
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 6 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 26 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…) od 2 sierpnia 2022 r. według kodu PKD 62.10.B – pozostała działalność w zakresie programowania (wcześniej 62.02.Z zgodnie z klasyfikacją PKD 2007). Oprócz opisanej działalności gospodarczej, która jest przedmiotem złożonego wniosku, nie uzyskuje Pani żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani działalność polega wyłącznie na ręcznym testowaniu oprogramowania (testy funkcjonalne i regresyjne przeprowadzane ręcznie) dla klientów z sektora IT. Nie tworzy Pani oprogramowania, nie pisze kodu, nie wdraża automatyzacji. Testowanie odbywa się z wykorzystaniem gotowych narzędzi (np. (…)). Wyniki testów przekazuje Pani klientowi w formie raportu.
W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pani usługi w zakresie testowania oprogramowania, obejmujące w szczególności:
a)przeprowadzanie ręcznych testów oprogramowania;
b)wykonywanie testów manualnych na podstawie przygotowanych wcześniej scenariuszy testowych;
c)sprawdzanie, czy nowe funkcjonalności tworzone przez programistów zostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wymaganiami klientów;
d)weryfikowanie poprawek wcześniej zgłoszonych błędów zgodnie z wymaganiami klienta;
e)prowadzenie dokumentacji testowej;
f)opracowywanie przypadków testowych i scenariuszy;
g)rejestrowanie i raportowanie wyników testów;
h)zgłaszanie błędów lub problemów w działaniu oprogramowania;
i)analizę wymagań klienta oraz dokumentacji technicznej i biznesowej w celu zrozumienia, jakie zachowanie oprogramowania uznaje się za prawidłowe;
j)sprawdzanie, czy testy przeprowadzone w środowisku testowym dają oczekiwane rezultaty w środowisku produkcyjnym (ostatecznej wersji aplikacji).
W piśmie, które wpłynęło 26 maja 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1. Jakie dokładnie czynności wykonuje Pani w ramach świadczonej usługi testowania oprogramowania będącej przedmiotem wniosku? Należy wskazać na czym konkretnie polegają Pani czynności w zakresie:
a)przeprowadzania ręcznych testów oprogramowania;
b)wykonywania testów manualnych na podstawie przygotowanych wcześniej scenariuszy testowych;
c)sprawdzania, czy nowe funkcjonalności tworzone przez programistów zostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wymaganiami klientów;
d)weryfikowania poprawek wcześniej zgłoszonych błędów zgodnie z wymaganiami klienta;
e)prowadzenia dokumentacji testowej;
f)opracowywania przypadków testowych i scenariuszy;
g)rejestrowania i raportowania wyników testów;
h)zgłaszania błędów lub problemów w działaniu oprogramowania;
i)analizy wymagań klienta oraz dokumentacji technicznej i biznesowej w celu zrozumienia, jakie zachowanie oprogramowania uznaje się za prawidłowe;
j)sprawdzania, czy testy przeprowadzone w środowisku testowym dają oczekiwane rezultaty w środowisku produkcyjnym (ostatecznej wersji aplikacji).
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
a)na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności?
b)czego dotyczą?
c)jaki jest ich zakres?
d)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z dziesięciu wyżej wymienionych w lit. a-j przez Panią czynności wykonywanych w ramach usługi testowania oprogramowania będącej przedmiotem wniosku.
Odpowiedź:
a)przeprowadzanie ręcznych testów oprogramowania;
Sprawdza Pani działanie funkcji programów pod kątem zgodności z wymaganiami, ręcznie odtwarzając scenariusze użytkownika. Ocenia Pani poprawność działania oraz interfejs.
b)wykonywanie testów manualnych na podstawie przygotowanych wcześniej scenariuszy;
Korzysta Pani z gotowych przypadków testowych, przygotowanych przez Panią lub przez klienta, aby systematycznie weryfikować funkcjonalność.
c)sprawdzanie nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów;
Porównuje Pani rzeczywiste zachowanie programu z dokumentacją dostarczoną przez klienta.
d)weryfikowanie poprawek wcześniej zgłoszonych błędów;
Sprawdza Pani, czy uprzednio wykryte błędy zostały usunięte, zgodnie z wymaganiami klienta.
e)prowadzenie dokumentacji testowej;
Tworzy Pani lub uzupełnia dokumentację w (…) – w tym statusy, kroki odtworzenia oraz załączniki.
f)opracowywanie przypadków i scenariuszy testowych;
Tworzy Pani szczegółowe instrukcje (scenariusze testowe) do testów funkcjonalnych i regresyjnych.
g)rejestrowanie i raportowanie wyników testów;
Zapisuje Pani wyniki, tworzy zgłoszenia błędów i końcowe raporty dla klienta.
h)zgłaszanie błędów lub problemów w działaniu oprogramowania;
Tworzy Pani zgłoszenia błędów zawierające opis, kroki odtworzenia, oczekiwane i rzeczywiste zachowanie, dołącza Pani zrzuty ekranu/wideo.
i)analiza wymagań klienta oraz dokumentacji technicznej i biznesowej;
Analizuje Pani dokumentację klienta (user stories, wymagania techniczne), aby właściwie zrozumieć oczekiwane zachowanie oprogramowania.
j)sprawdzenie, czy testy przeprowadzone w środowisku testowym dają oczekiwane rezultaty w środowisku produkcyjnym;
Porównuje Pani zachowanie aplikacji po wdrożeniu z wynikami uzyskanymi podczas testów – to końcowy etap weryfikacji przed publikacją.
2. Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r.
3. Czy prowadzona przez Panią działalność w zakresie testowania oprogramowania – stanowiąca przedmiot wniosku – sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi związane z testowaniem i analizą oprogramowania”, do którego odwołuje się Pani we własnym stanowisku?
Jeżeli nie, to proszę o wskazanie prawidłowego symbolu PKWiU usług, których dotyczy wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką).
Odpowiedź: Tak, usługi mieszczą się pod kodem PKWiU 62.02.30.0.
4.Czy świadczone przez Panią usługi w zakresie testowania oprogramowania są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?
Odpowiedź: Nie, działalność nie ma charakteru doradczego – nie udziela Pani zaleceń, nie wpływa na architekturę, nie proponuje rozwiązań.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy do opisywanej działalności można zastosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pani, że Pani działalność ma charakter niematerialnych usług, które nie są związane z produkcją, handlem ani doradztwem. Usługi te mieszczą się w definicji działalności usługowej zawartej w art. 4 ust. 1 ww. ustawy. Nie tworzy Pani oprogramowania, ani nie doradza w zakresie jego rozwoju. Wszystkie wykonywane czynności dotyczą wyłącznie testowania i analizy działania oprogramowania. Działalność ta odpowiada klasyfikacji PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi związane z testowaniem i analizą oprogramowania”. W związku z tym uważa Pani za właściwe zastosowanie stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Jak stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Należy zauważyć, że dział 62 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:
·dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
·pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,
·planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
·zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
·pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.
Natomiast klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:
1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Jak wynika z wcześniej cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z m.in. doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 2 sierpnia 2022 r. Oprócz opisanej działalności gospodarczej, która jest przedmiotem złożonego wniosku, nie uzyskuje Pani żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani działalność polega wyłącznie na ręcznym testowaniu oprogramowania (testy funkcjonalne i regresyjne przeprowadzane ręcznie) dla klientów z sektora IT. Nie tworzy Pani oprogramowania, nie pisze kodu, nie wdraża automatyzacji. Testowanie odbywa się z wykorzystaniem gotowych narzędzi (np. (…)). Wyniki testów przekazuje Pani klientowi w formie raportu. W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pani usługi w zakresie testowania oprogramowania, które szczegółowo opisała Pani w uzupełnieniu wniosku, obejmujące w szczególności:
a) przeprowadzanie ręcznych testów oprogramowania – sprawdza Pani działanie funkcji programów pod kątem zgodności z wymaganiami, ręcznie odtwarzając scenariusze użytkownika; ocenia Pani poprawność działania oraz interfejs.
b) wykonywanie testów manualnych na podstawie przygotowanych wcześniej scenariuszy – korzysta Pani z gotowych przypadków testowych, przygotowanych przez Panią lub przez klienta, aby systematycznie weryfikować funkcjonalność.
c) sprawdzanie nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów – porównuje Pani rzeczywiste zachowanie programu z dokumentacją dostarczoną przez klienta.
d) weryfikowanie poprawek wcześniej zgłoszonych błędów – sprawdza Pani, czy uprzednio wykryte błędy zostały usunięte, zgodnie z wymaganiami klienta.
e) prowadzenie dokumentacji testowej – tworzy Pani lub uzupełnia dokumentację w (…) – w tym statusy, kroki odtworzenia oraz załączniki.
f) opracowywanie przypadków i scenariuszy testowych – tworzy Pani szczegółowe instrukcje (scenariusze testowe) do testów funkcjonalnych i regresyjnych.
g) rejestrowanie i raportowanie wyników testów – zapisuje Pani wyniki, tworzy zgłoszenia błędów i końcowe raporty dla klienta.
h) zgłaszanie błędów lub problemów w działaniu oprogramowania – tworzy Pani zgłoszenia błędów zawierające opis, kroki odtworzenia, oczekiwane i rzeczywiste zachowanie, dołącza Pani zrzuty ekranu/wideo.
i) analiza wymagań klienta oraz dokumentacji technicznej i biznesowej – analizuje Pani dokumentację klienta (user stories, wymagania techniczne), aby właściwie zrozumieć oczekiwane zachowanie oprogramowania.
j) sprawdzenie, czy testy przeprowadzone w środowisku testowym dają oczekiwane rezultaty w środowisku produkcyjnym – porównuje Pani zachowanie aplikacji po wdrożeniu z wynikami uzyskanymi podczas testów – to końcowy etap weryfikacji przed publikacją.
Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Panią działalność w zakresie testowania oprogramowania – stanowiąca przedmiot wniosku – sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi związane z testowaniem i analizą oprogramowania”. Świadczone przez Panią usługi w zakresie testowania oprogramowania nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania. Nie udziela Pani zaleceń, nie wpływa na architekturę, nie proponuje rozwiązań.
Pani wątpliwości budzi stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jaką powinna Pani zastosować do rozliczenia świadczonych przez Panią usług – w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Panią w ramach działalności gospodarczej w zakresie testowania oprogramowania, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.