
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku X S.A. z dnia 31 marca 2006r. (data wpływu do Urzędu 05.04.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi obrót energią elektryczną, w tym energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych oraz jej sprzedaż do odbiorców końcowych. Spółka posiada świadectwa pochodzenia z konwersji oraz nabyte po dniu 01.10.2005r.
W dniu 01.10.2005r. nastąpiła zmiana przepisów prawa energetycznego w zakresie obrotu energią elektryczną ze źródeł odnawialnych. W efekcie tej zmiany dotychczasowe świadectwa pochodzenia, będące jedynie dokumentem potwierdzającym pochodzenie energii elektrycznej, stały się towarem giełdowym w rozumieniu przepisów ustawy o giełdach towarowych.
Zgodnie z art. 9e ust. 3 prawa energetycznego, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE) wydaje podmiotom produkującym energię ze źródeł odnawialnych świadectwa pochodzenia. Świadectwa pochodzenia są następnie
zapisywane w rejestrze prowadzonym przy Towarowej Giełdzie Energii. Prawa majątkowe z nich wynikające powstają wraz z zapisem na koncie ewidencyjnym w rejestrze. Wpis oraz zmiany w rejestrze świadectw pochodzenia podlegają opłacie o charakterze administracyjnym (art. 9e ust. 12 w/w ustawy). Natomiast wydawanie świadectw jest bezpłatne.
Na podstawie art. 9a Prawa energetycznego, przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się m.in. obrotem energią elektryczną i sprzedające tę energię odbiorcom końcowym, są zobowiązane do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia Prezesowi URE. W przypadku umorzenia świadectwa pochodzenia, wygasają prawa majątkowe wynikające z tego świadectwa.
W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, Spółka zwróciła się z zapytaniem czy wydatki inne niż cena nabycia świadectwa pochodzenia energii, bezpośrednio związane z ich zakupem stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich faktycznego poniesienia.
Według
Podatnika, koszty ogólne związane z obrotem świadectwami (m.in. opłaty giełdowe, opłata za wpis do rejestru, inne opłaty o charakterze administracyjnym) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.
W ocenie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawiona argumentacja Strony jest nieprawidłowa.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Koszty, których nie można bezpośrednio lub pośrednio wiązać z uzyskanym przychodem, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu z chwilą ich faktycznego poniesienia.
Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 8b w/w ustawy, nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych - do czasu realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia - o ile wydatki te, stosownie do art. 16g ust. 3 i 4, nie powiększają wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Świadectwa pochodzenia energii stanowią pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 16 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym do ustalania kosztów związanych z ich nabyciem zastosowanie znajduje art. 16 ust. 1 pkt 8b
cyt. ustawy.
Cytowany art. 16 ust. 1 pkt 8b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie nie tylko do kosztów odpowiadających cenie nabycia świadectw pochodzenia, lecz również do innych wydatków związanych z ich nabyciem.
Z treści wniosku Spółki wynika, że wydatki o których mowa w zapytaniu, tj. opłaty giełdowe, opłata za wpis do rejestru, inne opłaty o charakterze administracyjnym, są bezpośrednio związane z zakupem świadectw pochodzenia, tym samym ma do nich zastosowanie cytowany art. 16 ust. 1 pkt 8b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
