w zakresie możliwości zaliczenia wymienionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów - Interpretacja - 1462-IPPB3.4510.1022.2016.1.EŻ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2017, sygn. 1462-IPPB3.4510.1022.2016.1.EŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie możliwości zaliczenia wymienionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wymienionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wymienionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa, w ramach swojej działalności, prowadzi działalność społeczno-kulturalno-oświatową na podstawie art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 15.12.2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych z późn. zm., art. 1 § 2 ustawy z dnia 16.09.1982r. Prawo Spółdzielcze oraz na podstawie § 4 ust. 4 pkt 5 Statutu SM - zgodnie z którym Spółdzielnia może prowadzić inną działalność związaną z realizacją celu określonego w § 2 statutu, a w szczególności: (...) prowadzić działalność społeczno-kuituralno-oświatową. Ponadto Spółdzielnia posiada wpis w KRS, iż przedmiotem pozostałej działalności przedsiębiorcy jest m.in. działalność społeczno-kulturalna na rzecz członków i ich rodzin.

Sposób rozliczania przychodów i kosztów działalności oraz zasady udzielania pomocy członkom Spółdzielni normuje Regulamin działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Zgodnie z w/w regulaminem przychodami z działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej są:

  1. opłaty pobierane od członków, którym przysługują spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawa do lokali, w ramach opłat eksploatacyjnych w wysokości ustalonej w planach gospodarczo-finansowych Spółdzielni,
  2. dobrowolne wpłaty,
  3. jednorazowe opłaty członków, przyjmowanych do Spółdzielni zgodnie ze Statutem,
  4. honoraria z tytułu wydawnictw,
  5. wpłaty i dotacje celowe instytucji gospodarczych i społecznych na sfinansowanie wspólnych imprez,
  6. inne wpłaty.

Kosztami z tytułu działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej są wydatki związane z :

  1. utrzymaniem lokali i urządzeń oraz prowadzeniem placówek społeczno-kulturalnych np. klubów osiedlowych,
  2. finansowaniem działalności wydawniczej,
  3. prowadzeniem Izby Pamięci,
  4. finansowaniem ogólnodostępnych imprez i festynów organizowanych dla mieszkańców, Wigilii dla samotnych,
  5. dofinansowaniem pobytu na obozach i koloniach dla dzieci i młodzieży,
  6. rekreacją fizyczną, sportem i turystyką organizowaną miedzy innymi wspólnie ze szkołami, przedszkolami, klubami sportowymi, turystycznymi oraz innymi instytucjami społecznymi,
  7. doraźną pomocą członkom SM i ich rodzinom wspólnie zamieszkałym znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i finansowej, również w formie zapomóg losowych, paczek świątecznych,
  8. prowadzeniem amatorskich zespołów artystycznych.

W ramach prowadzenia przedmiotowej działalności ponoszone są m.in. następujące wydatki na: zapomogi, paczki świąteczne dla mieszkańców, dofinansowanie wyjazdów i wycieczek dla seniorów członków Spółdzielni, dofinansowanie do wypoczynku i stypendia dla dzieci członków Spółdzielni, spotkania okolicznościowe np. kolacja wigilijna dla seniorów, zakup i przekazanie biletów na przedstawienia dla dzieci.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ponoszone przez Spółdzielnię wydatki wymienione w pkt 1-8 stanowią koszty uzyskania przychodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez nią koszty działalności społecznej i kulturalno-oświatowej są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), pod warunkiem, że nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 września 2014 roku (sygn. akt II FSK 2286/12) kosztem uzyskania przychodu jest definitywny (rzeczywisty) koszt poniesiony przez podatnika, pozostający w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, poniesiony w celu uzyskania przychodów, właściwie udokumentowany i nie wyłączony na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.

Zdaniem SM opisane w części G formularza koszty są związane z działalnością Spółdzielni i są częścią jej zadań statutowych.

Za przedstawioną powyżej argumentacją przemawia pogląd przedstawiony w artykule Przychody i koszty oraz rachunek zysków i strat spółdzielni mieszkaniowych, w którym autorka wskazuje, że działalność społeczna i oświatowo-kulturalna powoduje powstanie kosztów; natomiast jej przychody są znikome. W rezultacie nadwyżka kosztów nad przychodami z tej działalności (strata) uszczupli dochód do opodatkowania".

W podobnym stanie faktycznym zostały wydane podatkowe interpretacje indywidualne - m.in. w sprawach o sygn.: ILPB3/423-821/08-3/KS oraz ILPB3/423-135/07-2/ŁM - aprobujące powyższe stanowisko SM.

W związku z powyższym Spółdzielnia Mieszkaniowa uważa, że koszty działalności społecznej i kulturalno-oświatowej są kosztem uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie