Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkow... - Interpretacja - ŁUS II-2-423/48/06/AT

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.06.2006, sygn. ŁUS II-2-423/48/06/AT, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na zorganizowanie akcji promocyjnej, w tym wydatków poniesionych na zakup nagrody w postaci bonów towarowych, do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) uznajeza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 16.03.2006 r. (data wpływu do Urzędu 17.03.2006 r.) Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym prawidłowości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zorganizowanie akcji promocyjnej swoich wyrobów (druki ulotek, zakup nagród w postaci bonów, itp.) skierowanej do indywidualnego klienta, za pośrednictwem apteki.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, za pośrednictwem aptek sprzedających produkty Spółki, organizuje akcję promującą swoje produkty, skierowaną do indywidualnego klienta aptek. Każdy klient, który nabędzie w aptece określone produkty Spółki na łączną kwotę 120 zł otrzyma od pracownika Spółki nagrodę w postaci bonu towarowego o wartości 10 zł. Zdaniem Spółki, wydatki poniesione w związku z prowadzeniem tej akcji, takie jak: druk ulotek, zakup bonów towarowych, itp. w całości, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są kosztem uzyskania przychodów. Przedmiotowej akcji nie należy traktować jako czynności z zakresu reprezentacji i reklamy, bowiem wydanie nagrody następuje po dokonaniu zakupu przez klienta. Działania Spółki nie mają na celu zwiększenie obrotów apteki, lecz zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, a tym samym mają związek z jej przychodami.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, iż podatnik ma prawo zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że wykaże jego związek z prowadzoną przez siebie działalnością, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz, że nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy.W opinii organu podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym Spółka wykazała, iż wydawanie nagrody za kupno wyrobów Spółki w aptece, za określoną kwotę, może mieć wpływ na poziom obrotów Spółki z apteką, a tym samym na wielkość jej przychodów. Akcja promocyjna ma na celu zachęcenie klientów apteki do nabycia produktów Spółki za jak największą kwotę taką, która uprawni ich do odbioru nagrody w postaci bonu towarowego. Wydatki ponoszone na organizację i prowadzenie opisanej akcji promocyjnej mają zatem związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, gdyż stymulują sprzedaż produktów Spółki i wpływają na wielkość jej przychodów. Biorąc powyższe pod uwagę oraz to, iż nie ujęto ich w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w całości stanowią koszty uzyskania przychodów. Uznając za prawidłowe stanowisko Spółki zaprezentowane we wniosku Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi postanowił, jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Łódzki Urząd Skarbowy