Pismem z 31.08.2005 r., uzupełnionym pismem z 23.11.2005 r., Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu... - Interpretacja - P-I/423/87/EW/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.11.2005, sygn. P-I/423/87/EW/05, Podlaski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z 31.08.2005 r., uzupełnionym pismem z 23.11.2005 r., Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych nie są kosztami uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów/przychodów o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 23.

Spółka podpisała umowę o dofinansowanie w związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie i wyposażeniu nowych hal produkcyjnych oraz zatrudnieniu nowych pracowników (wzrost zatrudnienia) i w związku z tym otrzymała część określonego w umowie dofinansowania do kosztów zatrudnienia nowozatrudnionych osób - dofinansowanie z Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw" Działanie 2.2.1. Wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych inwestycji.Dofinansowanie do kosztów zatrudnienia wyliczone zostało jako 50% dwuletnich płac brutto 120 nowozatrudnionych pracowników. Jako wysokość przeciętnego wynagrodzenia przyjęto 1300 zł brutto. W związku z powyższym kwota dofinansowania przypadająca na jednego pracownika to 650 zł/miesiąc. Pracownicy, których zatrudnienie związane jest z realizacją dofinansowywanego projektu, zatrudniani byli sukcesywnie od 01.03.2004 r. do grudnia 2004 r.W lipcu Instytucja Zarządzająca wypłaciła Spółce część dofinansowania przypadającą na koszty zatrudnienia pracowników.

W związku z powyższym, konieczna była korekta kosztów uzyskania przychodów o część dofinansowania przypadającą na okresy 01.03.2004 r. - 31.12.2004 r. i 01.01.2005r. - 07.2005r., z uwzględnieniem wynagrodzeń wypłaconych pracownikom do dnia refundacji (za okresy 03.2004 - 12.2004 r. i 01.2005 r. - 06.2005 r.).

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy korekty kosztów, z tytułu otrzymania dofinansowania za rok 2004, należy dokonać w roku 2005, czy też należy skorygować odpowiednie okresy roku 2004?

Według stanowiska Spółki, korekty kosztów podatkowych w kwocie odpowiadającej dofinansowaniu otrzymanemu za rok 2004 należy dokonać w roku 2005. Tak więc koszty uzyskania przychodów za rok 2005 pomniejszone powinny być o sumę kwot dofinansowania za okresy 03.2004 r. - 12.2004 r. i 01.2005 r. - 07.2005 r.). Kolejne korekty kosztów uzyskania przychodów dokonywane powinny być w okresach miesięcznych, o kwotę przypadającą na dany okres do momentu zrównania kwot: otrzymanego dofinansowania i pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w lipcu br. otrzymała z funduszu Unii Europejskiej z Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw" dofinansowanie do kosztów zatrudnienia nowych pracowników, przy czym pracownicy byli zatrudniani sukcesywnie od 1 marca 2004 r. do grudnia 2004 r.

Koszty poniesione przez Spółkę na wynagrodzenie pracowników, jako pozostające w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem podatkowym stanowią w całości koszt podatkowy (z uwzględnieniem obowiązującego od 1.01.2005 r. art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy) aż do czasu otrzymania dotacji pokrywającej część tych kosztów.

Jeżeli otrzymana dotacja spełniać będzie przesłanki uznania jej za dochód wolny określony w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, to w momencie jej otrzymania, tj. w lipcu 2005 r. podatnik zobowiązany jest dokonać korekty kosztów, które zostały sfinansowane bezpośrednio z tych środków, a które w poprzednich okresach sprawozdawczych uznane były za koszt uzyskania przychodu (w przypadku Spółki koszty uzyskania przychodów za okres 01.03.2004 r. do 30.06.2005 r.).

Od miesiąca lipca z kosztów uzyskania przychodów podlegają bieżącemu wyłączeniu koszty, które będą bezpośrednio sfinansowane z tej dotacji.

Z uwagi, iż podatnik nie określił miesiąca w roku 2005, w którym dokonał korekty kosztów, organ podatkowy nie podzielił stanowiska Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.

Podlaski Urząd Skarbowy