POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1438/DP/423/10-1/06/GE

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.04.2006, sygn. 1438/DP/423/10-1/06/GE, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 23.12.2005r., (wpływ 09.01.2006r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii możliwości zaliczenia zakupu alkoholu w ramach kosztów reprezentacji i reklamy do kosztów uzyskania przychodów - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów


postanawia


uznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - wg PKD doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej - ponosi koszty związane z reprezentacją i reklamą na zakup drobnych upominków m.innymi alkoholu. Zdaniem Spółki zakup alkoholu w ramach upominku dla kontrahenta jako wydatek związany z reprezentacją i reklamą stanowi koszt uzyskania przychodu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów nie podziela stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, co oznacza, że w celu zaliczenia konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodów podatnik jest obowiązany wykazać związek tego wydatku z uzyskanym przychodem.

Jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt. 28 ww. ustawy ustawodawca postanowił, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publiczne w inny sposób.

Z powyższego przepisu wynika, że nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Pojecie reklamy i reprezentacji winno być interpretowane zgodnie ze znaczeniem powszechnym, nie jest bowiem normowane w sposób szczególny. W praktyce przyjęło się, iż zarówno reklama, jak i reprezentacja to działania w sferze prezentowania podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostają one w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności. Nie każdy, zatem zakup upominków dla kontrahentów podatnik ma prawo zaliczyć w koszty uzyskania przychodów. Takie upominki muszą służyć upowszechnianiu wiedzy o działaniach i produktach firmy i zachęcać do ich nabywania.

Zatem, biorąc pod uwagę, że upominek w postaci alkoholu nie służy kształtowaniu wizerunku Spółki i wiedzy o jej działalności polegającej na doradztwie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, a więc nie spełnia kryterium pojęcia ani reklamy ani reprezentacji należy stwierdzić, że dla celów podatkowych, poniesiony na jego zakup wydatek nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów