Przychody uzyskane z odsetek od nieterminowych wpłat oraz z odsetek od środków na rachunku bankowym pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Prz... - Interpretacja - IPPB3/423-892/11-4/MC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.01.2012, sygn. IPPB3/423-892/11-4/MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Przychody uzyskane z odsetek od nieterminowych wpłat oraz z odsetek od środków na rachunku bankowym pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma więc wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast przychód z odsetek od lokat bankowych nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu i podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 01.10.2011 r. (data wpływu 17.10.2011 r.) uzupełnione w dniu 19.12.2011r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 06.12.2011r. nr IPPB3/423-892/11-2/MC, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu:

  • odsetek od środków na rachunku bankowym - jest prawidłowe,
  • odsetek od środków na rachunku lokacyjnym jest nieprawidłowe,
  • odsetek z tytułu nieterminowych wpłat jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.10.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota mieszkaniowa gromadzi środki na rachunku bankowym i lokacie bankowej. Niektórzy właściciele lokali nie wnoszą opłat w terminie (długotrwale zalegają).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody z odsetek od właścicieli lokali mieszkalnych, z odsetek od lokat i z odsetek od środków na rachunku bankowym podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkalnych...

Zdaniem Wnioskodawcy wspólnota mieszkaniowa nie powinna płacić podatku dochodowego w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych od odsetek bankowych od środków na rachunku bankowym, oraz od odsetek bankowych od środków na rachunku lokacyjnym, od odsetek z tytułu nie terminowych wpłat przez właścicieli. Za 2007r w zeznaniu podatkowym CIT-8 Wspólnota wykazała przychód z odsetek bankowych od lokat, od środków na rachunku oraz wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od ww. przychodu. Organ podatkowy wezwał Wspólnotę do złożenia korekty C1T-8, ponieważ w/g Urzędu podatek dochodowy nie powinien być wpłacony. Wobec tego, że Urząd Skarbowy uznał, że Wspólnota nie powinna płacić podatku dochodowego od odsetek od lokat i od środków na rachunku za 2007r, to nie należy płacić w latach następnych 2008,2009, 2010, 2011 r. itd.

Przychody z odsetek od właścicieli lokali mieszkalnych są związanie z gospodarką zasobami mieszkaniowymi tj. ich źródłem są wpływy z opłat (zaliczek) wnoszonych przez członków wspólnoty bądź z innych tytułów związanych z lokalami mieszkalnymi i innymi pomieszczeniami do nich przynależnymi, stanowiącymi zasoby mieszkaniowe to otrzymane środki z tego tytułu będą miały wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Pod pojęciem dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć dochody pochodzące z zarządzania tymi zasobami mieszkaniowymi. Zarządzanie można natomiast zdefiniować jako ogół działań zamierzających do efektywnego wykorzystania zasobów mieszkaniowych podejmowanych, aby zrealizować cel określony w art. 1. ust. 1 u.s.m. A zatem mowa tutaj o liczonych czynnościach o charakterze faktycznym, prawnym, procesowym (urzędowym) i finansowym dotyczących rzeczy (zasobów mieszkaniowych) w zakresie jej utrzymania gospodarowania, rozporządzania. Nieodzowną zaś częścią gospodarowania w każdym przypadku jest gospodarka finansami podmiotu(por. wyrok WSA we Wrocławiu z 12 sierpnia 2008 r. sygn. akt I SA/Wr 352/08).

Natomiast uzyskane odsetki z tak ulokowanych środków to nic innego jak dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochody te, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, nie wykraczają poza unormowanie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 u. p.d .o. p. Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w szeregu wyroków sądów administracyjnych (m.in. powołany wyrok WSA we Wrocławiu z 9 września 2009r sygn. akt I SA/Wr 1154/09 wyrok WSA w Szczecinie z 28 kwietnia 2010r sygn. akt I SA/Sz 886/09, wyrok WSA we Wrocławiu z 12 sierpnia 2008r sygn. akt 352/08).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie przychodu z odsetek od lokat terminowych i prawidłowe w zakresie przychodu z odsetek od nieterminowych wpłat i odsetek od środków na rachunku bankowym.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), która określa zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 15 cytowanej ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu.

Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 powyższej ustawy, przychodami () są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne (pkt 1), jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej (bądź są wpłacane do kasy), bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dochodem Wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która w myśl art. 7 ust. 1 ustawy stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Aby prawidłowo zastosować powyższe przepisy w odniesieniu do Wspólnoty Mieszkaniowej i jej działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, należy przywołać także art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl tego przepisu, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści powyższej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w tym przepisie mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  1. dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  2. dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Przez pojęcie zasoby mieszkaniowe należy rozumieć:

  1. znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami (np. opłaty, zaliczki) stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota uzyskuje przychód z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat właścicieli lokali mieszkalnych, z odsetek od lokat i odsetek od środków na rachunku bankowym. Wnioskodawca uważa, ze ww. przychód powinien podlegać zwolnieniu o ile zostanie przeznaczony na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany z odsetek od nieterminowych wpłat oraz z odsetek od środków na rachunku bankowym stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Natomiast przychód z odsetek od lokat bankowych nie będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu. Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o własności lokali Wspólnota ma obowiązek dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy, z tego wynika jedynie obowiązek posiadania w banku rachunku (bieżącego), za pośrednictwem którego Wspólnota przeprowadza operacje finansowe związane z prowadzoną gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Za jego pośrednictwem dokonywane są więc wpłaty i wypłaty związane z przychodami oraz kosztami tej działalności. Posiadanie tego rodzaju rachunku bankowego jest zatem niezbędne dla prowadzenia przez Wspólnotę gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Uzasadnione jest więc zaliczanie otrzymanych odsetek od środków znajdujących się na tego rodzaju rachunku do dochodów osiąganych z tej działalności. Tego rodzaju dochodem nie są natomiast odsetki od lokat zdeponowanych na rachunkach terminowych, bez względu na źródło pochodzenia środków znajdujących się na nich. Posiadanie rachunku terminowego nie jest niezbędne dla prowadzenia działalności związanej z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Dochody z odsetek z lokaty terminowej (nawet jeśli zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych) - nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 cytowanej ustawy, bowiem nie można uznać, iż osiągnięte zostały z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochody te nie mogą być uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, bo ich źródłem nie są zasoby mieszkaniowe ale kapitał zdeponowany na terminowych lokatach bankowych. Stosownie więc do postanowień art. 7 ust. 1 dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, przychody uzyskane z odsetek od nieterminowych wpłat oraz z odsetek od środków na rachunku bankowym pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma więc wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast przychód z odsetek od lokat bankowych nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu i podlega opodatkowaniu.

Odnosząc się do powołanych przez Wspólnotę we wniosku orzeczeń sądu administracyjnego organ podatkowy podkreśla, iż zostały one wydane w indywidualnej sprawie w odzwierciedleniu do konkretnego stanu faktycznego i nie ma charakteru wiążącej wykładni prawa podatkowego. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zostały wydane orzeczenia wojewódzkich sądów administracyjnych także przeciwne do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dochodów z odsetek na lokacie bankowej: wyrok WSA z dnia 07.06.2011r. sygn. akt III SA/Wa 3148/10 (nieprawomocny), wyrok WSA z dnia 13.02.2008r. sygn. akt I SA/Op 366/07 (prawomocny), wyrok WSA z dnia 17.06.2009r. sygn. akt I SA/Kr 581/09 (prawomocny). Natomiast, powołane przez Wnioskodawcę wyroki WSA we Wrocławiu sygn. akt I SA/Wr 1154/09 i WSA w Szczecinie sygn. akt I SA/Sz 886/09 są nieprawomocne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie