraz załączone do zapytania dokumenty (umowy i faktury) wskazują, iż mieszczą się one w pojęciu szeroko rozumianego transportu kolejowego, a tym samym, podlegają regulacjom prawnym dotyczącym tego działu transportu, a także ułożonym na ich podstawie stosunkom prawnym.
Świadczone usługi w zakresie transportu kolejowego, tworzą złożone stosunki zobowiązaniowe, ukształtowane specyfiką szeroko rozumianej działalności w zakresie transportu kolejowego. Różnią się zatem istotnie od umów najmu, dzierżawy i innych umów podobnych, gdyż nie należą do umów, których podstawowym celem jest odpłatne oddanie rzeczy lub odpowiednio prawa do używania, a jedynie rzeczy te, czy też prawa traktowane są jako jeden z koniecznych elementów świadczonej usługi.
Zatem wszelkie przychody z tytułu umów o świadczenie usług związanych z transportem kolejowym nie będą podlegały regulacji art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe organ podatkowy podziela stanowisko wyrażone we wniosku, iż przedstawione usługi nie kwalifikują się do umów najmu, dzierżawy i umów podobnych. W związku z powyższym moment powstania przychodu, określa art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
