Czy korzystanie przez Wnioskodawce z magazynu wyrobów gotowych i towarów handlowych, który bedzie zlokalizowany poza terenem Strefy, stanowia bedzie... - Interpretacja - 2461-IBPB-1-3.4510.16.2017.1.JKT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.01.2017, sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.16.2017.1.JKT, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy korzystanie przez Wnioskodawce z magazynu wyrobów gotowych i towarów handlowych, który bedzie zlokalizowany poza terenem Strefy, stanowia bedzie odrebn1 dzia3alnooa gospodarcz1 lub czeociowe przeniesienie dzia3alnooci poza teren Strefy i wymagaa bedzie, w oparciu o § 5 ust. 5 rozporz1dzenia o SSE, wydzielenia organizacyjnego od dzia3alnooci Wnioskodawcy prowadzonej na terenie Strefy, a co sie z tym wi1?e koniecznooci1, przy ustalaniu dochodu do opodatkowania oraz dochodu zwolnionego od podatku - kierowania sie takimi przes3ankami, jakby rozlicza3o sie z niezale?nym przedsiebiorc1, który prowadzi3by podobn1 dzia3alnooa w podobnych warunkach jako samodzielne przedsiebiorstwo? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 grudnia 2016 r. (data wp3ywu do tut. BKIP 9 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy korzystanie z magazynu wyrobów gotowych i towarów zlokalizowanego poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, skutkowaa bedzie wyodrebnieniem dzia3alnooci gospodarczej na podstawie § 5 ust. 5 rozporz1dzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiebiorcom dzia3aj1cym na podstawie zezwolenia na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2016 r. wp3yn13 do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy korzystanie z magazynu wyrobów gotowych i towarów zlokalizowanego poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, skutkowaa bedzie wyodrebnieniem dzia3alnooci gospodarczej na podstawie § 5 ust. 5 rozporz1dzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiebiorcom dzia3aj1cym na podstawie zezwolenia na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych.

We wniosku zosta3o przedstawione nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:

Wnioskodawca (dalej: Spó3ka, Wnioskodawca) jest producentem systemów i nasad kominowych, systemów wentylacyjnych i elastycznych przewodów aluminiowych.

G3ównym przedmiotem dzia3alnooci Wnioskodawcy jest:

  1. produkcja kompleksowych systemów odprowadzania spalin oraz systemów wentylacyjnych,
  2. wykonywanie us3ug precyzyjnego ciecia blach i profili na nowoczesnych wycinarkach laserowych,
  3. wykonywanie us3ug ciecia strumieniem wody,
  4. wykonywanie giecia blach na prasach krawedziowych i zaginarkach CNC,
  5. wykonywanie us3ug lakierowania proszkowego.


Wnioskodawca prowadzi dzia3alnooa gospodarcz1 na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: SSE, Strefa). Spó3ka jest beneficjentem dwóch Zezwolen na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (z 17 sierpnia 2011 r. oraz z 25 lutego 2015 r.)

Oprócz dzia3alnooci produkcyjnej i us3ugowej, oferta Spó3ki poszerzona jest o nabywane w celu dalszej odsprzeda?y towary handlowe. Sprzeda? tych towarów stanowi uzupe3nienie asortymentu Spó3ki w zakresie prowadzonej dzia3alnooci.

Spó3ka korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, w czeoci dochodu przypadaj1cego na dzia3alnooa produkcyjn1 i us3ugow1, która objeta jest zakresem przedmiotowym posiadanych zezwolen. Natomiast, dochód uzyskany z tytu3u sprzeda?y towarów handlowych nie korzysta ze zwolnienia. Spó3ka dokonuje podzia3u kosztów prowadzenia dzia3alnooci na koszty zwi1zane z przychodem zwolnionym oraz opodatkowanym poprzez bezpoorednie przypisanie kosztów do danego rodzaju przychodu oraz odpowiedniej alokacji kosztów poorednich, wspólnych dla obu rodzajów przychodów.

W zwi1zku z rozwojem firmy Spó3ka zawar3a w grudniu 2016 r. umowe najmu magazynu zlokalizowanego poza granicami SSE. W magazynie sk3adowane bed1 wyroby gotowe wyprodukowane na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, których cykl produkcji zosta3 ca3kowicie zakonczony na terenie SSE oraz towary handlowe (stanowi1ce uzupe3nienie oferty Spó3ki) do momentu wydania ich do nabywcy. Wydawanie wyrobów w3asnych i towarów handlowych z magazynu poza stref1 nast1pi w 2017 r.

Wytwarzanie wyrobów objetych posiadanymi zezwoleniami odbywa i bedzie sie odbywaa na terenie Strefy. Gotowe wyroby, wytworzone na terenie Strefy na podstawie zezwolenia, bed1 trafia3y do magazynu usytuowanego w Strefie lub poza Stref1, gdzie bed1 wy31cznie przechowywane do czasu ich wydania odbiorcy.

W magazynie poza Stref1 nie bedzie nastepowa3 ju? ?aden element wytworzenia, przetworzenia czy ulepszenia wyrobów gotowych. Poza wyrobami wytworzonymi na terenie Strefy w zakresie okreolonym w zezwoleniach, w magazynie mog1 bya przechowywane tak?e towary handlowe, które nie korzystaj1 ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, jako nie wytworzone na terenie SSE. Sprzeda? tych towarów stanowia bedzie uzupe3nienie asortymentu podstawowego, którego Spó3ka nie jest w stanie sama wyprodukowaa lub, którego produkcja nie jest ekonomicznie op3acalna, a których posiadanie uzasadnione jest potrzebami klientów. Spó3ka zapewnia i zapewni precyzyjny sposób identyfikacji wyrobów w3asnych, które korzystaj1 ze zwolnienia oraz nabytych towarów.

Magazyn w strukturze Spó3ki, nie bedzie samodzieln1 jednostk1 organizacyjn1. Magazyn bedzie pozostawaa w bezpoorednim, funkcjonalnym zwi1zku z podstawow1 dzia3alnooci1 Wnioskodawcy prowadzon1 na terenie Strefy. W magazynie nie bed1 prowadzone ?adne inne dzia3ania poza przechowywaniem wyrobów oraz wydawaniem ich do klienta. Faktury z tytu3u dokonywanej sprzeda?y bed1 wystawiane na terenie zak3adu po3o?onego w Strefie.

Magazyn nie bedzie osi1gaa przychodu. Przychody ze sprzeda?y dokonywanej z magazynu zlokalizowanego poza terenem strefy stanowia bed1 przychód samej Spó3ki. Cena sprzedawanych tam produktów bedzie ustalana przez Spó3ke. Z tytu3u posiadania dodatkowego magazynu zlokalizowanego poza terenem SSE, Spó3ka ponosia bedzie koszty wynajmu (dzier?awy) pomieszczen, koszty wynagrodzen itp.

Celem organizacji magazynu poza terenem SSE jest skrócenie czasu dostawy wyrobów do finalnego odbiorcy, usprawnienie procesu logistycznego. W Magazynie nie bedzie realizowany jakikolwiek etap procesu produkcji. Magazyn wykonywaa ma czynnooci pomocnicze w stosunku do dzia3alnooci produkcyjnej prowadzonej w ca3ooci na terenie SSE.

Spó3ka nie planuje prowadzia w Magazynie ?adnej innej dzia3alnooci ni? przechowywanie wyrobów wytworzonych na terenie SSE i towarów handlowych oraz ich wydanie klientom. W magazynie tym nie bed1 owiadczone us3ugi magazynowania dla podmiotów zewnetrznych.

W zwi1zku z powy?szym zadano m.in. nastepuj1ce pytanie:

Czy korzystanie przez Wnioskodawce z magazynu wyrobów gotowych i towarów handlowych, który bedzie zlokalizowany poza terenem Strefy, stanowia bedzie odrebn1 dzia3alnooa gospodarcz1 lub czeociowe przeniesienie dzia3alnooci poza teren Strefy i wymagaa bedzie, w oparciu o § 5 ust. 5 rozporz1dzenia o SSE, wydzielenia organizacyjnego od dzia3alnooci Wnioskodawcy prowadzonej na terenie Strefy, a co sie z tym wi1?e koniecznooci1, przy ustalaniu dochodu do opodatkowania oraz dochodu zwolnionego od podatku - kierowania sie takimi przes3ankami, jakby rozlicza3o sie z niezale?nym przedsiebiorc1, który prowadzi3by podobn1 dzia3alnooa w podobnych warunkach jako samodzielne przedsiebiorstwo? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie magazynu zlokalizowanego poza obszarem SSE, w których przechowywane i wydawane do klienta bed1 zarówno wyroby wytworzone na terenie SSE, jak równie? towary handlowe stanowi1ce uzupe3nienie podstawowego asortymentu oferowanego przez Spó3ke, nie wymaga wyodrebnienia organizacyjnego. Prowadzenie magazynu stanowi dzia3alnooa pomocnicz1 (subsydiarn1) w stosunku do dzia3alnooci prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak równie? jest niesamodzielna gospodarczo, gdy? nie istnia3aby bez dzia3alnooci strefowej. Funkcjonowanie magazynu poza stref1 nie stanowi kolejnego etapu procesu produkcyjno-dystrybucyjnego maj1cego istotny wp3yw na wartooa transakcji, jest jedynie usprawnieniem procesu logistycznego Spó3ki.

Zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie przez Wnioskodawce z magazynu, który bedzie zlokalizowany poza terenem Strefy nie bedzie stanowia ani odrebnej dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej poza terenem Strefy, ani te? przeniesienia poza Strefe czeoci dzia3alnooci okreolonej w zezwoleniach. Podstaw1 do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy SSE).

Zezwolenie na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powy?ej przepisie, uprawnia do prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Okreola ono przedmiot i warunki prowadzenia dzia3alnooci (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wolne od podatku s1 dochody, z zastrze?eniem ust. 4-6, uzyskane z dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkooa pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie mo?e przekroczya wielkooci pomocy publicznej dla przedsiebiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikuj1cych sie do uzyskania pomocy w najwiekszej wysokooci, zgodnie z odrebnymi przepisami. Równoczeonie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, ?e powy?sze zwolnienie przys3uguje podatnikowi wy31cznie z tytu3u dochodów uzyskanych z dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez wzgledu na rodzaj Yróde3 przychodów, z jakich dochód ten zosta3 osi1gniety; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrze?eniem art. 10 i 11, nadwy?ka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osi1gnieta w roku podatkowym; je?eli koszty uzyskania przychodów przekraczaj1 sume przychodów, ró?nica jest strat1 (art. 7 ust. 2 updop).

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop, przy ustalaniu dochodu stanowi1cego podstawe opodatkowania nie uwzglednia sie:

  • przychodów ze Yróde3 przychodów po3o?onych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granic1, je?eli dochody z tych Yróde3 nie podlegaj1 opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo s1 wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust, 2, prowadz1cych dzia3alnooa poprzez po3o?ony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zak3ad uwzglednia sie koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, je?eli przychody te zosta3y uwzglednione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadaj1cego na zagraniczny zak3ad.

Z obowi1zuj1cych w przedmiotowym zakresie regulacji wynika zatem, ?e zwolnieniem podatkowym objety jest dochód z dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej w oparciu o zezwolenie, na terenie strefy, w zakresie w jakim dzia3alnooa ta zosta3a wymieniona w treoci zezwolenia, do wysokooci przys3uguj1cego limitu pomocy. Bior1c powy?sze pod uwage nale?y wskazaa, ?e zwolnienie od podatku przys3uguje wy31cznie z tytu3u dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy dzia3alnooci gospodarczej, okreolonej w zezwoleniu. Je?eli dany rodzaj (przedmiot) dzia3alnooci gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej dzia3alnooci nie podlega zwolnieniu. Podobnie jest w przypadku, gdy dany rodzaj dzia3alnooci jest prowadzony poza terenem strefy - wówczas dzia3alnooa taka tak?e nie bedzie korzysta3a ze zwolnienia.

Natomiast, zgodnie z § 5 ust. 5 rozporz1dzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiebiorcom dzia3aj1cym na podstawie zezwolenia na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2015 r., poz. 465 ze zm., dalej rozporz1dzenie SSE), zwolnienie przys3uguje wy31cznie z tytu3u dzia3alnooci prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiebiorce dzia3alnooci gospodarczej równie? poza obszarem strefy, dzia3alnooa prowadzona na terenie strefy musi bya wydzielona organizacyjnie, a wielkooa zwolnienia okreola sie w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadz1cej dzia3alnooa wy31cznie na terenie strefy.

Przy ustalaniu wielkooci zwolnienia od podatku dochodowego, przys3uguj1cego przedsiebiorcy prowadz1cemu dzia3alnooa na terenie strefy za poorednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 5, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje sie odpowiednio (§ 5 ust. 6 rozporz1dzenia SSE)

Zgodnie z przywo3anym przepisem, zwolnienia podatkowe z tytu3u inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przys3uguj1 wy31cznie z tytu3u dzia3alnooci prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiebiorce dzia3alnooci gospodarczej równie? poza obszarem strefy, dzia3alnooa prowadzona na terenie strefy musi bya wydzielona organizacyjnie, a wielkooa zwolnienia okreola sie w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadz1cej dzia3alnooa wy31cznie na terenie strefy. Zatem aby powsta3 obowi1zek przeprowadzenia wydzielenia organizacyjnego dzia3alnooci prowadzonej na terenie strefy, konieczne jest uprzednie spe3nienie warunku prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej równie? poza obszarem strefy.

Powy?sze przepisy nie reguluj1 jednak jak nale?y interpretowaa pojecie dzia3alnooci gospodarczej. Z tego te? wzgledu nale?y odwo3aa sie do definicji legalnych zawartej w innych aktach prawnych oraz definicji wypracowanych w dorobku judykatury.

Definicja dzia3alnooci gospodarczej zawarta w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie dzia3alnooci gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1829) wskazuje, ?e jest to zarobkowa dzia3alnooa wytwórcza, budowlana, handlowa, us3ugowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze z3ó?, a tak?e dzia3alnooa zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ci1g3y. W owietle powy?szego, dzia3alnooa wykonywana przez magazyn poza SSE nie stanowi, w opinii Spó3ki dzia3alnooci gospodarczej. Owiadczy o tym fakt, ?e magazyn nie wykonuje samodzielnie zarobkowej dzia3alnooci, o której mowa w powo3anej definicji, gdy? nie mo?na mu przypisaa zysków z tytu3u sprzeda?y towarów wytworzonych i zakupionych przez Spó3ke. Zdaniem Spó3ki, sformu3owanie dzia3alnooa zarobkowa nie mo?e sie odnosia do dzia3alnooci magazynu, gdy? jedynym beneficjentem z tytu3u sprzeda?y towarów bedzie wy31cznie Spó3ka, maj1ca siedzibe na terenie SSE. Magazyn poza stref1 jest jedynie narzedziem, które Spó3ka wykorzystuje w celu prowadzenia w3asnej dzia3alnooci gospodarcze na terenie SSE.

Istotna jest tak?e definicja dzia3alnooci gospodarczej przyjeta w uchwale sk3adu siedmiu sedziów S1du Najwy?szego z 14 maja 1998 r. (III CZP 12/98), w której S1d stwierdzi3, ?e czynnooci podejmowane przez podmiot gospodarczy wchodz1 w zakres jego dzia3alnooci gospodarczej, gdy pozostaj1 w normalnym, funkcjonalnym zwi1zku z t1 dzia3alnooci1, w szczególnooci podejmowane s1 w celu realizacji zadan zwi1zanych z przedmiotem dzia3alnooci tego podmiotu.

Równie? w owietle innych, legalnych definicji dzia3alnooci gospodarczej, funkcjonowania magazynu nie mo?na uto?samia z prowadzeniem dzia3alnooci gospodarczej poza terenem SSE.

Definicja dzia3alnooci gospodarczej sformu3owana w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa nie pozwala uznaa czynnooci podejmowanych w magazynie poza SSE za odrebny rodzaj dzia3alnooci, inny ani?eli dzia3alnooa gospodarcza prowadzona na terenie strefy. Zgodnie bowiem z przywo3anym przepisem pod pojeciem dzia3alnooci gospodarczej mieoci sie ka?da dzia3alnooa zarobkowa w rozumieniu przepisów o swobodzie dzia3alnooci gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a tak?e ka?d1 inn1 dzia3alnooa zarobkow1 wykonywan1 we w3asnym imieniu i na w3asny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczaj1 tej dzia3alnooci do dzia3alnooci gospodarczej lub osoby wykonuj1cej tak1 dzia3alnooa - do przedsiebiorców. Zwa?ywszy na powy?sze, warunkiem koniecznym uznania danej dzia3alnooci za dzia3alnooa gospodarcz1 jest uzyskiwanie z niej dochodów, co w przypadku czynnooci wykonywanych przez magazyn poza SSE nie ma i nie mo?e miea miejsca.

Tak?e definicja zak3adu, sformu3owana w art. 5 ust. 4 modelowej Konwencji OECD w zakresie podatków od dochodu i maj1tku, nie pozwala na uto?samienie magazynu poza SSE z zak3adem Spó3ki, a tym samym z prowadzeniem odrebnej dzia3alnooci gospodarczej poza dzia3alnooci1 podstawow1, ulokowan1 na terenie SSE.

Zgodnie bowiem z przywo3an1 Konwencj1, okreolenie zak3ad nie obejmuje:

  1. u?ytkowania placówek, które s3u?1 wy31cznie do sk3adowania, wystawiania lub wydawania dóbr lub towarów nale?1cych do przedsiebiorstwa;
  2. utrzymywania sk3adów dóbr lub towarów nale?1cych do przedsiebiorstwa wy31cznie w celu sk3adowania, wystawiania lub wydawania;
  3. utrzymywania sk3adów dóbr lub towarów nale?1cych do przedsiebiorstwa wy31cznie w celu przerobu przez inne przedsiebiorstwo;
  4. utrzymywania sta3ej placówki wy31cznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiebiorstwa;
  5. utrzymywania sta3ej placówki wy31cznie w celu prowadzenia dla przedsiebiorstwa jakiejkolwiek innej dzia3alnooci o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;
  6. utrzymywania sta3ej placówki wy31cznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju dzia3alnooci, o jakich mowa od punktu a) do e), pod warunkiem jednak, ?e ca3kowita dzia3alnooa tej placówki, wynikaj1ca z takiego po31czenia rodzajów dzia3alnooci, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Spó3ka uwa?a, ?e zakres czynnooci wykonywanych w magazynie poza SSE, polegaj1cy na przechowywaniu wyrobów gotowych wyprodukowanych na terenie SSE oraz towarów handlowych stanowi1cych uzupe3nienie oferty Spó3ki to?samy jest z prowadzeniem dzia3alnooci o charakterze pomocniczym, o której mowa w art. 5 ust. 4 pkt e Modelowej Konwencji OECD. Tym samym, w owietle przywo3anej Konwencji, podejmowanie dzia3an o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym w sta3ej placówce nie stanowi zak3adu przedsiebiorstwa. Przenosz1c powy?sz1 konstatacje na grunt ustawodawstwa krajowego nale?y stwierdzia, ?e skoro funkcjonowanie magazynu, rozumianego jako sta3a placówka podejmuj1ca dzia3ania o charakterze pomocniczym, nie stanowi zak3adu przedsiebiorstwa, to tym samym nie mo?na twierdzia, ?e w placówce takiej prowadzona jest jakao odrebna - od prowadzonej na terenie SSE - dzia3alnooa gospodarcza. Przywo3ana regulacja w prawie miedzynarodowym utwierdza Spó3ke w s3usznooci jej stanowiska, ?e magazyn poza SSE nie prowadzi dzia3alnooci gospodarczej poza terenem strefy ekonomicznej, lecz jedynie wykonuje dzia3ania pomocnicze na rzecz dzia3alnooci prowadzonej wy31cznie na terenie SSE, staj1c sie tym samym czeoci1 tej dzia3alnooci. Reasumuj1c powy?sze, w opinii Spó3ki funkcjonowanie magazynu poza SSE nie jest w ?adnym przypadku to?same z prowadzeniem przez Spó3ke dzia3alnooci gospodarczej poza terenem SSE, lecz jest to czeoa g3ównej dzia3alnooci gospodarczej Spó3ki, prowadzonej na terenie strefy. W konsekwencji, funkcjonowanie magazynu poza SSE nie skutkuje koniecznooci1 dokonywania wyodrebnienia organizacyjnego dzia3alnooci prowadzonej na terenie strefy.

Zamiejscowy (po3o?ony poza terenem SSE) magazyn nie jest wyodrebnion1 jednostk1 organizacyjn1. Nie ma on bowiem ?1dnej struktury i formalnej organizacji, a jest tylko miejscem sk3adowania i wydawania wyrobów (towarów) przedsiebiorstwa. Posi3kowo odwo3aa sie tutaj tak?e mo?na do przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, które standardowo nie uznaj1 magazynów przeznaczonych do sk3adowania towarów za placówki mog1ce bya zak3adem. Nastepuje to w3aonie z uwagi na ów brak samodzielnooci magazynu jako takiego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie wyrobów wyprodukowanych przez Spó3ke na terenie Strefy oraz towarów handlowych stanowi1cych uzupe3nienie oferty Spó3ki do magazynu pozastrefowego (z którego Spó3ka bedzie korzystaa na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych np. na podstawie umów najmu, czy dzier?awy), nie stanowi prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej poza terenem Strefy. Samo przeniesienie (w ramach przesuniecia magazynowego) wyrobów wyprodukowanych przez Spó3ke na terenie Strefy, w ramach zezwolenia strefowego, do takiego magazynu, nie pozbawia tych wyrobów waloru wyrobu strefowego. Wynajecie od podmiotu zewnetrznego magazynu poza terenem Strefy stanowi bowiem wy31cznie zakup us3ugi obcej, której celem jest usprawnienie procesu logistycznego wewn1trz Spó3ki.

Bior1c pod uwage przedstawiony stan faktyczny (winno bya: zdarzenie przysz3e) oraz zacytowane definicje nale?y uznaa, ?e czynnooci wykonywane przez Spó3ke poprzez magazyn wyrobów gotowych po3o?ony poza terenem SSE nie wyczerpuj1 przes3anek koniecznych dla powstania odrebnej dzia3alnooci gospodarczej. Przeciwnie, nale?y uznaa, ?e sprzeda? wyrobów wytworzonych na terenie SSE oraz towarów handlowych prowadzona przez magazyn jest sprzeda?1 realizowan1 przez sam1 Spó3ke. Taka forma aktywnooci (wykonywana poza terenem SSE) ma charakter subsydiarny, pomocniczy w stosunku do dzia3alnooci g3ównej prowadzonej na terenie SSE. Magazyn pozostaje w funkcjonalnym zwi1zku z dzia3alnooci1 podstawow1 Spó3ki, nie istnia3aby bez podstawowej dzia3alnooci strefowej. Jak wskazano w owietle przytoczonych definicji funkcjonowanie magazynu poza SSE nie jest to?same z prowadzeniem dzia3alnooci gospodarczej, w zwi1zku z powy?szym nale?y uznaa, ?e stanowisko prezentowane przez Spó3ke jest prawid3owe. W konsekwencji nie musi ona dokonywaa wyodrebnienia organizacyjnego dzia3alnooci prowadzonej na terenie strefy (gdy? nie prowadzi innej dzia3alnooci poza stref1), jak równie? nie musi stosowaa do rozliczen z magazynem poza SSE zasad okreolonych w § 5 ust. 6 rozporz1dzenia o SSE.

Przedstawione stanowisko podzielaj1 organy podatkowe. Przyk3adowo Naczelnik Ma3opolskiego Urzedu Skarbowego w interpretacji z 8 sierpnia 2007 r. (sygn. PO2/423-84/07/66304), stwierdzi3, ?e (...) przyjmuj1c za3o?enie, ?e istotnie rodzaj dzia3ania Spó3ki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (...) ogranicza sie do dzia3alnooci pomocniczej dla dzia3alnooci wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (...), nale?y uznaa, ?e opisana we wniosku dzia3alnooa Spó3ki poza stref1 ekonomiczn1 jest czeoci1 g3ównej dzia3alnooci prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. O ile zatem Spó3ka nie prowadzi innej dzia3alnooci gospodarczej (...), poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej, (...) nie jest konieczne wyodrebnienie organizacyjne dzia3alnooci prowadzonej poza terenem SSE.

Podobnie w omawianej kwestii wypowiedzia3 sie:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 31 maja 2010 r. znak: IBPBI/2/423-435/10/AK,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 sierpnia 2014 r. znak: ILPB3/423-228/14-4/KS,
  • Naczelnik Drugiego Ol1skiego Urz1d Skarbowy w Bielsku-Bia3ej z 9 sierpnia 2006 r., znak: PDP/423-67/06/52130,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 kwietnia 2010 r., znak: ILPB3/423-118/10- 2/MM.

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przysz3ego, stwierdzam, co nastepuje:

Specjalne Strefy Ekonomiczne s1 czeoci1 terytorium kraju wyodrebnion1 administracyjnie, na której mo?liwe jest prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególnooci korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraYnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 paYdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 282). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadz1ce dzia3alnooa gospodarcz1 s1 zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach okreolonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstaw1 do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenie danej strefy uprawniaj1ce do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: updop), wolne od podatku s1 dochody, z zastrze?eniem ust. 4-6, uzyskane z dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 paYdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 282 ze zm.), przy czym wielkooa pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie mo?e przekroczya wielkooci pomocy publicznej dla przedsiebiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikuj1cych sie do uzyskania pomocy w najwiekszej wysokooci, zgodnie z odrebnymi przepisami. Pomoc1 publiczn1 udzielan1 przedsiebiorcy prowadz1cemu dzia3alnooa gospodarcz1 na terenie strefy jest niezap3acony przez tego przedsiebiorce podatek obliczony od dochodu osi1ganego wy31cznie z dzia3alnooci prowadzonej na terenie strefy na podstawie w3aociwego zezwolenia. Wielkooa tego zwolnienia jest uzale?niona od wysokooci poniesionych przez przedsiebiorce wydatków inwestycyjnych.

Art. 17 ust. 4 updop stanowi, ?e powy?sze zwolnienie przys3uguje podatnikowi wy31cznie z tytu3u dochodów uzyskanych z dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Tak wiec warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z dzia3alnooci gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym okreolonym w zezwoleniu, przy czym dzia3alnooa gospodarcza ma bya prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 updop, podatnicy s1 obowi1zani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrebnymi przepisami, w sposób zapewniaj1cy okreolenie wysokooci dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokooci nale?nego podatku za rok podatkowy, a tak?e do uwzglednienia w ewidencji orodków trwa3ych oraz wartooci niematerialnych i prawnych informacji niezbednych do obliczenia wysokooci odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m. Zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników okreola ustawa z dnia 29 wrzeonia 1994 r. o rachunkowooci (t.j. Dz.U. 2016 r., poz. 1047 ze zm.).

Na podstawie § 5 ust. 5 rozporz1dzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiebiorcom dzia3aj1cym na podstawie zezwolenia na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 465 dalej: Rozporz1dzenie), zwolnienia o którym mowa w § 5 ust. 1 i 3, przys3uguj1 wy31cznie z tytu3u dzia3alnooci prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiebiorce dzia3alnooci równie? poza obszarem strefy, dzia3alnooa prowadzona na terenie strefy musi bya wydzielona organizacyjnie, a wielkooa zwolnienia okreola sie w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzonej dzia3alnooa wy31cznie na terenie strefy.

Organizacyjne wyodrebnienie z osoby prawnej - prowadz1cej dzia3alnooa na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza ni1 - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, s3u?y przede wszystkim prawid3owemu ustaleniu dochodu podlegaj1cego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegaj1cego opodatkowaniu. W zwi1zku z tym przedsiebiorca musi zapewnia, by na podstawie prowadzonych ksi1g rachunkowych mo?liwe by3o ustalenie wysokooci dochodu podlegaj1cego zwolnieniu. Zatem, wyodrebnienie organizacyjne s3u?1ce prawid3owemu ustaleniu dochodu podlegaj1cego zwolnieniu polega na wyodrebnieniu rachunkowym (w tym maj1tkowym) oraz kadrowym.

Bior1c powy?sze pod uwage nale?y wskazaa, ?e zwolnienie od podatku przys3uguje wy31cznie z tytu3u dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy dzia3alnooci gospodarczej, okreolonej w zezwoleniu. Je?eli dany rodzaj (przedmiot) dzia3alnooci gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej dzia3alnooci nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj dzia3alnooci jest prowadzony poza terenem strefy wówczas dochód z takiej dzia3alnooci równie? nie bedzie podlega3 zwolnieniu. Natomiast wyodrebnienie organizacyjne dzia3alnooci, o którym mowa w Rozporz1dzeniu, s3u?y prawid3owemu ustaleniu dochodu podlegaj1cego zwolnieniu z opodatkowania oraz dochodu do opodatkowania.

Z przedstawionego przez Spó3ke opisu zdarzenia przysz3ego wynika, ?e Spó3ka prowadzi dzia3alnooa gospodarcz1 na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie w3aociwych zezwolen. W przysz3ooci Wnioskodawca zamierza korzystaa z magazynu znajduj1cego sie poza stref1, w którym bed1 przechowywane wyroby wyprodukowane na terenie strefy do czasu ich wydania odbiorcy. W magazynie tym nie bedzie nastepowa3 ju? ?aden element wytworzenia, przetworzenia czy ulepszenia wyrobów gotowych, Mog1 bya w nim przechowywane tak?e towary handlowe stanowi1ce uzupe3nienie oferty Wnioskodawcy. Dochód ze sprzeda?y tych towarów nie korzysta ze zwolnienia. W/w magazyn nie bedzie wyodrebnion1 w ramach przedsiebiorstwa samodzieln1 jednostk1 organizacyjn1, beddzie stanowia jedno z ogniw prowadzonej dzia3alnooci obejmuj1ce etap pomiedzy wytworzeniem a wydaniem wyrobu do klienta. Magazyn bedzie pozostawaa w bezpoorednim funkcjonalnym zwi1zku z podstawow1 dzia3alnooci1 prowadzon1 na terenie strefy, nie bed1 w nich prowadzone ?adne inne dzia3ania poza przechowywaniem i wydawaniem wyrobów. Faktury VAT z tytu3u dokonywanej sprzeda?y bed1 wystawiane na terenie zak3adu po3o?nego w strefie.

Odnosz1c sie do kwestii, czy korzystanie z magazynu poza stref1 stanowia bedzie odrebn1 dzia3alnooa gospodarcz1 lub czeociowe przeniesienie dzia3alnooci poza teren strefy i czy w zwi1zku z tym bedzie wymaga3o wydzielenia od dzia3alnooci Wnioskodawcy prowadzonej na terenie strefy, tutejszy Organ stwierdza, ?e przechowywanie wy31cznie wyrobów wytworzonych na terenie strefy, w zakresie objetym zezwoleniem, w magazynie usytuowanym poza stref1 nie spowodowa3oby koniecznooci wyodrebnienia organizacyjnego o którym mowa w § 5 ust. 5 Rozporz1dzenia. Z uwagi jednak na fakt, ?e Spó3ka korzysta z magazynu usytuowanego poza stref1 równie? w celu przechowywania towarów handlowych stanowi1cych uzupe3nienie asortymentu Spó3ki, które nastepnie s1 z tego magazynu wydawane, nale?y stwierdzia, ?e czeoa dzia3alnooci Wnioskodawcy bedzie prowadzona poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej. Powy?sze spowoduje spe3nienie przes3anki o której mowa w § 5 ust. 5 Rozporz1dzenia, w postaci prowadzenia przez przedsiebiorce dzia3alnooci równie? poza terenem strefy i w konsekwencji obowi1zek organizacyjnego wyodrebnienia dzia3alnooci prowadzonej na terenie strefy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy korzystanie z magazynu wyrobów gotowych i towarów zlokalizowanego poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, skutkowaa bedzie wyodrebnieniem dzia3alnooci gospodarczej na podstawie § 5 ust. 5 rozporz1dzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiebiorcom dzia3aj1cym na podstawie zezwolenia na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych jest nieprawid3owe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia sie, ?e w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zosta3o wydane odrebne rozstrzygniecie.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednoczeonie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach