Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PB3-423-84/08-2/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2008, sygn. IP-PB3-423-84/08-2/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2007r. (data wpływu 02.01.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.01.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad ustalania wartości początkowej przejętych środków trwałych oraz metody ich amortyzacji .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

XXXIII Zjazd .... powziął uchwałę wprowadzającą zmiany do Statutu ...., polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne Chorągwie .... osobowości prawnej. Nabycie osobowości prawnej przez Chorągwie .... powoduje konieczność ich majątkowego i finansowego wydzielenia z dotychczasowej struktury Związku, w której funkcjonowałyby jako jednostki samobilansujące (bez osobowości prawnej). Na mocy postanowień §3 ust. 1 przedmiotowej uchwały - Główna Kwatera .... została zobowiązana do protokolarnego przekazania dla Chorągwi ..... - po jej zarejestrowaniu jako osoby prawnej - wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym tej Chorągwi, w tym należących do niej hufców i innych jednostek organizacyjnych, oraz związanych z tymi aktywami - pasywów. Chorągiew ..... uzyskała osobowość prawną na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późniejszymi zmianami), z chwilą jej wpisania do KRS, co nastąpiło w dniu 01.06.2007r.

W związku z wyższym powstała konieczność przeprowadzenia wydzielenia Chorągwi z dotychczasowej struktury ..... Przepisy prawa na podstawie, których dokonywany jest podział .... to:

  1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późniejszymi zmianami),
  2. Statut Związku ............,
  3. Uchwała XXXIII Zjazdu .. wprowadzająca zmiany do statutu .... Przed uzyskaniem osobowości prawnej, Chorągiew .... stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Chorągiew, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem, stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania. Przed uzyskaniem osobowości prawnej samodzielnie sporządzano jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Na mocy postanowień §3, ust. 1 uchwały XXXIII Zjazdu .. - Główna Kwatera ... zobowiązana została do protokolarnego przekazania danej Chorągwi - po jej zarejestrowaniu - wszystkich składników majątku będących, w dniu p rzeka zenie, we władaniu ekonomicznym Chorągwi, w tym hufców i innych jednostek organizacyjnych, oraz związanych z tymi aktywami pasywów.

Zdaniem Wnioskodawcy, majątek przekazany dla Chorągwi .... pomniejszony o przekazane zobowiązania, który pozostawał w faktycznym posiadaniu Chorągwi nie będzie stanowił przychodu podatkowego, ponieważ znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 12, ust. 4, pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi; że nie zalicza się do przychodów podatkowych przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Zdaniem Wnioskodawcy, majątek przekazany Chorągwi, który był w faktycznym jej władaniu do dnia uzyskania osobowości prawnej i był odzwierciedlony w funduszu podstawowym jednostki samobilansującej będzie stanowił dla Chorągwi fundusz założycielski.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dn. 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela tak więc przekazany podatnikowi majątek stanowiący jego fundusz założycielski nie stanowi przychodu podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie