Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. z... - Interpretacja - PO I-423/3/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.12.2005, sygn. PO I-423/3/05, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.12.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wysokości wyłączania z kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych związanych z otrzymaną dotacją od Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej

postanawiam:

- uznać stanowisko przedstawione w złożonym wniosku za zgodne z przepisami prawa podatkowego.

Powołanym w sentencji wnioskiem z dnia 07.12.2005r. Spółka z o.o. wystąpiła do tutejszego organu podatkowego w trybie przepisów art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskodawca pyta: w jakiej wysokości należy wyłączać z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne związane z otrzymaną dotacją od Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymała dotację na realizację nowej inwestycji zlokalizowanej na terenie gminy S. oraz przygotowanie infrastruktury technicznej bezpośrednio związanej z inwestycją i polegała na zwrocie części nakładów poniesionych na zakup zakładu produkcyjnego.
Zdaniem podatnika przy rozliczeniu dotacji stosuje się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności art. 17 ust. 1 pkt 21 i art. 16 ust. 1 pkt 48. Oznacza to zwolnienie od podatku otrzymanych pieniędzy, natomiast wyłącza się z kosztów uzyskania przychodów taką część amortyzacji środka trwałego, jaka przypada na otrzymaną dotację w przeliczeniu na całą wartość środka trwałego podlegającą amortyzacji. Stąd też wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów odbywać się będzie przez cały okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od poszczególnych środków trwałych.

Wobec przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje:
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy w momencie otrzymania. W art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawodawca przewidział zwolnienie przedmiotowe od podatku dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m wymienionej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2005r.- nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W myśl natomiast art. 16h ust. 1 pkt 1 wymienionej ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór, suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Fakt otrzymania dotacji nie wpływa na wartość początkową środków trwałych nabytych przez Spółkę z z dotacji oraz środków własnych. Spółka nie może natomiast zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości środków trwałych, która została jej zwrócona w jakiejkolwiek formie, w tym przypadku w postaci otrzymanej dotacji.
Zatem środki trwałe związane z otrzymaną dotacją będą amortyzowane w całości, z tym że część odpisów amortyzacyjnych nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze stwierdza się, że stanowisko zajęte przez podatnika w powołanym na wstępie wniosku jest zgodne z przepisami prawa podatkowego.
Interpretacja niniejsza uwzględnia stan prawny istniejący w 2005r. oraz stan faktyczny przedstawiony w powołanym na wstępie wniosku. Takie same zasady obowiązywały w 2004r., z tym, że treść art. 16 ust. 1 pkt 48 uległa zmianie od 2005r. i obecnie została rozszerzona również o odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości niematerialnych i prawnych zakupionych za środki odliczone od podstawy opodatkowania lub zwrócone podatnikowi.
Według stanu prawnego na 2004r. nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów: "odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie".

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i 2 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 tego artykułu.

Urząd Skarbowy w Zamościu