P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PBII 423/25/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.12.2005, sygn. PBII 423/25/2005, Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków ? Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 20 paździenika 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się do tut. Organu podatkowego z zapytaniem w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej: czy do ustalenia ogółem przychodów i kosztów uzyskania przychodów w zeznaniu o wysokości osiągnętego dochodu/ poniesionej straty (CIT-8), przychody i koszty księgowane na funduszu remontowym stanowią koszty podatkowe?
Zdaniem Wnioskodawcy przychody i koszty księgowane na fundusz remontowy winny być również zaliczane do przychodów i kosztów uzyskania przychodów wykazywanych w zeznaniu podatkowym CIT-8.
Zgodnie z treścią art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. jedn. Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1116 ze zm.) Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spóldzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali."

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) w art. 7 ust. 1 wskazuje, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został osiągnięty.
Jednocześnie ustawa nie zawiera definicji przychodu, wskazując przykładowe wyliczenie rodzajów przychodów z art. 12 ust. 1 do 3 oraz ust. 3c i ust. 4b. W art. 12 ust. 2 enumeratywnie zostały wyliczone kategorie wpływów nie zaliczane do przychodów.
Mając na uwadze treść wyżej wymienionych przepisów, otrzymane przez Spółdzielnię wpłaty dokonywane na rzecz funduszu remontowego stanowią przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby określony wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów konieczne jest stwierdzenie istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem tego wydatku a osiągnięciem konkretnego przychodu, a ponadto nie został wyłączony przepisem art. 16 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak: podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy". Do funduszy, o których mowa w tym przepisie należy fundusz remontowy tworzony w oparciu o wyżej powołany przepis art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Kosztem podatkowym są jedynie podstawowe odpisy na fundusz remontowy. Zaliczenie ponoszonych przez Spółdzielnię wydatków związanych m. in. z malowaniem klatek schodowych, robotami elektrycznymi, wymianą instalacji i zaworów, docieplaniem czy remontem dachów i balkonów, o których mowa we wniosku do kosztów uzyskania przychodów jest uzależnione od obowiązujących w Spółdzielni zasad gospodarki finansowej. W przypadku gdy prace zostały sfinansowane z utworzonego funduszu remontowego, brak jest podstaw do ponownego uznania wydatków z nimi związanych za koszt uzyskania przychodów.
Ewidencja operacji związanych z tworzeniem i wykorzystywaniem funduszu remontowego należy do zagadnień ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r., Nr. 76, poz. 674 ze zm.) zaś przepis art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej jednoznacznie wskazuje na kompetencję organów podatkowych wyłącznie co do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanowiska Spółdzielni należy jednakże zaznaczyć, że klasyfikacja przychodów jak też kosztów uzyskania przychodów w zakresie prawa podatkowego przedstawia się odmiennie niż w przypadku prawa bilansowego.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków?Krowodrza w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza