Czy uzyskane odsetki od gromadzonych kaucji mieszkaniowych na rachunku lokat terminowych (art. 49 ust. 1 pkt 2 prawa bankowego) są przychodami związan... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1342/11/CzP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.02.2012, sygn. IBPBI/2/423-1342/11/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy uzyskane odsetki od gromadzonych kaucji mieszkaniowych na rachunku lokat terminowych (art. 49 ust. 1 pkt 2 prawa bankowego) są przychodami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a tym samym zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych? /pytanie oznaczone we wniosku Nr 1/

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu odsetek bankowych od środków pochodzących z gromadzonych kaucji znajdujących się na rachunku lokat terminowych /pytanie oznaczone we wniosku Nr 1/- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2011r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu odsetek bankowych od środków pochodzących z gromadzonych kaucji znajdujących się na rachunku lokat terminowych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 stycznia 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-1342/11/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 30 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka, jako Towarzystwo Budownictwa Społecznego, prowadzi działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1070 z poz. zm.). W momencie zawierania umowy najmu, najemca wpłaca kaucję na rzecz Spółki. Wpłacane kaucje Spółka gromadzi na oprocentowanym rachunku bankowym lub dokonuje terminowych lokat. Odsetki te są wykorzystane w momencie zwracania kaucji w przypadku rozwiązania umowy z najemcą lub przeznaczane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

W uzupełnieniu wniosku, zawartym w piśmie z dnia 25 stycznia 2012 r. (wpływ do tut. Organu 30 stycznia 2012 r.) wskazano, iż Spółka uzyskuje przychody finansowe z rachunku lokat terminowych. Na rachunek ten, z rachunku bieżącego w miarę posiadania środków z wpłaconych kaucji mieszkaniowych, dokonuje przelewu. Przychody finansowe w postaci odsetek są przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, w tym na wypłatę zwaloryzowanej kaucji w przypadku rozwiązania umowy najmu.

Sposób pobierania i zwrotu kaucji reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.). W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, zawarcie umowy najmu może być uzależnione od wpłacenia przez najemcę kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu lokalu, przysługujących wynajmującemu w dniu opróżnienia lokalu. Kaucja nie może przekraczać dwunastokrotności miesięcznego czynszu za dany lokal, obliczonego według stawki czynszu obowiązującej w dniu zawarcia umowy najmu. Zgodnie z art. 6 ust. 3 tej ustawy, zwrot zwaloryzowanej kaucji następuje w kwocie równej iloczynowi kwoty miesięcznego czynszu obowiązującego w dniu zwrotu kaucji i krotności czynszu przyjętej przy pobieraniu kaucji, jednak w kwocie nie niższej niż kaucja pobrana.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy uzyskane odsetki od zgromadzonych kaucji mieszkaniowych na rachunku lokat terminowych (art. 49 ust. 1 pkt 2 prawa bankowego) są przychodami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a tym samym zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych... /pytanie oznaczone we wniosku Nr 1/

Zdaniem Spółki, uzyskane odsetki z gromadzonych kaucji na rachunku bankowym, są przychodami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i w momencie przeznaczenia ich na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, są zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.), banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:

  1. rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze,
  2. rachunki lokat terminowych,
  3. rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych,
  4. rachunki powiernicze.

W myśl art. 49 ust. 2 tej ustawy, rachunki rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

  1. osób prawnych,
  2. jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną,
  3. osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami.

Z kolei stosownie do art. 49 ust. 3 ww. ustawy, rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

  1. osób fizycznych,
  2. szkolnych kas oszczędnościowych,
  3. pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych.

Z powyższych regulacji wynika więc, iż Wnioskodawca, jako osoba prawna, może posiadać rachunki rozliczeniowe i rachunki lokat terminowych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w momencie zawierania umowy najmu, najemca wpłaca kaucję na rzecz Spółki. Wpłacane kaucje Spółka gromadzi na oprocentowanym rachunku bankowym lub dokonuje terminowych lokat. Odsetki te są wykorzystane w momencie zwracania kaucji w przypadku rozwiązania umowy z najemcą lub przeznaczane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, iż Spółka uzyskuje przychody finansowe z rachunku lokat terminowych. Na rachunek ten dokonuje przelewu z rachunku bieżącego w miarę posiadania środków z wpłaconych kaucji mieszkaniowych. Przychody finansowe w postaci odsetek są przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, w tym na wypłatę zwaloryzowanej kaucji w przypadku rozwiązania umowy najmu.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 z późn. zm. określana dalej skrótem updop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; (.). Natomiast, ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

  1. dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
  2. dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana updop nie zawiera definicji: zasobów mieszkaniowych oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi, dlatego też należy sięgnąć do wykładni językowej powyższych pojęć.

Przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W odniesieniu do drugiego z ww. pojęć wskazać należy, iż z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie gospodarki nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia gospodarka oraz pojęcia zasoby mieszkaniowe, na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Związane z wyżej wymienionymi zasobami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu updop (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody towarzystw budownictwa społecznego otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony będzie bowiem jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka uzyskuje przychody finansowe w postaci odsetek z rachunku lokat terminowych, założonych z kaucji wpłacanych przez najemców lokali mieszkalnych. Uzyskane z tego tytułu dochody, mimo przeznaczenia ich w całości na cele gospodarki mieszkaniowej, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przychody z oprocentowania z rachunku lokat terminowych (niezależnie od źródła pochodzenia wpłat na lokaty) zaliczane są bowiem do kategorii przychodów finansowych i dochody z tego tytułu nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (osiągane są z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi). Dochody te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, zatem nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie. Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania i tym samym, powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Dodatkowo tut. Organ wskazuje, iż w orzecznictwie sądowym reprezentowane jest również stanowisko zbieżne do zawartego w niniejszej interpretacji indywidualnej, np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 06 maja 2011 r. sygn. I SA/Kr 407/11 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 lipca 2010 r. sygn. II FSK 353/09.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach