Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Tarnowskiej na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, p... - Interpretacja - PO.II-423/5/2004/PD

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.05.2004, sygn. PO.II-423/5/2004/PD, Urząd Skarbowy w Dąbrowie Tarnowskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Tarnowskiej na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 05.05.2004 r., dotyczące udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych wyjaśnia:

Pytania dotyczą przejęcia urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych przez przedsiębiorstwo państwowe.

Przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjne zgodnie z obowiązującymi od 14 grudnia 2001 r. przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 ze zm.) są obowiązane zapewnić realizację budowy oraz rozbudowy urządzeń wodociągowych i wodno-kanalizacyjnych, w tym także sieci. Jednakże realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy). Przejęcie tych urządzeń wobec wejścia w życie w/w ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków odbywa się na warunkach uzgodnionych w umowach. Ponieważ treść i warunki tych umów określają strony, to istnieje możliwość odpłatnego przejęcia tych urządzeń lub umowa nie przewiduje zapłaty ceny nabycia, a przekazanie urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych następuje w zamian za zobowiązanie się do pokrywania kosztów ich eksploatacji w przyszłości. W przypadku nieodpłatnego przejęcia infrastruktury technicznej przedsiębiorstwo uzyskuje korzyści kosztem innego podmiotu. Następuje bowiem przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, tj. wzrost aktywów w postaci zwiększenia wartości majątku trwałego. Przysporzenia majątkowe w postaci rzeczy uzyskanych przez podatnika nieodpłatnie bądź z częściową odpłatnością uznawane są za przychody w naturze. Przychody te zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) zalicza się do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Reasumując, jeżeli sytuacja przedstawiona w zapytaniach jest zgodna ze stanem faktycznym, to stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Przedsiębiorstwo państwowe nie zostało wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmiot dla którego nie stanowią przychodu w naturze otrzymane świadczenia w związku z nieodpłatnym zarządem lub używaniem środków trwałych otrzymanych od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, a zatem przychód z tego tytułu podlega opodatkowaniu.

W odniesieniu do pytania dotyczącego przejęcia od inwestorów przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych tut. organ podziela stanowisko przedsiębiorstwa, że nie stanowi to przychodu zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest to jednak przychód o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 cyt. wyżej ustawy.

Urząd Skarbowy w Dąbrowie Tarnowskiej