POSTANOWIENIE - Interpretacja - IIPD/423-6/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2005, sygn. IIPD/423-6/05, Urząd Skarbowy w Bytomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytomiu stwierdza, że stanowisko spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2005 r., uzupełnionym pismem 1 lipca 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku. dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bytomiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 22 czerwca 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 1 lipca 2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 4 maja 2005 r. Spółka na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników podjęła uchwałę w sprawie podziału zysku za rok obrotowy trwający od dnia 1 listopada 2003 r. do dnia 31 grudnia 2004 r., przeznaczając pewną kwotę do podziału dla wspólników tytułem dywidendy. W uchwale określono, że wypłata dywidendy nastąpi w równych kwotach, w terminach, ustalonych na podstawie uchwały Zarządu. Wskazano ostateczny termin wypłaty dywidendy- dzień 31 grudnia 2005 r. Z wniosku wynika, że terminy oraz kwoty wypłat dywidendy nie są ustalone, wypłata dywidendy będzie bowiem następowała w " najdogodniejszym dla spółki czasie bez konieczności przyjmowania ryzyka utraty płynności finansowej" Spółki.

W ocenie Spółki, opisana sytuacja nie rodzi dodatkowych zobowiązań podatkowych obciążających Spółkę.

Zgodnie z przepisem art. 191 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r., Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z 2000 r., ze zm.) wspólnik na prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników.

W myśl art. 193 § 1 ww. ustawy uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku. Z § 3 ww. artykułu wynika, że dzień dywidendy wyznacza się w ciągu 2 miesięcy od dnia powzięcia uchwały, o której mowa w wyżej cytowanym art. 191 § 1.
Dywidenda jest płatna w terminie wyznaczonym przez umowę spółki lub uchwałę wspólników. Jeżeli brak odpowiedniego zapisu w tej materii, należy przyjąć, że świadczenie jest natychmiast wymagalne, po powzięciu uchwały o podziale zysku.
W rozpatrywanej sprawie wspólnicy podjęli uchwałę, iż dywidenda zostanie wypłacona każdemu ze wspólników w równych częściach, w kwotach i terminach ustalonych na podstawie uchwały zarządu, jednak nie później niż do końca roku 2005.
Do dnia 31 grudnia 2005 r., dywidenda za 2004 r., nie jest wspólnikom należna, wobec czego opisana przez spółkę sytuacja nie rodzi dodatkowego obowiązku podatkowego.
Dopiero wypłata przedmiotowej dywidendy po dniu 31 grudnia 2005 r., skutkowałoby, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r., ze zm.), osiągnięciem przez spółkę przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń za otrzymanie kapitału, w wysokości odsetek jakie spółka musiałaby zapłacić w warunkach rynkowych za pozyskanie kapitału odpowiadającego kwocie niewypłaconych dywidend, do czasu ich wypłat.Wobec powyższego przedstawione przez Spółkę stanowisko jest zgodne z obowiązującymi przepisami.

Urząd Skarbowy w Bytomiu