W dniu 25.10.2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ... - Interpretacja - ZD/406-230/2/CIT/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.01.2006, sygn. ZD/406-230/2/CIT/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 25.10.2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismami z dnia 2.11.2005r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego w dniu 3.11.2005r.) oraz z dnia 15.12.2005r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego w dniu 15.12.2005r.).

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że zgodnie ze zmianą rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2004r. Nr 222, poz. 2252 ze zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem o strefie", Wnioskujący przystąpił do rokowań w sprawie uzyskania zezwolenia na działalność w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W dniu 7.12.2005r. zostało wydane zezwolenie na prowadzenie przez Wnioskującego działalności w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zmiana granic administracyjnych Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej nie obejmie swoim zasięgiem magazynów, jakie Spółka użytkuje w miejscowości X. Magazyny użytkowane przez Spółkę w X są to magazyny wyrobów gotowych (samochodów). Samochody są tam składowane na czas niezbędny do zorganizowania ich wysyłki do ostatecznego odbiorcy. W momencie zorganizowania transportu następuje sprzedaż samochodów, składowanych w X. Zdarza się jednak, że w magazynie w X samochody poddawane są naprawie albo wymienia się w nich niektóre uprzednio wbudowane części, zanim trafią do klienta końcowego. Ponadto w jednej z hal w X Spółka dokonuje na zlecenie klientów dodatkowej zabudowy wyprodukowanych samochodów. Wnioskujący wskazał ponadto, że proces produkcji samochodów będzie się odbywał na terenie zakładów położonych w specjalnej strefie ekonomicznej. Niektóre podzespoły przed ich wmontowaniem będą składane poza terenem strefy, a następnie na terenie strefy montowane do produkowanych pojazdów. Większość samochodów, które są produkowane w zakładzie w Y są w pełni sprawne technicznie i zdatne do użytku i sprzedaży ostatecznemu Klientowi.

Ponadto Wnioskujący wskazał, że samochody, które trafiają do magazynu w X i są tam poddawane przeróbkom lub dodatkowej zabudowie nie nadają się do sprzedaży ostatecznemu klientowi. Mogą one zostać sprzedane ostatecznemu klientowi dopiero po dokonaniu przeróbek bądź wymaganej przez klienta dodatkowej zabudowie. Podatnik zaznaczył przy tym, iż jest to jednak tylko niewielka cześć produkowanych przez Spółkę pojazdów, które wymagają dodatkowych prac w magazynie w X. Wnioskujący każdorazowo jest w stanie określić wartość dokonywanej na terenie X zabudowy, jak również wartość dokonywanych tam na poszczególnych pojazdach przeróbek. Jeśli chodzi o dodatkową zabudowę to cena dla ostatecznego nabywcy wzrasta o wartość dodatkowej zabudowy. Jeśli chodzi o naprawy i przeróbki to nie mają one wpływu na cenę dla ostatecznego klienta. Celem napraw i przeróbek jest dodatkowe (w wyjątkowych sytuacjach akcji działu zapewnienia jakości) sprawdzenie sprawności technicznej pojazdów.

Spółka wskazała, że zgodnie z przepisem art. 12 ustawy o strefach, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie zaś z § 5 rozporządzenia o strefie, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Zwolnienia, o których mowa powyżej, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy podatkowej, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Zwolnienie, o którym mowa wyżej, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W opinii Spółki dochody ze sprzedaży samochodów, które poddawane są przeróbkom poza terenem strefy nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku. Zdaniem Wnioskującego dochody ze sprzedaży samochodów, które są dodatkowo zabudowywane poza terenem strefy również nie będą podlegały zwolnieniu od podatku.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994r. Nr 123, poz. 600 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten zawiera zatem wyraźne odesłanie do poszczególnych ustaw podatkowych w zakresie określenia zasad zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu, uzyskanego z działalności gospodarczej, prowadzonej na terenie strefy. W przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) reguluje się natomiast, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosownie zaś do art. 17 ust. 4, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Wskazuje się również na treść przepisu § 5 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2004r. Nr 222, poz. 2252 ze zm.), w którym stanowi się, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy.

Mając na uwadze ww. regulacje tutejszy organ podatkowy zaznacza, że zwolnienie od podatku dochodowego, związane z działalnością prowadzoną na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie uzyskanego przez podatnika zezwolenia, dotyczy wyłącznie dochodów osiągniętych z ww. działalności, realizowanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Wskazuje się, że zarówno przepisy ustawy podatkowej, jak i przepis ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w zakresie określenia przedmiotu zwolnienia od podatku dochodowego, akcentuje przesłankę "prowadzenia działalności na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej".

Ponadto podnosi się, iż zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa podatkowego są odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej, ich stosowanie zatem nie może być wynikiem wykładni rozszerzającej, systemowej, czy celowościowej. Zgodnie z powyższą regułą interpretacyjną wskazane w niniejszym postanowieniu przepisy należy interpretować literalnie.

Tutejszy organ podatkowy podkreśla, iż w przedstawionym stanie faktycznym Podatnik wskazał, że samochody, które trafiają do magazynu w X i są tam poddawane przeróbkom lub dodatkowej zabudowie nie nadają się do sprzedaży ostatecznemu klientowi. Mogą one zostać sprzedane ostatecznemu klientowi dopiero po dokonaniu przeróbek bądź wymaganej przez klienta dodatkowej zabudowy. Z powyższego wynika zatem, że przeprowadzenie określonych prac w magazynie, położonym poza strefą, w stosunku do pewnej grupy samochodów, jest warunkiem dokonania przez Podatnika sprzedaży tych pojazdów i uzyskania przychodów z tej sprzedaży. Innymi słowy, w sytuacji, gdyby przeróbki, czy zabudowa pojazdów nie została dokonana w magazynie w X, niemożliwym byłaby ich sprzedaż. Powyższe zatem implikuje wniosek, że dochód osiągnięty przez Wnioskującego ze sprzedaży przedmiotowych pojazdów jest wynikiem działalności Podatnika, prowadzonej poza terytorium specjalnej strefy ekonomicznej. A jako taki nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód ten winien być zatem opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu