
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.02.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.03.2007 r. wpłynął do tutejszego Organu podatkowego wniosek spółki o udzielenie pisemnej interpretacji codo zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika iż wnioskująca spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na detalicznej sprzedaży paliw płynnych i w celu jej zwiększenia spółka zorganizowała akcję promocyjną. Akcja promocyjna polega na spełnieniu przez klientów stacji określonych warunków,celem otrzymania od stacji premii w postaci usług gastronomicznych. Oznacza to, że każdy klient dokonujący zakupu paliwa powyżej ilości 100 litrów jest uprawniony do odbioru usług gastronomicznych o wartości 5 zł. Premia w postaci określonej wartości usługi gastronomicznej jest realizowana na podstawie posiadanego przez klienta dokumentu zakupu (paragonu lub faktury) przez sąsiadującą ze stacją paliw restaurację.
W cyklach 7 dniowych restauracja sporządza zestawienie określające wielkość sprzedaży i ilość zrealizowanych usług gastronomicznych w ramach akcji promocyjnej i obciąża stację fakturą VAT. Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego Wnioskująca spółka zwróciła się do tut. Organu z zapytaniem czy zakup wymienionych wyżej usług gastronomicznych może zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów czy też są to wydatki na cele reprezentacyjne.
Żądaniem wnioskującej spółki wydatki związane z przyznaną premią dla klientów mają związek z uzyskanymi przychodami i są przyczyną uatrakcyjnienia sprzedaży oraz jej zwiększenia co jest podstawą do uznania tych wydatków za koszt uzyskania przychodu.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska spółki przedstawionego we wniosku,w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm./ kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.
Warunkiem uznania poniesionych wydatków za koszt uzyskania przychodów jest występowanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. W tym wypadku do obowiązku podatnika jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu.
Mając na uwadze art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym zorganizowana przez spółkę sprzedaż promocyjna zdaniem tut. Organu ma wyraźny cel zdynamizowania, obrotów, zachęcając klientów do zwiększonych zakupów co stanowi wystarczającą przesłankę do uznania związku tych wydatków z uzyskiwanymi przychodami.
Wydatki poniesione na zakup usług gastronomicznych stanowiących nagrody w sprzedaży premiowej nie powinny być utożsamiane z wydatkami reprezentacyjnymi,o których wspomina spółka w przedmiotowym zapytaniu. Bowiem zapis art. 16 ust. 1 pkt.28 cyt wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji a w szczególności wydatki poniesione na usługi gastronomiczne,zakup żywności oraz napojów. Sprzedaż premiowa polega na nagradzaniu klientów w postaci przekazania nagrody w zamian za realizację większej ilości zakupów - w tym przypadku zakup określonej ilości paliwa.
Mając powyższe na uwadze,spółka dokonuje zakupu usług gastronomicznych nie w celach reprezentacyjnych lecz w celu wywiązania się z publicznego przyrzeczenia (art. 919 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze zm.), które jest uznaną i często stosowaną w praktyce techniką zwiększenia sprzedaży.
Skoro zatem ponoszenie wydatków na nabycie towarów mających stanowić nagrody w sprzedaży premiowej wpływa na wielkość osiąganych przychodów a równocześnie wydatki te nie są zawarte w katalogu art. l6 ust. l cyt. Ustawy, oznacza to, że mogą być w pełni odnoszone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Powyższa interpretacja
-zgodnie z art. 14a § 2 cyt na wstępie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoja moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
-nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu
Skarbowego w Myślenicach, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
