POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/423-0078/07/AK

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.05.2007, sygn. DP/423-0078/07/AK, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie koszty uzyskania przychodu VAT naliczony od wydatków na reprezentację

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W styczniu 2007 roku Podatnik dokonał zakupów towarów z przeznaczeniem na cele reprezentacji. Towary te przekazywane są nieodpłatnie na cele reprezentacji jako upominki dla kontrahentów.

Podatnik ma wątpliwości, czy podatek VAT naliczony od towarów zakupionych na cele reprezentacji niestanowiących kosztu uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może stanowić koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) - drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Podatnika z kosztów uzyskania przychodów należy wyłączyć wartość netto upominków dla kontrahentów. Jednocześnie stosując odpowiednio zapisy art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) - drugie lub art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.b) - drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek VAT naliczony lub należny będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r., w brzmieniu obowiązującym w 2007r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) - drugie ustawy z dnia 15.02.1992r. nie uważa się za koszt uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r., w brzmieniu obowiązującym przed 2007r., nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Obecnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zmiana przepisów polega na uznaniu za koszty podatkowe w pełnej wysokości kosztów reklamy, niezależnie od tego czy reklama ma charakter publiczny czy niepubliczny. Zlikwidowana natomiast została możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć "reklama i reprezentacja", stąd ich znaczenia należy szukać w definicji słownikowej, w myśl której określenie "reprezentacja" oznacza: okazałość, wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną z zajmowanym stanowiskiem lub pozycją społeczną. Natomiast pojęcie "reklama" jest definiowane jako: chwalenie kogoś, zachwalanie czegoś, rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia tych towarów.

Zatem nie będą wykazywać charakteru reklamowego i nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu jako wydatki na reprezentację, eleganckie, wartościowe upominki wręczane wybranym kontrahentom. Natomiast oznakowanie drobnych prezentów (w postaci długopisów, kubków, smyczy itp.) logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady, uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług. Zatem, jako wyjątek od wskazanej reguły należy traktować regulacje zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) - drugie ustawy z dnia 15.02.1992r., zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

Jak wynika z pisma Ministerstwa Finansów w piśmie z dnia 26.04.2007r., nr DD6-8213-373/MD/07/6913/06 Podatnik nie ma zatem swobodnego wyboru między odliczeniem VAT, a zaliczeniem go do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) - drugie posługuje się zwrotem nie przysługuje obniżenie kwoty (...) podatku od towarów i usług w związku z tym zdaniem Ministerstwa Finansów nie można uznać, iż nieskorzystanie z prawa do obniżenia podatku jest równoznaczne z nieprzysługiwaniem prawa do obniżenia podatku.

Jak wynika z wniosku w styczniu 2007 roku Podatnik dokonał zakupów towarów z przeznaczeniem na cele reprezentacji, przy czym Spółka nie odliczyła podatku VAT naliczonego od tych zakupów. Dokonując interpretacji przedstawionego we wniosku stanu faktycznego pod kątem ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z dnia 30.05.2007r., nr VI/443-32/07/JW potwierdził, iż w przestawionym stanie faktycznym Podatnikowi w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabytych w styczniu 2007r. towarów przeznaczonych na cele reprezentacji.

Z kolei dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego pod kątem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie można zgodzić się z Podatnikiem, iż stosując zapis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) - drugie ustawy z dnia 15.02.1992r. podatek VAT naliczony z tytułu nabytych w styczniu 2007r. towarów przeznaczonych na cele reprezentacji będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, pomimo iż wartość netto upominków dla kontrahentów nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem tut. Organu podatkowego treść art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) - drugie w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. należy odczytywać w ten sposób, że jeżeli dany wydatek został zaliczony w ciężar kosztów uzyskania przychodów Podatnika, a Podatnikowi w świetle przepisów ustawy o VAT nie przysługuje prawo do obniżenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z tym wydatkiem, wówczas Podatnik ma prawo uznać naliczony podatek za koszt uzyskania przychodów.

Natomiast w przypadku, gdy dany wydatek nie został zaliczony u Podatnika w ciężar kosztów uzyskania przychodów i Podatnikowi temu nie przysługuje prawo od obniżenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z tym wydatkiem, to Podatnik ten nie może podatku naliczonego VAT od tego wydatku uznać za koszt uzyskania przychodów. Odmienna interpretacja ww. przepisów prowadziłaby wg tut. Organu podatkowego do niemożliwej do zaakceptowania sytuacji polegającej na tym, że Podatnik, który samego wydatku (w jego wartości netto) nie może w świetle przepisów podatkowych zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów, miałby prawo obciążać te koszty elementem pochodnym od tej wartości, tj. podatkiem naliczonym VAT związanym z przedmiotowym wydatkiem.

Reasumując w ocenie tut. Organu podatkowego nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika, iż w sytuacji zakupu towarów z przeznaczeniem na cele reprezentacji z kosztów uzyskania przychodów należy wyłączyć wartość netto upominków dla kontrahentów. Jednocześnie stosując odpowiednio zapisy art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) - drugie lub art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.b) - drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek VAT naliczony lub należny będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Pomorski Urząd Skarbowy