POSTANOWIENIE - Interpretacja - OP/423-2/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.03.2005, sygn. OP/423-2/05, Urząd Skarbowy w Tczewie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dotacji otrzymanej z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z przeznaczeniem na dofinansowanie wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie:

Pismem z dnia 31 stycznia 2005 r., uzupełnionym dnia 17 lutego 2005 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się do tut. organu podatkowego z zapytaniem, czy należy odprowadzić podatek od otrzymanego z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dofinansowania do wynagrodzenia osoby o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18.05.2004 r. - Dz. U. Nr 114, poz. 1194).

Przedmiotowe pismo zawiera informacje, że Spółdzielnia: nie prowadzi działalności gospodarczej, a ewentualne dochody przeznacza na cele statutowe, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik wskazał również, że w chwili złożenia wniosku nie toczyło się w Spółdzielni postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ponadto Główna Księgowa Spółdzielni podczas przeprowadzonej dnia 23 lutego 2005 r. rozmowy telefonicznej wyjaśniła, że Spółdzielnia nie posiada statusu zakładu pracy chronionej.

Przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2005 r. stanowisko Spółdzielni w opisanej sprawie jest następujące: cyt.: "Ponieważ nie prowadzimy działalności gospodarczej a tym samym nie mamy przychodów i zgodnie z Dz. U. nr 141 poz. 1179 jesteśmy podatnikiem przedmiotowo zwolnionym od podatku dochodowego od osób prawnych uważamy, że jesteśmy zwolnieni od zapłaty podatku od dofinansowania tym bardziej, że wydatki dokonywane są wyłącznie na cele statutowe. Również art. 17 pkt 4 ustawy interpretujemy w ten właśnie sposób". Natomiast pismo z dnia 17.02.2005 r. , stanowiące odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, zawiera opinię, że cyt.: "... w myśl art. 12 ust. 4 pkt 6a (do przychodów podatkowych nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodu) jesteśmy zwolnieni z zapłaty podatku od dofinansowania (dotacja ta jest również przeznaczona na cele statutowe)".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:

Artykuł 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jednolity tekst w Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zmianami) określa, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie z powyższym przepisem otrzymane przez pracodawcę, nie prowadzącego zakładu pracy chronionej, dofinansowanie do wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej (refundacja kosztów osobowych pracodawcy, tj. części wynagrodzeń i składek emerytalnych) stanowi przychód podatkowy. Powyższe oznacza, że z dniem otrzymania refundacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowi ona przychód podatkowy, natomiast wydatki poniesione przez Spółdzielnię na wynagrodzenia i składki emerytalne pracowników niepełnosprawnych stanowią, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt uzyskania przychodów.

Odrębnym zagadnieniem jest zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych osiąganego przez spółdzielnie mieszkaniowe dochodu, które zostało uregulowane w art. 17 ust. 1 pkt 4 f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i z innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele mieszkaniowe, z wyjątkiem działalności gospodarczej. Zgodnie z powyższym uregulowaniem w spółdzielniach mieszkaniowych wolne od podatku są dochody uzyskane z różnych źródeł, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1 a cytowanej ustawy (tj. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k - umowy leasingu), w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele statutowe, z wyjątkiem działalności gospodarczej. Podlegające zwolnieniu dochody mogą pochodzić zarówno z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania) oraz z innych źródeł, a także z tytuły wydatków nie uznanych za koszty uzyskania przychodów. Warunkiem natomiast zwolnienia tych dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym jest ich przeznaczenie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych lub na inne cele statutowe, z wyjątkiem działalności gospodarczej.

Zawarty w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przepis art. 17 ust. 1 pkt 4f obowiązywał do końca 2003 r. i uchylony został przez art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. zmieniającej z dniem 1 stycznia 2004 r. ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957), z tym że zwolnienie, o którym mowa w p. 4f w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., przedłużone zostało do dnia 31 grudnia 2004 r. w zakresie i na zasadach stosowanych do dnia 31 grudnia 2003 r., co wynika z art. 5 ust. 1 i 4 wyżej przywołanej ustawy zmieniającej. Następnie, na mocy art. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254 poz. 2533), wyżej opisane zwolnienie stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 roku.

Należy wskazać, że organ podatkowy stwierdzając w sentencji niniejszego postanowienia, iż prezentowane we wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej stanowisko jest prawidłowe kierował się przytoczonymi wyżej przepisami prawa, a nie interpretacją Wnioskodawcy, która została wywiedziona z niewłaściwie przywołanych przepisów prawa. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie wyjaśnia, że w sytuacji opisanej we wniosku, w celu prawidłowego ustalenia dochodu, zgodnie z art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółdzielnia Mieszkaniowa powinna do uzyskanych przychodów zaliczyć również otrzymane dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, natomiast do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć wydatki poniesione na wynagrodzenie i składki emerytalne osoby niepełnosprawnej. Dopiero w ten sposób ustalony dochód podlega przedmiotowemu zwolnieniu na zasadach opisanych w niniejszym postanowieniu.

Urząd Skarbowy w Tczewie