P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPR1/423-13/07/KK/1

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.04.2007, sygn. 1471/DPR1/423-13/07/KK/1, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
1472/ROP1/423-370-73/06/AW, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
PB 3-93-MD-8214-10/02, interpretacja Ministra Finansów

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 19.01.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 29.01.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wydatki poniesione przez Spółkę na budowę sieci wodociągowej w części niezamortyzowanej na dzień przekazania jej zainteresowanym samorządom mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

nać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie składowania i utylizacji odpadów. Jest właścicielem składowiska odpadów na nieruchomościach gminnych, uzyskanych w formie użyczenia na okres 20 lat. W celu zapewnienia właściwej infrastruktury niezbędnej do realizacji zakresu swojego działania, Spółka wybudowała sieć wodociągową o wartości około 431.000 zł. Ten środek trwały jest amortyzowany w kwocie 1.616 zł miesięcznie. Na dzień dzisiejszy umorzenie wynosi około 20.000 zł. Z zaopatrzenia w wodę z w/w sieci korzysta Spółka oraz okoliczni mieszkańcy gmin, przez które sieć przebiega. W celu uregulowania spraw prawnych, w tym ustalenia jednego operatora sieci odpowiedzialnego za utrzymanie i eksploatację wodociągu, kierując się wnioskiem zainteresowanych samorządów, Spółka rozważa możliwość przekazania na stan majątkowy obu zainteresowanych gmin odcinków wodociągu stosownie do terenu, po którym sieć przebiega.W związku z powyższym Strona zwraca się z pytaniem, czy w przypadku nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej samorządom, będzie mogła zaliczyć niezamortyzowaną wartość inwestycji do kosztów uzyskania przychodów.Spółka stoi na stanowisku, iż niezamortyzowana wartość inwestycji będzie stanowiła dla niej koszt uzyskania przychodów. Strona zaznacza, iż sieć wodociągowa jest zaewidencjonowana i stanowi odrębny środek trwały. Nie jest traktowana jako element zwiększający wartość składowiska głównego, ponieważ poszczególne kwatery składowiska traktowane są jako odrębne środki trwałe, a przedmiotowa sieć służy potrzebom związanym z pełną obsługą wszystkich elementów składowiska. Zdaniem Spółki przekazanie sieci wodociągowej samorządom nie nosi znamion darowizny, ponieważ nie ma na celu obdarowania kogokolwiek, lecz jest niezbędne do unormowania prawa własności odpowiedniego podmiotu oraz wykorzystania sieci przez wszystkich zainteresowanych zgodnie z prawem. Na potwierdzenie swojego stanowiska Strona powołuje się na interpretację Ministra Finansów z dnia 06.11.2002r. znak PB 3-93-MD-8214-10/02, postanowienie w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 02.03.2006r. znak 1472/ROP1/423-370-73/06/AW oraz decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20.07.2006r. znak 1401/PD-42302-65/06/EL.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie poglądem, aby określony wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu musi mieć związek z uzyskiwanymi przychodami, a ponadto winien być poniesiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Stosownie natomiast do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o pdop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wydatki te, w myśl art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a 16m ustawy, z uwzględnieniem art. 16. Amortyzacji, na podstawie art. 16a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi. W przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych o dokonane odpisy amortyzacyjne pomniejsza się wydatki na nabycie środków trwałych. Tak ustaloną wartość, zaktualizowaną zgodnie z odrębnymi przepisami, podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy, który stanowi, iż wydatki na nabycie środków trwałych zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia. Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zrealizowała inwestycję w postaci budowy sieci wodociągowej, którą następnie zaliczyła do środków trwałych wytworzonych we własnym zakresie, a wydatki z tym związane zaliczała do kosztów uzyskania przychodów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne. Dotychczasowe umorzenie wynosiło 20.000 zł. Spółka ten środek trwały zamierza przekazać nieodpłatnie zainteresowanym gminom. Biorąc powyższe pod uwagę, w przypadku nieodpłatnego przekazania danego środka trwałego nie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten dopuszcza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej części wartości środka trwałego, ale tylko wtedy, gdy zostanie on zbyty za odpłatnością. Tym samym Spółka nie jest uprawniona do uznania wydatków poniesionych na budowę sieci wodociągowej w niezamortyzowanej części na dzień jej przekazania samorządom do kosztów uzyskania przychodów. Na gruncie prawa podatkowego wydatków tych w kontekście art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, nie można również zakwalifikować do strat pojmowanych w sposób wskazany w art. 16 ust. 1 pkt 5 lub 6 tej ustawy. Kosztem uzyskania przychodów mogą być jedynie straty niezawinione przez podatnika, z czym w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika bowiem, aby Spółka na podstawie odrębnych ustaw była zobowiązana do nieodpłatnego przekazania sieci. Kwestię zasad przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego sieci wodociągowych reguluje ustawa z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006r. Nr 123, poz. 858), która w art. 31 ust. 1 stanowi, iż osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Z tytułu nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej Strona nie uzyskuje więc żadnych wymiernych korzyści. Dlatego też z uwagi na brak ekonomicznego uzasadnienia tegoż kosztu, przede wszystkim ze względu na brak wymiernych korzyści gospodarczych, a także istniejącej możliwości odpłatnego zbycia przedmiotowego środka trwałego, wydatek ten, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów Spółki. Ponadto Spółka pozbawiona będzie prawa do kontynuowania amortyzacji przedmiotowego środka trwałego z uwagi na fakt, iż nie będzie spełniała warunków wynikających z art. 16a w/w ustawy, gdyż w wyniku przekazania na rzecz innego podmiotu przestanie być właścicielem tego środka trwałego. W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, przedstawione we wniosku stanowisko Strony jest nieprawidłowe.Ponadto Naczelnik tutejszego Urzędu nadmienia, iż pozostałe kwestie poruszane we wniosku, tj. dotyczące powstania przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej samorządowi oraz możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu faktur zakupu na realizację niniejszej inwestycji, są przedmiotem odrębnych postanowień.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie