- Interpretacja - 1471/DPD2/423-10/06/AB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2006, sygn. 1471/DPD2/423-10/06/AB, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku X Sp. z o.o. z dnia 19 stycznia 2006r. (data wpływu do Urzędu 20.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że prowadzi ona działalność polegającą na bezpośredniej sprzedaży kosmetyków. Sprzedaż dokonywana jest poprzez wieloszczeblową sieć, organizowaną poza tradycyjnym handlem detalicznym przez konsultantów, którzy mogą dokonywać sprzedaży jedynie na rzecz końcowych użytkowników - klientów. Konsultantem może być osoba fizyczna, wspólnicy spółki cywilnej lub osoba prawna. Konsultanci mogą nabywać produkty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub na potrzeby własne. Czynności wykonywane przez konsultantów prowadzących działalność gospodarczą polegają na budowaniu sieci sprzedaży Spółki oraz sprzedaży produktów. Konsultanci zachęcają do współpracy ze Spółką, przeprowadzają szkolenia nowych konsultantów, wspierają ich w sprzedaży produktów oraz przekazują wiedzę, w jaki sposób zapraszać kolejne osoby do współpracy w zakresie sprzedaży produktów. Konsultanci są niezależni - produkty są przez nich nabywane od Spółki i sprzedawane na własny rachunek. Konsultanci ponoszą pełną odpowiedzialność, koszty i ryzyko związane z prowadzoną przez siebie działalnością. W ramach działalności Podatnik podejmuje różnego rodzaju działania motywujące konsultantów do efektywniejszej współpracy ze Spółką:a)programy lojalnościowe (sprzedaże premiowe) - kierowane do konsultantów Spółki polegają na zbieraniu punktów za dokonywanie zakupów od Spółki. Każdy konsultant, który w okresie promocji zakupi towary o określonej wartości otrzymuje określoną liczbę punktów, które może wymienić na wybraną przez siebie nagrodę z oferty przedstawionej przez Spółkę;b)konkursy - mogą być kierowane do wszystkich konsultantów lub wybranej grupy. Możliwość uczestnictwa danego konsultanta w konkursie uwarunkowana jest spełnieniem określonych przez Spółkę wymogów, np. w zakresie wyników w rekrutowaniu nowych konsultantów, w zakresie realizowania zamówień produktów. Dodatkowo, warunkiem otrzymania nagrody w konkursie może być terminowe regulowanie płatności;c)loterie promocyjne - udział mogą wziąć konsultanci, którzy w danym okresie spełnili następujące warunki: zrekrutowali przynajmniej jednego nowego konsultanta, dokonali zakupu produktów oraz terminowo regulowali płatności za zamówione produkty. Wśród uczestników loterii promocyjnych rozlosowywane są nagrody.W związku z organizacją programów lojalnościowych, konkursów oraz loterii promocyjnych Spółka ponosi koszty nagród pieniężnych i rzeczowych oraz koszty przygotowania materiałów niezbędnych do przeprowadzenia akcji (np. ulotki, plakaty), jak również koszty związane z uzyskaniem zezwolenia Ministra Finansów, zgodnie z art. 24 ust. 1 oraz art. 13 ustawy z dnia 29 lipca 1992r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2004r. Nr 4, poz. 27). Zdaniem Spółki wydatki ponoszone przez nią na organizację opisanych działań skierowanych do konsultantów, tj. programów lojalnościowych, konkursów i loterii promocyjnych stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie mieszczą się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28.W/w wydatki związane są ze sprzedażą produktów i generowaniem przychodów Spółki. Celem ich ponoszenia jest zapewnienie wzrostu przychodów Spółki poprzez zmotywowanie konsultantów do jak największej aktywności w budowaniu sieci sprzedaży Spółki, a tym samym do zwiększenia obrotów Spółki ze sprzedaży.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest prawidłowa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2005r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z definicji tej wynika, iż między poniesionymi wydatkami a osiągniętym przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesiony wydatek ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Kosztem uzyskania przychodów będą zatem wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskanym przychodem. Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji reklamy, w związku z tym należy przyjąć wykładnię językową, zgodnie z którą reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów. W tak zdefiniowanym pojęciu reklamy nie mieszczą się wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz konsultantów dokonujących sprzedaży jej wyrobów, ponieważ wydatki te nie są zachętą skierowaną do potencjalnych nabywców, ale do osób realizujących sprzedaż towarów produkowanych przez Spółkę. W związku z czym art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie miał w tym przypadku zastosowania. Przesłanką uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu w przedmiotowej sprawie jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem wydatku, a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów lub wpływu na ich wysokość. Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Biorąc pod uwagę motywacyjną funkcję przyznawanych nagród trudno odmówić tym wydatkom racjonalności, jak i celowości.W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym związku takiego nie można wykluczyć, bowiem stosując w/w formy zachęty Spółka stymuluje konsultantów do wzmożonej sprzedaży swoich produktów. Poprzez nagradzanie konsultantów, Spółka zwiększa również poziom swoich obrotów ze sprzedaży, a tym samym osiągane z tego tytułu przychody. W opinii tutejszego organu Spółka może potraktować wydatki związane z w/w działaniami motywującymi konsultantów w pełni jako koszty uzyskania przychodów, gdyż spełniona jest przesłanka związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem. Nagrody przyznawane są dla konsultantów posiadających największą wiedzę dotyczącą sprzedawanych produktów i wykazujących najskuteczniejsze metody sprzedaży. Wydatki na te cele mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży. Wobec powyższego uznać należy, iż wydatki związane z z w/w działaniami stanowią koszty uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie