w zakresie:czy wydatki wynikajace z faktur wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki, za... - Interpretacja - IBPB-1-2/4510-57/16/MM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.01.2016, sygn. IBPB-1-2/4510-57/16/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie:czy wydatki wynikajace z faktur wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki, zaplacone przez Wnioskodawce przed aportem, nie beda stanowily kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz ? 4 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzialajacy w imieniu Ministra Finansow, stwierdza, ze stanowisko Spolki, przedstawione we wniosku z 4 listopada 2015 r., ktory wplynal do tut. Biura 16 listopada 2015 r., o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy wydatki wynikajace z faktur wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki, zaplacone przez Wnioskodawce przed aportem, nie beda stanowily kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2015 r. wplynal do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy wydatki wynikajace z faktur wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki, zaplacone przez Wnioskodawce przed aportem, nie beda stanowily kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy.

We wniosku zostalo przedstawione nastepujace zdarzenie przyszle:

Spolka z ograniczona odpowiedzialnoscia (dalej: ?Spolka?, ?Wnioskodawca?) podlega obowiazkowi podatkowemu od calosci swoich dochodow, bez wzgledu na miejsce ich osiagania - jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy CIT. Glownym przedmiotem dzialalnosci gospodarczej Wnioskodawcy jest produkcja i sprzedaz obuwia.

W ramach planowanej reorganizacji dzialalnosci gospodarczej, Wnioskodawca zamierza wniesc wklad niepieniezny do nowo zalozonej spolki z ograniczona odpowiedzialnoscia z siedziba na terytorium Polski (dalej: ?Nowa Spolka?). Wnioskodawca posiadal bedzie 100% udzialow w kapitale zakladowym Nowej Spolki. Przedmiotem wkladu niepienieznego do Nowej Spolki bedzie przedsiebiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego - przedmiot wkladu bedzie stanowil zorganizowany zespol skladnikow materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia dzialalnosci gospodarczej (dalej: ?Przedsiebiorstwo?).

Wraz z wniesieniem Przedsiebiorstwa do Nowej Spolki, Nowa Spolka przejmie rowniez zobowiazania funkcjonalnie zwiazane z Przedsiebiorstwem.

Wartosc wkladu niepienieznego (tzn. wartosc aportowanego Przedsiebiorstwa) ustalona zostanie jako wartosc bilansowa aktywow netto Przedsiebiorstwa - tzn. wartosc aktywow pomniejszona o wartosc zobowiazan zwiazanych z Przedsiebiorstwem. Wartosc udzialow otrzymanych przez Wnioskodawce bedzie odpowiadala wartosci wkladu niepienieznego, tzn. wartosci Przedsiebiorstwa przy uwzglednieniu ciezaru zobowiazan, jakie przejmie Nowa Spolka. W ten sposob wartosc udzialow obejmowanych przez Wnioskodawce bedzie nizsza od wartosci, jaka zostalaby ustalona, gdyby Nowa Spolka nie przejmowala zobowiazan funkcjonalnie zwiazanych z Przedsiebiorstwem wnoszonym tytulem wkladu niepienieznego.

W zwiazku z aportem Przedsiebiorstwa oraz przejeciem przez Nowa Spolke zobowiazan funkcjonalnie zwiazanych z Przedsiebiorstwem, Nowa Spolka bedzie zobowiazana do splaty zobowiazan nieuregulowanych przez Wnioskodawce do dnia aportu, wynikajacych z faktur:

  • wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami uzyskanymi przez Wnioskodawce przed aportem, ujetych w ksiegach rachunkowych Wnioskodawcy na okreslony dzien przypadajacy przed aportem,
  • wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty inne niz koszty bezposrednio zwiazane z przychodami, ktore beda dotyczyly swiadczen zrealizowanych przed aportem na rzecz Wnioskodawcy i ujetych w ksiegach rachunkowych Wnioskodawcy na okreslony dzien przypadajacy przez aportem.

We wszystkich wymienionych powyzej sytuacjach, faktury dokumentujace zobowiazania funkcjonalnie zwiazane z Przedsiebiorstwem zostana zaplacone bezposrednio na rzecz kontrahenta przez Nowa Spolke, poniewaz Nowa Spolka (jako nabywca Przedsiebiorstwa oraz podmiot, ktory przejal zobowiazania funkcjonalnie zwiazane z Przedsiebiorstwem) zobowiazana bedzie do spelnienia swiadczenia wynikajacego z tych faktur. Dotyczy to zarowno faktur wystawionych przed dniem aportu, jak rowniez faktur wystawionych po dniu aportu (faktury zwiazane z Przedsiebiorstwem moga zostac wystawione po dniu aportu na Wnioskodawce, poniewaz termin na wystawienie faktury mija 15 dnia miesiaca nastepujacego po miesiacu, w ktorym dokonano dostawy towarow lub wykonano usluge).

Ponadto moze rowniez zaistniec sytuacja, w ramach ktorej Wnioskodawca przed aportem poniesie koszty, ktore beda bezposrednio zwiazane z przychodami, rozpoznanymi po aporcie przez Nowa Spolke, tzn. Wnioskodawca przed aportem zaplaci na rzecz kontrahenta zobowiazania wynikajace z faktur wystawionych przed aportem na Wnioskodawce, natomiast przychody zwiazane z tymi kosztami rozpoznane zostana po aporcie przez Nowa Spolke.

W zwiazku z powyzszym zadano m.in. nastepujace pytanie:

Czy prawidlowe jest stanowisko, zgodnie z ktorym, w ramach opisanego zdarzenia przyszlego, wydatki wynikajace z faktur wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki, zaplacone przez Wnioskodawce przed aportem, nie beda stanowily kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osob prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.; dalej: ?Ustawa CIT?), kosztami uzyskania przychodow sa koszty poniesione w celu osiagniecia przychodow lub zachowania albo zabezpieczenia zrodla przychodow, z wyjatkiem kosztow wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje sie, ze kosztami uzyskania przychodow sa takie koszty, ktore spelniaja kumulatywnie nastepujace warunki:

  • zostaly poniesiony przez podatnika,
  • sa definitywne, a wiec bezzwrotne,
  • pozostaja w zwiazku z prowadzona przez podatnika dzialalnoscia gospodarcza,
  • poniesione zostaly w celu uzyskania przychodow lub zachowania albo zabezpieczenia zrodla przychodow,
  • nie sa kosztami wymienionym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach opisanego zdarzenia przyszlego, wydatki wynikajace z faktur wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki, zaplacone przez Wnioskodawce przed aportem, nie beda stanowily kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy. Podkreslenia bowiem wymaga fakt, ze przedmiotowe wydatki beda bezposrednio zwiazane z przychodami uzyskanymi przez Nowa Spolke, nie beda wiec pozostawaly w bezposrednim zwiazku z przychodami Wnioskodawcy.

Przede wszystkim nalezy stwierdzic, ze mimo iz to Wnioskodawca przed aportem ureguluje naleznosci wynikajace z przedmiotowych faktur, wydatki te nalezy uznac za koszty uzyskania przychodu Nowej Spolki. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1s pkt 2 Ustawy CIT, w przypadku nabycia w drodze wkladu niepienieznego przedsiebiorstwa, wartosc poszczegolnych skladnikow tego wkladu (innych niz srodki trwale lub wartosci niematerialne i prawne) ustala sie w wysokosci przyjetej dla celow podatkowych i wynikajacej z ksiag podatkowych podmiotu wnoszacego wklad na dzien nabycia. Powyzszy przepis statuuje zasade kontynuacji wyceny skladnikow majatkowych przejetych w ramach aportu. Uwzgledniajac powyzsza zasade, nalezy przyjac, ze Nowa Spolka bedzie uprawniona do kontynuowania rozliczen Wnioskodawcy w zakresie wydatkow, ktore beda stanowily koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki.

Ponadto przedmiotowe wydatki beda definitywne (bezzwrotne), beda pozostawaly w zwiazku z prowadzona przez Nowa Spolke dzialalnoscia gospodarcza oraz zostana poniesione w celu uzyskania przychodow lub zachowania albo zabezpieczenia zrodla przychodow. Ponadto przedmiotowe wydatki nie beda stanowily kosztow wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Podsumowujac, wydatki wynikajace z faktur wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki, zaplacone przez Wnioskodawce przed aportem, nie beda stanowily kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy.

Za powyzszym stanowiskiem przemawia rowniez moment, w ktorym przedmiotowe wydatki powinny zostac zaliczone do kosztow uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 15 ust. 4 Ustawy CIT Koszty uzyskania przychodow bezposrednio zwiazane z przychodami, poniesione w latach poprzedzajacych rok podatkowy oraz w roku podatkowym, sa potracalne w tym roku podatkowym, w ktorym osiagniete zostaly odpowiadajace im przychody. Biorac pod uwage powyzsza regulacje, wydatki wynikajace z faktur wystawionych na Wnioskodawce, dokumentujacych koszty bezposrednio zwiazane z przychodami Nowej Spolki, zaplacone przez Wnioskodawce przed aportem, moga zostac zaliczone do kosztow uzyskania przychodu wylacznie przez Nowa Spolke w roku podatkowym w ktorym osiagniete zostaly odpowiadajace im przychody.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego uznaje sie za prawidlowe.

Majac powyzsze na wzgledzie, stosownie do art. 14c ? 1 Ordynacji podatkowej, odstapiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia sie, ze w zakresie pytan oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydano odrebne rozstrzygniecie.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Krakow po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bialej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biala.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach