Od 1 maja 2004 r., stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), o... - Interpretacja - PP.443/119/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.12.2004, sygn. PP.443/119/04, Urząd Skarbowy w Głogowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Od 1 maja 2004 r., stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konktretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako, np. pokrycie części ceny towaru lub rekompensaty z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy (np. dopłaty do świadczonych usług budowlanych). Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Jeśli zaś zostanie ono przekazane na ogólne pokrycie kosztów działalności, to by uznać je za podlegające VAT, należy wykazać, że dofinansowanie to miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz fakt, iż otrzymywana przez podatnika dotacja na pokrycie kosztów związanych z opracowaniem projektu materiałów promocyjnych firm w języku angielskim i hiszpańskim oraz opracowaniem promocji produktów - strona www, nie jest bezpośrednio związana z określoną dostawą towaru lub świadczeniem usług, dotacja taka nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wobec czego dla udokumentowania jej otrzymania nie przewidziano takiego dokumentu jak faktura VAT.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Z kolei zgodnie z regulacją prawną zawartą w art. 16 ust. 1 pkt 58 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24.
Zgodnie z wykładnią językową, na mocy wyżej wymienionego przepisu, nie będą więc stanowiły kosztów uzyskania przychodów, wydatki związane z opracowaniem projektu materiałów promocyjnych firmy w języku angielskim i hiszpańskim oraz opracowaniem promocji produktów - strona www. poniesione przez podatnika, w części w jakiej zostały one pokryte otrzymaną dotacją sfinansowaną ze środków programu PHARE. W pozostałej części wydatki na te cele będą stanowiły dla podatnika koszt uzyskania przychodów, gdyż zostały one poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów na mocy art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:
a) podatek naliczony:
- jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów, lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego,
b) podatek należny w przypadku:
- importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
- przekazania lub zużycia przez podatnika towarów, lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami,
W skierowanym zapytaniu żadna z powyżej wymienionych sytuacji nie ma miejsca. Zatem nawet jeżeli byłby należny od otrzymanej dotacji podatek od towarów i usług (co jak wcześniej wskazano nie będzie miało miejsca), nie może on stanowić kosztów uzyskania przychodu. Jest to zrozumiałe, gdyż zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Głogowie